2 uur snachts op balkon praten, geluidsoverlast?

Pagina: 1
Acties:
  • 26.733 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02 06:24
Er zitten veel slimme mensen op dit forum dus denk dat jullie het wel weten.

De laatste tijd door de zomer zitten ik denk mijn bovenburen steeds buiten tot diep in de nacht (03:00) luid te praten en lachen, is dit geluidsoverlast?
Ze hebben niet de tv of muziek aan, het is enkel praten.

Heb nog niet met ze gesproken, wil eerst even weten of dit wel mag.

Met mijn ramen en roosters dicht hoor ik het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wetboeken en APVs gaan echt niet specificeren of iets op een bepaalde tijd mag of niet. Dit is echt iets wat je gewoon aan kunt geven met een vriendelijk verzoek om rekening met de buren te houden. En ja, het kan als overlast worden gezien.

Maar begin nu niet eerst met "het mag niet" maar gewoon aangeven dat het vervelend is en of ze svp rekening met de buren willen houden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Probeer gewoon eerst eens met ze te praten zonder het direct over rechten, wetten en regels te hebben. Grote kans dat ze het zelf niet eens direct doorhebben hoeveel overlast ze veroorzaken.....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Met hierboven. Een goed gesprek lost zoveel meer op dan zwaaien met regelboekjes.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:48
Absoluut eens met wat hierboven gezegd is. Je zou ook een filmpje kunnen maken waarin je jezelf hoort praten en je ook de mensen op het balkon hoort praten. Gebruik dit dan niet als leverage maar op een vriendelijke manier als voorbeeld.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat praten op een balkon als geluidsoverlast word gezien door de politie mochten omwonende daar klachten over hebben. Maar dat de sfeer met de buren enorm verslechterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Voor je meteen met wetteksten gaat lopen sjouwen zou ik eerst eens in onderling overleg treden. Komt een stuk vriendelijker over dan meteen met wetteksten gaan dreigen ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarschijnlijk heeft de buurman helemaal niet door dat je er last van hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Probeer te praten en lukt dat niet, tja dan wordt het lastig. VVE/verhuur, brief schrijven, politie of juridische bijstand komt daarna en dat is erg lastig om grip te krijgen.Neem opnames op en laat ze horen (maar je hoort vaak niet goed genoeg op opnames).

Offtopic:
Wat mag en niet mag? Dat is erg onduidelijk. Ik heb ook de ellende met mijn buren. Die praat zo hard om 2.30 nog dat je letterlijk etage eronder alles hoort (binnenshuis!!). Het mag gewoon en je kan praten, maar als dat niet helpt, stop dan maar. Mijn buurman heeft een papegaai die zo hard krijst dat je bijna doof van wordt als die op het balkon zit, maar dat mag gewoon op het balkon, zelfs 4 straten achter mij hebben last ervan. Maar muziek zo hard draaien, ho maar.

Je mag hele dag vogels met raam open laten krijsen maar je mag niet keihard je muziek met raam open aanzetten. Ik ben er echt klaar mee. Diverse mensen om deze buren heen, zijn weggegaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
Oke thanks voor de reacties.

Ik was niet van plan om meteen te beginnen met dit mag niet, ik wou alleen weten of ik hem niet aanspreek op iets dat mag.

Het is raar, ik woon in een flat woning en hij heeft 2 buren naast zich en 1 boven en 1 onder zich, vraag me af of die er geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

shoppa schreef op zondag 19 juli 2015 @ 10:52:
Oke thanks voor de reacties.

Ik was niet van plan om meteen te beginnen met dit mag niet, ik wou alleen weten of ik hem niet aanspreek op iets dat mag.

