Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Sinds 2012 ben ik in het blije bezit van een Aurora R4 met de Nvidia GTX690 aan boord. Een dure grap, maar ik speel graag games, ik ben echter geen hardware tweaker, dus ik kan wel wat hulp gebruiken bij het volgende probleem. Overigens, dit is een preconfigured model. Ik heb hem nooit echt overklokt, of gerotzooid met voedingen of koelsystemen. Het behoort te werken out of the box, en heeft dat al die tijd gedaan.

Gisteravond nog werkte alles perfect. Echter, vanochtend start ik de PC op en begint hij enorm te blazen, onafgebroken. Normaal doet hij dit ook enkele secondes, maar nu zeker 3 keer zo luidruchtig en zonder einde. De PC start niet door. Na een kwartier wachten heb ik maar besloten de PC opnieuw op te starten, het effect was hetzelfde.

Vervolgens heb ik hem ontkoppeld, opengemaakt en schoongemaakt, voorzichtig met een busje perslucht en een stofzuiger op afstand. Na het aansluiten van alleen de power cable en het starten, kwam ik nu iets verder. De PC start met zijn normale blaasgeluid en gaat daarna terug naar de normale fan stand. Echter, hij start nog steeds niet door, in plaats daarvan volgen een series van piepjes die zich herhalen.

Na wat googlen heb ik deze beep table gevonden:

http://en.community.dell....ienware/f/3746/t/19451762

Aangezien het in mijn geval duidelijk om 6 beeps ging, is er een videokaart probleem. In het Dell forum stellen Dell medewerkers tegenover andere slachtoffers in vergelijkbare situaties om de video card te remounten: eruithalen, schoonmaken, terugplaatsen, power connectors controleren. Dit heb ik gedaan, maar zonder resultaat.

Ander (raadselachtig) advies is om de CMOS te resetten via de jumpers. Gezien de omvang van de GTX690 zitten deze achter de kaart. Ook dit heb ik gedaan, maar het resultaat is wederom hetzelfde: PC start op met 6 biepjes.

Ik heb geen andere videokaart liggen om te testen of die het wel zou doen, dus nu zit ik muurvast. Hebben jullie verdere troubleshooting tips?

Tevens de vraag hoe het met Dell support zit? Deze PC is buiten de garantie, is het dan mogelijk om echte support te krijgen, waarbij iemand inhouse komt kijken? Vast niet gratis, maar dat is voor nu geen issue. Ik wil vooral zo snel mogelijk het systeem terug werkend hebben.

Dank voor de hulp alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: wonder boven wonder is het probleem opgelost. Na mijn laatste post heb ik nog de GTX690 naar het andere PCI slot verplaatst maar dat maakte niets uit.

In al mijn troubleshooting heb ik telkens met alleen het power cord gewerkt, en verder niets aangesloten. Na al mijn pogingen gaf ik het op en plaatste de computer terug naar mijn bureau, waar ik hem volledig aansloot. Als allerlaatste poging starte ik hem nogmaals op, en ziedaar, hij start door!

Ik kreeg eerst een waarschuwing dat de "previous overclocking action failed", met daarna een keuze de BIOS setup te runnen of de factory defaults te accepteren. Ik heb het laatste gekozen, en na 2 minuten ben ik weer helemaal terug. Vreemde meldingen, aangezien ik nooit iets overklokt heb.

Ik heb ook nog steeds geen idee wat de oorzaak is, of welke van mijn akties het opgelost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:11

Nemesizz

Untouchable

Dat 'overclocking failed' is gewoon een generieke melding als de fails-safe of default BIOS settings worden geladen. Heeft verder niks met overklokken te maken en is ook een beetje een domme melding, 'vroeger' (bij 486's, en oude Pentium PC's) kreeg je dan vaak gewoon 'fail-safe setting loaded' of iets in die geest, wat ook de juiste benoeming is. Fabrikanten gaan er teveel vanuit dat het alleen mis gaat bij overklokken, dus zetten ze er maar meteen bij 'overclocking failed'....tja...

Waar ik zelf een beetje aan denk bij je probleem, is misschien toch de voeding.
Zou je even kunnen kijken welk merk + wattage voeding je hebt? Moet als het goed is wel op een sticker staan op de voeding zelf.
Vaak gooien ze in van die OEM bakken (ander woord voor kant-en-klaar PC's) beetje matige voedingen in (ze zijn niet bar slecht dat niet, maar ze geven vaak wat problemen na een paar jaar dat ze metname bij het inschakelen van een koude start niet stabiel zijn, waardoor je PC bar weinig doet behalve de fans laten blazen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Nemesizz: Ik zal later nog een update geven over de voeding, ga binnenkort toch een SSD plaatsen.

Ik hoop dat de voeding capabel is. Dit is een preconfigured model, de GTX690 zat er al bij, dus ik neem aan dat de voeding daarop aangepast is, maar je weet natuurlijk nooit :)