Toon posts:

Windows Explorer has stopped working - vreemd probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Windows 7. Als ik in Explorer aan de linkerkant rechts-klik (waar bijv. de favourites en Computer staan), krijg ik de melding "Windows Explorer has stopped working". Ik kan dan kiezen voor "Restart Explorer" en dan doet Windows het weer, maar het blijft vreemd.

Als ik daarentegen aan de linkerkant op "Computer" klik en dan aan de rechterkant exact hetzelfde item rechtsklik, gaat alles goed.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Dit probleem speelt al een tijdje en verder is er niets aan de hand. Ook heb ik al ongeveer elke virusscanner over mijn systeem heengehaald en het lijkt geen virus/malware te zijn.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hetzelfde in veilige modus?

En waar klik je dan rechts op in de linkerkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, in safe mode doet hij het ook.

Wat ik bedoel: als ik hier bijvoorbeeld aan de linkerkant rechts-klik op C: , dan crasht Explorer.

Afbeeldingslocatie: http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/evert67/Links2_zpskzmwcrxp.jpg

Maar als ik hier aan de rechterkant rechts-klik op C: , dan gaat het goed.

Afbeeldingslocatie: http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/evert67/Rechts2_zpswtodb2hy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Hoelang heb je dit probleem al? Mischien help het als je PC terugzet naar een herstelpunten toen deze het door jouw omschreven probleem nog niet had.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klik (in win8 met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)

Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.

In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.

En check het logboek:
Klik (in win8 met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc"
Klik op OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23

MsG

Forumzwerver

Als je een command Prompt met administrator-rechten opent voer dan eens dit in:

sfc /scannow

Dan checkt Windows zelf even de bestandsintegriteit van Windows-onderdelen

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja en check in C:\Windows\regedit.exe de sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
De waarde:
AutoRestartShell
Moet op 1 staan om exlopere.exe automatisch te laten starten bij een onverwachtse crash.
De waarde:
Shell
die heeft als waarde:
explorer.exe

PS
heb je gechecked op malware?
In taakbeheer (rechstklik op taakbalk) kan je zien in tabblad processen welke processen in het geheugen geladen zijn.
Autoruns
Process Explorer
Met deze 2 kan je nog meer geavanceerde informatie zien.
Met virus total in process explorer kan je al snel zien of er iets in het geheugen geladen is wat door sommige AV's als malware wordt gezien.
Geavanceerde instellingen verander je alleen wanneer je 100% weet wat je doet, maar verder kan je veel zien in autoruns.

Beheren wat er start wanneer Windows start kan je doen met de onderstaande onderdelen in Windows.

systeemconfiguratie
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
MSCONFIG
Klik op OK.

services
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\services.msc"
Klik op OK.

Taakplanner
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\taskschd.msc"
Klik op OK.

Maak voor je wijzigingen aanbrengt een herstelpunt.

Herstelpunt maken
"C:\WINDOWS\system32\SystemPropertiesProtection.exe"
Klik op OK.

Dus neus eens rond in deze instellingen maar verander niks wanneer je het effect niet kent.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erik777, ik heb eerst Perform.exe uitgevoerd met jouw instructies. (Het werkt iets anders, omdat ik Windows 7 heb). DIt is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/evert67/res1_zpsuozot7qi.jpg

Kan jij hier iets uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erik777, daarna heb ik het logboek gecheckt met C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc" . Dit is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/evert67/res3_zpsy79ipall.jpg

Als noob kan ik hier niks uithalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MsG, ik heb sfc /scannow uitgevoerd. Dit is het resultaat. Ik weet niet wat ik ermee moet.

Afbeeldingslocatie: http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/evert67/res4_zpsirpod26y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erik777, n.a.v. je laatste mail heb ik het volgende gechekct.
Oh ja en check in C:\Windows\regedit.exe de sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
De waarde:
AutoRestartShell
Moet op 1 staan om exlopere.exe automatisch te laten starten bij een onverwachtse crash.
De waarde:
Shell
die heeft als waarde:
explorer.exe

PS
heb je gechecked op malware?
Austostartreshell staat idd op 1 en Shell staat op Explorere.exe (Explorer restart ook netjes na een fout).

