Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmaskas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-07 18:01
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem. Ik heb laatst een nieuwe CPU geheugen en moederbord gekocht.

AMD A10 7850k boxed
MSI A78M-E45
en G.Skill Ripjaws X F3-17000CL11D-8GBXL kit

Oude hardware is een tagan 480watt voeding productreview: Tagan TG480-U15, 480W (ATX 2.02, PCI-e) review door Verwijderd en mijn harde schijven.

Nu had ik in het begin een paar keer een blauw scherm. Ik heb toen de BIOS geupdate en het probleem scheen weg te zijn. Windows 7 opnieuw geïnstalleerd netjes als geupdate en de laatste AMD drivers geïnstalleerd v15.7. Alles werkt gewoon tot dat ik een willekeurige game opstart. Het geluid loopt door alleen het beeld bevriest. In de BIOS heb ik alleen het geheugen profiel ingesteld zodat hij op 2133 loopt. Ik heb het geheugen al in andere sloten geprobeerd en het geheugen qua settings verlaagt alleen niets hielp.

Ik ben toen gaan testen met 1 module en toen werkte alles zonder problemen! Allebij de modules los werkt wel maar samen niet :| .

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?

Alvast bedankt pascal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
Ik zou eerst even uitsluiten of de modules zelf echt wel 100% OK zijn: memtest86+ een ruime nacht draaien met enkel 1 module er in, daarna nog zo'n duurtest met enkel de andere module er in.

Als die beide foutloos zijn, dan lijkt het alsof de memory controller het net niet goed aan kan, twee modules tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zie dat je geheugen op de juiste instellingen draait en ook de juiste spanning krijgt om die snelheden te draaien. Normaal gezien kan de geheugencontroller in je CPU tot 2400MHz dus dat zou geen problemen mogen geven.

Reset ook eens je BIOS en zorg dat je de laatste versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmaskas
De laatste BIOS staat er op Admiral en de spanning kan ik niet aanpassen in het BIOS er zit een XMP profiel bij het geheugen als je deze selecteert in de BIOS zet hij de modules op de juiste instellingen alleen de spanning schommelt tussen de 1.5 en 1.6 ik kan dit niet aanpassen.ik heb net getest met BIOS default en dan gebeurt het zelfde helaas. Ik ga straks even een memtest starten wat vanaalten zegt en kijken of de modules niet defect zijn.

Update:

Ik heb beide modules los van elkaar 2 runs in memtest laten lopen. Beide geen fouten. Daarna allebij de modules er in gedaan in slot 1 en 2 en kreeg direct errors daarna in slot 1 en 3 en na 2 runs geen errors. Dacht dat is mooi maar toch niet de crashes blijven en ik had zelfs artifects in de Windows desktop na een 3dmark want die werkt wel :? De artifects zitten boven in beeld als een streep en verdwenen na een poosje. Ik vind het raar dat ze nu wel door de memtest komen maar dat games niet werken met 2 modules en wel met 1 module en dan nu die artifects er bij. Kan het moederbord kapot zijn? Of de CPU?

[ Voor 42% gewijzigd door pasmaskas op 19-07-2015 22:50 . Reden: Tests gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Twee runs is niet voldoende om zeker te zijn dat er geen geheugenfouten optreden. Er bestaat discussie over hoeveel runs dan wel genoeg zijn maar ik hou het altijd op een nachtje.

Andersom is het wel zo dat van zodra je fouten krijgt er iets mis is. Dus als je bij run 1 al fouten krijgt is er sowieso iets mis.

Ik neem aan dat je de ingebouwde gpu gebruikt?

Je zegt dat je het xmp profiel gebruikt van het geheugen maar je bios zou moeten toestaan om de instellingen ook handmatig te moeten ingeven. Ik zou dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmaskas
Ik gebruik inderdaad de ingebouwde gpu. Ik heb de test zowel met de default bios als met de xmp settings getest en de fouten zijn het zelfde. Na al die geheugen tests 3dmark fire strike test gedraait en toen kwamen de artifects in de windows desktop. Deze trokken na ongeveer 5 minuten weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan is ofwel je geheugencontroller niet helemaal goed of het geheugen wil niet goed samenwerken met je moederbord. Het laatste is veel waarschijnlijker dan het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmaskas
Hmm das nie best. Ik heb al iemand gevraagt of hij met zijn geheugen langs wil komen om het even snel te testen mocht dat werken dan heb ik al een setje gevonden die wle op de lijst staat en dan meot ik die andere maar verkopen als dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ok. Mocht de andere persoon zijn geheugen wel werken, let dan ook even op welke snelheid zijn modules werken.

Een geheugensnelheid van 1333MHz is minder belastend voor de controller dan 2400MHz. Mochten zijn modules werken, probeer dan ook eens jouw modules op die lagere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmaskas
Weet niet meer elk tijpe maar het waren Crucial 2133 modules van +100 euro 8gb kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmaskas
Ik heb geheugen besteld die op de lijst voorkomen die 100% werken de Vengeance® Pro Series — 8GB CMY8GX3M2A2133C11R zo kan ik uitsluiten of het het geheugen is en anders moederboard of cpu terug sturen mocht het probleem er nog zijn. Ik heb nu gewoon geen computer en dat is vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmaskas
Nieuw geheugen geeft de zelfde problemen helaas. Ik ga het moederboard en de cpu terug sturen omdat ik niet weet welke van de 2 de problemen veroorzaakt.
Pagina: 1