Het is raar, ik woon in een flat woning en hij heeft 2 buren naast zich en 1 boven en 1 onder zich, vraag me af of die er geen last van hebben.
Sommige mensen hebben ergens eerder last van dan andere, de ene persoon slaapt vaster dan de ander. Of het interesseert sommige mensen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Als meerdere mensen het vinden, gaat het sommige mensen toch opeens vaak wel boeien toch? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 19-07-2015 11:53 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maar dat is precies wat mensen hierboven je proberen te vertellen. Je moet hem niet aanspreken op basis van of het mag of niet, je moet gewoon eens aangeven dat jij er eigenlijk best last van hebt. Dat je het waardeert dat ie geen muziek e.d. aan heeft, maar dat het geluid van het gepraat en gelach ook bij jullie binnenkomt en of ie daar (bv) na middernacht wat rekening mee kan houden. Heeft (op dit moment in de conversatie) nog vrij weinig te maken met 'mogen' maar gewoon als goede buren rekening met elkaar houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 08:18
Ik snap de ts dat hij een soort basis wil hebben voordat hij iemand aanspreekt, en daar krijgt hij geen antwoord op... Beetje wijsvingertjes gedrag vind ik, sry.
Buiten praten en lachen na 11u 's avonds op een doordeweekse dag is imho overlast, maar ik heb daar geen wettelijke onderbouwing voor.
Ik las wel net een waarschuwing van de politie op een eiland hier in NL dat er een boete op staat van 140,-....dat geeft te denken toch?

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Het probleem bij overlast is vaak dat je je er alleen naar meer aan gaat ergeren als je erop gaat letten. Als je elke keer denkt: 'Ja hoor, hij praat weer zo hard.' dan ben je je er van bewust en dan heb je er last van. Zie je het gepraat als onbelangrijk achtergrondgeluid dan is het al een stuk minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
naitsoezn schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:58:
[...]

Maar dat is precies wat mensen hierboven je proberen te vertellen. Je moet hem niet aanspreken op basis van of het mag of niet, je moet gewoon eens aangeven dat jij er eigenlijk best last van hebt. Dat je het waardeert dat ie geen muziek e.d. aan heeft, maar dat het geluid van het gepraat en gelach ook bij jullie binnenkomt en of ie daar (bv) na middernacht wat rekening mee kan houden. Heeft (op dit moment in de conversatie) nog vrij weinig te maken met 'mogen' maar gewoon als goede buren rekening met elkaar houden. :)
Ik denk dat we elkaar verkeerd snappen :p

Ik was niet van plan om het over mag het wel of niet met hun te hebben, alleen ik zelf wil niet zeuren als het gewoon mag.
Is meer iets voor mezelf om te weten of ik dit normaal moet vinden of niet.

Men ma kwam net met het idee dat het voor de ramadan kan zijn, omdat ze savonds pas gaan eten en gezellig doen, hopelijk is dit het geval want de ramadan is gister afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
Ronald8 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:01:
Het probleem bij overlast is vaak dat je je er alleen naar meer aan gaat ergeren als je erop gaat letten. Als je elke keer denkt: 'Ja hoor, hij praat weer zo hard.' dan ben je je er van bewust en dan heb je er last van. Zie je het gepraat als onbelangrijk achtergrondgeluid dan is het al een stuk minder erg.
Probeer ik ook, alleen ik hoor het door mijn koptelefoon heen.
En het is geen minuut stil snachts, het blijft gaan.
Als ik op men balkon sta lijkt het alsof iemand naast me tegen me staat te praten.

om 2-5 uur snachts vind ik dat niet kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door shoppa op 19-07-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aanspreken is het enige wat je kan doen. Er staat ook duidelijk in de wet dat je als huurder geen overlast mag veroorzaken en moet houden aan de algemene regels maar zo ver moet je het niet laten komen. Lees maar hieronder hoe ver het bij mij al is. De wet is helemaal niet relevant, meer een soort naslagwerk maar meer niet.

Bij mij is de politie is meer dan 10 keer geweest en de hele woningbouw doet geen moer. Ja geld inenen en that it. Regels ja leuk maar er is altijd weer een wet die tegenstrijdig is en dus kan je weer door en je kan het elastiek gewoon maar doorrekken en doorrekken totdat het ooit knap zegt. En dat is altijd degene die klaagt. Ben zo klaar met dit land.

Ik heb dit namelijk al in 2011 gezegd toen met overleg met de politie en met alle 4 de gezinnen in het portiek bij de politie om de tafel gezeten!!! Ik heb toen al vriendelijk gevraagd om; hou het rustig na 22 uur, denk aan je buren, gehorige flat. It goes on and on en wat denk je wat de woningbouw doet om 2 uur 's nachts als mijn buurman de dakgoot gaat schoonmaken met hogedrukspuit? En de politie? Geen ruk.
Moet je op zondag om 7 uur 's ochtends op en je buren houden zonder te weten een feestje met geluidsoverlast tot 2 uur 's nachts. Wat doet de politie? Geen moer dus ga ajb niet uit van de politie want een mug die overlast geeft is belangrijker dan de maatschappij.
De lijst is nog langer van de problemen en met elkaar om tafel is al geen sprake meer van dus laat het niet zo ver komen en probeer met elkaar even om tafel te zitten of een oplossing te vinden op een vriendelijke manier.