En ik heb zeer uitgebreid gecheckt op malware. Dit kan het bijna niet zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de map:
C:\PerfLogs\System\Diagnostics
staan mappen waarin ook report.html staat, een html van de gemaakte diagnose.
Je moet als je die map in wil wel op doorgaan als administrator klikken.
In report.html staat de gehele diagnose.
Lukt het je om dat bestand te kopiëren en als html te tonen hier?
In het logboek werkt het alsvolgt.
Je pleegt de handeling die de foutmelding veroorzaakt en check daarna het logboek op gebeurtenissen van de datum en tijd van het moment dat je die handeling pleegde.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De printscreens heb ik nu ook groter gezien :)
er is wel een fout bij de drivers.
Hiervoor kan je naar het onderhoudscentrum in het configuratiescherm.
klik op de probleemoplossing.

Maar ik denk niet dat dat het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk een shell extension of shellcmd, kan je makkelijk testen door ze even uit te zetten.

Als je niet weet hoe, pak CCleaner erbij en gebruik de startup tab uit de tools stab, en dan de context tab of hoe het ding ook heet, en zet daar alles uit. Even herstarten en je weet of het daar aan ligt.

Probleem is dat Explorer DLL's kan inladen voor rechts-klikken en afhankelijk van waar je dat doet de DLL's kunnen crashen en explorer mee kunnen nemen in de crash. Die DLL's worden voornamelijk gebruikt om extra functionaliteit aan het contextuele menu toe te voegen.

CCleaner heeft ook zo'n registry cleaner ingebouwd, die kan je gebruiken om referenties naar DLL's te vinden die niet meer bestaan of kapot zijn. Je zit nu namelijk op een punt waarbij Windows resources allemaal goedgekeurd zijn en je probleem dus in configuratie of uitbreidingen moet zitten. Verkeerde configuratie (zoals registry entries die naar onzin verwijzen) of kapotte uitbreidingen (brakke DLL's) kunnen dan explorer crashes opleveren.

[ Voor 27% gewijzigd door johnkeates op 18-07-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erik777, hierbij Report.html

Afbeeldingslocatie: http://i1226.photobucket.com/albums/ee414/evert67/res5_zpscm2xa8wr.jpg

Het bestand is nog veel langer, maar ik weet niet hoe ik dat hier kan uploaden.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 16:43:
De printscreens heb ik nu ook groter gezien :)
er is wel een fout bij de drivers.
Hiervoor kan je naar het onderhoudscentrum in het configuratiescherm.
klik op de probleemoplossing.
Heb je dit al gedaan?
Laat de probleemoplosser de drivers vinden die je kan downloaden.
Dan heb je kans het probleem met de drivers op te lossen.

Je zou deze site kunnen gebruiken https://www.dropbox.com/ om je html op te stallen, maar of je zo ver wil gaan moet je zelf weten hoor.
Wel kan je bladeren in de diagnose om te bekijken of er systeemfouten zijn.
Dit soort fouten in het systeem kunnen best veroorzaakt worden door software instellingen in het register.
Soms kunnen het ook achter gebleven instellingen in het register zijn van verwijderde software die een soort fout als deze veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik het probleem gevonden heb: twee entries voor Spybot Search and Destroy in het context menu. Ik heb ze verwijderd met CCleaner en Explorer crasht niet meer!

Bedankt, jongens!

Erik, nog even over dat onderhoudscentrum. Weet jij hoe dat in het Engels heet? (Ik heb de Engelstalige versie van Windows.) Bij Control Panel > Action Center > Maintenance kan ik kiezen voor "Check for solutions (to problem reports)", maar als ik dat kies krijg ik de melding dat 'ie ze niet kan uploaden naar de Windows Error Reporting service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ongeacht de taal kan je het onderhoudscentrum openen met de onderstaande commandline in Uitvoeren (Run).
Plak naar Uitvoeren... :
"C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe" C:\WINDOWS\system32\shell32.dll,Control_RunDLL "C:\WINDOWS\system32\wscui.cpl"
En klik op OK.
Als je daar een foutmelding ziet zit er dus iets nog niet goed.
Ook het vlaggetje bij de klok zijn meldingen van het onderhoudscentrum.

