Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik krijg een probleem maar niet opgelost.
Voor een kennis print ik op een iets harder papier zijn logo + adresgegevens. Dit alles is zo ongeveer 15cm groot en 40cm breed.

Het template heb ik gemaakt met behulp van Adobe Photoshop en vervolgens geëxporteerd naar PDF (via de Export functie).

Op de PC ziet alles prima uit, maar wanneer ik het uitprint is de tekst erg wazig/onduidelijk.

Moet ik hiervoor iets speciaals doen bij het exporteren/printen van de PDF?
Heb ook Word geprobeerd, maar als ik daar afbeeldingen in plak worden deze uitgerekt. :s

Template wil ik alleen verstrekken op aanvraag. ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je dingen wilt schalen dan kun je daar het beste vectoren voor gebruiken, in plaats van een plaatje. Beter bouw je het ding dus in illustrator, of je moet je DPI een stuk hoger zetten in Photoshop (als je print op 300dpi en je hebt een 72dpi bestand, dan wordt het nooit heel erg mooi natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 16:06:
Als je dingen wilt schalen dan kun je daar het beste vectoren voor gebruiken, in plaats van een plaatje. Beter bouw je het ding dus in illustrator, of je moet je DPI een stuk hoger zetten in Photoshop (als je print op 300dpi en je hebt een 72dpi bestand, dan wordt het nooit heel erg mooi natuurlijk).
Ah thanks! :)

Ben alleen niet zo'n Illustrator fan, maar nu snap ik ook waarom het meeste wordt aangeleverd (logo's, templates, etc.) in dit formaat.

Als ik het goed begrijp zou ik dit mogelijk ergens omhoog kunnen zetten bij PS.
Heb er nooit echt opgelet, dus neem altijd de standaard ingestelde instellingen.
Die zouden toch voldoende moeten zijn voor Web-toepassingen? Of is het aan te raden deze (handmatig) aan te passen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-07 12:56
Als je in Photoshop een nieuw bestand aan maakt kan je aangeven wat voor dpi waarde je wil, als je dan de maat (bijvoorbeeld a4) kiest dan krijg je een bestand van de juiste grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor webtoepassingen is het voldoende, maar als je gaat printen is het wat anders. Ik ben ook geen fan van Illustrator, heb er echt altijd ruzie mee, maar er is een reden dat het gebruikt wordt.

Bij de instellingen van je canvas grootte in Photoshop kun je ook aangeven hoeveel DPI je wilt hebben (of je kiest een van de standaard maten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
martin_v_z schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 17:37:
Als je in Photoshop een nieuw bestand aan maakt kan je aangeven wat voor dpi waarde je wil, als je dan de maat (bijvoorbeeld a4) kiest dan krijg je een bestand van de juiste grote.
Zie het.. wel een verschil zo 72 vs 300 DPI (ook in grootte van bestand). :X :P
Ga ermee aan de slag en eens kijken hoe de print wordt. :)
TERW_DAN schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 17:37:
Voor webtoepassingen is het voldoende, maar als je gaat printen is het wat anders. Ik ben ook geen fan van Illustrator, heb er echt altijd ruzie mee, maar er is een reden dat het gebruikt wordt.

Bij de instellingen van je canvas grootte in Photoshop kun je ook aangeven hoeveel DPI je wilt hebben (of je kiest een van de standaard maten).
Ik heb nooit begrepen waarom bij Illustrator alles totaal anders werkt dan bij PS. :S
De interface en de manier van werken vind ik niet echt fijn en erg onoverzichtelijk.
Maar het wordt inderdaad veel gebruikt, zeker voor SVG-bestanden.

Laatste vraag: Is het wel raadzaam om de DPI omhoog te gooien, voor eventueel Retina/HD schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 687131

tijdens het exporteren naar PDF heb je instellingen zet ze als volgt. Ik zelf heb ADOBE CS6

1.General
Vink je alleen Optimize for Fast Web View alle anderen zetten we uit.

2. Compression

2.1
Color Bitmap Images
Bicubic Downsampling to 300 ppi for images above 450 ppi
Compression: Automatic (JPEG))
Image quality: High

2.2
Grayscale Bitmap Images
Color Bitmap Images
Bicubic Downsampling to 300 ppi for images above 450 ppi
Compression: Automatic (JPEG))
Image quality: High

2.3
Honochrome Bitmap Images
Bicubic Downloadsampling to 500 ppi for images above 750 ppi
Compression: CCITT Group 4

En vink ook Compress Text and Line Art aan

3. Output

Color Coversion: Convert to Destionation
Destination: sRGB IEC61966-2.1
Profile Inclusion Policy: Include Destination Profiles

PDF/X : N/A op zn NEDERLANDS NIET AANZETTEN gwn op N/A

en daarna gewoon opslaan en je bestand moet cmyk zijn als je het wil printen je printer gebruikt namelijk INKT in 4 kleuren CMYK bekrijpppp je :P en RGB niet dat is voor op je desktop/laptop/ en al je andere apparaten. PROBLEM SOLVED CASED CLOSED. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Anoniem: 687131 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:06:
tijdens het exporteren naar PDF heb je instellingen zet ze als volgt. Ik zelf heb ADOBE CS6
..
Thank you _/-\o_

Ga het deze week proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 18:01

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Dat gaat dus alleen goed als je een 300dpi bestand hebt.