Ik ga nu ook maar het asogedrag overnemen van de buren en hou er deels geen rekening meer mee van dat ze me misschien horen, nou boeiend nu want de politie doet toch niets. En als ze wat doen, zeg je gewoon; tja het is een gehorige flat.

[ Voor 7% gewijzigd door itsalex op 19-07-2015 13:09 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Inderdaad eerst de buren gewoon netjes aanspreken, maar dat is inmiddels genoeg gezegd.

Ik heb de politie (en de wijkagent) wel eens gevraagd wat er nu voor regels zijn m.b.t. geluidsoverlast. Het antwoord was dat als jij het als overlast beschouwt, dat je dan de politie kunt bellen. Ze komen dan langs (maar niet met hoge prioriteit, dus op drukke momenten kun je wel eens pech hebben) om de overlast zelf te constateren en geven de bewoner een waarschuwing. Ik heb het zelf regelmatig meegemaakt en 1x kwam de politie in 1 week voor de 3e keer langs bij mijn buurman die de derde keer om 8 uur 's morgens de muziek kei- en keihard zette. De politie is weer langsgekomen. Hij weigerde de deur open te doen. Die hebben ze toen zelfs ingetrapt (had ik niet van ze verwacht) en toen hebben ze zijn radio in beslag genomen... daarna nooit meer last gehad.
Bottomline: eerst buren aanspreken... wellicht een tweede keer, en daarna de politie inschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 17:18
Misschien staat er iets interessants voor je op: http://www.nijhof-advocaten.nl/vragenantwoordenwb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-06 19:29
Persoonlijk zou ik gewoon helemaal niks zeggen. In mijn situtatie hoor ik mijn buren soms en zei mij ook soms. Zit regelmatig met een man of 8 met muziek tot 6 uur in de achter tuin en nog nooit wat van ze gehoord. En als mijn buren geluid maken zeg ik daar dus ook niks van stoor ik me er echt heel erg aan doe ik me headset op met muziek als ik ga slapen oid.

Beetje offtopic maar just my 2 cents ;)

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
moijamie schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:18:
Persoonlijk zou ik gewoon helemaal niks zeggen. In mijn situtatie hoor ik mijn buren soms en zei mij ook soms. Zit regelmatig met een man of 8 met muziek tot 6 uur in de achter tuin en nog nooit wat van ze gehoord. En als mijn buren geluid maken zeg ik daar dus ook niks van stoor ik me er echt heel erg aan doe ik me headset op met muziek als ik ga slapen oid.

Het verschil is dat ik ze wel altijd hoor, met koptelefoon op zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-06 13:05
Mijn ouwelui hebben daar ooit een extreem middel voor ingezet. Een stoeptegel tegen de muur, om daar een boormachine wat uren op te laten boren.

Mijn tip: Doe dit niet, maar ga het gesprek aan. Dat voorkomt hopelijk gestoorde reacties, zoals ik net als voorbeeld gaf. Je moet geen oorlog met je buren beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door mavaros op 19-07-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

diep in de nacht (03:00) luid te praten en lachen, is dit geluidsoverlast?
Ja, dat is gewoon overlast. En zwaar asociaal gedrag.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256386

Dat hangt echt van je buren af. Zijn het tokkies, grote kans dat ze er niks mee doen.
Een redelijke buurman houdt er rekening mee. Die inschatting kan jij zelf het beste maken.
Aanspreken is toch een eerste stap.

De politie inschakelen alleen als de buurman ermee door blijft gaan. Hoe de verhouding dan nog is blijft de vraag.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 256386 op 19-07-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325840

Ongelofelijk. Hey beste kerel, jij veroorzaakt zelf enorme overlast dus jij hebt helemaal geen recht om ergens iets van te zeggen.

Bij mij achter zit ook iemand die regelmatig midden in de nacht op volle geluidssterkte met z'n vrienden op het balkon zit te praten, meestal ook nog met een leuk muziekje erbij. Keer wat van gezegd, kreeg als antwoord "ga toch slapen man". Tja, tegen een dergelijke intelligentie is geen kruid gewassen.

