WiFi accesspoint opzetten in Ubuntuserver - hoe dnsmasq conf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb hier een simpel servertje staan, dat een paar taken voor me mag gaan verrichten, waaronder spelen voor WiFi accesspoint. Momenteel staat mijn Windows notebookje te doen die dat perfect doet, maar echt praktisch is dat niet als ik die weer eens mee wil nemen.

Daarnaast is m'n AM1-servertje perfect passief gekoeld dus veel prettiger om aan te hebben.

Ik heb er Ubuntuserver op gezet, leek me een prima OS om eens serieus met Linux te beginnen (weet wel wat te vinden, maar er is sowieso meer dan ik niet weet dan wat ik al wel weet).

Een paar guides opgezocht, die aangaven om hostapd te installeren en te configgen (dat is denk ik gelukt) en vervolgens om dnsmasq op te zetten (zie bijv http://cberner.com/2013/0...eate-a-wifi-access-point/).
Het nare is alleen van al die guides dat ze er vanuit gaan dat je alles al weet, en het hebben over het veranderen van de dnsmasq configuratie. Zonder er maar bij te vertellen waar je dat ding uberhaupt kan vinden.

Alles wat ik zo'n beetje kan vinden verwijst naar die dnsmasq, maar daar kun je dus niets mee als je 'm niet kan configgen, en nergens staat hoe het moet.

Wat ik nu wil weten, hoe kan ik makkelijk een WiFi ap opzetten op m'n linuxbakkie, zonder helderziend te weten waar alles staat? (of zou ik dan toch weer een Windowssetup moeten gaan bouwen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dat linkje van jou staat toch ook beschreven wat er in dnsmasq.conf moet komen te staan? Of is de vraag met welk commando / applicatie kan ik dnsmasq.conf bewerken ?

anders hier;
https://nims11.wordpress....fi-access-point-in-linux/

Hier hetzelfde, maar dan anders met wat extra info https://help.ubuntu.com/c...iDocs/WirelessAccessPoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Eerst dien je een statisch IP-adres in te stellen op de LAN-interface (in dit geval eth0).
Dat kan tijdelijk met:

code:
1
sudo ifconfig eth0 192.168.1.1

Of permanent met:
code:
1
2
3
4
5
sudo vi /etc/network/interfaces

iface eth0 inet static
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0

Daarna configureer je dnsmasq:

code:
1
2
sudo apt-get install dnsmasq
sudo vi /etc/dnsmasq.conf

Deze lijnen uncommenten zou voldoende moeten zijn om een werkende DHCP-server te krijgen:

code:
1
2
interface=eth0
dhcp-range=192.168.1.100,192.168.1.200,255.255.255.0,12h

Even service herstarten om de configuratie toe te passen:

code:
1
sudo service dnsmasq restart

En klaar :)

[ Voor 19% gewijzigd door Petervanakelyen op 17-07-2015 21:52 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:35:
In dat linkje van jou staat toch ook beschreven wat er in dnsmasq.conf moet komen te staan? Of is de vraag met welk commando / applicatie kan ik dnsmasq.conf bewerken ?
Volgens mij nog net iets anders.
Het nare is alleen van al die guides dat ze er vanuit gaan dat je alles al weet, en het hebben over het veranderen van de dnsmasq configuratie. Zonder er maar bij te vertellen waar je dat ding uberhaupt kan vinden.
Dus je kunt de dnsmasq config niet vinden? Heb je man dnsmasq al bekeken? Daar staat meermaals waar je de configuratiefile kunt vinden.

In het algemeen geldt dat je systeembrede configfiles in /etc staan, zo ook bij dnsmasq. Op goed geluk kun je ze meestal wel vinden, kwestie van /etc/packagename tikken in je shell en een paar keer op tab duwen, dan loop je in 99% van de gevallen tegen de configfile aan, of een directory met meerdere configfiles..

