Nieuwe CPU+Moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Breizinski
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe CPU en moederbord. Ik heb mijn huidige systeem al jaren en heb tussentijds enkele componenten vervangen/aangevuld, maar hij begint toch echt z'n einde te bereiken. Als ik puur kijk naar de specs, verbaast het me dat het überhaupt nog zo goed mee ging, laat staan dat ik er op kon gamen (wat eigenlijk altijd redelijk ging, geloof het of niet).Zie onderaan voor mijn huidige systeem

Nu ik allemaal kuren heb met mijn huidige CPU (waaronder temperaturen van 70 C in idle), en een mobo dat geen SATA 3 heeft (waardoor mijn nieuwe SSD niet echt z'n potentie waarmaakt) wil ik graag vervanging. Hierbij wil ik eigenlijk zo min mogelijk nieuwe componenten hoeven te kopen. Als ik het een beetje heb begrepen, kan ik mijn grafische kaart zonder problemen meenemen, toch? Harde schijven e.d. kunnen natuurlijk sowieso. RAM kan ik weg doen, net als mijn oude PCI audiokaart, right? Dus wat RAM erbij gooien moet ook nog, maar dat is niet echt een obstakel.

Qua moederbord heb ik slechts een aantal standaard eisen, zoals voldoende USB (3.0), SATA (3.0) poorten, en dus een slot voor mijn huidige grafische kaart. Ik zat zelf te kijken naar bijvoorbeeld de ASRock H97 Anniversary of Z87 Pro3. Hierbij zijn er voor mij 2 onbekenden, die afhangen van de CPU: moet ik wel deze socket hebben, en wil ik de mogelijkheid van overclocken openlaten?

En dan de CPU. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat een i5 voldoet aan mijn vereisten (en budget). Als ik in pricewatch e.e.a. invoer komt daar bijvoorbeeld dei5-4690, of de 4570 uit, maar ik heb geen idee of ik dan 'voor de zekerheid' bijvoorbeeld de "K"-versie er van moet nemen met oog op de toekomst.

Wat is je budget?
€250 á €300 voor de CPU en moederbord zou erg fijn zijn. Maar als er bijvoorbeeld over 2 maanden iets veel beters is voor dat geld, sta ik daar ook voor open.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet echt uit, maar wel Intel CPU in elk geval.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik de PC dagelijks en ook vaak intensief. Het voornaamste (zware) wat hij te verduren krijgt is gamen, en af en toe foto- en videobewerking. Ik speel al jaren zelden de nieuwste games, maar ik wil wel dat het systeem een paar jaar mee kan. Daarnaast redelijk lichte standaardprogramma's, maar ik draai wel nagenoeg altijd veel dingen tegelijk.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen een goede, betaalbare CPU (en bijgaand moederbord) uit te kiezen. Als ik dingen over het hoofd zie, hoor ik het uiteraard graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1CPU: Intel Core 2 Quad Q6600€ 0,-€ 0,-
1Moederbord: Asus P5N-E SLI€ 0,-€ 0,-
1Grafische kaart: Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5€ 0,-€ 0,-
1Geheugen (niet specifiek deze): Adata Supreme SU2S800C4G6-R€ 0,-€ 0,-
1Geheugen (niet specifiek deze): Kingston KTL-TSD10K2/2G€ 0,-€ 0,-
1SSD: Crucial MX200 2,5" 250GB€ 95,95€ 95,95
1Opslag: Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Opslag: WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 108,-€ 108,-
1Geluidskaart: Creative Sound Blaster Audigy 4€ 0,-€ 0,-
1Monitor: Philips 246V5LSB Zwart€ 138,90€ 138,90
1DVD-Drive: Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Antec Sonata Sonata III 500€ 125,50€ 125,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,27

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja dat lukt je wel.
Neem bijv als uitgangspunt de cpu+moederbord+ geheugen van de best buy guide, kom je net over de 300 euro uit.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

• Breizinski
Dat is wel aardig om te weten. Maar is de 4460 een beetje toekomstproof? Want als ik naar de benchmarks kijk, lijkt de 4690(K), maar zelfs ook de 4590 wel echt beter te zijn, toch? Ik geef in elk geval liever nu €50 meer uit, dan dat het systeem waardeloos is over 2 jaar. Of maakt dat niet veel uit?
En ik heb nooit ge-overclocked, maar is het niet de moeite waard om die optie open te laten, met dus bijvoorbeeld de 4690K?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Breizinski schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 09:13:
Dat is wel aardig om te weten. Maar is de 4460 een beetje toekomstproof? Want als ik naar de benchmarks kijk
Dé benchmarks? Wat voor benchmarks en waar heb je die gevonden? CPUbenchmark.net? Negeren. CPUboss? Negeren. Dit soort synthetische testen zeggen zo weinig op gamegebied dat je er eigenlijk niks mee kan. Voor een grove inschatting okay, maar niet meer dan dat. Uiteraard is een 4690 sneller dan een 4590, die weer sneller is dan een 4460, maar pak je er een willekeurige gamebenchmark bij zul je zien dat dat verschil meestal nagenoeg verdwijnt. Het loont dus in het overgrote deel van de gevallen niet om een 4590 of 4690 te nemen.

Hetzelfde kan je zeggen over overklokken, ook dat heeft maar effect op gamen. Als je het wil gaan doen als hobby, zeker doen, maar verwacht geen spectaculair hogere fps in games.

Vergeet trouwens niet dat je ook nieuw RAM nodig hebt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hij scoort wel meer punten ja.
Maar wat betekenen die punten? Weet jij het?

Voor wat toekomstbestendigheid. Dat ligt aan de toekomst en daar kan je weinig over zeggen.
Stel je gaat over 1 jaar intensief video bewerken. Dan voldoet de 4460 niet meer, maar de 4690 ook niet meer.
Stel je blijft lekker gamen, en er gebeuren technisch gezien geen gekke dingen, dan voldoet de 4460 over 5 jaar even goed als de 4690.

• Breizinski
Ah oke, goed om te weten! Ik had inderdaad naar CPUboss en CPUbenchmark gekeken, omdat ik anders helemaal geen beeld had. Maar dit is dus precies de reden dat ik de vraag hier stel, omdat ik al vermoedde dat die benchmarks niet voor zich spreken. Dus dank voor de duidelijkheid!

En ik bedoelde inderdaad toekomstbestendig in het geval dat mijn gebruik niet heel erg veranderd (maar alle programma's/games uiteraard wel). Uiteraard valt er niks te zeggen over mogelijk ander gebruik.

Dan ga ik vermoedelijk inderdaad voor de componenten uit de best-buy guide.

Misschien overbodig om te vragen, maar de on-board audio van moderne moederborden zijn prima voldoende voor dagelijks gebruik, of niet?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Ja on-board is prima. Zeker als je er een plastic boxen setjes aan doet. In augustus komt skylake. Hoeveel winst etc dat gaat opleveren weet niemand. Maar ja even wachten kan geen kwaad. En je kan gelijk ddr4 kopen. Waardoor het geheugen weer enkele generaties mee kan.

• Breizinski
Ah, fijn! Maar zullen Skylake systemen niet heel duur zijn als ze net uit zijn?

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Breizinski schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:13:
Ah, fijn! Maar zullen Skylake systemen niet heel duur zijn als ze net uit zijn?
Altijd als ze iets nieuws me komen is meestal peperduur.
Of dat nu een tv is een computer systeem of iets anders.
Helaas is dat zo. :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
100 processoren met elkaar vergeleken

https://translate.googleu...RafOqbiTxjFzcsyoewPyU4PwA

Is in het Pools, vandaar de Google Translate :-)

• Breizinski
Nou wil het toeval dat ik Pools kan, dus het origineel leest voor mij toch iets soepeler :P
Mooi dat ze zo'n grote vergelijking hebben gemaakt. Beetje jammer dat de i5-4460 er nou net niet in staat alleen |:( Maar als ik de comments goed heb begrepen is die erg vergelijkbaar met de 4440, maar dan net iets beter, right? Dat is overigens degene die ze als advies geven voor de medium-budget categorie.

Al vind ik het wel vreemd, aangezien de 4690 en 4670 bij elk van de tests beter, en bij een behoorlijk aantal flink beter scoort vergeleken met de 4440 (helaas dus geen 4460)...
Pagina: 1