TS: gewoon politie bellen, die zijn er voor dus laat die het maar afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 325840 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:27:
[...]

TS: gewoon politie bellen, die zijn er voor dus laat die het maar afhandelen.
Zeker, meteen op die manier escaleren gaat de boel vast enorm verbeteren. Slechtste ding wat je kan doen in dit stadium.

Eerst in onderling overleg op proberen te lossen is echt een heel stuk beter voor de sfeer, de politie erbij halen kan altijd nog.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, het punt is: sociale mensen doen dit niet. Asociale mensen wel. Asociale mensen worden kwaad als je hun gedrag bekritiseert. Misschien niet allemaal, maar een hoop wel. Dus voor je eigen veiligheid: laat de politie het afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hoeft iemand ook niet te bekritiseren.
Veel beter is informeren.
Vraag of het tijdelijk is (wegens Ramadan) of vaker gaat voorkomen.

Als je dat heel rustig bespreekt krijgen zij de kans om aan jou te vragen of je er last van hebt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 325840 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:33:
Tja, het punt is: sociale mensen doen dit niet. Asociale mensen wel. Asociale mensen worden kwaad als je hun gedrag bekritiseert. Misschien niet allemaal, maar een hoop wel. Dus voor je eigen veiligheid: laat de politie het afhandelen.
Heerlijk, zo kort door de bocht. Jij gaat meteen al uit van het slechtst mogelijke scenario. Moet je zelf weten, maar meteen met politie gaan dreigen is gewoon niet handig. Dan weet je iig 100 procent zeker dat de boel escalleert.

Misschien is de man zich simpelweg niet bewust van de overlast die het veroorzaakt. Niet alles wat er gebeurt is opzettelijk.

Eerst gewoon rustig overleggen met de man, pas als dat niet helpt kan je vervolgstappen gaan nemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22

Met 8 man tot 6 uur 's ochtends met muziek in de achtertuin zitten is simpelweg flink asociaal gedrag. Ik ben blij dat ik niet naast jou woon.

Dat je buren niet bij jou klagen betekent niet dat ze er niet ongelooflijk veel last van kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je midden in de nacht op een balkon luid zit te praten en te lachen en je snapt niet dat dat overlast kan veroorzaken mis je echt een paar hersencellen.
Politie bellen heeft overigens totaal geen zin, die komen daar niet voor.
Ik snap trouwens niet waarom ramadan er bij gehaald wordt, dat is toch geen excuus voor het veroorzaken van overlast of zo?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
evilution schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:41:
Als je midden in de nacht op een balkon luid zit te praten en te lachen en je snapt niet dat dat overlast kan veroorzaken mis je echt een paar hersencellen.
Politie bellen heeft overigens totaal geen zin, die komen daar niet voor.
Ik snap trouwens niet waarom ramadan er bij gehaald wordt, dat is toch geen excuus voor het veroorzaken van overlast of zo?
Dan gaan ze pas wanneer de zon weg is eten en meestal met de hele familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
Wat de casus van TS betreft: natuurlijk mag je niet midden in de nacht staan lawaai staan maken op je balkon. Los van het strafrechtelijke artikel is er niet een landelijk wetsartikel dat dit verbiedt, anders dan de reguliere onrechtmatige daad.

Maar laat het juridische lekker voor wat het is. Stap naar je buren toe en zeg dat je veel last hebt van hun conversaties. Zeg ook dat je ze woord voor woord kunt verstaan, zodat ze zich wel drie keer bedenken voordat ze midden in de nacht gesprekken aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildhagen schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:36:
[...]

Heerlijk, zo kort door de bocht. Jij gaat meteen al uit van het slechtst mogelijke scenario. Moet je zelf weten, maar meteen met politie gaan dreigen is gewoon niet handig. Dan weet je iig 100 procent zeker dat de boel escalleert.

Misschien is de man zich simpelweg niet bewust van de overlast die het veroorzaakt. Niet alles wat er gebeurt is opzettelijk.

Eerst gewoon rustig overleggen met de man, pas als dat niet helpt kan je vervolgstappen gaan nemen.
Ok, misschien ben ik wat prikkelbaar, vanochtend gewekt door het aangename geluid van een schuurmachine.