Verder: als je hostapd weet te configureren moet dnsmasq ook wel lukken, hostapd heeft een veel uitgebreidere configuratiefile (voor zover ik me herinner). Met een werkende hostapd-config ben je al voor 90% klaar.

EDIT; @hieronder, pff, als je daar nu eens notificaties van kreeg :'(

[ Voor 14% gewijzigd door Thralas op 17-07-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Thralas schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:03:
[...]

Dat is niet zo praktisch, want dat overleeft een reboot niet. In /etc/network/interfaces kun je een interface onder Debian/Ubuntu persistent configureren. En ja, ook interfaces kent een manpage ;)

Verder: als je hostapd weet te configureren moet dnsmasq ook wel lukken, hostapd heeft een veel uitgebreidere configuratiefile (voor zover ik me herinner). Met een werkende hostapd-config ben je al voor 90% klaar.
Psst: refresh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Nou, de vraag was meer welke file moet ik in vredesnaam hebben. Maar blijkbaar is dat dus dnsmasq.conf. Dat kon ik dus gewoon nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:45:
Eerst dien je een statisch IP-adres in te stellen op de LAN-interface (in dit geval eth0).
eth0 ≠ wlan0

Ik zie niet in waarom je die Linux bak een statisch IP adres zou geven.

Ja het is leuk, maar echt nodig is het niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Dan vervang je eth0 door wlan0 of ath0 of wl0 of whatever de naam van je wlan-interface ook moge zijn. Volgens mij heeft TERW_DAN dat verschil wel al door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Nee, eerlijk gezegd niet. Ik snap er weinig van dat ik uberhaupt een IP moet instellen voor dat ding. Gewoon lekker DHCP doen op eth0 waar ie z'n internet vandaan haalt.

Ik heb nu de files geedit, maar zie nog geen WiFi verschijnen met het ingestelde SSID. Dus ik ga er vanuit dat er nog ergens een config fout zit... maar geen idee hoe dit te troubleshooten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Wil je hem puur als Access Point gebruiken of als router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:25:
Nee, eerlijk gezegd niet. Ik snap er weinig van dat ik uberhaupt een IP moet instellen voor dat ding. Gewoon lekker DHCP doen op eth0 waar ie z'n internet vandaan haalt.
Ah, dus je wil je bestaande router met bijbehorende DHCP-server gebruiken, en het accesspoint onderdeel laten zijn van het (layer 2)-netwerk? Dan kun je heel dnsmasq vergeten, en zul je eth0 en wlan0 moeten bridgen.
Ik heb nu de files geedit, maar zie nog geen WiFi verschijnen met het ingestelde SSID. Dus ik ga er vanuit dat er nog ergens een config fout zit... maar geen idee hoe dit te troubleshooten is.
Zorg er eerst voor dat dit werkt voor je uberhaupt aan bridgen begint.

Als je hostapd direct vanaf de command line start (ipv. als daemon/service) kun je options meegeven zodat hij debug output naar de console stuurt. Uit de losse pols:

hostapd -iwlan0 -dd /etc/hostapd/hostapd.conf

Overigens, welke netwerkkaart zit er in je server? Helaas is niet iedere netwerkkaart bruikbaar in AP-modus onder Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:27:
Wil je hem puur als Access Point gebruiken of als router?
Puur accesspoint, niet meer niet minder.

Die server moet 2 dingen gaan doen.
1. node draaien, zodat ik die kan gebruiken voor wat JavaScript probeersels
2. accesspoint zijn voor m'n telefoon, en voor mijn Philips Hue verlichting.

Beide zou in principe ook onder Windows kunnen, maar leek me op zich geen slecht idee hier gewoon een linux server op te zetten. Probleem is alleen dat ik niet weet waar ik moet beginnen met troubleshooten. De configfiles lijken te kloppen, maar een SSID zie ik niet. Geen idee of 't ding iets start of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:08

Super_ik

haklust!

