Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 22:16
Hey mede tweakers,

Ik heb een vraag over mijn TP Link WR1043ND. Wanneer ik mijn pc direct op de glasmodem van Caiway aansluit heb ik de snelheid die beloofd wordt in mijn glaspakket (150mbit/s). Wanneer ik de verbinding via mijn T-LINK laat lopen (wel de V1 en niet de V2) dan zakt de verbinding weg naar max 90 mbit/s. Dit is voor alle computers en ook de NAS zo.

Nu heb ik de firmware geupdate naar de laatste versie maar ook dit heeft helaas niet geholpen om de verbinding via de router te versnellen. Upload en Download zijn wel gelijk dus daar lijkt het probleem niet in te zitten.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Deze router moet toch meer ondersteunen dan 90 mbit/s lijkt me :/.

Thnx.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:30

HaTe

haat niet

De V1 zal nooit die 150Mbit halen als ik deze review mag geloven: productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk
90Mbit is inderdaad nog wat minder dan wat in die review gehaald wordt. Misschien ligt het aan de kabels of andere instellingen in de router?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zover ik weet gaat de TL-WR1043ND tot zo'n 180 Mb/s.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Idd, maar uit die test zou ik toch meer moeten halen dan de 90 mbit/s nu :(.
Vraag is dus ook waar het aan zou kunnen liggen, iemand een idee?

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Ga eens door de settings en zet zoveel mogelijk uit.

Zaken als firewalls en QoS kosten nogal wat CPU time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Done
Allemaal uitgezet maar helaas....

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Kan je in de router of in de modem (eventueel aan de lichtjes) zien wat de poort status is? 90Mb/s ligt verdacht dicht bij de 100Mb/s, ben je zeker dat er een gigabit verbinding tussen beide devices wordt opgebouwd?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Hoi Peter, dit weet ik eigenlijk zeker.
Kabel van glasmodem direct naar mijn PC = 156 mbit/s
Kabel van glasmodem naar TP-Link (WAN poort) naar PC direct = 90 mbit/s

Ik zou niet weten hoe ik de setup anders zou kunnen opbouwen, zelfs de NW kabel tussen de modem en de router vervangen :S

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heb je in dat geval dan wel beiden kabels getest? Zowel de kabel die van de modem naar de router loopt, en die van de router naar jou computer? Als beiden een hogere snelheid dan 100Mbit geven zal het hier niet aan liggen. Je zou nog kunnen proberen om de router te resetten, om er zeker van te zijn dat er geen zaken zijn geconfigureer die veel CPU gebruik vragen (wat verlaging van de snelheid betekend).

Als het niet aan de kabels ligt, zal het ongetwijfeld aan de router liggen. Wellicht dat je langs een computerwinkel kan gaan, om even een andere tijdelijk te testen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Zat hier ook aan te denken. De tijd die het kost om het probleem uit te vinden kost me meer dan die paar tientjes ;) (dit ook gezien ik nog een gigabit switch nodig heb met wireless functionaliteit dus ga ik de TPlink daar wel voor inzetten.

iemand nog goed advies voor een goede router (liefst sterk wifi signaal + 150mbit/s support ;))?
rond de 70 euro zou fijn zijn.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Niet online
SpaceMarine schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 12:16:
Zat hier ook aan te denken. De tijd die het kost om het probleem uit te vinden kost me meer dan die paar tientjes ;) (dit ook gezien ik nog een gigabit switch nodig heb met wireless functionaliteit dus ga ik de TPlink daar wel voor inzetten.

iemand nog goed advies voor een goede router (liefst sterk wifi signaal + 150mbit/s support ;))?
rond de 70 euro zou fijn zijn.
Wat dacht je van de nieuwere versie? pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Die heb ik onlangs ook bij iemand geïnstalleerd en beviel prima. Draadloze signaal is goed, en snelheden op WAN/LAN zijn ook erg vlot. Plus dat je de interface vast al wel gewend bent :)

Overigens kan je op deze routers ook makkelijk een andere firmware installeren zoals OpenWRT of DD-WRT. Moet je je hier uiteraard wel in verdiepen, maar het bied wat meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Het voelt een beetje vreemd om dezelfde weer te kopen :P
Wifi van de huidige ben ik ook niet echt over te spreken geweest tot nu toe maar ik neem het mee in de overweging :)

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Niet online
SpaceMarine schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 12:22:
Het voelt een beetje vreemd om dezelfde weer te kopen :P
Wifi van de huidige ben ik ook niet echt over te spreken geweest tot nu toe maar ik neem het mee in de overweging :)
Haha kan ik me voorstellen. Maar vergeet niet dat ze het model in de tussentijd ook hebben verbeterd. Heb eigenlijk nooit heel veel slechte verhalen gehoord over de serie, behalve dan jou slechte ervaring ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Heb je een andere netwerkkabel liggen misschien ?
Als je die aansluit op je router en pc welke snelheid heb je dan?

