[win10] 4e(laatste) partitie op ssd vergroten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
Goedemorgen allemaal.

ik heb op mijn laptop waarop win 8 stond win10 gezet als clean install.
Deze versie wilde diverse keren niet goed updaten, wat dan resulteren in een herinstall inclusief programmas en instellingen.
Ik heb de laptop wel nodig om dingen te regelen die je tegenwoordi nu eenmaal moet regelen.
Daarom heb ik er 2 partities bij gemaakt op de ssd, 1 om data te delen en dergelijke, als 3e partitie, en 1 om windows 10 als test op te installeren.

Dit werkt perfect, en nu heb ik er de 10.0.240 build opstaan via windows update en office 2016.

Ik ben hier zo tevreden over dat ik de grootte van de toegewezen partities wil veranderen zodat de laatste partitie groter wordt. ik kies er nog niet voor de windows versie op de 2e partitie te verwijderen, of om alles nog eens opnieuw op de pc te zetten, zodat ik nog steeds een backup OS heb dat ik kan gebruiken op de laptop.

De data partitie heb ik verwijderd, maar ik kan de 4e partitie helaas niet groter maken. waarschijnlijk omdat windows alleen de vrije ruimte achter een partitie hiervoor kan gebruiken.

Klopt deze redenatie, en hoe kan ik op een andere manier dan in windows gebakken zit, de 4e partitie toch groter maken, zonder een herinstall te moeten doen, of is dit niet mogelijk?

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 18-07-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met standaard Windows? Gaat je niet lukken. Je zal naar externe tools moeten grijpen, zoals Gparted. Gparted is gratis, je start er vanaf op en met een paar klikken heb je de partitie vergroot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en ik krijg dan geen probleem met opstarten, dat windows 10 oid iets niet kan vinden?
ik heb wel eens eerder een gparted dvd of cd gehad, kan dat ook vanaf een usb stick, zodat ik niet weer een cd hoef te branden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

engelbertus schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 18:02:
en ik krijg dan geen probleem met opstarten, dat windows 10 oid iets niet kan vinden?
ik heb wel eens eerder een gparted dvd of cd gehad, kan dat ook vanaf een usb stick, zodat ik niet weer een cd hoef te branden ?
http://www.pendrivelinux....lash-drive-using-windows/

Kwestie van Google'en op "Gparted Usb" |:(

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:38
Ik beveel je dringend aan eerst (met bijvoorbeeld Windows) een volledige systeembackup te maken... Bij mij ging het is mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

engelbertus schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 18:02:
Als je Windows 10 nu nog steeds start nadat je die data partitie ertussen hebt verwijdert, is er geen probleem om 'm na het vergroten ook nog steeds te starten. En anders is een boot recovery makkelijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Ik gebruik altijd: AOMEI_Partition Assist.
Ook deze is gratis maar werkt onder windows.
Je stelt alles in en de pc start opnieuw op. Voordat windows start doet dit programma zijn werk.
Nog nooit gefaald.

Kies wel de gratis versie!

Ooo, PS. De gratis versie werkt niet met GPT, maar ik neem aan dat je NTFS gepartitioneerd hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door JantjeKoud op 19-07-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik had net Gparted op usb gezet, en ga zo ook even naar dat aomei kijken.
een backup is niet nodig voor de data, en als het wel misgaat installeer ik liever alles weer vanaf nul denk ik...

is inderdaad gewoon ntfs, geen moderne partitie / volume / virtuele fratsen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
is inmiddels klaar, heb ook aangegeven optimalisatie voor ssd te doen, wat dat ook is.
na eerste reboot zat ik wel ff met zweet in de handen.. startmenu deed het niet en meer van die dingen, na nog een reboot was dat weer in orde.

vond het wel vreemd dat ik van een partitie van 40 GB naar 64 GB ging en daarna maar 28 GB vrij had.. zo vol was die 40 GB ook weer niet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat moet dan je pagefile zijn, of hiberfil.sys voor het opslaan van de systeemstaat om zo een snellere boot mogelijk te maken. Zet eens alle mogelijke verborgen bestanden (en dus ook systeembestanden) aan in de opties van Windows Verkenner en kijk wat er op de C: schijf staat van Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
JantjeKoud schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:01:
Ik gebruik altijd: AOMEI_Partition Assist.
Ook deze is gratis maar werkt onder windows.
Je stelt alles in en de pc start opnieuw op. Voordat windows start doet dit programma zijn werk.
Nog nooit gefaald.

Kies wel de gratis versie!

Ooo, PS. De gratis versie werkt niet met GPT, maar ik neem aan dat je NTFS gepartitioneerd hebt.
GPT heeft niets met NTFS te maken. Je disk is OF MBR OF GPT, vervolgens zijn je partities in NTFS, FAT, FAT32, etc geformatteerd....
Pagina: 1