Extreem warme voltage regulator icm arduino ethernet poe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 22:17
Ik ben momenteel bezig met het uitlezen van mijn stroomverbruik via de P1 poort van mijn slimme meter. Hiervoor gebruik ik een arduino mega r3 met ethernet shield (ook R3) om via netwerk de data door te sturen naar mijn server, die het verwerkt en opslaat. Aangezien ik niet wil kloten met nog losse adapters heb ik een POE module voor op de ethernet shield gekocht. Deze module is de "Silvertel AG9600 1R". Helaas levert deze na regeling van voltage (via de referentie pin) 10v aan de arduino.

Aangezien het ethernet shield toch een redelijk stroom nodig heeft wordt hierdoor de voltage regulator op de arduino erg warm (binnen half uur 80 graden). Dit zijn geen temperaturen waarmee ik de arduino 24/7 wil laten draaien in een warme meterkast. Nu kan ik er een heatsinkje opgooien, maar ik vraag me af of dit genoeg koeling verzorgt (Het zou tenslotte bovenop gemonteerd moeten worden, waar de silliconen niet goed warmte geleidend zijn.

Nu zat ik te denken om eventueel een LC7805CV regulator tussen de vin en de 5v lijn te zetten (En dan eventueel de vin pin om te buigen, zodat de onboard regulator volledig gebypassed wordt. Ik heb echter geen idee of dit uberhaupt kan (Daar ik de schema's niet kan uitlezen), en of dit wel helpt.

Kan iemand bevestigen of dit zonder problemen gaat? Een betere oplossing om het overheaten te voorkomen mag natuurlijk ook ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

Kun je geen 5v variant kopen van je PoE module (AF9605)? Dat lijkt mij de makkelijkste oplossing. Een 7805 gaat wel werken maar zal ook erg warm worden (stel dat je arduino 1A nodig heeft, dan verbruikt de 7805 (Vin - Vuit) x A = (10 - 5) X 1 = 5 Watt, met een klein koelblokje zal deze ook al gauw naar de 80c gaan.
Een goedkoop alternatief is een auto-USB lader pakken, die werkt ook vast wel op 10v en zet deze een stuk efficiënter om naar 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
De 5v variant van de module heb ik nergens kunnen vinden. Bovendien is die niet direct compatible met het ethernet shield. Die zou namelijk de 5v op de vin zetten, terwijl de vin minimaal 7v moet hebben om de regulator op de arduino de geschikte 5v te laten produceren.

Het alternatief van de goedkope auto USB lader is wel interessant. Zou ik bij deze dan ook de vin naar de arduino om moeten buigen en dan de vin via de converter naar de 5v poort connecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:55
Als je deze hebt: https://www.sparkfun.com/products/retired/11230 (linkjes naar schematic kloppen niet)
Vervang de power module Ag9120-S voor een Ag9050-S.

Of gebruik de ADJ pin om de spanning te verlagen.
https://www.arduino.cc/en...t-shield-06-schematic.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik heb idd die module die ook daar op het shield zit. Ik heb echter het idee dat ik de daadwerkelijke powerconverter niet kan vervangen doordat mijn soldeerskills nog lang niet zo goed zijn. De ADJ pin heb ik al gebruikt (direct kortgesloten tussen de 12v en de ADJ pin, wat volgens de doc het voltage terug naar 9v zou brengen). Echter blijf ik op 10 steken.

Ik kom er net wel achter dat ik hier thuis nog een van deze (http://www.dx.com/p/lm259...-blue-360654#.Vauzsp7tlBc) heb liggen. Ik denk dat ik dit dan gewoon tussen de vin en de 5v lijn kan hangen? (Natuurlijk met de juiste voltages ingesteld via de potmeter)

[ Voor 4% gewijzigd door Robbiedobbie op 19-07-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Zo'n module is inderdaad precies wat je zoekt.

Als je die tussen Vin en 5V hangt (en de regelaar van de arduino bypassed) gaat dat helemaal prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Bedankt voor alle hulp! Het werkt :D
Pagina: 1