Die wlan0 en eth0 kun je gewoon bridgen, via /etc/network/interfaces:
code:
1
2
3
4
5
6
auto lo br0
iface lo inet loopback

iface eth0 inet manual
iface br0 inet dhcp
    bridge_ports eth0 wlan0

Volgens mij heb je dan helemaal geen dnsmasq nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Super_ik op 17-07-2015 22:56 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
hostapd+bridge=AP :) Dat is wat elke commerciele Linux-based AP doet.

[ Voor 55% gewijzigd door johnkeates op 17-07-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Super_ik schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:55:
Juist. Al loop je al wel wat op de zaken vooruit, TS moet eerst hostapd werkend zien te krijgen (als z'n netwerkkaart uberhaupt AP-modus ondersteunt).

Kleine mishap in je voorbeeld als ik de Arch wiki mag geloven:
You need to create a network bridge and add your network interface (e.g. eth0) to it. You should not add the wireless device (e.g. wlan0) to the bridge; hostapd will add it on its own.
Dus wlan0 hoef je niet als bridge member te configureren in /etc/network/interfaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Super_ik schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:55:
code:
1
2
3
4
5
6
auto lo br0
iface lo inet loopback

iface eth0 inet manual
iface br0 inet dhcp
    bridge_ports eth0 wlan0

Volgens mij heb je dan helemaal geen dnsmasq nodig.
Maar dan heb ik toch nog iets van een SSID nodig (en evt WPA key etc?).
Thralas schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:50:
Overigens, welke netwerkkaart zit er in je server? Helaas is niet iedere netwerkkaart bruikbaar in AP-modus onder Linux.
Er zit een Atheros AR5B125 in... maar ben bang dat die niet werkt, gezien hij nu met de melding komt dat de driver initialisation failed op de nl80211 driver, en daardoor dus geen wlan interface start of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
TERW_DAN schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 23:05:
Maar dan heb ik toch nog iets van een SSID nodig (en evt WPA key etc?).
Juist. Daarom zei ik eerder: vergeet alles over bridging tot je hostapd losstaand werkend hebt. Zie mijn eerdere post.
Er zit een Atheros AR5B125 in... maar ben bang dat die niet werkt, gezien hij nu met de melding komt dat de driver initialisation failed op de nl80211 driver, en daardoor dus geen wlan interface start of zoiets.
Atheros (in dit geval ath9k) zou prima in AP-modus moeten werken. Dat is het probleem dus niet.

Run hostapd eens standalone in debugmodus, en post eens de output als je er zelf niets geks aan ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Als ik hostapd draai met de config file dan gaat hij uiteindelijk op z'n gat vanwege de driver. Wat ik in de debuglog zie

nl80211 driver initialization failed. 

Ik ga even kijken of ik op een of andere manier die log ergens in een file kan gooien zodat ik 'm niet helemaal hoef over te typen, maar heb het vermoeden dat 't daar ergens fout gaat.

Het voornaamste probleem dat ik nu heb is dat ik maar wat configs aan het overtypen ben, en eigenlijk geen idee heb wat hostapd nu eigenlijk precies doet met de config die ik erin mik, dus ook totaal geen idee heb waar het fout gaat.