Misschien dat ik anders reageer als ik de beste buren van TS zelf zou kennen. Op basis daarvan zou ik dan de inschatting maken of ik eerst met ze zou praten of meteen de politie zou bellen. Om bij de vraag van TS te blijven, een vluchtige zoekactie vertelt mij dat de definitie van geluidsoverlast verschilt per gemeente (wordt geregeld in APV) en in feite op de inschatting van de politie is gebaseerd.

Voordeel van politie bellen is ook dat je anoniem blijft. Als je zelf actie gaat ondernemen weten de buren wie klaagt en kan het zomaar dat ze een hekel aan die 'zeikerd van nr. 12' krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

shoppa schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:45:
[...]

Dan gaan ze pas wanneer de zon weg is eten en meestal met de hele familie.
Dat is niet om 2 uur 's nachts maar om 10 uur 's avonds en bovendien nog steeds geen reden om geen rekening met je omgeving te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
evilution schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:53:
[...]

Dat is niet om 2 uur 's nachts maar om 10 uur 's avonds en bovendien nog steeds geen reden om geen rekening met je omgeving te houden!
Nja de zon gaat aardig laat onder in de zomer en denk dat ze daarna nog gezellig kletsen idk.

Erg vervelend want het is merk ik nu ook overdag, hoor de hele tijd gebonk of hun praten op het balkon.
Dat moet opzich wel kunnen overdags alleen als je de avond daarvoor al slecht hebt geslapen door al het gebonk en gepraat ga je alles opmerken.

Ik zit eraan tedenken als het vanavond nog is om toch de politie te bellen, zoals iemand hier al heeft gezegd je blijft anoniem en met dat soort mensen valt er vaak toch niet te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:22

two

evilution schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:53:
[...]

Dat laatste klopt. Maar je eet ook rond een uurtje of 4. Dus door de ramadan zou de overlast zeker kunnen plaatsvinden hoorhoor

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

shoppa schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:02:
en met dat soort mensen valt er vaak toch niet te praten.
Als je niet met ze praat, zul je dus dat vooroordeel zeker houden. Mensen hebben nu eenmaal lang niet altijd door dat ze overlast veroorzaken, en ik weet zeker dat de mensen hier die zo zeker zijn, zeker niet mensen zonder zonden zijn die nooit (geluids)overlast veroorzaken. Alleen bagatelliseren ze dan hun eigen gedrag meestal.

Bel gewoon even aan en vraag of ze vanaf nu rekening willen houden met mensen die slapen en dus niet op het balkon praten. En als ze dat vannacht toch doen, dan roep je "kan het nu eindelijk eens stil zijn?".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 10-06 20:30
Meteen de politie bellen is echt een fantastisch plan om er verzekerd van te zijn dat er helemaal niet meer mee te praten is.

Ook een 'normaal' iemand zal zich redelijk geschoffeerd voelen als je niet eens de moeite hebt genomen om het zelf even aan te kaarten (dat zal de politie je in de meeste gevallen ook vragen, anders komen ze er nooit meer aan toe om ook nog boeven te vangen).

Nee, het is niet de schuld van TS, maar meteen de politie bellen is in bijna geen enkel geval tactisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Ik heb ook regelmatig last van mijn buren en zij soms ook van mij, maar dat kan gewoon een keer voorkomen. 't Is zomer, en met een laat bezoek of een feestje kan het toch gewoon een keer. Dagelijks is wat anders, dan moet je wat begrip voor elkaar kweken. Als wij om 4 uur 's nachts thuiskomen parkeer ik ook stil en praten we zo min mogelijk omdat het een rustige straat is met slaapkamers aan de straat-kant.

Ik zou eventjes aanbellen, voorstellen en vertellen wat de situatie is. Krijg je een goeie reactie, dan wissel bijvoorbeeld ff telefoonnummers uit. Aanbellen is in mijn ervaring erg vervelend om te doen als je al in bed ligt, maar een belletje of smsje kan beter.
Krijg je een grote bek terug dat je niet moet zeiken, dan zou ik er de volgende keer wel een klacht bij doen, maar besef wel wat dat doet met de burenrelatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 325840 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 15:33:
Thnx voor het over één kam scheren van een hele groep mensen, including me... :? 'k Zat laatst na een bbq met wat vrienden nog even in de tuin na te babbelen, en met die temperaturen is het voor je het weet 00:30. Voor mijn gevoel ging het nog allemaal vrij rustig (geen muziek aan oid), maar we hadden wel allemaal 'een paar' biertjes op. Toen de balkon-deur van de slaapkamer van de buren dicht ging, kregen wij toch een vrij subtiele hint dat het misschien iets te luidruchtig was en zijn we naar binnen gegaan. Volgende morgen even een babbeltje met de buren gemaakt, en gewoon uitgesproken, van beide kanten geen probleem. Hoezo, asociaal? Soms heb je het gewoon niet door waar anderen zich aan storen, en simpel gesprekje kan dan al veel oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Jij woont er zeker tegenover?

