29reallocated sectors.maar alle bad sectors zijn weg. SAFE?

Pagina: 1
Acties:

• jwywy17276
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-10-2025
Hey
Ik heb een hardeschijf in mijn systeem die eerst pending sectors en damaged sectors had.
Ik had een zero-fill erase gedaan waarna de pending sectors gereallocated waren.
Nu zijn de damaged sectors er ook niet meer in een full error scan.
Ik heb nu 29 reallocated sectors in HD Tune Pro 5.50

(05) Reallocated sector count
Threshhold: 36
Data: 29

Dit is de eerste keer dat ik zoiets heb gedaan en ik vraag me dus nu af hoe safe het is om deze hardeschijf nog te gebruiken.
Alle andere 'Health info' is gewoon 'ok'

Ik heb hetzelfde trouwens met een andere hardeschijf gedaan waar de
'threshhold' blijkbaar ook 36 bad sectors is?
(05) Reallocated sector count
Threshhold: 36
Data: 47
bij de 2de hardeschijf
Maar bij de complete error scan heeft deze ook geen enkele damaged sector

De reallocated sector count is trouwens al 2 weken hetzelfde gebleven en ik zie echt miljoenen sectors dus ik weet niet hoe erg dit is

Ik weet ook niet wat het betekend dat de reallocated sectors bij mn 2de hardeschijf meer zijn dan de (volgens deze programma) 36 threshhold

Verwijderd

Lees even het Check je SMART topic door over wat threshold betekent. Want dit mag je niet vergelijken met de 'Data' kolom (raw value). Je schijven hebben dus een tiental aan omgewisselde sectoren. Dat is nog niet zo heel spannend zo lang het stabiel blijft, en dus kun je de schijven prima blijven gebruiken. Zorg wel dat je de SMART veiligstelt door screenshots hiervan te bewaren en regelmatig te vergelijken. Vooral Current Pending Sector raw value ('Data' kolom in HDTune) is belangrijk en moet altijd 0 zijn, anders zijn er actieve bad sectors en die zijn pas gevaarlijk - Reallocated Sectors niet.

• jwywy17276
Ik had die topic net gevonden..
Dus als ik het goed begrijp is het pas echt slecht als de "current" value dichtbij de threshhold value komt?
Dus als de "current" value bijv. 98 is heb ik waarschijnlijk maar 2 reallocated sectors?(Dat is toch fout?)
Ik vind dit heel erg verwarrend

"Voor deze waarden geldt dat hoe hoger hoe beter. Vaak beginnen de waarden op 100, 150 of 200. Dat is de best mogelijke waarde. Zodra een bepaald attribuut het slechter doet, kan de genormaliseerde waarde doen afnemen. De Current-waarde is de genormaliseerde waarde op dit moment, terwijl Worst de laagste waarde is die ooit gemeten is."

Maar wat BETEKEND de current value?
Waar staat het voor?

Verwijderd

Genormaliseerde waarden zijn waarden die binnen een bepaalde range bevinden; in dit geval tussen 0 en 255. Is 100 de best mogelijke waarde, dan zie je 100 staan bij Current bij veel attributen. Is er een attribuut 98 dan is dit dus twee punten slechter dan de best mogelijke waarde. Wat dit betekent, is niet direct duidelijk; 2 punten eraf kan betekenen 4000 omgewisselde sectoren, of juist veel minder. De Raw Value is bij sommige attributen het belangrijkst, zoals bij Reallocated Sector Count. Maar je kunt ongeveer aan de Current-waarde aflezen hoeveel sectoren je nog overhebt. Al hoeven die nog niet op te zijn als de genormaliseerde waarde tot 0 zakt.

Omdat de raw value vaak niet te interpreteren is voor utilities die geautomatiseerd de SMART willen uitlezen om er iets vaags als 'health' aan toe te kennen, zijn er de genormaliseerde waarden. Dan kan een script of stuk software zien oh dit SMART attribuut is failed want de Current-waarde ligt onder de Threshold-waarde. Dan krijg je in moderne Windows versies ook een popup met dat er problemen zijn met je hardeschijf. Maar slim genoeg om de SMART data zelf te analyseren, zijn ze niet. De genormaliseerde waarden worden door de firmware van de hardeschijf/SSD berekend en dus bepaalt die welke waarde overeenkomt met x aantal sectoren, bijvoorbeeld.

• jwywy17276
mooie uitleg (=
dankjewel

u mag van mij wel een slotje op deze thread zetten