De complete log

random: Trying to read entropy from /dev/random
Configuration file: /etc/hostapd/hostapd.conf
rfkill: initial event: idx=0 type=1 op=0 soft=0 hard=0
nl80211: TDLS supported
nl80211: TDLS external setup
nl80211: Supported cipher 00-0f-ac:1
nl80211: Supported cipher 00-0f-ac:5
nl80211: Supported cipher 00-0f-ac:2
nl80211: Supported cipher 00-0f-ac:4
nl80211: Supported cipher 00-0f-ac:6
nl80211: Using driver-based off-channel TX
nl80211: Use separate P2P group interface (driver advertised support)
nl80211: interface wlan0 in phy phy0
nl80211: Set mode ifindex 3 iftype 3 (AP)
nl80211: Failed to set interface 3 to mode 3: -1 (Operation not permitted)
nl80211: Setup AP(wlan0) - device_ap_sme=0 use_monitor=0
nl80211: Subscribe to mgmt frames with AP handle 0xcfb790
nl80211: Register frame type=0xb0 nl_handle=0xcfb790 match=
nl80211: Register frame command failed (type=176): ret=-1 (Operation not permitted)
nl80211: Register frame match - hexdump(len=0): [NULL]
nl80211: Could not configure driver mode
nl80211: Remove monitor interface: refcount=0
nl80211: Remove beacon (ifindex=3)
netlink: Operstate: ifindex=3 linkmode=0 (kernel-control), operstate=6 (IF_OPER_UP)
nl80211 driver initialization failed.
hostapd_interface_deinit_free(0xcfad90)
hostapd_interface_deinit_free: num_bss=1 conf->num_bss=1
hostapd_interface_deinit(0xcfad90)
hostapd_bss_deinit: deinit bss wlan0
hostapd_cleanup(hapd=0xcfc0f0 (wlan0))
hostapd_free_hapd_data: Interface wlan0 wasn't started
hostapd_interface_deinit_free: driver=(nil) drv_priv=(nil) -> hapd_deinit
hostapd_interface_free(0xcfad90)
hostapd_interface_free: free hapd 0xcfc0f0
hostapd_cleanup_iface(0xcfad90)
hostapd_cleanup_iface_partial(0xcfad90)
hostapd_cleanup_iface: free iface=0xcfad90

[ Voor 59% gewijzigd door TERW_DAN op 17-07-2015 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Als ik dat door Google gooi lijkt het meestal te komen doordat de netwerkinterface geclaimed is door NetworkManager. Maar die zou niet aanwezig moeten zijn op een headless server.

Draai je NetworkManager, of uberhaupt een desktop environment (waar je meestal NM bij krijgt)?

Of draait er toevalligerwijs iets van een dhcp client op wlan0?

EDIT:
nl80211: Failed to set interface 3 to mode 3: -1 (Operation not permitted)
En dat run je allemaal vanaf een rootshell?

[ Voor 17% gewijzigd door Thralas op 17-07-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Ik draai geen desktop environment (leek me niet nodig op een bak die puur als server gaat draaien straks).

Networkmanager draai ik voor zover ik weet ook niet (volgens mij staat dat niet eens geinstalleerd).

een dhcp client zou kunnen, ik heb net dnsmasq natuurlijk wel geïnstalleerd, maar ook nadat ik die eraf heb gegooid krijg ik dezelfde output.

Na een restart van het systeem doet ie inmiddels wat anders.
Frame command failed: ret=-16 (Device or resource busy) (freq2437 wait = 0)

Als ik daarop google kom ik dingen tegen dat er ergens iets in een desktop envirionment de wlan gebruikt... maar die heb ik er niet op staan. Veel verder kom ik er dus ook niet mee. Ik zie verder niets dat op die wlan interface bezig zou moeten zijn, behalve hostapd zelf.

En ja, dit is allemaal vanuit root

[ Voor 38% gewijzigd door TERW_DAN op 17-07-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Thralas schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 23:11:
[...]
Atheros (in dit geval ath9k) zou prima in AP-modus moeten werken. Dat is het probleem dus niet.
Atheros kaartje werkt prima (proefondervindelijk vastgesteld), ook intel kaartjes lijken prima te werken .. tot je boven de 12 a 13 clients komt.

Heb zelf openwrt in een VM op x86 machine gezet, had ik gelijk een goede webinterface :+

Andere handige packages/tools zijn btw "iw" / "iwinfo" waarmee je de mogelijkheden en settings van je wifi kaartje kunt query'en en aanpassen.

Daarnaast belangrijk dat je firmware voor je kaartje geladen wordt, geen idee hoe het bij ubuntu zit, maar bij debian zitten die in de non-free repository in firmware-nonfree en/of firmware-atheros packages.

