PC voor diverse doeleinden

Pagina: 1
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:40
Momenteel gebruik ik nog een laptop, maar aangezien ik tegenwoordig een werkplek heb op zolder is het fijn om over te gaan op een vaste computer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal de laptop voornamelijk gaan gebruiken voor internetten en email. wat photoshop (geen zware heftige bewerking). Heel af en toe eens een kort videootje maken met GoPro studio. Bijhouden van Wordpress Websites. Werken met Microsoft Office en het bijhouden van de boekhouding. Er word niet op de pc gegamed.

Daarnaast zal ik de pc gaan gebruiken voor het uitvoeren van reparaties, in de zin dat ik een laptop of pc voor iemand repareer/herstel en de desktop dan zal inzetten als tijdelijke opslag, dingen opzoeken, usb stick creëren enzovoort.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan € 500,-. Maximaal, maar dan ook echt maximaal € 550,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis is aanwezig evenals een beeldscherm en speakers.Daarnaast heb ik nog een Nas staan met 5TB aan opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit zelf te denken aan een i5 processor icm 8gb intern en een 256GB SSD. De NAS dient als opslag voor de data.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Doordat de computer ook ingezet zal worden als ondersteuning bij pc reparatie wil ik er in elk geval een dvd-writer in hebben (ivm branden dvd als USB nog niet ondersteund word door het moederbord). Daarnaast USB 3.0 poorten en gigabit Ethernet. Op de plek waar de computer komt te staan is bekabeld internet aanwezig. Wifi is niet direct noodzakelijk dus, echter voelt het prettig om het ingebouwd te hebben mocht ik de PC in geval van nood eens mee moeten nemen.

De PC komt in het zicht te staan dus ik wil er ook wel een beetje een mooie kast omheen. Hoeft niet een superdure kast te zijn, maar mag zonder venster en allerlei fancy lampjes.

Ga je overklokken?
Ik ga het systeem niet overklokken.

Zelf ben ik natuurlijk ook bezig geweest om het een en ander uit te zoeken en heb de volgende 2 systemen samen gesteld:

In een HTPC behuizing:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M-ITX€ 77,95€ 77,95
1Cooler Master Elite 130€ 40,-€ 40,-
1Asus PCE-N15€ 15,15€ 15,15
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 50,51€ 50,51
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 12,25
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 59,50€ 59,50
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,31

In een tower:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock H81M-HDS€ 44,95€ 44,95
1Sharkoon VS4-V USB 3.0€ 26,95€ 26,95
1Asus PCE-N15€ 15,15€ 15,15
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 50,51€ 50,51
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 12,25
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 59,50€ 59,50
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,26

[ Voor 6% gewijzigd door Robbie T op 18-07-2015 14:48 . Reden: Wijzigingen lijstje ]

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Prima lijstje, en mooie openingspost. Kunnen veel mensen wat van leren :)

Verder, prima lijstjes, misschien is de pricewatch: ASRock B85M Pro4 een betere keuze, die is prima voor jouw doeleinden en iets goedkoper :)

Verder, de voeding is meh, ik zou de pricewatch: Antec VPF Series 350W nemen. Meer watt heb je toch niet nodig.

Ook kan de http://tweakers.net/product/418573/crucial-bx100/ een goedkoper alternatief voor de SSD zijn.

Show me your moves.

• Robbie T
Koninkje schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:38:
Prima lijstje, en mooie openingspost. Kunnen veel mensen wat van leren :)
Dankje :-).
Verder, prima lijstjes, misschien is de pricewatch: ASRock B85M Pro4 een betere keuze, die is prima voor jouw doeleinden en iets goedkoper :)
Bordje is inderdaad mooi, alleen het is Micro ATX, waardoor die dus alleen in de tower past. In dat geval is hij duurder dan het moederbord wat ik heb uitgezocht.

In de HTPC past alleen een ITX bordje namelijk.
Verder, de voeding is meh, ik zou de pricewatch: Antec VPF Series 350W nemen. Meer watt heb je toch niet nodig.
Waarom is de voeding Meh? Daarnaast is de reden dat ik een iets sterkere voeding heb gekozen dat ik op deze manier in de toekomst relatief eenvoudig nog een videokaart bij zou kunnen plaatsen.
Ook kan de http://tweakers.net/product/418573/crucial-bx100/ een goedkoper alternatief voor de SSD zijn.
Goede tip. Aangepast :-).

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Robbie T schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:45:

Waarom is de voeding Meh? Daarnaast is de reden dat ik een iets sterkere voeding heb gekozen dat ik op deze manier in de toekomst relatief eenvoudig nog een videokaart bij zou kunnen plaatsen.
[...]
De voeding is niet van al te beste kwaliteit. Je kunt natuurlijk voor de 450 Watt versie van de Antec VPF Series nemen. Die heeft erg goede kwaliteit interne componenten voor de prijs. De CX van Corsair is niet echt aan te raden door de kwalitatief beroerde caps.

