Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvB
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-05 11:12
Hallo allemaal,

Ik heb nu iets langer dan een jaar een HP Pavilion 17-e104ed. (Windows 8.1)

Maar sinds een paar weken heb ik last van dat het internet op mijn laptop erg sloom is.
Volgens de laptop zelf staat er bij netwerkcentrum dat ik een snelheid heb van 72mbps, wat opzich niet verkeerd is.

Maar toen ik video's ging kijken bleef het maar bufferren, dus ik maar eens een speedtest gedaan.
Volgens de Ookla speedtest komt mijn snelheid maximaal tot de 0.3 mbps! en dat met een verbinding van 72... Verder was ik op dat moment als enige op het netwerk, samen met mijn telefoon.

Ik heb het ook geprobeert op andere browsers (Gebruik zelf Chrome) maar ook daar kom ik hooguit tot de 0.3 mbps.

Met internet aan de kabel heb ik er geen last van en werkt alles gewoon, alleen er is niet altijd een kabel in de buurt.

Ik gebruik voor de wifi de KPN Experia Box v8.
Ook heb ik het wifi modem van de laptop een keer gereset, maar dat veranderde niks.

Het aparte is dat ik ergens anders wel gewoon goede verbinding heb, terwijl de snelheid daar maar 54 mbps is. En daar word nog zo'n oude davolink tele2 kast gebruikt.

Verder werkt mijn telefoon (S5+) wel goed op het wifi netwerk (Bij KPN)
Ook mijn broertje, die exact dezelfde laptop heeft, heeft er geen last van. Verder heeft mijn laptop het altijd goed gedaan op dit netwerk.

Wel heb ik de laatste tijd veel updates gedaan want ik kreeg de Windows 10 reservering ook maar niet binnen (is inmiddels gelukt). misschien dat het daar aan kan liggen.

Hopelijk weten jullie een oplossing.

Alvast Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:16

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhoek. Schopje naar OH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En OH is geen Netwerken ;)

Move OH -> NT

Je probleem is overduidelijk WiFi-gerelateerd.

"Link speed 72Mbps" wil zeggen dat je met WiFi-n met een enkele stream verbonden bent met - voorzover je laptop kan beoordelen - goed signaal. Maar die enkele stream is verdacht. Zo'n Experiabox is niet veel soeps maar kan tenminste wel twee streams tegelijk aan (wat normaliter "144Mbps" zou moeten geven).

Edit: laat maar, is by design, deze laptop heef de meest low-end WiFi oplossing mogelijk op dit moment.
Draadloze verbinding
802.11b/g/n (1 x 1)
Dan is de verbinding voorzover je netwerkkaart kan beoordelen zo goed mogelijk. Beter dan link rate 72Mbps en echte throughput misschien max 50Mbps gaat het niet worden. Dit is simpelweg rommel.

Maar 50Mbps is nog altijd veel meer dan wat je hier haalt. Je hebt met een bedrade netwerkkabel uitgesloten dat het aan je PC zelf ligt, en je telefoon toont aan dat het niet in de lucht fout gaat bij je Experiabox.

Kortom, het is iets specifieks tussen deze PC (en z'n netwerkadapter) en deze Experiabox en z'n chipset. De Experiabox heeft een vrij generieke RaLink RA5362 erin zitten voor enkel 2.4GHz. Welk chip in jouw laptop zit is minder duidelijk, maar als ik naar de drivers ervoor ga kijken zie ik op de HP-site: "Qualcomm Atheros QCA9000 serie Wireless LAN-driver voor Microsoft Windows". Oftewel een Qualcomm Atheros geval uit die serie. En er is maar een WiFi-n only, 1x1 MiMo PCIe adapter in die reeks, de QCA9565.

Nu, dat is aan beide kanten vrij gangbare hardware, maar brakke firmware/drivers kan altijd voor compatibility issues zorgen. Eerste tip is om te kijken of een nieuwe driver voor je WiFI NIC helpt (ws kun je zelf geen nieuwe firmware voor de Experiabox installeren). Tweede tip als dat niet helpt is om op te starten vanaf een LiveCD/LiveUSB (maakt niet uit welke, dit is puur om een willekeurig ander besturingssyteem te testen - Ubuntu is ws makkelijkts) en te zien hoe dat gaat. Als het dan goed gaat weet je zeker dat het aan de software van je laptop ligt. Gaat het fout, dan ligt de compatibility issue ofwel aan hardware, danwel aan software Experiabox.

Oslik blyat! Oslik!