Toon posts:

Werkt mijn videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• GS-Koster
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 27-07-2018
Goedemorgen kenners,

Vooraf, ik ben een amateur in dit soort dingen. Wie kan me helpen?

Ik heb pas een nieuwe pc gekocht. Er zit een AMD Radeon R9 200 series (3gb) videokaart in maar ik heb niet echt een goed beeld. Mijn beeldscherm is een LG FLATRON E2442. Weten jullie waarom mijn beeld niet supermooi is? Aangesloten met een DVI kabel.
Ik neem aan dat je met zo'n videokaart gewoon prachtig beeld moet hebben. Ik heb ook eventueel een HDMI kabel maar volgens mij moet dat geen verschil maken?

Graag jullie deskundig advies :)

• pcman007
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 00:44
Misschien de verkeerde resolutie ingesteld en heb je de dvi kabel wel aangesloten op je videokaart. En wat bedoel je met niet echt goed beeld zie je het op een screenshot. Post anders eens een screenshot om te laten zien wat er niet goed aan is. We kunnen namelijk niet weten wat jij niet goed vindt en het is nu dus puur gokken.

• chucky666
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Staat je resolutie goed ? Dus 1920 1080 geloof ik.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-10 16:00
zijn de drivers wel geinstaleerd?

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:13

Umbrah

The Incredible MapMan

En wat is mooi? Maak eens een foto van wat je ziet, en een screenshot (het liefst waar de settings op staan). Verder is de R9 200 series natuurlijk érg breed: 270, 280, 285, 290, 295, al dan niet met een X er achter...

Wat kan in mijn beeld "mooi" betekenen:

* Games die lelijk zijn door gebrek aan detail (wazige textures, amper planten, slecht water detail)
* Blokkerig beeld vanwege een lage resolutie
* Verkeerde kleurweergave (te geel/roze/groen/blauw)
* Artefacten zoals lijnen/strepen
* Beeld valt er op sommige kanten vanaf
* Beeld is "ingeduwd" of "uitgerekt"
* Beeld "stoekert", het ververst niet vaak genoeg, lage FPS
* Beeld is als er rondgekeken wordt in een game "gesplitst" of lijkt niet synchroon te zijn
* etc...

Alles heeft een andere reden, en een oplossing... maar wát je precies bedoelt... ik zou het niet weten!

• GS-Koster
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Resolutie staat goed.
DVI aangesloten op Videokaart.
Drivers zijn geinstalleerd.

-Hoe kom ik erachter welke R9 200 serie er in mijn pc zit?

• GS-Koster
http://imgur.com/zMNKgd7

Screenshot van een filmpje via NOS. Geen helder mooi beeld en mijn internet verbinding is uitstekend.

Ook met FIFA 15, wat ik eerder op andere pc's speelde met mindere videokaarten, heb ik geen mooi beeld. Donker en veel minder dan ik had verwacht van deze kaart/ dit scherm.

[Voor 114% gewijzigd door GS-Koster op 18-07-2015 11:08]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Plaatje uploaden naar een standaard plaatjes site zoals http://imgur.com/ en dan met
code:
1
[img][/img]
tags invoegen hier.

En welke GPU je hebt kan je achterhalen met HWinfo of Speccy bijv. Sneller is even te kijken op je bon ;).

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je meer incidenten? Dit filmpje specifiek lijkt me een kleurprofiel foutje, ik zou eens in de videos pagina kijken van Catalyst Control Panel. De "wazigheid" is vrij normaal, de NOS streams zijn namelijk vrij zwaar gecomprimeerd en niet bepaald 1080p. Hoe is het beeld in-game en op de desktop bijvoorbeeld? Het enige UI element wat er zat in je screenshot zag er bijvoorbeeld erg scherp uit.

Als games ook fouten geven, zal ik eens kijken onder colour settings in Windows.
* Rechts klikken op de start knop
* Control Panel
* Appearance and Personalisation
* Display
* Calibrate Colour

De geavanceerde manier is:
* Rechts klikken op start knop
* Control Panel
* Zoek naar: "Colour Management"

Kijk of er 'gekke' profielen aan je monitor hangen...

[Voor 31% gewijzigd door Umbrah op 18-07-2015 11:13]

• GS-Koster
http://imgur.com/2gWF3nP ingame screenshot

• GS-Koster
http://imgur.com/OgPseh8 dit is mijn videokaart. Bedankt voor jullie reacties. Super!

• legendareN
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 04-12 18:38
dat die video niet kraakhelder van NOS komt natuurlijk omdat ze in lage bitrate worden gestreamt.

