Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Sinds mijn Android telefoon het helemaal heeft begeven ben ik op zoek naar een nieuwe.

Nu zag ik dit mooie abonnement: http://tinyurl.com/pjenuc6

Nu hecht ik vrij weinig aan de ''snelheden'' van een telefoon maar meer om hoeveel je eraan kunt ''customizen''. Ik kom van een HTC HD2 niet snel maar degelijk genoeg voor Whatsapp en wat simpele fotootjes, maar ben eigenlijk altijd custom roms gewend waarbij root een must was zodat ik uiteindelijk met 10/15 hoognodige apps overbleef.

Alle voorgeïnstalleerde Fabrieksapps eraf waaronder Facebook etc.

Mijn vraag is hoe zit dit met Windows telefoons? Ik ben een aardig opgeruimd persoon qua bestanden die op apparaten staan en kan mij er flink aan storen als er Facebook en andere rommel opstaat.

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen als ik en die zich toch hiertoe gewaagd hebben?

Mede waarom ik over zou willen stappen naar een Windows telefoon is om Windows 10 zelf heb ik nu ook Windows 10 op mijn pc staan en ben benieuwd hoe dit uiteindelijk samen gaat werken? Ik heb er al wat over opgezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat de voordelen ervoor zijn? Ik snap dat ik geen Windows 10 die op mijn pc staat ook op mijn telefoon komt..

En nog een vraagje, Kan je ook uiteindelijk .apk bestanden uitvoeren op Windows telefoons zoals Whatsapp+?

Zou iemand mij een Windows telefoon aanraden of niet?

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 17:02
Galinsky schreef op zondag 19 juli 2015 @ 00:47:
Sinds mijn Android telefoon het helemaal heeft begeven ben ik op zoek naar een nieuwe.

Nu zag ik dit mooie abonnement: http://tinyurl.com/pjenuc6

Nu hecht ik vrij weinig aan de ''snelheden'' van een telefoon maar meer om hoeveel je eraan kunt ''customizen''. Ik kom van een HTC HD2 niet snel maar degelijk genoeg voor Whatsapp en wat simpele fotootjes, maar ben eigenlijk altijd custom roms gewend waarbij root een must was zodat ik uiteindelijk met 10/15 hoognodige apps overbleef.

Alle voorgeïnstalleerde Fabrieksapps eraf waaronder Facebook etc.

Mijn vraag is hoe zit dit met Windows telefoons? Ik ben een aardig opgeruimd persoon qua bestanden die op apparaten staan en kan mij er flink aan storen als er Facebook en andere rommel opstaat.

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen als ik en die zich toch hiertoe gewaagd hebben?

Mede waarom ik over zou willen stappen naar een Windows telefoon is om Windows 10 zelf heb ik nu ook Windows 10 op mijn pc staan en ben benieuwd hoe dit uiteindelijk samen gaat werken? Ik heb er al wat over opgezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat de voordelen ervoor zijn? Ik snap dat ik geen Windows 10 die op mijn pc staat ook op mijn telefoon komt..

En nog een vraagje, Kan je ook uiteindelijk .apk bestanden uitvoeren op Windows telefoons zoals Whatsapp+?

Zou iemand mij een Windows telefoon aanraden of niet?
Een windows phone draait niet op Android dus APK bestanden zullen sowieso al niet gaan. Naast dat lopen Windows 10 en Windows 10 for Phones als het goed is helemaal synchroon wat gegevens betreft.
Naast dat kan bijna alle voorgeinstalleerde meuk bij windows phones eraf gegooid worden (althans in mijn ervaring).

Windows Phone is voor de rest een heel strak OS en met Windows 10 nog strakker en heel gemakkelijk georganiseerd te houden :D

• Amadeus1966
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 15:16
Ik heb even jou vragenlijstje uitgeplozen en dan kom ik op vier punten.
Een toestel gevrijwaard van alle meuk en ballast
Synchronisatie tussen je toestel en je andere Windows apparaten.
Instaleren van apk bestanden
en of een wp toestel een aanrader is of niet.

Standaard zit er weinig extra's op een Windows Phone,
soms wil een provider wel eens wat "handige" apps leveren.
Maar zoals hierboven ook al is aangegeven alles kan gewoon verwijderd worden.
Wil je echt een neutraal o.s. dan kun je altijd nog overwegen om een andere rom te flashen,
binnen de windowsscene heet dat een Country Variant.
Eer je je daar aan waagt zou ik mij eerst heel goed inlezen in de materie.