Gezien dat als je de pc direct aansluit op het modem heb je wel de 150mb verbinding, dus je netwerkkaart ondersteund in ieder geval de 1gb

[ Voor 37% gewijzigd door MdO82 op 18-07-2015 12:27 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
ook dit net gedaan en helaas ook geen oplossing. bals maken geen verschil.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Kan je eens kijken hoeveel draden er geknepen zijn in de sokjes van de netwerkkabel ?

volg je me nog ? ;)

Verder weet ik niet welke OS versie je gebruikt op de pc, maar kan je eens kijken in je taakbeheer onder netwerk welke snelheid er aangegeven wordt ?

[ Voor 39% gewijzigd door MdO82 op 18-07-2015 12:42 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Ik kan je volgen (ben lang geleden wel Netwerkbeheerder geweest 10+ jaar geleden).
Maar als dit de beperking was geweest dan had ik het probleem ook waneer ik de pc direct op de modem aan zou sluiten ;)

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SpaceMarine schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 12:47:
Ik kan je volgen (ben lang geleden wel Netwerkbeheerder geweest 10+ jaar geleden).
Maar als dit de beperking was geweest dan had ik het probleem ook waneer ik de pc direct op de modem aan zou sluiten ;)
True :P

En je kabel tussen het modem en router is ook goed ?
Het kan natuurlijk zijn dat die kabel niet helemaal lekker is en dat je daardoor de snelheid niet haalt.

Goed het is nu een suggestie wat je kan proberen
MdO82 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 12:39:
Verder weet ik niet welke OS versie je gebruikt op de pc, maar kan je eens kijken in je taakbeheer onder netwerk welke snelheid er aangegeven wordt ?
En ja dit was dus inderdaad een nutteloos iets :D

[ Voor 22% gewijzigd door MdO82 op 18-07-2015 12:50 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het hoeft zelfs niet per se de kabel te zijn, het is ook mogelijk dat de poort op de TP-Link stuk is. Vandaar mijn suggestie om de lichtjes na te kijken :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Opvallend dat de TPLink op de WAN poort een stabiele 90Mbps geeft, geen 89 of 91.
Ik zit te denken aan de MTU size, kun je die aanpassen van de WAN poort ?
En heb je al geprobeerd je pc op 1 van de andere 4 LAN poorten op de TPLink aan te sluiten ?

Misschien het proberen waard, maar als je gemeten hebt met je pc rechtstreeks aan het modem en daarna met de TPLink, zet je dan ook het modem even 20 tellen uit ?
Ik heb hier zelf ook Caiway glas, en wanneer ik met apparatuur wissel op dat modem dan reageert ie daar niet goed op, tenzij ik dat modem dus even uit en aanzet. Iets met MAC adressen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
@Peter, dit is moeilijk te controleren gezien ik maar 1 WAN poort heb natuurlijk :S.
Hij geeft op de oude versie niet echt iets nuttigs aan vrees ik.

@Ever, yep, ook voor de test met de PC heb ik dit moeten doen ivm het connecten van het mac adress. Dit heeft dus helaas ook niet gewerkt.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
De MTU size heeft er wel mee te maken :
https://twitter.com/caiway/status/495265304856256512

pagina 26 : http://nl.tp-link.com/res...User_Guide_1910010639.pdf

Alleen kun je hem niet op "auto" zetten....misschien de waardes aanpassen, 1492 kom je ook vaak tegen.
Wikipedia: Maximum transmission unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Heb toch de V2 net maar gehaald voor die 4 tientjes en werkt als een trein. ook met de MTU op default :/
Probleem dus niet echt opgelost maar omzeild. Ik weet niet wat er mis is met de router maar ik kan nu in ieder geval volle snelheid aan de slag (zelfs meer, 150 is wat caiway aangeeft en 165 is wat ik haal.)

Thnx voor het meedenken iedereen :)

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Kan je nog bekijken welke firmware er op de andere tplink staat?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Er staat in de review van Nivk ook dat de V2 een compleet andere router is, extern en intern...
Fijn dat je nu wel de snelheid haalt.
Je kan die oude TPLink nog inzetten als AP, of DD-WRT eropzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Ga er mee aan de slag, wil de TPlink als switch/AP gaan configureren

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangermind
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-08 14:28
Had het zelfde probleem, en ik betaalde voor 250 mbit.
Ik heb een tp-link archer c5 aangeschaft, dit losde het probleem voor mij op en haalf nu 250mbit via wifi :)
Pagina: 1