Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09
Hallo,

Ik heb sinds deze week een SPA962 VOIP telefoon van Linksys. Leuk dingetje die werkt met PoE. Nu heb ik hem aangesloten op mijn ZyXEL GS1900 switch, maar ik heb een probleem waarvan ik denk dat het met VLANs te maken heeft.

Aan mijn switch hangt op een andere poort mijn router die IP-adressen uitgeeft. Deze is met de switch verbonden via een trunk. Ik gebruik VLAN 3 en 12 voor secure (SLAN) respectievelijk insecure (LAN).

Als ik nu op mijn ZyXEL de poort van de VOIP telefoon op VLAN 3 of VLAN 12 untagged zet, krijgt hij helaas geen IP-adres. Ik zie ook bij de MAC-adressen tabel in de ZyXEL de telefoon niet verschijnen. Ik zie hem wel als ik VLAN 1 inschakel op de poort, maar die wordt op mijn router niet gebruikt en hij krijgt dus geen IP-adres.

Omdat de VOIP telefoon een tweede ethernetpoort heeft waar je een computer op kunt aansluiten, is tussen de telefoon en de switch eigenlijk ook een trunk poort. Maar de vraag is nu of de Linksys telefoon een standaard VOIP VLAN gebruikt waardoor hij geen DHCP-adres krijgt.

De handleiding van Linksys vertelt er helaas niets over, dus vandaar even mijn vraag hier. Bedankt alvast.

De ZyXEL heeft trouwens ook nog een tabblad met voice VLAN opties, maar dat heb ik vooralsnog niet ingeschakeld. Is dat iets dat noodzakelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 22:13
Deze telefoon gebruikt idd geen aparte vlan en is (volgens mij) ook niet in stellen,

Ik gebruik zelf een aantal sip telefoons van linksys

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:32
Dennis schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 20:27:
De handleiding van Linksys vertelt er helaas niets over, dus vandaar even mijn vraag hier. Bedankt alvast.
shure-fan schreef op zondag 19 juli 2015 @ 02:55:
Deze telefoon gebruikt idd geen aparte vlan en is (volgens mij) ook niet in stellen
Uh, allebei over pagina 51 (printed 44) heen gelezen? :)
If you use a VLAN without CDP (VLAN enabled and CDP disabled), enter a VLAN ID for the SPA9x2. Note that only voice packets are tagged with the VLAN ID.
Daarnaast kun je ook de PC port in een VLAN plaatsen:
VLAN and priority tagging on phone data port (802.1p/q)
This feature facilities tagging of the VLAN ID (802.1Q) and priority bits (802.1p) of the traffic coming from the PC port of the SPA9x2 phone.
Dus lijkt me dat dit toestel gewoon met VLANs overweg kan..?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans