Nieuw systeem voor ~800 euro

Pagina: 1
Acties:

• Maxosss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-03 13:14
Een hele goeiemorgen allen! :)
Graag wil ik even gebruikmaken van de enorme hoeveelheid kennis die de Tweakers-community te bieden heeft voor een beetje advies over een PC die ik van plan ben in de nabije toekomst te gaan bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor simpel gamen op 1080p (LoL), browsen en het kijken van films e.d. Misschien dat ik nog een keer The Witcher 3, GTA V, Shadows or Mordor en JC 3 wil gaan spelen, maar mijn grafische eisen liggen niet bepaald hoog. Ik kom namelijk af van een laptop met een intel i3-2370M met Intel HD Graphics 3000 (JC2 op allerlaagste instellingen met 10-15 FPS).
Ik ben een redelijk intensieve gebruiker, dus de pc zal zo ongeveer 12-14 uur per dag aanstaan en (licht) gebruikt worden.
Nog een klein dingetje: Ik wil het geheel graag in een SFF of HTPC hebben, zodat het iets beter mee te nemen is en een stuk flexibeler is met waar ik het neer kan zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn totale budget is ~1000 euro, inclusief monitor. Voor de monitor heb ik ~200 euro vrijgemaakt, dus dan blijft er nog ongeveer 800 euro over voor de PC zelf

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zowel keyboard (Logitech Iluminated Keybaord) als muis (CM Storm Mizar) zijn al aanwezig, evenals een prachtig speakersetje, namelijk de Bose Companion 2 Series III. Voor het geval er eens een nummer goed hard gedraaid moet worden, staat er ook nog een Devine Artis 15A 400W speaker in de hoek van de kamer.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een i5-je lijkt me meer dan genoeg voor respectabele gaming-resultaten. In combinatie met een GTX 960 of GTX 970 denk ik dat de PC zeker wel aan mijn eisen kan voldoen. Een SSD is natuurlijk ook een must, net als een losse processorkoeler om de PC redelijk stil te houden, ook under load.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefste een intel + nvidia- systeem i.v.m. de grotere warmteproductie, geluidsdruk (in sommige gevallen) en hogere energieconsumptie van AMD-CPUs en -GPUs. Omdat de form factor waarin ik wil gaan bouwen over het algemeen niet zulke goede koelmogelijkheden heeft als een mid- of full-tower case, is het naar mijn inzicht beter om componenten te kiezen die zo min mogelijk warmte produceren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals al eerder aangegeven wil ik mijn PC graag in een SFF of HTPC case bouwen voor mobiliteit, waarbij ik dan ook nog eens wens dat het geheel mooi koel blijft met tegelijkertijd een acceptabele geluidsdruk (onder de 40 dB?). Het systeem hoeft geen topprestaties te leveren, zolang ik er maar comfortabel op kan gamen en alles rap opstart.

Ga je overklokken?
Ik was niet van plan om de CPU te gaan overclocken, wat ook wel duidelijk wordt uit de build die ik in elkaar heb gepast. De GPU kan eventueel nog wel een beetje overclocked worden als dit significante verschillen oplevert.

De build
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro3€ 55,-€ 55,-
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 209,95€ 209,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Xigmatek Aquila Window Zwart€ 72,-€ 72,-
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 49,50€ 49,50
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 812,25

Ik weet dat de PSU en CPU-koeling misschien een beetje een overkill zijn, maar met 550 Watt ben ik er sowieso zeker van dat de PSU geen bottleneck wordt mocht er ooit een GPU-upgrade plaatsvinden.
Wat betreft de CPU-koeling: zo blijft de CPU mooi koel met geen al te hoge geluidsdruk, als ik de test van Tweakers zelf mag geloven ;)

Note: Ik heb al eerder een PC gebouwd waarin een SLI GTX 980 zit, met custom waterkoeling voor de CPU. Ik heb dus wel een beetje verstand van hoe alles ongeveer in elkaar zit, al is het in een kleinere case als mijne iets ingewikkelder om alles goed te passen.

Nog een note: Kan iemand mij uitleggen hoe er een linkje naar een bepaald product in het topic in te bouwen is? Ik kom er gewoonweg niet uit... :/

En nog eentje om het af te leren: Iemand die een goede suggestie heeft voor een monitor? het liefst ~200 euro met volgende specs: DP, HDMI (2.0 niet nodig), 1080p, 23 of 24 inch, refreshrate 75 Hz of hoger met geen al te hoge inputlag. Oh en niet te vergeten, de beeldkwaliteit moet natuurlijk echt goed zijn (TN, IPS, PLS, het mag allemaal)

• pcman007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 01:21
Ik zal een tweedehands 280x nemen, deze is sneller dan een gtx 960 en kost meestal maar 150 euro.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
pcman007 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:42:
Ik zal een tweedehands 280x nemen, deze is sneller dan een gtx 960 en kost meestal maar 150 euro.
Dit is een optie als je niet vies bent van tweedehands. De 280X levert meer performance dan de 960, dus als je deze voor een 150 euro mee kan pakken op de V&A, zou ik het doen.

verder heb je een prima build in elkaar gezet. Voor je monitor kan je kijken naar de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart je betaalt wel 20 euro meer dan die 200, maar het is echt een geweldig scherm. Deze wordt ook geloofd om zijn dunne bezel, schermkwaliteit en zijn draaibaarheid. Wel heb je een ietwat langere reactietijd van 8 ms en een refreshrate van 60 Hz. Een alternatief kan zijn de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart Deze heeft een betere refreshrate en reactietijd. En een A-MVA paneel is hetzelfde als IPS. (dus beter dan TN wat betreft kleurweergave en kijkhoeken) :)

-

• Maxosss
Dankjulliewel voor de reacties! :)

Dat Dell-scherm ziet er wel heel erg sexy uit, dus ik denk dat dat wel een heel goede keuze is voor bij mijn build. Vooral als ik in plaats van de GTX 960 inderdaad ga voor een tweedehands 280X. Mijn enige problemen met tweedehands onderdelen kopen is dat je nooit 100% zeker weet wat er al mee gedaan is en dat de garantie in de meeste gevallen niet meer aanwezig is.
Hoe zit het trouwens met de warmteproductie en het energieverbruik van de 280X? Er valt niet omheen te komen dat de 280X een stuk meer verbruikt dan een GTX 960, waarbij de warmteproductie van de 280X ook een stukje hoger ligt dan die van de GTX 960.
Als de warmteproductie van de GPU een stuk hoger ligt, neem ik aan dat ik voor de optimale prestaties ook de airflow in de case zelf op de een of andere manier moet zien te verbeteren? Volgens mij is dat bij de Xigmatek Aquila niet al te moeilijk, maar dan komen de kosten van de andere fans er nog bij....

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De warmteproductie ligt inderdaad hoger, maar dat is geen probleem. Het blijft prima binnen de perken, airflow in de Xigmatek is top. Niks om je zorgen over te maken :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Maxosss
MK1998NL schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:21:
De warmteproductie ligt inderdaad hoger, maar dat is geen probleem. Het blijft prima binnen de perken, airflow in de Xigmatek is top. Niks om je zorgen over te maken :)
Thanks! Ik zal nog eens gaan kijken naar een tweedehands 280X en dan is m'n build compleet! :)

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Maxosss schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:27:
Dankjulliewel voor de reacties! :)
De warmteproductie is inderdaad meer, maar dit hoef je bij grotere kasten niet als een probleem te zien. En prijs/prestatie ligt hoger dan de 960,en dat is denk ik wel belangrijker dan de warmteproductie! :)

-

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
r9 280x hebben idd prima prijs/prestatie maar zijn nou niet bepaald stil te noemen. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Zeker de Sapphire en club3D versies die vaak voor 150-170 op V&A te vinden zijn zeer goed te horen tijdens het gamen.

Dan zou ik eerder gaan voor een gtx 770 van V&A . die kaarten presteren rond het niveau van de 280x maar zijn wel een stuk stiller en genereren minder warmte.

Ze hebben wel minder VRAM maar das gewoon vaak ff de settings iets aanpassen zonder dat je veel inlevert op grafische kwaliteit.

Ik zou omdat je aangaf een mooi geluid te willen hebben wel je mobo vervangen door de pricewatch: ASRock B85M Pro4

Deze heeft een stuk betere geluidschip dan de pro3

Ook zou ik het geheugen vervangen door pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU Is low profile wat het installeren van de CPU koeler wat makkelijker maakt :)

Als CPU koeler heb ik trouwens zelf de 2 euro duurdere pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition. Die is echt superstil en voor een niet overklokbare CPU prima. ziet er vanwege de dubbele fan ook wel mooi uit in jouw setup.
Pagina: 1