Show me your moves.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 20:47
@ TS: Als je ook reparaties gaat uitvoeren, zijn de posties van S-ATA / E-S-ATA poorten op het moederbord erg belangrijk, weet ik uit ervaring. Heb je hier rekening meegehouden?

Qua voeding ben ik het met Koninkje eens: Die is matig.
Ik wil je advieseren om juist naar een dure modulaire voeding te kijken, liefts nog 80 + gold.
Een modulaire voeding zal het makkelijker voor je maken om eventueel intern hdd's aan te sluiten ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Robbie T
D_Jeff schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:00:
@ TS: Als je ook reparaties gaat uitvoeren, zijn de posties van S-ATA / E-S-ATA poorten op het moederbord erg belangrijk, weet ik uit ervaring. Heb je hier rekening meegehouden?

Qua voeding ben ik het met Koninkje eens: Die is matig.
Ik wil je advieseren om juist naar een dure modulaire voeding te kijken, liefts nog 80 + gold.
Een modulaire voeding zal het makkelijker voor je maken om eventueel intern hdd's aan te sluiten ;)
Bedankt :-). Maar ik zal mijn pc niet open schroeven om bijvoorbeeld een hdd aan te sluiten. In een zeldzaam geval misschien eens, maar dit zal normaal gesproken via een dock gaan.

Op hardware.info komt deze voeding nog wel goed naar voren;
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 400W

• D_Jeff
Stuur eens een DM naar The_Mask of kijk tussen zn reviews ;)

Die Tweaker snapt bizar veel over PSU's.

Verder ben ik zelf groot voorstander van Seasonic. Zijn in de regel wel wat duurder, maar zijn het meer dan waard.

Denk verder ook even aan de eff. regel: PSU's (Power Supply Unit) behalen het meeste voordeel rond 60 a 75 % van hun vermogen. De meeste setups hebben een verbruik van rond de 250 a 300 watt (quad core, single GPU setup).
Plus wat ze niet verbruiken, trekt de setup niet uit het stopcontact.

[ Voor 66% gewijzigd door D_Jeff op 17-07-2015 22:10 . Reden: Aanvulling ]

• Robbie T
Inmiddels de voeding gewijzigd voor deze:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

• D_Jeff
Heb je zelf nog een PCI-E GPU liggen?

Een hd4600 is een prima chip voor standaard kantoor werk, maar kan net te licht zijn voor je wat zwaardere dingen.
Hoeft op zich geen zware te zijn. Een GPU zoals een GT 9800 of GT 640 (range, kan je prima terugschalen) is nog steeds krachtiger dan de Intel APU. (Naar mijn weten is de prestatie gelijk aan de GT620)

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Ik ben op het moment een soortgelijk systeem aan het bouwen (topic ook vandaag geopend), en we hebben een vergelijkbaar budget. Vraag me af waarom je kiest voor een moederbord en daarnaast een PCIE kaartje voor wifi en niet een moederbord met wifi voor eenzelfde prijs?

Daarnaast wil ik je aanbieden voor een paar tientjes een van mijn HD6870 videokaarten van XFX over te nemen als je wilt, aangezien ik er 1 ga gebruiken voor mijn nieuwe systeem.

• Robbie T
Milanees schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 23:08:
Ik ben op het moment een soortgelijk systeem aan het bouwen (topic ook vandaag geopend), en we hebben een vergelijkbaar budget. Vraag me af waarom je kiest voor een moederbord en daarnaast een PCIE kaartje voor wifi en niet een moederbord met wifi voor eenzelfde prijs?

Daarnaast wil ik je aanbieden voor een paar tientjes een van mijn HD6870 videokaarten van XFX over te nemen als je wilt, aangezien ik er 1 ga gebruiken voor mijn nieuwe systeem.
Bedankt voor de tip. Ik kies voor een moederbord met een los PCIE kaartje omdat ik op die manier makkelijker het kaartje in de toekomst kan vervangen voor een AC variant. Daarnaast, mocht de wifi niet naar wens werken of stuk gaan zit ik niet met een stuk onderdeel op mijn moederbord.

Wat betreft de videokaart; in eerste instantie wil ik dat zo laten. Mocht het in de toekomst toch nodig blijken kan ik deze dus relatief eenvoudig toevoegen.

• Robbie T
Uiteindelijk de voeding nog gewijzigd. Komt er goed af op zowel tweakers als hardwareinfo.
Voordeel van deze voeding; modulair

[ Voor 65% gewijzigd door Robbie T op 18-07-2015 14:48 ]

• Robbie T
Heeft iemand overigens nog suggesties voor eventueel een andere (snellere) processor?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

De eerste noemenwaardige upgrade is de 1231v3 of de 4690K met een Z97 plankje en bijpassende koeler.
Pagina: 1