[ Voor 28% gewijzigd door gekkie op 18-07-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Je kan aircrack-ng en/of airmon-ng installeren. Met airmon-ng kan je monitor inschakelen (wat je in dit geval niet wil, maar daar is het voor gemaakt voor dat mensen daar over gaan klagen), maar ook zien welke processen mogelijk met monitor mode (en dus net zo goed met AP mode) zouden kunnen rommelen.

hostapd doet wat het zegt: een AP hosten als daemon. Het zorgt er voor dat verbindingen met clients gemaakt kunnen worden en verzorgt authenticatie. Je zet als het ware een "WiFi Server" op. De AP mode houdt meestal ook in dat de chipset iets moet doen. De WiFi chip draait eigen firmware, en die firmware communiceert via een driver met je kernel en via de kernel met userspace. Als de firmware, de driver of userspace apps nog niet ver genoeg zijn om AP mode te snappen, dan gaat het niet werken. Met jouw chipset zit het echter goed, die is bewezen in z'n AP functionaliteit.

Wat je misschien wel zou kunnen doen is even kijken of de firmware goed geladen wordt. Meestal poept de driver of de kernel daar wel wat over uit in dmesg, dus even zoeken:

sudo dmesg | grep firmware

(bij mijn systemen mogen alleen superusers dmesg'en :p dus waarschijnlijk heb je op Ubuntu geen sudo nodig, maar het kan ook geen kwaad als je alleen dmesg uitvoert).

Stel dat je de firmware niet hebt, of niet zeker weet of je de firmware hebt, dan zou je die het beste even kunnen installeren. Ik weet niet precies wat de package namen bij ubuntu zijn, in debian is het firmware-atheros. Voor Ubuntu kan je dat natuurlijk eenvoudig opzoeken:
apt-cache search firmware

en dan heb je een lijst met alles dat firmware heet, die je mogelijk nog wil filteren op atheros als die lang blijkt te zijn:
apt-cache search firmware | grep authors

kan zijn dat ie dan niet te installeren is als je cache te oud is, dan even verversen en je bent weer op pad:
sudo apt-get update

Ik weet niet hoe ver je bent met VI, maar stel dat je even een simpele-mensen editor wil gebruiken om dat VI nog niet duidelijk genoeg is, dan zou je nano er even bij kunnen pakken. Het dakje betekent control in het menu onder in het scherm, voor als je je afvraagt hoe je die toetsencombinaties maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 17-07-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je zou ook gewoon OpenWrt kunnen draaien... Dat draait perfect op x86.

Heb je ineens een nette webinterface voor alles wat beetje netwerkgerelateerd is, ik heb de indruk dat je Linux-kennis toch redelijk beperkt is (nofi) en doorsnee Linux-installatie lijkt me - ondanks alle goede bedoelingen - niet het simpelst om in te stellen als AP etc.

De node-server zal misschien wel wat klooien worden op OpenWrt maar het kan in ieder geval wel.

Ik zeg niet dat OpenWrt simpeler is om te installeren in eerste instantie maar onderhoud/update is eenvoudiger, en minder kans dat er vanalles stuk gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 18-07-2015 00:05 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 00:03:
Je zou ook gewoon OpenWrt kunnen draaien... Dat draait perfect op x86.

Heb je ineens een nette webinterface voor alles wat beetje netwerkgerelateerd is, ik heb de indruk dat je Linux-kennis toch redelijk beperkt is (nofi) en doorsnee Linux-installatie lijkt me - ondanks alle goede bedoelingen - niet het simpelst om in te stellen als AP etc.
Mijn Linuxkennis is idd best beperkt. Ik kan op zich prima met een terminal omgaan en snap de basics wel een beetje. Maar ik heb geen idee waar wat precies staat, en heb geen idee wat nu mijn netwerkinterface bezig houdt.

Ik had verwacht dat het onder Linux niet veel lastiger was als onder Windows om een simpel APtje te starten. En ik ging er ook vanuit dat Ubuntuserver wel vrij makkelijk te configgen was. Op zich is het dat ook, alles draait immers wat ik erop wil hebben, draaien, behalve die AP.