Dan is het niet raar dat jij er meer last van hebt dan mensen die er direct naast of boven wonen, tenminste als het enigszins naoorlogse bouw betreft. Geluid gaat het liefst in rechte lijnen; zodra het de bocht om moet, is het vele malen zwakker. Iha kun je stellen dat qua buitenlawaai, de mensen in vol zicht van een bron verreweg het meeste last ervan zullen hebben, ook al zijn ze veel verder weg dan anderen die geen line-of-sight hebben.
shoppa schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:03:
[...]

Men ma kwam net met het idee dat het voor de ramadan kan zijn, omdat ze savonds pas gaan eten en gezellig doen, hopelijk is dit het geval want de ramadan is gister afgelopen.
Dat zou heel goed kunnen. Moslims leven tijdens de Ramadan (zeker als het in de zomer valt) met nagenoeg een omgekeerde dag/nacht-ritme. Ze moeten in die paar uren donker genoeg eten maar vooral ook drinken voor 24u. Dan komt er weinig van slaap terecht.

Natuurlijk geen excuus om dan overlast te veroorzaken voor anderen. Maar ik heb het gevoel dat ze daar al op letten (zoals aangegeven geen muziek etc), alleen niet genoeg voor jou. En ze weten niet beter, want jij hebt nog niet de moeite genomen hen op de hoogte te brengen van je probleem :o

Dit geeft natuurlijk wel een mooi aanknopingspunt. Als het vannacht weer raak is, zou ik ze groeten met "Een iets verlate Eid mubarak!" en dan uit te leggen dat je wat moeilijk kunt slapen met hun gepraat en dat je er tijdens de Ramadan bewust niets over gezegd hebt, maar dat dat nu voorbij is en je ook aan je eigen slaap moet denken. Als je het zo brengt denk ik dat je minimaal een gewillig oor vindt.
shoppa schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:02:
[...]

Ik zit eraan tedenken als het vanavond nog is om toch de politie te bellen, zoals iemand hier al heeft gezegd je blijft anoniem
Zo anoniem blijf je niet, mensen hebben vaak haarfijn door wie het was als de politie op komt dagen. En al hebben ze het niet gelijk door, hiermee maak je het onmogelijk om ooit wel weer op normale manier te communiceren met ze (want dan brengen ze het natuurlijk gelijk in verband met). Niet slim. Politie bellen is wat je moet doen als je er als normale buren onderling niet uit komt, totaal geen vervanging ervoor. Goede kans dat je dit trouwens ook van de politie zult horen als je aangeeft dat er mensen aan het praten zijn op hun balkon.
en met dat soort mensen valt er vaak toch niet te praten.
Pot <-> ketel :X

Jij hebt al geruime tijd een probleem maar gaat nog eerder met vreemden online of met de politie praten erover zonder dat je gewoon contact zoekt met degenen die jouw probleem veroorzaken en ws geen flauw benul hebben dat iemand er last van hebt. En dan ga je stellen dat *zij* bij voorbaat niet commuicatief vaardig gaan zijn? 8)7

In dit verhaal is er tot nu toe exact een waarvoor blijkbaar praten iets vreemds is. En dat is niet je buurman...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mimang schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:06:
[...]

Dat laatste klopt. Maar je eet ook rond een uurtje of 4. Dus door de ramadan zou de overlast zeker kunnen plaatsvinden hoorhoor
Sinds wanneer is ramadan een excuus voor overlast? Of sinds wanneer is Kerstnacht ren excuus voor overlast? Of desnoods het vliegende Spaghetti-monster als excuus voor overlast?

NL = scheiding van kerk en Staat. Geloof mag dus geen excuus/begrip zijn voor overlast en de politie zou hiervoor kunnen worden ingeschakeld.

