Videokaart voor AM1 systeempje

Pagina: 1
Acties:

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik wil een zo goed mogelijk beeld voor films op m'n plasma TV. Momenteel lijkt m'n AM1 5350 systeem net te langzaam (af en toe een hapering) en de windows experience index geeft aan dat de GPU het minste scoort van m'n systeem.
in plaats van de ingebouwde GPU wil ik het gaan proberen met een aparte videokaart. De kaart moet uiteraard HDMI out hebben en liefst zo stil mogelijk. Is er een kaart die bekend staat voor het mooiste beeld?
Games speel ik niet, het gaat puur om "doorsnee"browsen/youtube kijken/films kijken via VLC.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

HDMI geeft altijd het mooiste beeld. Een aparte videokaart veranderd daar weinig in. Een hapering in de film kan allerlei oorzaken hebben, maar tegenwoordig is het vooral de harddisk die voor belemmeringen zorgt. Wat is 'af en toe' een hapering? Wat voor materiaal speel je af? Heb je Kodi al eens geprobeerd ipv VLC?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of een SSD, die maakt het geheel enorm veel sneller 😉
zelfs een Atom systeempje kan al heel goed HD materiaal afspelen, dus lijkt mij sterk dat jouw AMD APU setje het niet kan.

[ Voor 50% gewijzigd door keur0000 op 18-07-2015 22:10 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik verwacht alleen niet dat een losse GPU veel betere acceleratie zal geven dan de APU die erin zit. De WEI is vrij nietszeggend overigens, ook met een trage GPU kun je prima video afspelen.

• nodog
Ik heb een oude Crucial SSD, plus oude 1333 8GB Kingston RAM uit m'n oude PC overgenomen.

Maakt het echt niet uit welke GPU je gebruikt als je HDMI uitgang gebruikt? Dat lijkt me stug.

Ik merkte net dat Youtube 1080p video af en toe hapert. Verder speel ik van alles en nog wat af; h264, mkv, avi, ISO, noem maar op. Meestal download ik het grootste bestand dat ik kan vinden van een bepaalde film of serie die ik wil zien. Soms loopt het prima maar ik merk dat het af en toe minder gaat. Het hoeft niet aan de kaart te liggen, kan ook de codering van het bestand zijn maar het lijkt er soms op dat de pc het lastig heeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nodog schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 22:16:
Maakt het echt niet uit welke GPU je gebruikt als je HDMI uitgang gebruikt? Dat lijkt me stug.
Voor dat beetje hardware acceleratie... nee, maakt echt maar heel weinig uit.

• nodog
Okee, bedankt voor de info. Een videokaart heeft voor mij dus weinig nut qua verbeteren van beeld of videoweergave.
Andere vraag: zou zo'n kaart ook geen invloed hebben op het beter presteren van m'n pc als geheel? Dus zeg maar om de CPU te ontlasten? Of kan ik er dan beter nieuwe (snellere) RAM ingooien? Of moet ik maar leren leven met het feit dat een 2 GHz CPU nou eenmaal niet voldoende is om snel te kunnen browsen en youtube zonder haperingen te laten werken?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Ik zou eerst eens kijken hoeveel load er op je cpu en ram komt als je bv een youtube filmpje bekijkt. Dan kunnen we het een en ander uitsluiten. En probeer eens kodi. Want zelfs een raspberry pi met openelec(speciale htpc versie van kodi) is snel genoeg om een 1080p film te bekijken.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
1080p moet geen enkel probleem zijn voor dit systeem. CPU load zal om de 8% zitten. Ultra HD geeft volgens de reviews wel problemen.

Hoe is je internetverbinding?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• nodog
Ik draai een youtube 1080p film op m'n Comodo dragon browser en CPU gaat naar de 90% als ik het venster met het filmpje open heb staan. Als ik naar dit venster terugga loopt het terug naar 45%. Er is dus toch wel wat aan de hand denk ik.

Oja, ik heb Kodi gedld maar dat wilde om de 1 of andere reden niet werken. Was ook een enorm groot programma vergeleken met bijvoorbeeld media player classic die ik er nu ook op heb staan en waar ik dan weer wel tevreden mee ben.

[ Voor 33% gewijzigd door nodog op 19-07-2015 13:16 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou ff met ctrl+alt+del kijken welk proces zo veel cpu tijd opslokt

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Youtube gebruikt momenteel html player. wat niet altijd compleet samenwerkt met de gpu (mijn eigen ervaring) . Het forceren naar flash hielp voor mij.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• nodog
Ik heb flash geforceerd. Vreemd genoeg gaat de CPU load dramatisch omlaag maar stijgt het aantal haperingen. Vaag gedoe zeg...

• nodog
Nou, nog wat kunnen testen en in IE werkt youtube prima op html. Erg vreemd dat een chromium browser er moeite mee heeft.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, ik ben al jaren geleden afgehaakt op Chrome en consorten.
Pagina: 1