Dus je hebt spybot search and destroy geïnstalleerd? Een free malware removal tool?
Of een betaalde versie?
Had je last van malware?
En welke software heb je nog meer geïnstalleerd?
Nog een AV met firewall?

Waarmee ik je wel kan helpen is het Windows register eens nalopen en wat er is geïnstalleerd en wat er is verwijderd, dus gede-installeerd.
Mocht het zo zijn dat je spybot search and destroy en windows firewall en defender gebruikt is je beveiliging wel slecht.

Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\services.msc"
Klik op OK.
Je gebruikt CCleaner, zie je services van ccleaner? deze start samen met spybot s&d?
Hoeveel pictorgrammen zie je bij de klok?

systeemconfiguratie
MSCONFIG
Klik op OK.

In tabblad services de microsoft services verbergen en je ziet een paar niet windows services.
Tabblad opstarten, wat zie je daar?

Even opnieuw, als je meer over je systeem wil weten kan je onderstaande eens proberen.

Autoruns
Met dit programma kan je meer zien, maar moet je niet zo maar iets uitvinken.

Process Explorer
Met dit programma kan je wat uitgebreider zien wat er actief is.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/9w39ldv3fut.jpg

Virus total haalt wat er is gestart door ongeveer 50 scanners in Process Explorer.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/s0cesk2p7q0.jpg

Maak eventueel eerst een systeemherstelpunt:
"C:\WINDOWS\system32\SystemPropertiesProtection.exe"
Klik op OK en klik op Maken.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Erik! Het probleem is opgelost. Ik denk niet dat ik een virus heb: naast Spybot draait ook Norton AV nog. Ik had ooit malware dat Norton niet opgespoord had. Vandaar dat ik ook de gratis versie van Spybot gebruik.

Process Explorer en Autoruns zijn mooie tools! Er blijkt aardig wat meuk zich in de loop der tijden op mijn systeem te hebben gezet.

Heb je nog meer van dat soort tips?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, als je antivirus software gaat gebruiken moet je wel rekening houden met het feit dat zowel Norton als S&D een realtime scanner in het geheugen laden bij het opstarten, en dat moet je niet doen.
Ook ccleaner zal nu het systeem bewaken op de prestaties door automatisch een process op te starten als Windows start, het is wel belangrijk wanneer je software installeerde na te gaan wat er is veranderd in je systeem.
Meerdere realtimescanners starten wanneer Windows start geeft meestal conflicten.
Ook bij andere software kan je checken of er automatisch processen en\of services worden gestart ook al gebruik je de bij behorende software op dat moment niet. Je kan er dan voor zorgen dat het alleen start wanneer je het programma gaat gebruiken. Vaak kan het in de instellingen van het programma ingesteld worden, zo niet stel je het in via Windows.
En gebruik je de firewall van Windows, en hoe staat Windows defender ingesteld in de services?
Defender kan uit zodra je een AV als Norton gebruikt.
De firewall van Windows controleert alleen binnenkomend verkeer, niet uitgaand verkeer.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens checken wat er gebeurt. Norton en S&D zijn idd allebei geinstalleerd, maar ik geloof dat de gratis versie van S&D geen real-time scanner heeft.

Hoe bewaakt CCleaner de boel? Ik weet dat hij vanalles bijhoudt, maar checken? Hij heeft nog nooit uit zichzelf ergens een melding voor gegeven.

Ik gebruik idd de Windows Firewall. Ik weet dat hij alleen binnenkomend verkeer controleert, maar is dat erg zolang je er maar voor zorgt dat je geen malware op je systeem hebt?

En Defender staat gewoon uit. Drie anti-malware producten vond ik wat veel van het goede :). Ik overweeg nog wel Sandboxie voor de gevallen waarin ik echt gevaarlijke dingen doe :).
Pagina: 1