Het pure feit dat iemand geluid maakt op tijden die niet normaal zijn, valt ook onder overlast. Eerder in het topic wordt gezegd dat de APV daarin niet voorziet; dat is vreemd want de APV wordt wel van stal gehaald als het gaat om "publieke werken of vergunningen" waar geluidsmetingen voor nodig zijn. Zo zijn er wel degelijk regels hoe hard een concert meetbaar aan jouw gevel is; hetzelfde is geldig (wettelijk) voor langdurig geluid van andere individuen.

Zolang je in een gebouw woont met een VvE, een pandbeheerder (zoals een investeringsmaatschappij of een gezamenlijke eigenaar), is er een goede kans dat er naast de wettelijke bepalingen ook "eigen" bepalingen zijn. Zo mag ik op mijn balkon absoluut niet barbecueen, bijvoorbeeld. Ook mag ik niet zelfstandig klussen op elke zon- en feestdag; deze regels zijn door de VvE gedefinieerd.

Het ontzettend lastige is dat een VvE niet mag handhaven (met een particuliere beveiliger). Je zal helaas als eigenaar/bewoner een uitgebreid logboek moeten bijhouden om ongefundeerd bewijsmateriaal te verzamelen wat als aanleiding kan dienen voor verdere stappen.

Gefrustreerd? Yup... Ik zal wel hogere normen & waarden hebben dan "de tokkies" om me heen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:22

two

MAX3400 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:09:
[...]

Sinds wanneer is ramadan een excuus voor overlast? Of sinds wanneer is Kerstnacht ren excuus voor overlast? Of desnoods het vliegende Spaghetti-monster als excuus voor overlast?
mimang schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:06:
[...]

Dat laatste klopt. Maar je eet ook rond een uurtje of 4. Dus door de ramadan zou de overlast zeker kunnen plaatsvinden hoor
Lees aub goed ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 666385

Eigen bepalingen ivm met zogezegd geluidsoverlast bijvoorbeeld van de eigenaar van het pand zijn niet geldig als het wettelijk bepaald is dat je muziek mag afspelen tot 96 decibel overdag. Daar kunnen ze je echt niks voor maken met de politie of de vrederechtbank, of het sociaal gedrag is als je weet dat ze zich eraan storen of al eens gevraagd hebben of je de muziek minder luid kan zetten, dat is wat anders. En als het niet specifiek in het contract staat dat je geen barbeque mag houden op je balkon, kunnen ze je ook niks maken volgens mij. Maar ik kan mij daarin vergissen. Je hebt ook wel wettelijke rechten die niet mogen geschonden worden, ongeacht wat ze denken dat ze mogen vragen. Ze gaan je eerder aangeven dat je moet verhuizen daardoor of je buitenzetten. Moet je voor jezelf beslissen of je daar wilt blijven wonen of liever wat anders zoekt lijkt me als ze denken dat ze boven de wetgeving staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 666385 op 19-07-2015 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoppa
dion_b schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:42:
[...]

Jij woont er zeker tegenover?

Dan is het niet raar dat jij er meer last van hebt dan mensen die er direct naast of boven wonen, tenminste als het enigszins naoorlogse bouw betreft. Geluid gaat het liefst in rechte lijnen; zodra het de bocht om moet, is het vele malen zwakker. Iha kun je stellen dat qua buitenlawaai, de mensen in vol zicht van een bron verreweg het meeste last ervan zullen hebben, ook al zijn ze veel verder weg dan anderen die geen line-of-sight hebben.

[...]

Dat zou heel goed kunnen. Moslims leven tijdens de Ramadan (zeker als het in de zomer valt) met nagenoeg een omgekeerde dag/nacht-ritme. Ze moeten in die paar uren donker genoeg eten maar vooral ook drinken voor 24u. Dan komt er weinig van slaap terecht.

Natuurlijk geen excuus om dan overlast te veroorzaken voor anderen. Maar ik heb het gevoel dat ze daar al op letten (zoals aangegeven geen muziek etc), alleen niet genoeg voor jou. En ze weten niet beter, want jij hebt nog niet de moeite genomen hen op de hoogte te brengen van je probleem :o

Dit geeft natuurlijk wel een mooi aanknopingspunt. Als het vannacht weer raak is, zou ik ze groeten met "Een iets verlate Eid mubarak!" en dan uit te leggen dat je wat moeilijk kunt slapen met hun gepraat en dat je er tijdens de Ramadan bewust niets over gezegd hebt, maar dat dat nu voorbij is en je ook aan je eigen slaap moet denken. Als je het zo brengt denk ik dat je minimaal een gewillig oor vindt.