• GS-Koster
Was een slecht voorbeeld. Heb nu ingame screenshots en een screenshot van de hardware in de pc. Ook op die screenshot zie je dat de letters niet duidelijk worden weergegeven naar mijn idee. Wat is jullie idee daarover en wat zit er eventueel verkeerd? Verkeerd beeldscherm? Toch HDMI aansluiten?

• Recrush
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:33
NOS stream is bizar lage kwaliteit, daar kunnen we niks mee. Fifa screenshot is in windowed modus dus als het spel 1080p output geeft en je het daarna verkleint, dan wordt de tekst enzo wel lelijker ja.

Bekijk je screenshots eens op een andere PC/monitor/desnoods je smartphone. Ziet het beeld er hetzelfde en net zo lelijk uit als dat jij op je eigen pc/monitor ziet?

Heb je iets gedaan met de suggesties van Umbrah? Met alleen "het beeld is niet mooi" kunnen we echt niets. Zeker niet als er nou nog geen bevestiging komt of je monitor brak is ingesteld of dat het aan je videokaart ligt. Ik zie namelijk niet heel veel bijzonders aan je screenshots, dus het kan net zogoed zijn dat je monitor/catalyst een brak profiel heeft.

• GS-Koster
Ja heb zeker naar de suggesties van Umbrah gekeken. Er was geen profiel ingesteld. Alles was standaard.

Bijgaand een screenshot: http://imgur.com/JHLELku

• LongBowNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:39
Ik zie niets verkeerd als ik kijk naar de screenshot van Fifa. Je monitor (ik heb dezelfde :w ) heeft een maximale resolutie van 1920x1080 pixels. Kijk of je in de instellingen van het spel ook op de resolutie speelt.

Als je dan nog niet tevreden bent, dan moet je aan de andere grafische instellingen van het spel sleutelen (High Quality, Ultra Quality dat soort instellingen)..

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 07-12 15:16

Thomg

Aww yiss

Ik zie niks mis met de screenshots van je, weet je zeker dat het niet aan het scherm ligt?

• GS-Koster
Ja dat denk ik dus ook. Geeft niet echt mooi beeld denk ik. Het beste is testen met een ander scherm lijkt me?

LongBowNL, tevreden met je monitor?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

De screenshot is 100% in orde... ook qua kleuren. Ergens tussen je videokaart en je ogen zit het probleem. Daar zitten maar drie componenten. De lucht tussen monitor en ogen vallen wat mij betreft af, tenzij je jezelf in een atmosfeer van methaan hebt verhult, blijft over: monitor en en kabel. Kabel lijkt me sterk, digitaal zou je namelijk helemaal niks zien, dus de combinatie instellingen/monitor lijkt me niet lekker. Staat overscan toevallig aan in Catalyst Control Center?

De letters zijn kraak helder hier.

Maar nogmaals: post eens een foto (!) van je scherm, zodat we kunnen vergelijken wat jij ziet VS wat wij zien aan je screenshot (die gewoon dus 100% in orde is...)

[Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 18-07-2015 11:38]

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

GS-Koster schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 11:37:
Ja dat denk ik dus ook. Geeft niet echt mooi beeld denk ik. Het beste is testen met een ander scherm lijkt me?

Ik kan het niet zo goed zien op de screenshot op mn smartphone. Maar heb je cleartype ingeschakeld?

Edit, ah hierboven wordt al gezegd dat het kraakhelder is. Nevermind dan.

[Voor 9% gewijzigd door EWK op 18-07-2015 11:41]

Hoi!

• LongBowNL
GS-Koster schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 11:37:

Ik ben tevreden met mijn monitor, alleen jij blijkbaar niet en dat is wat belangrijk is. :)

Post inderdaad maar een foto van je beeldscherm.

• GS-Koster
http://m.imgur.com/LUoQLCh Foto van het beeldscherm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Lijkt er op alsof er inderdaad iets van overscanning aan staat, zei het in de video driver, zei het in de monitor.

• GS-Koster
Waar vind ik dat in het geval van de monitor? Bij de video driver kan ik het voor alsnog niet vinden.

• LongBowNL
Menu -> helemaal naar onder -> Naar rechts -> Sharpness op 5 zetten (als deze nu op 1 staat is het slecht)

Probeer dat eens?

[EDIT]
Het MENU van je beeldscherm.

dit dus:

[Voor 29% gewijzigd door LongBowNL op 18-07-2015 13:41]

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

De screenshots zijn in orde. Op de foto zie ik inderdaad pas dat er iets mis is.

Je zegt dat je een DVI-kabel gebruikt. Die kabel kan vaak zowel digitaal én analoog beeld doorgeven. Controleer dus even in het menu van je monitor of die op digitaal staat!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee