Schotse hooglanden, do's/don'ts

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb al een paar keer een autovakantie naar Schotland gedaan, meestal IJmuiden-Newcastle, en dan via de oostkust linksom, beetje eiland-hoppen, weekje/10 dagen klaar. De laatste keer ook "even" de outer hebrides aangedaan (Lewis-Harris), dat was weer iets heel anders. Dit keer het idee opgevat om de Orkneys aan te doen, waarop ik de tip kreeg om ook de Shetlands mee te pakken. Dat is nu wat ik aan het overwegen ben, maar heb een beetje moeite de puzzel te leggen :).

Uitgaande van het feit dat er sowieso veel gereden wordt (Lewis-Harris hebben we vorige keer in anderhalve dag gedaan (1 overnachting), hoeveel tijd zouden we dan moeten inplannen voor Orkney/Shetland? Aangezien we zo ongeveer 300 pond moeten aftikken voor de overtocht (incl overnachting aan boord) lijkt me dat nogal steep als je er vervolgens maar 1 dag verblijft...

We gaan met 2 personen en mijn auto, dus dat heeft financiële gevolgen voor elke overtocht die geboekt moet worden, tenzij we out of the box denken en besluiten dat we op Orkney en/of Shetland af kunnen zonder eigen auto (en dan bvb gewoon een tour boeken, of een auto huren). Nu ik dit zo tik lijkt het bijna handiger om te gaan vliegen vanuit NL naar Orkney/Shetland, en daar auto's te huren?

Tips en andere overwegingen zijn welkom!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Ga er lopen in plaats van auto rijden...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

@ATS: heel behulpzaam echt :N

@SeatRider:
Het ligt een beetje eraan wat je zelf wilt; ik ben bijvoorbeeld geen fan van zelf met de auto erheen. Duurt te lang :P Dus ik vlieg erheen en huur een auto. Meteen het stuur aan de goeie kant ook.

Harris/Lewis heb ik 2 overnachtingen gehad en nog tijd te kort en dan heb ik ook hoofdzakelijk gereden en korte wandelingetjes gemaakt, dus ik ga 4 september weer terug met hetzelfde plan, alleen meer wandelen :)

Ik zou als ik jou was zeker 1 overnachting plannen op Orkney; Kirkwall is een goeie basis waarmee je vrij veel kunt verkennen. Dus als je 's morgens de boot van Scrabster naar Stromness zou pakken, kun je diezelfde dag het westen en het noorden meepakken om vervolgens te overnachten in Kirkwall, en de 2e dag rij je naar onder (island hopping via Burray) en als je nog tijd over hebt dan, pak je het middenstuk mee (tussen kirkwall en stromness), zodat je 's avonds de boot naar Shetland hebt. Dan daar zou ik dezelfde aanpak hanteren: 's Morgens een gedeelte Shetland touren, 's avonds 1 overnachting, 2e dag een ander deel van Shetland touren, om dan vervolgens 's avonds weer bij de boot terug te zijn voor de overtocht naar Orkney.

Dan kom je 's morgens weer aan in Kirkwall, en kun je de tijd op Orkney besteden tot de tijd dat de veerboot naar Scrabster terug gaat. Dus afhankelijk hoe laat je dat doet, moet je een overnachting nog regelen.

Ik ga nu al voor de 10e keer naar Schotland, en ik heb nog steeds geen goedkopere manier gevonden om ergens te komen. Je kunt niet anders dan de boot nemen, en geloof me, als je zonder auto naar Orkney en Shetland gaat krijg je spijt dat je dat niet gedaan hebt, omdat er zoveel te zien is (en veel te touren ondanks hoe klein het topografisch gezien lijkt); veel rotspieken aan de uiteindes van de eilanden.
Je komt ook echt niet onder de prijzen uit ben ik bang.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Deathchant schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:13:
Ik ga nu al voor de 10e keer naar Schotland, en ik heb nog steeds geen goedkopere manier gevonden om ergens te komen. Je kunt niet anders dan de boot nemen, en geloof me, als je zonder auto naar Orkney en Shetland gaat krijg je spijt dat je dat niet gedaan hebt, omdat er zoveel te zien is (en veel te touren ondanks hoe klein het topografisch gezien lijkt); veel rotspieken aan de uiteindes van de eilanden.
Je komt ook echt niet onder de prijzen uit ben ik bang.
Jij huurt ter plekke een auto, neem je die auto dan wel mee op de boot naar Orkney/Shetland, of zou je hem dan daar inleveren, en op Shetland weer opnieuw iets huren? Een auto meenemen op die boot naar Orkney/Shetland is echt duur, Kirkwall-Lerwick GBP103, toch bijna €140 - en hij moet ook weer terug.

Wat ik nu in mijn hoofd heb: We nemen de ferry naar IJmuiden, toeren lekker een paar dagen naar Scrabster, auto mee naar Stromness, dagje of 2 daar rijden, auto laten staan in Kirkwall, overvaren naar Shetland, daar een auto huren voor 2 volle dagen, en dan weer boot terug naar Orkney, om daar weer herenigd te worden met mijn eigen auto.

