Toon posts:

Hoe bios reset met jumpers Asus moederboard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC heeft regelmatig opstartproblemen, ook een nieuwe videokaart heeft niet geholpen.
De PC start soms pas na 4x opstarten echt op, en komt ook vaak niet uit de slaapstand.

Nu wil ik de bios en de batterij resetten door middel van de jumpers.

Dit is het moederboard, en hier staat de uitleg van de batterij reset.
Maar wat bedoelen ze met actiepunt 6?
http://www.manualslib.com...sus-P5n7a-Vm.html?page=39

En hoe kan ik veilig de bios resetten met de jumpers?
Dit kan ik nergens vinden.

Alvast bedankt :)

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Als ik het zo lees moet je de jumper van CLRTC op de pinnen 2 en 3 zetten en na 10 seconden terug naar 1 en 2 daarna zet je de pc aan en tijdens het opstarten druk je op DEL van je toetsenbord om in de bios terecht te komen?

Als je in de Bios zit laad je de standaard instellingen.

[ Voor 12% gewijzigd door MdO82 op 19-07-2015 12:49 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bij 6 geven ze aan dat alles weer opnieuw moet worden ingevoerd, zoals datum enz.

dus pc uit, knoopcel er uit, jumper van 1 2 naar 2 3, ff wachte, jumper terug naar 1 2 en knoopcel er weer in. Opstarten en in je bios datum invoeren, neem ook de failsafe instellingen 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In een dergelijk geval heeft een bios reset meestal geen effect.
Wat wel zou kunnen helpen is een meer recente bios, dus kijk even of je niet een verouderde bios hebt.

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste bios zit er al in.

Maar er zijn toch ook nog ergens anders jumpers op het moederboard om het te resetten?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:44:
Mijn PC heeft regelmatig opstartproblemen, ook een nieuwe videokaart heeft niet geholpen.
De PC start soms pas na 4x opstarten echt op, en komt ook vaak niet uit de slaapstand.

Nu wil ik de bios en de batterij resetten door middel van de jumpers.

Dit is het moederboard, en hier staat de uitleg van de batterij reset.
Maar wat bedoelen ze met actiepunt 6?
http://www.manualslib.com...sus-P5n7a-Vm.html?page=39

En hoe kan ik veilig de bios resetten met de jumpers?
Dit kan ik nergens vinden.

Alvast bedankt :)
je kunt ook de gehele batterij eruit halen om zodoende stroom erop te doen en dan kijken of alles het doet zonder bios (aan schakelen).
Om vervolgens de batterij er weer in te doen datum en tijd goed zetten.
Zodoende heb je de instellingen ge reset op de fabrieks instellingen .

mvg:rjmno1

Verwijderd

rjmno1 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:13:
[...]

je kunt ook de gehele batterij eruit halen om zodoende stroom erop te doen en dan kijken of alles het doet zonder bios (aan schakelen).
Om vervolgens de batterij er weer in te doen datum en tijd goed zetten.
Zodoende heb je de instellingen ge reset op de fabrieks instellingen .

dat is onzin. Als je de batterij er uithaalt maar de stroom er op laat (stekker achter in PC) blijven de instellingen gewoon in de bios staan. Als je de stekker achter uit de pc haalt, en dan de batterij er uit, DAN gaan de instellingen er wel uit.

Opstarten "zonder bios" zoals jij het zegt bestaat al helemaal niet.

• rjmno1
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:15:
[...]

dat is onzin. Als je de batterij er uithaalt maar de stroom er op laat (stekker achter in PC) blijven de instellingen gewoon in de bios staan. Als je de stekker achter uit de pc haalt, en dan de batterij er uit, DAN gaan de instellingen er wel uit.

Opstarten "zonder bios" zoals jij het zegt bestaat al helemaal niet.
bestaat wel omdat de bios helemaal geen stroom krijgt.
de bios krijgt stroom van de batterij. :)
je kunt helemaal niet opstarten zonder dat de bios geen stroom krijcht dat klopt,maar als je het doet zoals ik hierboven omschreven hebt dan reset je de bios. :)

[ Voor 14% gewijzigd door rjmno1 op 19-07-2015 17:22 ]

Verwijderd

rjmno1 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:20:
[...]

bestaat wel omdat de bios helemaal geen stroom krijgt.
de bios krijgt stroom van de batterij. :)
Incorrect. De bios krijgt stroom van de voeding. De batterij houdt enkel stroom op het deel vluchtig geheugen waar de instellingen van de bios staan opgeslagen wanneer de voeding is afgekoppeld, zodat de instellingen bewaard blijven.