Nu staat bij stap 3 het verkeerde color profile als output. Staat sRGB, moet zijn CMYK voor drukwerk.

Als je bovenaan bij het opslaan naar PDF als preset 'Press quality' kiest zit je meteen goed voor drukwerk (laten drukken). Zijn in principe de instellingen van Jenxx + juiste kleurprofiel.

Ga je zelf printen ? Kleurkwaliteit is ook afhankelijk van je printer natuurlijk. Kan handig zijn om testje te doen om kleuren te checken. (ivm omzetten naar CMYK en hoe de printer dat verwerkt)

[ Voor 27% gewijzigd door kaassouffle op 02-08-2015 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:38

RoyK

Hobby tekenaar

van 72 naar 300 dpi omzetten veranderd er niet heel veel. Alleen dat je bestand flink groeit in gewicht hihi. Als de bron van lage kwaliteit is, zal dit in veel gevallen ook zo blijven. Hoeveel DPI je er ook tegenaan gooit.

Wat er niet is, kan er ook niet bij getoverd worden. Mocht je er niet uitkomen. Prik hem even in de mail door. Misschien kan ik je een handje helpen.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
kaassouffle schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:45:
Dat gaat dus alleen goed als je een 300dpi bestand hebt.

Nu staat bij stap 3 het verkeerde color profile als output. Staat sRGB, moet zijn CMYK voor drukwerk.

Als je bovenaan bij het opslaan naar PDF als preset 'Press quality' kiest zit je meteen goed voor drukwerk (laten drukken). Zijn in principe de instellingen van Jenxx + juiste kleurprofiel.

Ga je zelf printen ? Kleurkwaliteit is ook afhankelijk van je printer natuurlijk. Kan handig zijn om testje te doen om kleuren te checken. (ivm omzetten naar CMYK en hoe de printer dat verwerkt)
Veel om uit te proberen, ga eens kijken of dit lukt met PS.
Thanks voor de instructies. :)
RoyK schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:12:
van 72 naar 300 dpi omzetten veranderd er niet heel veel. Alleen dat je bestand flink groeit in gewicht hihi. Als de bron van lage kwaliteit is, zal dit in veel gevallen ook zo blijven. Hoeveel DPI je er ook tegenaan gooit.

Wat er niet is, kan er ook niet bij getoverd worden. Mocht je er niet uitkomen. Prik hem even in de mail door. Misschien kan ik je een handje helpen.
Heb logo in Illustrator-formaat, maar ik heb dit omgezet naar PSD.
Waarschijnlijk zit daar ook het probleem.

Bedankt voor de helpende hand, ga eerst nog even zelf proberen. :)
Anders stuur ik hem je door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
HollowGamer schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 17:47:
Ik heb nooit begrepen waarom bij Illustrator alles totaal anders werkt dan bij PS. :S
Omdat Illustrator een vector-based applicatie is en Photoshop een bitmap-based applicatie. Twee totaal verschillende dingen.

In essentie: bij vectoren wordt opgeslagen: lijn van pos X, Y naar pos X, Y. Cirkel met radius R en center X, Y. Dat schaalt (in beide richtingen) oneindig. Je kunt 't "printen" op een speldenknop of projecteren op een planeet zonder "pixelatie". Bij bitmaps wordt voor elke X, Y coördinaat (een pixel) een kleurwaarde opgeslagen.

Bitmaps zijn uitermate geschikt voor foto's (waarbij een sensor van de camera dus voor elke X, Y een kleurwaarde levert), vectoren zijn uitermate geschikt voor logo's (waarbij je dus wilt kunnen schalen voor een bushokjes advertentie of een logo op de wijzerplaat van een horloge als relatiegeschenk).

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 06-08-2015 11:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:38

RoyK

Hobby tekenaar

HollowGamer schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:24:
[...]

Veel om uit te proberen, ga eens kijken of dit lukt met PS.
Thanks voor de instructies. :)

[...]

Heb logo in Illustrator-formaat, maar ik heb dit omgezet naar PSD.
Waarschijnlijk zit daar ook het probleem.

Bedankt voor de helpende hand, ga eerst nog even zelf proberen. :)
Anders stuur ik hem je door.
Als je het logo in illustrator formaat heb kan je in Photoshop het ook inladen als een smart object. Dan blijft de kwaliteit ook goed. Zet je document bij het opslaan uiteraard wel op 300 dpi.

Wat is eigenlijk de reden om niet vanuit Illustrator een document voor het drukwerk te exporteren?

Mijn portfolio op Instagram

Pagina: 1