Upgrade & koeladvies advies (moet superstil worden)

Pagina: 1
Acties:

• Bramzie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:00
Dag Allemaal,

Ik heb weinig ervaring met het verranderen van koelers en stel jullie ervaringen qua koeling erg op prijs. Daarnaast zit ik te denken aan een upgrade; wellicht de processor van mijn PC al weet ik niet zeker of dat voor mij nodig is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn vaste PC gebruik ik om te gamen, ik ben een vrijetijdsgamer (eigenlijk alleen op zondag :-)). Nu vond ik het nooit zo'n probleem dat mijn PC er niet netjes uit zag en dat de bladblazer van mijn buurman minder lawaai maakte maar daar ben ik nu toch wel een beetje klaar mee. Games die ik speel zijn o.a. Planetside2, Battlefield series, planetary annihilation, SimCity, CiitiesSkylines en Starcraft 2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget staat niet echt vast, ik zat te denken aan 150 euro voor koeling en een andere kast maar dat mag ook wel wat meer of minder zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil eigenlijk al mijn hardware mee nemen, maar de koeling en kast vervangen. Er natuurlijk rekening mee houdend dat ik mijn pc in de toekomst wil upgraden of voor compleet nieuwe hardware wil gaan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk doet de PC het prima en wordt ij uitsluitend gebruikt voor het spelen van spelletjes, soms merk ik alleen dat de PC wat schokt, ik denk dat dat door de processor komt. Wellicht dat ik die moet upgraden of overclocken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ik heb nog nooit geoverclocked maar aangezien ik deze hardware nog even wil gebruiken en eigenlijk al volstaat lijkt me het leuk om (mits ik eindelijk goeie koeling heb) te gaan overclocken. Dan gaat het vooral om de processor denk ik.

Wat ik op prijs zou stellen:
Ervaringen van andere mensen m.b.t. koelen van een dergelijk systeem, ook zou ik het fijn vinden als de videokaart wat minder lawaai ging maken maar het vervangen van zo'n koeler is toch nog een beste klus als ik de verhalen lees. Wellicht dat iemand mij hier van wat informatie kan voorzien óf beter nog: mij kan helpen een stil systeem te krijgen, wil ik best wat voor betalen.

Ik heb op dit moment:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4130 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970 Extreme4€ 88,50€ 88,50
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G Battlefield 4€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.9 500 GB , 500GB€ 0,-€ 0,-
1Aerocool XPredator X1 Devil Red Edition€ 54,50€ 54,50
4Crucial CT51264BA160BJ€ 22,95€ 91,80
1Corsair CX600M€ 69,50€ 69,50
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,29

En ik zat te denken aan de volgende koeling en kast:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 111,01€ 111,01
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 148,96

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 08:43
Ik draai in zo'n kast met dezelfde cpu koeler een i7-5820k @ 4,0ghz, en dat is een heerlijk stille combi. Let er wel op dat met name bij gamen juist je GPU nog mee kan spelen in de geluidsproductie.

Het vervangen van een GPU koeler is overigens een uurtje rustig goed kijken naar wat je doet, en dan is het gedaan ;)

• Bramzie
Wat voor koeling zou er op de videokaart moeten komen? Als iemand ervaring heeft met een MSI R9 270X koeling zou ik een tip zeer op prijs stellen :-)

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Bramzie schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:05:
Wat voor koeling zou er op de videokaart moeten komen? Als iemand ervaring heeft met een MSI R9 270X koeling zou ik een tip zeer op prijs stellen :-)
Een koeler voor de videokaart die veel wordt toegepast is de pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV Wel vraag ik me af of het het waard is om dit op een 270X te plaatsen, aangezien de koeler vrij prijzig is in verhouding met de kaart dan.

De combi van kast en koeler is een prima upgrade. Deze is zeer stil. heb er meerdere van mogen bouwen en testen. ;)

-

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
PAHvandam schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:15:
[...]