Voordat je advies geeft is het wellicht handig je in te lezen in de materie, want hier is TS niet mee geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2015 17:23 ]

• rjmno1
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:22:
[...]

Incorrect. De bios krijgt stroom van de voeding. De batterij houdt enkel stroom op het deel vluchtig geheugen waar de instellingen van de bios staan opgeslagen.

Voordat je advies geeft is het wellicht handig je in te lezen in de materie, want hier is TS niet mee geholpen.
is ie wel mee geholpen omdat de bios gereset is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat is de beste manier?

• rjmno1
doe maar zoals ik het omschreven hebt alles komt goed.

Verwijderd

Als je de jumper niet kan vinden, of niet weet hoe hij geplaatst moet worden voor een reset is het eenvoudiger om de batterij te verwijderen. Deze is er eenvoudig uit te klikken.

Zorg er dus wel voor dat je de stroomstekker achter uit je PC haalt en minstens een minuut wacht tot alle stroom uit de voeding getrokken is, om de bios te resetten. Anders houdt deze dus gewoon stroom van de voeding en wordt er alsnog niets gereset.

En voor rjmno1, lees dit even door, dan weet je in ieder geval wat een bios werkelijk is, en dat een pc dus NOOIT kan opstarten zonder bios (of efi)

Wikipedia: BIOS

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Waarom is iedereen bezig met een BIOS reset of helpen met een BIOS reset als de beschreven problematiek waarschijnlijk bij een crappy voeding te vinden is? Je BIOS heeft geen drol te maken met aan gaan van je PC, dat is alleen een circuit dat op 5vsb+, PWR_ON en PWR_GOOD zit en de PLL die daar wat mee te maken hebben. Daarna als de PC eindelijk aan is begint de CPU pas met het uitvoeren van de BIOS code.

Dus stel dat je een problematische POST hebt terwijl er niks mis is met je PC, dan zou een BIOS reset helpen. Maar als je niet eens bij een POST komt dan heeft het niet zo veel zin om daar wat mee te gaan doen :p Net voor de POST is nog wat andere initialisatiecode voor de hardware, maar als die niet werkt gaat een BIOS reset niet helpen om dat dat niet in je RTC of NVRAM zit.

Los daar van: de batterij is voor de RTC, niet voor NVRAM. Je reset je klok dus wel, maar het is niet alsof NVRAM geen instellingen kan onthouden, het heet niet voor niet Non-Volatile RAM...

[ Voor 10% gewijzigd door johnkeates op 19-07-2015 17:29 ]

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:28:
Waarom is iedereen bezig met een BIOS reset of helpen met een BIOS reset als de beschreven problematiek waarschijnlijk bij een crappy voeding te vinden is? Je BIOS heeft geen drol te maken met aan gaan van je PC, dat is alleen een circuit dat op 5vsb+, PWR_ON en PWR_GOOD zit en de PLL die daar wat mee te maken hebben. Daarna als de PC eindelijk aan is begint de CPU pas met het uitvoeren van de BIOS code.

Dus stel dat je een problematische POST hebt terwijl er niks mis is met je PC, dan zou een BIOS reset helpen. Maar als je niet eens bij een POST komt dan heeft het niet zo veel zin om daar wat mee te gaan doen :p Net voor de POST is nog wat andere initialisatiecode voor de hardware, maar als die niet werkt gaat een BIOS reset niet helpen om dat dat niet in je RTC of NVRAM zit.

Los daar van: de batterij is voor de RTC, niet voor NVRAM. Je reset je klok dus wel, maar het is niet alsof NVRAM geen instellingen kan onthouden, het heet niet voor niet Non-Volatile RAM...
Correct, maar de instellingen van de bios staan bij vrijwel elk moederbord opgeslagen in CMOS, niet NVRam. En dat is dus wel vluchtig, zij het met een zeer laag verbruik.

• rjmno1
die url wat je gaf staat precies bij wat je moet doen dus in dit geval batterij eruit en de aangegeven jumpers naar links plaatsen.dan clear je ook het geheugen. :)
Pagina: 1