Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671262

Topicstarter
Zoals de titel al zegt, mijn XFX R7 260X die ik een paar dagen geleden heb gekocht (1 voor de htpc en nog 1 voor een andere pc) negeert alle fan profiles die het wordt toegewezen. Beide grafische kaarten zijn in hetzelfde systeem getest en hebben beide dezelfde resultaten.

Laat me het iets duidelijker uitleggen: De grafische kaart doet in idle op de desktop gewoon wat het moet doen; gewoon stil zijn omdat het toch niks doet dus met een fan speed van 20% draaien. Echter in spellen gaat de fan speed van 20% naar 50~60%. Als dit nou met reden was omdat de kaart bijvoorbeeld te warm was dan zou ik dit nog willen begrijpen en misschien accepteren. Maar het feit is echter dat de kaart in-game nauwelijks de 45 graden Celsius aanraakt en hij gaat al meteen naar 'paniek' mode (50~60% fan snelheid). Daar de bij geeft hij in-game ook nog eens niet de juiste fan speed aan (hij blijft constant op 20% terwijl het duidelijk hoorbaar is dat dat niet het geval is). De behuizing heeft in het gedeelte waar de grafische kaart zit ook gewoon prima airflow dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb toen dus geprobeerd met MSI Afterburner de kaart wat 'kalmer' te krijgen met een custom fan curve, maar daarmee is het probleem dat hij in een desktop omgeving de fan curve wel gebruikt maar in-game niet en dus gewoon weer als een haardroger klinkt. En ook hier geeft hij weer de foute fan speed van 20% aan. Ik zal straks nog even kijken of de grafische kaart in kombustor anders gaat en zich er wel netjes aan houd maar ik heb er weinig vertrouwen in.

Grafische kaart in kwestie: XFX AMD Radeon R7 260X Core Edition

Volledige systeem specificaties van de htpc:
Moederbord: Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI
Processor: AMD Athlon X4 860K @stock 3,7Ghz
Grafische kaart: XFX AMD Radeon R7 260X Core Edition
RAM: Corsair Vengeance LP 1x8GiB 1600Mhz CL10
Opslag: OCZ ARC 100 120GiB
Behuizing: SilverStone Sugo SG13 mesh voorkant
CPU Koeler: Corsair H80iGT
Operating System: Windows 8.1

Ik hoop dat dit genoeg informatie is om het probleem op te lossen, als iemand nog meer informatie nodig heeft dan zal ik dat erbij zetten. ;)

EDIT: Net getest met Kombustor, helaas nog steeds hetzelfde resultaat; het geeft nog steeds aan dat het op 20% draait maar zit ongeveer op 50~60% en de gpu is nog maar 50 graden Celsius.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 671262 op 19-07-2015 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk eens op de kaart naar hoeveel draden er van de ventilator naar de kaart gaan. Als dit er maar twee zijn kan je sowieso geen ventilator snelheid uitlezen. Het kan zijn dat deze kaart een andere ventilator sturing gebruikt dan andere kaarten met dezelfde gpu en dat het daardoor niet werkt met het programma dat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit klopt inderdaad Admiral Freebee, dit probleem is echter al opgelost door de ventilator samen met al het overige plastic te verwijderen zodat alleen de heatsink overblijft en er zelf een grotere en betere ventilator op vast maken. Maar ik heb echter nog een ander probleem opgemerkt met de kaart: het kan zijn max gpu clock speed niet behouden en clock terug naar een 2d profiel op stock settings en er is geen thermal throttle; hierdoor komt dus extreme lag in 3d spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-07 13:44

Thomg

Aww yiss

Klinkt als vrm overhitting.

't Zou best wel eens kunnen dat de fan zo hard draait om te voorkomen dat de vrms overhitten.

[ Voor 64% gewijzigd door Thomg op 22-07-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit zou inderdaad een goede theorie zijn Thomg, als het niet voor het feit was dat dit ook in een spel gebeurd bij de 2de dezelfde kaart maar met nog wel de stock koeler erop gelaten. Het gekke is als kombustor de kaart stresst dan kan het opeens wel op de max 3d clock speed blijven maar anders in een spel dan ho maar. Dit is dan ook nog eens in een behuizing die goede airflow heeft en de kaart nooit boven de 55°C uit komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 671262 op 23-07-2015 15:07 . Reden: Extra details toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dus bij kombustor ( furmark ) draait het wel als een toeter met de nieuwe fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:24:
Dus bij kombustor ( furmark ) draait het wel als een toeter met de nieuwe fan?
Inderdaad dat is dus ook het rare, het lijkt wel alsof als er niet ongeveer 100% load opstaat dat de kaart gaat onderpresteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Met de oude fan deed deze het ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat was wat ik dus net gestest had want ik heb twee dezelfde kaarten 1 met de stock koeler en 1 zonder maar beide met dezelfde resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

...Dat lijkt gewoon op underclocking zodat de kaart minder vermogen verbruikt.
Cap je je fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja maar dat is in skyrim maar tot 60fps. Zou logisch zijn dat hij dit ging doen als hij 60fps ook zou halen. Maar als hij terug clockt naar ongeveer 500Mhz dan komt hij nog niet eens boven de 20fps uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kan me herinneren dat ik ook last had van een underclockend kaart met minecraft met een 280X.
Tijdelijke oplossing is uncappen, high performance deed ook wel wat, maar dat was meer cpu gerelateerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomg op 23-07-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas is dit met skyrim geen optie aangezien de physics dan helemaal gaan trippen. Dus wat is de niet tijdelijke oplossing? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 671262 op 23-07-2015 16:26 ]

Pagina: 1