Nieuwe foto bewerkings desktop +/- 1000,- EUR

Pagina: 1
Acties:

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11 20:16
Enige tijd geleden heb ik een nieuwe camera gekocht waarvan de raw files veel groter zijn dan bij mijn vorige camera, waardoor het bewerken in Lightroom/Photoshop veel trager is geworden. Mijn huidige PC is zo'n 7 jaar oud, dus ook wel aan vervanging toe. Daarom ben ik gaan kijken om nieuw systeem samen te stellen.
Ik zou graag input wilen hebben op de gekozen onderdelen. Zijn sommige onderdelen overkill? Heb je betere alternatieven? Alle input is welkom

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]
  • Fotobewerking (Lightroom/Photoshop)
  • Office
  • Surfen, email
  • Enige game die ik wel eens speel is Football Manager
[i]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal bedrag mag rond de 1000 EUR

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
[list]
• Dell U2412M Monitor
• OCZ Vertex SSD 128Gb (voor besturingssysteem)
• 2x WD Green 5400RPM 2TB (voor backup)
• Muis en toetsenbord
[/list]

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle basisonderdelen, moederbord, CPU, CPU koeler, RAM, harddisk, Voeding, Systeemkast, Besturingssysteem

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet de komende jaren mee kunnen gaan en met name goed presteren voor fotobewerking met grote raw files. Moet USB 3 hebben om snel data van geheugen kaarten te kunnen kopieren. Geintegreerde kaartlezer is niet noodzakelijk. Bij voorkeur is het systeem koel en stil

Ga je overklokken?
Initieel ben ik dat niet van plan, maar om in de toekomst nog wat extra uit het systeem te kunnen halen wil ik de mogelijkheid wel hebben, zonder later te moeten upgraden.

Ik ben tot deze lijst gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 348,90€ 348,90
1Gigabyte GA-Z97X-UD5H€ 160,40€ 160,40
2WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 101,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,-€ 87,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,-€ 25,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 106,50€ 106,50
1Seasonic G-series 550 watt€ 82,90€ 82,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,59

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Meer dan prima build. Je kan je moederbord nog een stuk goedkoper doen, door de pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 te nemen.

Weet je of photoshop en lightroom ook wat aan GPU kracht hebben?

-

• StenilsoN
Bedankt voor je reactie. Photoshop gebruik ik niet heel vaak, weet ik eigenlijk niet of die GPU gebruikt. Bij Lightroom wordt dat met de laatste versie ondersteund, maar ik lees verschillende reacties waarbij de voordelen van GPU voor performance niet duidelijk zijn en in sommige gevallen zelfs een slechtere performance oplevert, dus aparte GPU lijkt me niet nodig.

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Waarom geen SSD erin als ik vragen mag?
Of ben je die vergeten?

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Mooi lijstje inderdaad! Is er een reden dat je 2 aparte 1TB schijven hebt gekozen? Je zou een 2TB schijf kunnen kiezen, scheelt toch weer 20/30 euro: pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB

Moederbord kan volgens mij nog wel iets goedkoper dan de suggestie van PAHvandam, maar dan zal je waarschijnlijk wel iets moeten inleveren qua features/aansluitingen. Kon zo snel niet een goedkoper goed alternatief vinden.

• StenilsoN
Die heb ik nog, zie de onderdelen die ik al heb

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
StenilsoN schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:04:
Die heb ik nog, zie de onderdelen die ik al heb
Ah tuurlijk.
Overheen gelezen. :z

• StenilsoN
Stravincy schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:06:
[...]

Ah tuurlijk.
Overheen gelezen. :z
Ach het is zondag ochtend :)

• StenilsoN
Koen179 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:03:
Mooi lijstje inderdaad! Is er een reden dat je 2 aparte 1TB schijven hebt gekozen? Je zou een 2TB schijf kunnen kiezen, scheelt toch weer 20/30 euro: pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB

Moederbord kan volgens mij nog wel iets goedkoper dan de suggestie van PAHvandam, maar dan zal je waarschijnlijk wel iets moeten inleveren qua features/aansluitingen. Kon zo snel niet een goedkoper goed alternatief vinden.
Ik dacht een schijf specifiek voor foto's en één voor documenten, muziek, installatie bestanden (voor zover niet op SSD) etc. Ik weet dat je partities kunt maken op een schijf, maar vind twee aparte schijven dan denk ik net zo handig. Ik zal er iig nog even naar kijken, bedankt.

Moederbord vind ik een van de lastigere onderdelen om te kiezen. Dus ik hou de tips hier in de gaten
Pagina: 1