Ik zal eens kijken naar OpenWRT, en anders beuk ik er gewoon Windows op, daarmee kan ik in principe ook alles, maar wilde juist eens kijken of ik niet gewoon een Linuxbak kon optuigen.
johnkeates schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 23:53:
Je kan aircrack-ng en/of airmon-ng installeren. Met airmon-ng kan je monitor inschakelen (wat je in dit geval niet wil, maar daar is het voor gemaakt voor dat mensen daar over gaan klagen), maar ook zien welke processen mogelijk met monitor mode (en dus net zo goed met AP mode) zouden kunnen rommelen.

hostapd doet wat het zegt: een AP hosten als daemon. Het zorgt er voor dat verbindingen met clients gemaakt kunnen worden en verzorgt authenticatie. Je zet als het ware een "WiFi Server" op. De AP mode houdt meestal ook in dat de chipset iets moet doen. De WiFi chip draait eigen firmware, en die firmware communiceert via een driver met je kernel en via de kernel met userspace. Als de firmware, de driver of userspace apps nog niet ver genoeg zijn om AP mode te snappen, dan gaat het niet werken. Met jouw chipset zit het echter goed, die is bewezen in z'n AP functionaliteit.

Wat je misschien wel zou kunnen doen is even kijken of de firmware goed geladen wordt. Meestal poept de driver of de kernel daar wel wat over uit in dmesg, dus even zoeken:

sudo dmesg | grep firmware

(bij mijn systemen mogen alleen superusers dmesg'en :p dus waarschijnlijk heb je op Ubuntu geen sudo nodig, maar het kan ook geen kwaad als je alleen dmesg uitvoert).

Stel dat je de firmware niet hebt, of niet zeker weet of je de firmware hebt, dan zou je die het beste even kunnen installeren. Ik weet niet precies wat de package namen bij ubuntu zijn, in debian is het firmware-atheros. Voor Ubuntu kan je dat natuurlijk eenvoudig opzoeken:
apt-cache search firmware

en dan heb je een lijst met alles dat firmware heet, die je mogelijk nog wil filteren op atheros als die lang blijkt te zijn:
apt-cache search firmware | grep authors

kan zijn dat ie dan niet te installeren is als je cache te oud is, dan even verversen en je bent weer op pad:
sudo apt-get update

Ik weet niet hoe ver je bent met VI, maar stel dat je even een simpele-mensen editor wil gebruiken om dat VI nog niet duidelijk genoeg is, dan zou je nano er even bij kunnen pakken. Het dakje betekent control in het menu onder in het scherm, voor als je je afvraagt hoe je die toetsencombinaties maakt.
Ga ik morgen nog even proberen.

Vi snap ik inmiddels een beetje (heb het eerder gebruikt toen ik nog met settopboxjes aan het klooien was). Enige wat ik nog steeds niet snap in vi is hoe je op een nette manier kan editten. Ik ram nu gewoon net zolang op toetsen tot ie iets gaat typen, maar iets zegt me dat dat beter moet kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
grep authors moet grep atheros zijn trouwens

En rammen tot ie gaat typen is idd niet de beste manier :p Als je op i drukt gaat ie naar insert mode, dat is meestal wel iets wat je wil. Nano daarentegen gedraagt zich meer als een simpele editor in plaats van een geavanceerde editor :p Lijkt op EE en Joe en ed volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En Esc drukken om uit bewerkingsmodus te gaan weer. :w om op te slaan. :q om te verlaten. Uitroepteken toevoegen achteraan als vi tegenspartelt :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
En je acties combineren (zoals :wq, write en quit)
Doet mij overigens denken aan deze quote van bash.org: :p
<Aoi-chan> everyone's first vi session. ^C^C^X^X^X^XquitqQ!qdammit[esc]qwertyuiopasdfghjkl;:xwhat

[ Voor 14% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-07-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

:D

Pagina: 1