Synchronisatie tussen je toestel en overige apparaten is zonder meer prima.
Is eigenlijk bijna hetzelfde als met Android, inclusief het werken in "the cloud",
alleen de vraag is wat?
Mail, agenda, navigatiebeheer en foto's/video gaat zondermeer prima,
zelfs met win 7 ondervind ik geen problemen.

Apk bestanden, tja sorrie apk kennen we hier niet, dergelijke bestanden noemen we hier XAP.
Ook het instaleren gaat anders.
Vanuit de store kan je rechtstreeks xap downloaden en ook handmatig instaleren ( vanuit de zelfde store app ), dit noemen we sideloaden.
Sideloaden kan vanuit de store maar kan ook vanaf je laptop/pc.
Nu komen we in het schemergebied.
Apps ( xap bestanden ) van duistere oorsprong, gehacktiveerde apps en natuurlijk de eigengemaakt apps kunnen ook gesideload worden.
Daarvoor heb je voor onder windowsphone 8x een developers account nodig, is gratis en geeft je de "eer" om maximaal 2 apps te instaleren.
Een betaalde account geeft je de vrijheid om meerdere apps te sideloaden.
Met een sd kaart is er voorals nog een truck om meerdere te instaleren.
Maar om een app te kunnen sideloaden vanaf je laptop heb je wel extra software nodig ( sdk's/ deploymenttools ).
Het vergt wat meer werk dan wat je gewent bent met android, maar het kan wel.
Je kan zelfs je bootscreen wijzigen als je dit wenst.
Het eea heb ik ooit eens samengevat in een ander topic,
ondanks dat dit een tweakersforum is er onder de windows Phone gebruikers daar weinig van terug te vinden ( uitzonderingen daargelaten ).
Zie ook Windows Phone 8 developer unlock en sideload
Het is wat gedateerd, maar het kan je misschien een duw in de richting geven.
Maar je kan ook rondkijken op XDA
http://forum.xda-developers.com/windows-phone-8

En nu de laatste vraag, of een wp toestel aan te raden is of niet.
De kans is groot dat dit gezien dat dit deel een windowsphone gedeelte is van het forum dat het antwoord een grote JA is.
MAAR, je moet je eigen weg hierin zien te vinden om de juiste keuze te maken,
het heeft voordelen maar ook nadelen.
Hang je aan specifieke apps vast die niet verkrijgbaar zijn voor het windowsplatform dan kan het uitlopen tot een teleurstelling.
Whatsapp + hebben we iig niet voor wp.
Grote voordeel wat ik zelf persoonlijk vind tegenover Android is dat hier nagenoeg alle apps werken,
wat bij Android nogal wel eens te wensen liet.
Ook vertraagd en vervuilt je os niet zoals bij Android wel het geval is.
Daarnaast gaat je toestel langer mee qua updates, support en batterijduur ( dat laatste is gebruikersafhankelijk natuurlijk ).

Ik ga jou geen Windows noch Android toestel adviseren,
dat is een keus die je echt voor je zelf moet maken.
Ik zou zeggen, lees eens wat rond en weeg alle voor en nadelen tegen elkaar af en maak aan de hand daarvan een keus.
Alleen dan weet je zeker dat je een wel overwogen keuze hebt gemaakt.

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Amadeus1966 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 03:08:
Ik heb even jou vragenlijstje uitgeplozen en dan kom ik op vier punten.
Een toestel gevrijwaard van alle meuk en ballast
Synchronisatie tussen je toestel en je andere Windows apparaten.
Instaleren van apk bestanden
en of een wp toestel een aanrader is of niet.

Standaard zit er weinig extra's op een Windows Phone,
soms wil een provider wel eens wat "handige" apps leveren.
Maar zoals hierboven ook al is aangegeven alles kan gewoon verwijderd worden.
Wil je echt een neutraal o.s. dan kun je altijd nog overwegen om een andere rom te flashen,
binnen de windowsscene heet dat een Country Variant.
Eer je je daar aan waagt zou ik mij eerst heel goed inlezen in de materie.

Synchronisatie tussen je toestel en overige apparaten is zonder meer prima.
Is eigenlijk bijna hetzelfde als met Android, inclusief het werken in "the cloud",
alleen de vraag is wat?
Mail, agenda, navigatiebeheer en foto's/video gaat zondermeer prima,
zelfs met win 7 ondervind ik geen problemen.