[...]

Zo anoniem blijf je niet, mensen hebben vaak haarfijn door wie het was als de politie op komt dagen. En al hebben ze het niet gelijk door, hiermee maak je het onmogelijk om ooit wel weer op normale manier te communiceren met ze (want dan brengen ze het natuurlijk gelijk in verband met). Niet slim. Politie bellen is wat je moet doen als je er als normale buren onderling niet uit komt, totaal geen vervanging ervoor. Goede kans dat je dit trouwens ook van de politie zult horen als je aangeeft dat er mensen aan het praten zijn op hun balkon.

[...]

Pot <-> ketel :X

Jij hebt al geruime tijd een probleem maar gaat nog eerder met vreemden online of met de politie praten erover zonder dat je gewoon contact zoekt met degenen die jouw probleem veroorzaken en ws geen flauw benul hebben dat iemand er last van hebt. En dan ga je stellen dat *zij* bij voorbaat niet commuicatief vaardig gaan zijn? 8)7

In dit verhaal is er tot nu toe exact een waarvoor blijkbaar praten iets vreemds is. En dat is niet je buurman...
Ik woon onder hun.

Ik denk niet dat er met hun te praten valt omdat je toch moet snappen dat om 3 uur snachts praten en lachen op een toon hoe wij praten als we in de stad lopen gewoon te hard is?

Praten heb ik nog niet gedaan omdat het nu 2 dagen achter elkaar raak is en wou eerst weten of wat hun doen mag, niet om hun te vertellen dat het niet mag maar om voor mezelf te weten dat ik niet een zeikerd ben.

Hopelijk is het de ramadan dan zou het vanavond stil moeten zijn.
Geen idee of het moslims zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:06
Shoppa, mensen doen genoeg dingen waarbij ze zich niet bewust zijn van het feit dat anderen zich eraan storen.

Gewoon even aanbellen, aangeven dat je vannacht weinig hebt kunnen slapen door de harde geluiden op het balkon en ze beleefd vragen of ze daar rekening mee zouden willen houden.... Zo moeilijk is het niet, wil ik ook wel voor je komen doen als je niet durft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

shoppa schreef op zondag 19 juli 2015 @ 18:19:
Ik denk niet dat er met hun te praten ... Praten heb ik nog niet gedaan omdat het nu 2 dagen achter elkaar raak is
Dus met hen valt niet te praten, maar dat is voorlopig omdat jij niet wilt praten. En twee dagen, en het is weekend en het is warm weer. Zie je zelf niet waar het mis gaat?

Je hangt nu al erg in een vooroordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:43

Daniel36

vernieuwde formule

Ga gewoon ff praten in eerste instantie, dan kun je later altijd nog de politie bellen.

Het verhaal dat je anoniem kunt klagen bij de politie klopt overigens niet, tenzij je misschien je tel.nr. blockt en weigert je naam te geven aan de telefoon, maar dan vraag ik me af of ze er iets mee doen.
Zelf politie gebeld naa maanden van geluidsoverlast en politie kwam eerst bij ons aanbellen en daarna bij de buren die de problemen veroorzaakten(!).
Later presteerden ze het nog om ons te bellen zodat de buren zeker wisten dat het telefoontje bij ons vandaan kwam.
Zoveel telefoon krijg ik niet namelijk midden in de nacht.
Daarna werden we bedreigt door de buurman, ik, mijn vrouw en mijn zoontje van 5 werden letterlijk genoemd door die hans worst.

Oh en ik was er niet naar toe gegaan omdat die gozer drugs gebruikt en dan zijn vriendin mishandelde en ik een escalatie verwachtte als ik aan zou bellen en zou vragen of hij daarmee wilde stoppen.
Wel een briefje door de bus gedaan waarop we hadden geschreven dat we last hadden van geluidsoverlast.

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel36 op 19-07-2015 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als het advies "ga even praten" niet voldoende overgekomen is, dan bij deze: Ga even praten. Zodra je hier feedback op hebt gekregen, of wanneer je nieuwe informatie hebt die dit topic levensvatbaar zou maken kun je kunnen vragen om het topic te heropenen. Voor nu gaat dit topic dicht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.