Wil vliegen ook wel overwegen, maar idealiter moet ik dan een huurauto hebben die ik op een andere plek weer kan achterlaten (huren in Aberdeen, achterlaten in Scrabster ofzo).

Of we vliegen naar Aberdeen, nemen daar gelijk de ferry naar Lerwick, en huren daar een auto voor 3 dagen, varen naar Orkney, nog 2 dagen huren, dan weer terug naar Aberdeen. Vliegen naar Aberdeen is alleen niet ideaal, lijkt het.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:50:
[...]

Jij huurt ter plekke een auto, neem je die auto dan wel mee op de boot naar Orkney/Shetland, of zou je hem dan daar inleveren, en op Shetland weer opnieuw iets huren? Een auto meenemen op die boot naar Orkney/Shetland is echt duur, Kirkwall-Lerwick GBP103, toch bijna €140 - en hij moet ook weer terug.

Wat ik nu in mijn hoofd heb: We nemen de ferry naar IJmuiden, toeren lekker een paar dagen naar Scrabster, auto mee naar Stromness, dagje of 2 daar rijden, auto laten staan in Kirkwall, overvaren naar Shetland, daar een auto huren voor 2 volle dagen, en dan weer boot terug naar Orkney, om daar weer herenigd te worden met mijn eigen auto.

Wil vliegen ook wel overwegen, maar idealiter moet ik dan een huurauto hebben die ik op een andere plek weer kan achterlaten (huren in Aberdeen, achterlaten in Scrabster ofzo).

Of we vliegen naar Aberdeen, nemen daar gelijk de ferry naar Lerwick, en huren daar een auto voor 3 dagen, varen naar Orkney, nog 2 dagen huren, dan weer terug naar Aberdeen. Vliegen naar Aberdeen is alleen niet ideaal, lijkt het.
Waarom is vliegen naar Aberdeen niet ideaal? Vloog er eens per 2 weken heen. Zorg dat je vooraan het vliegtuig zit want passpoort controle kan oplopen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Squ1zZy schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:03:
[...]

Waarom is vliegen naar Aberdeen niet ideaal? Vloog er eens per 2 weken heen. Zorg dat je vooraan het vliegtuig zit want passpoort controle kan oplopen.
Er gaan geen prijsvechters heen :). Maar op zich kan het wel, echter het is nog wel een stukje naar de Ferry terminal, ik neem mijn moedertje mee, en die loopt niet zo vlot meer, dus dat worden dan alsnog taxi's.

Het alternatief is natuurlijk vliegen van Schiphol meteen naar Orkney, slaan we het "vasteland" helemaal over, maar dat zijn allemaal crapverbindingen, met een overstaptijd van 20 uur ofzo...

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

@SeatRider.

Daar zeg je wat...het inleveren van de huurauto en dan enkel als passagier met de boot over en dan ter plekke iets huren en gelijk weer inleveren had ik nog niet aan gedacht. Als het je inderdaad 140 euro scheelt, dan is dat volgens mij wel een optie, want een auto huren voor 10 dagen is ook al tegen de 220 euro.

Je kunt wel van Schiphol naar Inverness vliegen, alhoewel ik denk dat dat ook prijzig is. Je kunt ook best naar Edinburgh vliegen, dan een overnachting boeken in Spean Bridge, dan van daaruit direct naar Scrabster doorrijden. Is wel een lange haal, maar het kan.

Het achterlaten van je huurauto op een andere plek als waar je em opgepikt hebt kan, maar volgens mij op de grotere vliegvelden, en volgens mij zijn eilanden uitgesloten van het achterlaten van je auto.
Je zou dan een auto moeten huren voor je hele vakantieperiode, dan in Kirkwall em gewoon laten staan voor x-dagen (helaas), en dan idd voor 2 dagen op Shetland een andere auto (gelijktijdig) huren. Voor 2 dagen is autohuur (europcar) in Lerwick 88 pond (=126 euro) voor een Opel corsa.

De overtocht van Kirkwall-Lerwick is 25 pond/persoon, dus in jullie geval 100 pond voor heen en terug.
Dus 188 pond in totaal om van Kirkwall-Lerwick-Kirkwall te reizen met 2 dagen autohuur in Lerwick.

Dat is heel wat anders dan 140 euro heen en 140 euro terug.

EDIT: is het geen optie (ik heb niet uitgezocht wat het kost) om gewoon naar de luchthaven te vliegen wat het goedkoopste ticket heeft (ik denk edinburgh) en dan een binnenlandse vlucht (retour) naar Lerwick te boeken en dan je auto daar te huren? Een rechtstreekse vlucht van Schiphol naar Shetland is er volgens mij niet echt...En de overtocht van IJmuiden-Newcastle kost ook een 160 euro én je moet dan nog dat hele stuk rijden...Ik vraag me af wat sneller/goedkoper is...

[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 19-07-2015 16:51 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

ATS schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:08:
Ga er lopen in plaats van auto rijden...
Het was serieus en behulpzaam bedoeld. Als je er al een paar keer per auto geweest bent, dan is daar gaan lopen een goede manier om het landschap op een heel andere, intensievere manier te beleven. Je komt op plekken waar je anders niet komt, maar je komt natuurlijk wel minder ver.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1