Apk bestanden, tja sorrie apk kennen we hier niet, dergelijke bestanden noemen we hier XAP.
Ook het instaleren gaat anders.
Vanuit de store kan je rechtstreeks xap downloaden en ook handmatig instaleren ( vanuit de zelfde store app ), dit noemen we sideloaden.
Sideloaden kan vanuit de store maar kan ook vanaf je laptop/pc.
Nu komen we in het schemergebied.
Apps ( xap bestanden ) van duistere oorsprong, gehacktiveerde apps en natuurlijk de eigengemaakt apps kunnen ook gesideload worden.
Daarvoor heb je voor onder windowsphone 8x een developers account nodig, is gratis en geeft je de "eer" om maximaal 2 apps te instaleren.
Een betaalde account geeft je de vrijheid om meerdere apps te sideloaden.
Met een sd kaart is er voorals nog een truck om meerdere te instaleren.
Maar om een app te kunnen sideloaden vanaf je laptop heb je wel extra software nodig ( sdk's/ deploymenttools ).
Het vergt wat meer werk dan wat je gewent bent met android, maar het kan wel.
Je kan zelfs je bootscreen wijzigen als je dit wenst.
Het eea heb ik ooit eens samengevat in een ander topic,
ondanks dat dit een tweakersforum is er onder de windows Phone gebruikers daar weinig van terug te vinden ( uitzonderingen daargelaten ).
Zie ook Windows Phone 8 developer unlock en sideload
Het is wat gedateerd, maar het kan je misschien een duw in de richting geven.
Maar je kan ook rondkijken op XDA
http://forum.xda-developers.com/windows-phone-8

En nu de laatste vraag, of een wp toestel aan te raden is of niet.
De kans is groot dat dit gezien dat dit deel een windowsphone gedeelte is van het forum dat het antwoord een grote JA is.
MAAR, je moet je eigen weg hierin zien te vinden om de juiste keuze te maken,
het heeft voordelen maar ook nadelen.
Hang je aan specifieke apps vast die niet verkrijgbaar zijn voor het windowsplatform dan kan het uitlopen tot een teleurstelling.
Whatsapp + hebben we iig niet voor wp.
Grote voordeel wat ik zelf persoonlijk vind tegenover Android is dat hier nagenoeg alle apps werken,
wat bij Android nogal wel eens te wensen liet.
Ook vertraagd en vervuilt je os niet zoals bij Android wel het geval is.
Daarnaast gaat je toestel langer mee qua updates, support en batterijduur ( dat laatste is gebruikersafhankelijk natuurlijk ).

Ik ga jou geen Windows noch Android toestel adviseren,
dat is een keus die je echt voor je zelf moet maken.
Ik zou zeggen, lees eens wat rond en weeg alle voor en nadelen tegen elkaar af en maak aan de hand daarvan een keus.
Alleen dan weet je zeker dat je een wel overwogen keuze hebt gemaakt.
Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg en het verschil. Ik heb de Lumia 640 ''gekocht''. Ook over Developer account bedankt voor de uitleg gezien ik dit ook op Android doe.
Mijn vraag over de .apk op Windows 10 telefoons was meer omdat er een nieuwsbericht was over dat Android apps en IOS apps op Windows 10 konden draaien:
reviews: Windows als universeel app-platform

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:48
Galinsky schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:31:
[...]Mijn vraag over de .apk op Windows 10 telefoons was meer omdat er een nieuwsbericht was over dat Android apps en IOS apps op Windows 10 konden draaien:
reviews: Windows als universeel app-platform
Dat vereist een actie vanuit de developer. De apps draaien niet zomaar (iig in het geval van apk).
Amadeus1966 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 03:08:
[...] Apk bestanden, tja sorrie apk kennen we hier niet, dergelijke bestanden noemen we hier XAP.[..]
Sinds WP8.1 is dat appx en appxbundle.
[...]Daarvoor heb je voor onder windowsphone 8x een developers account nodig, is gratis en geeft je de "eer" om maximaal 2 apps te instaleren.[...]
Dacht dat het 4 was tegenwoordig? Met Win 10 mobile komt het limiet iig te vervallen.

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 12:35
werkt een xap bestand? ik heb ergens op internet een xap bestand gevonden van de lumia storage check (die beta die gediscontinueerd is) en vraag me af of ik die nog geinstalleerd zou krijgen.

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De officiele .XAP voor Lumia Storage Check staat gewoon op het CDN van Microsoft;

http://cdn.marketplacecon...ia-storage-check-beta.xap

Dus je kan hem daar downloaden, op je sd-card zetten en via "store / settings / install local apps" kijken of dit mogelijk is.