Een koeler voor de videokaart die veel wordt toegepast is de pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV Wel vraag ik me af of het het waard is om dit op een 270X te plaatsen, aangezien de koeler vrij prijzig is in verhouding met de kaart dan.

De combi van kast en koeler is een prima upgrade. Deze is zeer stil. heb er meerdere van mogen bouwen en testen. ;)
Een wat goedkopere en ook populaire oplossing is misschien de pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards). En voor de echte tweaker: probeer er een cpu heatsink op te zetten. :+

• Bramzie
de vraag is natuurlijk; wordt de gpu daar echt stiller van?

• Bramzie
na een aantal reviews verder heb ik besloten om de GPU te gaan koelen met de Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV. De kast en de processor ga ik ook gewoon aanschaffen! iemand nog tips m.b.t. het ocerclocken of upgraden van de processor?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-11 08:43
Bramzie schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:59:
na een aantal reviews verder heb ik besloten om de GPU te gaan koelen met de Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV. De kast en de processor ga ik ook gewoon aanschaffen! iemand nog tips m.b.t. het ocerclocken of upgraden van de processor?
ja, dat maakt meer hitte, en dus herrie, en is contraproductief als het gaat om stilte.

Aan de andere kant draait in de eerder genoemde config mijn hexacore gewoon op 4.0GHZ, zonder dat ik het geluid als nadelig ervaar ;)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
Apart dat je videokaart zo'n lawaai maakt...in alle reviews op het internet wordt ie juist als errug stil bestempeld :

bv. https://www.techpowerup.c...SI/R9_270X_Gaming/23.html
http://www.guru3d.com/art...70x_gaming_review,10.html

En zo zijn er wel meer..

Hij hoort dus niet lawaaierig te zijn.
Zit er misschien veel stof in de roosters onder de fans van je videokaart waardoor ie heel hard moet werken? Weet je zeker dat het de videokaart is? Of is het misschien de stock koeler van je CPU?

Verder zie ik dat je maar 4GB geheugen hebt,das nogal krap voor een gamepc. Dat zou ik upgraden naar 8GB.

Verder is het zo dat planetside 2 nou niet bepaald vriendjes is met AMD processoren : http://www.hardwarepal.com/planetside-2-cpu-benchmark/

Hier zie je dat de AMD processoren last hebben van flinke framedrops, misschien dat dat het schokkerige verklaart?

Ook starcraft is een spel dat intelprocessoren lekkerder vindt vanwege de hogere singlecore performance van de intelprocessoren..

Hele grote cpu upgrades zul je op je huidige bordje niet kunnen doen. Dit omdat je bordje een 4+1 powerphase stroomvoorziening heeft. Hierdoor gaan processoren als de fx8320 en de 8350 niet echt lekker werken op dit mobo. Een fx 6300 met een milde overklok is de max.. Zal je ong. 10-20% prestatiewinst geven in deze config.

Als je vindt dat je huidige setup voldoet dan zou ik het vrolijk zo laten.
Wanneer je in het bezit bent van een retail windows versie dan zou ik zelfs eerder een 2e hands i5je met een goedkoop mobo aanschaffen. Dat zal de meeste prestatiewinst geven. Zal je ong. 125 euro kosten (i5 2400 van 75-85 en een mobotje van 45 euro). Zo'n switch heeft een nieuwe installatie van windows nodig. Deze hoef je niet te overklokken wat betekent dat je met een goedkopere koeler dan de scythe mugen af zou kunnen voor de stilte.

Wanneer je je huidige processor zou willen overklokken dan zou ik eerder een top-down koeler nemen als de scythe big shuriken om zo ook de VRM's op je mobo in de buurt van je CPU, die geheid warm gaan worden, te koelen.

De fractal kast..tsja..wat valt daar nog aan toe te voegen..prachtig ding :)

• Bramzie
Baloes schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:45:
Apart dat je videokaart zo'n lawaai maakt...in alle reviews op het internet wordt ie juist als errug stil bestempeld :

bv. https://www.techpowerup.c...SI/R9_270X_Gaming/23.html

En zo zijn er wel meer..