Vaak is het zo dat het niet meer mogelijk is om te side-loaden, als het een officiele app betreft en deze app zelf niet meer in de store "zichtbaar" is (om te voorkomen dat je apps gaat installeren waarvan de developer wellicht vindt dat het beter is als je dat niet meer doet, bv. in het geval van bugs en crashes).

Dus het is een kwestie van uitzoeken en proberen.

Veel .XAP bestanden staan hier - http://www.appx4fun.com/

Let er wel op als je er één download, dat je dit bij voorkeur van de officiele site dus (dus MS CDN) en geen crappy vage exotische third-party site...

• Amadeus1966
Als een app verwijdert is uit de store dan is sideloaden van de originele app ook niet meer mogelijk.
Tijdens de installatie wordt er namelijk in de achtergrond gecheckt als de app nog aanwezig is.
Is de app niet aanwezig dan wordt de installatie afgebroken.

Anders wordt het natuurlijk als de app uit "duistere en sinistere bronnen" is gedownload.
Deze zijn vaak dusdanig gemanipuleerd dat je deze gewoon kunt installeren.
En net als bij Android loop je dan wel weer bepaalde risico's.

De vraag is alleen welke risico's, immers het os is dusdanig dichtgetimmerd dat iedere app in hun eigen omgeving draait ( sandboxed ) en op die manier geen andere apps of het systeem kan beinvloeden.
Daarnaast kan geen enkele app hogere rechten worden toegewezen om enge dingen te kunnen doen.
Omdat we het credo root niet kennen, wel kennen wel interopunlock ( in Android termen....root ), maar dat is vooralsnog niet voor iedereen weggelegd.

• Amadeus1966
Caelorum schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:52:
[...]

Dacht dat het 4 was tegenwoordig? Met Win 10 mobile komt het limiet iig te vervallen.
Bij mij officieel nog steeds twee.
Ik kan wel via de sd-kaart wisseltruuk meerdere apps sideloaden.

Nu maakte ik vroeger met Android nogal vaak gebruik van illegale apps en had de gedachte dit met WP net zo te doen.
Gek genoeg heb ik geen enkele illegale app kunnen vinden die ik zou willen sideloaden.
Ik heb in feite alle apps die ik vooralsnog nodig heb.
Nha niet liegen, gebruik nog steeds een gehacktiveerde Wordfeud versie maar alleen maar omdat deze stabieler was dan de gene in de store.

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

De interop unlock vereist wel brakke hardware drivers, nadat samsung zijn drivers heeft geupdate in GDR3 zijn er geen toestellen meer waar het mogelijk is.

Windows 10 mobile zal geen apk's draaien. Dit is gedaan het erg lastig om alle apk's out of the box goed te laten draaien, android apps binnen blackberry/sailfish die Google play services gebruiken werken ook niet goed. Binnen project Astoria kunnen ontwikkelaars hun apps converteren naar windows apps, en dan (wanneer nodig) aanpassingen te doen om het compatibele te maken met windows.

• Amadeus1966
Ik zie de link niet tussen de samsung hardwaredrivers en de Lumia's.
De eerste toestellen waren inderdaad de samsungs, maar ondertussen lukt het ook al met de lumia's.
Zie ook XDA, daar staat genoeg geschreven over dit onderwerp.
Alleen moet je je zelf de vraag stellen waarvoor zou ik dat willen.
Bij android had of heb je soms geen keus omdat bepaalde apps roottoegang nodig hebben om te functioneren.
Vooralsnog is dat in het windows ecosysteem niet nodig.

Voor het apk verhaal ga ik helemaal mee in jou verhaal.
Ik denk dat als dit doorgang zou vinden dit alleen maar voor de simpele apps zou gaan.
Verwacht zelf hierin ook geen wonderen.
Bij blackberry werkte het ook al niet vlekkeloos dus waarom zou dat hier wel lukken.
Immers de zwaardere apps hebben dito zwaardere hardware nodig, zeker als ze ook nog eens geëmuleerd worden.

Ik ben zelf niet echt een spelletjes mens, maar heb in het begin wel.eens boze vogels of gta gespeeld maar dan kreeg mijn 1320 het al behoorlijk warm.
Ik denk dat ie al helemaal opfikt onder win 10 en dan ook nog eens geëmuleerd.

Desalniettemin ben ik wel nieuwsgierig naar de volgende generatie win 10 toestellen.

Pagina: 1