Hij hoort dus niet lawaaierig te zijn.
Zit er misschien veel stof in de roosters onder de fans van je videokaart waardoor ie heel hard moet werken? Weet je zeker dat het de videokaart is? Of is het misschien de stock koeler van je CPU?
De videokaart maakt idd minder lawaai als de cpu koeler, maar alsnog te veel ;-) ik wil het systeem ditmaal echt zo stil mogelijk hebben.. (spuit de pc regelmatig schoon met de compressor, geen stof dus :-))
Verder zie ik dat je maar 4GB geheugen hebt,das nogal krap voor een gamepc. Dat zou ik upgraden naar 8GB.
Ik heb 4 x 4GB dus totaal 16 :-)
Verder is het zo dat planetside 2 nou niet bepaald vriendjes is met AMD processoren : http://www.hardwarepal.com/planetside-2-cpu-benchmark/

Hier zie je dat de AMD processoren last hebben van flinke framedrops, misschien dat dat het schokkerige verklaart?

Ook starcraft is een spel dat intelprocessoren lekkerder vindt vanwege de hogere singlecore performance van de intelprocessoren..

Hele grote cpu upgrades zul je op je huidige bordje niet kunnen doen. Dit omdat je bordje een 4+1 powerphase stroomvoorziening heeft. Hierdoor gaan processoren als de fx8320 en de 8350 niet echt lekker werken op dit mobo. Een fx 6300 met een milde overklok is de max.. Zal je ong. 10-20% prestatiewinst geven in deze config.
Lijkt me inderdaad beter t.z.t. over te stappen op een nieuw mobo en CPU'tje, de FX-4130 moet ik maar achter me laten ;-)
Wanneer je in het bezit bent van een retail windows versie dan zou ik zelfs eerder een 2e hands i5je met een goedkoop mobo aanschaffen. Dat zal de meeste prestatiewinst geven. Zal je ong. 125 euro kosten (i5 2400 van 75-85 en een mobotje van 45 euro). Zo'n switch heeft een nieuwe installatie van windows nodig.
Goed idee, ik a op zoek! *tip: om herinstallaties te voorkomen bestaat een toolte "Paragon adjust OS" echt super, je hoeft nooit meer te herinstalleren met nieuwe hardware!
Wanneer je je huidige processor zou willen overklokken dan zou ik eerder een top-down koeler nemen als de scythe big shuriken om zo ook de VRM's op je mobo in de buurt van je CPU, die geheid warm gaan worden, te koelen.
Thnx voor de tip; ik ga denk ik toch je advies van een i5 opvolgen; wellicht dat ik er eentje 2ehand met een goede koeler kan vinden!

Thnx voor de uitgebreide reactie!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb je eigenlijk al geprobeerd de videokaart stiller te krijgen via MSI Afterburn ?
http://www.tomshardware.c...si-afterburner-curve.html
volgens mij kan het nml. best stiller.

Een luchtkoeler (echt geen slechte) vervangen voor een andere luchtkoeler van bijna 60 euro lijkt mij nogal onpraktisch. Zeker gezien de videokaart waar je hem op gaat zetten. Als het nou highend was...

[ Voor 42% gewijzigd door Madrox op 22-07-2015 23:41 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10 21:20
Ik heb sinds vandaag de pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) geïnstalleerd, en ja, hij is stil en houd mijn GPU een stuk koeler dan de Stock koeler.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Toch vreemd: http://www.techpowerup.co...SI/R9_270X_Gaming/23.html
Hier gaat die superstil. en een gast zegt:
I have this exact card, bought it for the low noise and performance and boy does it deliver... It's quieter than my old GTX 460 Windforce, which was almost dead silent. And about twice as fast.
ziet er hier ook al goed uit.

Denk dat je pech hebt en/of je hebt nooit met het fanprofiel gespeeld.

[ Voor 70% gewijzigd door Madrox op 24-07-2015 01:40 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1