Flink deel van schijf getrashed, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 17:33
Het was weer de hoogste tijd voor een backuprondje. Het gaat om een 3TB schijf, waarvan ongeveer 430GB vrij was. Echter, in plaats van files van de backupschijf te verwijderen, pak ik de originele bestanden.. En na tig seconden zag ik dat pas. Dat is nu 780, oftewel er is 350GB weg. Gloeiende, gloeiende!! :(

Uiteraard even het thematopic doorgelezen, en er kwamen twee filerecoveraars uit. Recuva en GetDataBack. De ene gratis en werkt vaak, de ander nog een stukje beter *maar is niet gratis*. Een quick scan gaf een héle hoop bestanden aan, maar ik vraag me af welke bestanden er nu precies gerecovered moeten worden. Daarom even dit topic om dat zeker te krijgen, gaat het puur en alleen om de bestanden die het meest recent 'aangepast' (modified) zijn? Tijd heb ik wel, daarom draait de diepe scan van Recuva al op de achtergrond. Hoe meer ik kan recoveren, hoe beter.

Daarnaast is hij nog even aan het tellen hoeveel files er in totaal op de schijf staan, volgens mij heb ik al het schrijfverkeer richting de schijf al vermoord zodat er niets meer op geschreven wordt. Hoop dat jullie me hiermee even willen helpen, de dag is al lang genoeg :)

[ Voor 6% gewijzigd door Racing_Reporter op 17-07-2015 16:52 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij het "normaal" verwijderen van files flipt ie alleen een bitje om zodat ie niet meer zichtbaar is zeg maar, zo lang je er niks anders overheen schrijft kan je dat zo terug halen met bijv Recuva. En jij weet als beste wat je terug moet halen :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 13:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Idd, zorg dat de pc geen bit meer schrijft, sluit alle apps/programma's af en doe ene quickscan (is voldoende imo in dit geval)

Professioneel Heftruck Syndroom

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:07

Surkow

$µr|{0w

Zelf heb ik geluk gehad met PhotoRec bij complete corruptie van partities. Wanneer je alleen data verwijderd hebt dan is er nog een kans om zelfs de bestandsnamen terug te krijgen. Met PhotoRec zul je alles wel terug krijgen, maar dan zonder de originele bestandshiërarchie. Stop ook onmiddellijk met gebruik van de HDD wanneer je OS hier bijvoorbeeld op draait. Start een Linux live disc en start met recovery als dat het geval is.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Racing_Reporter
DennusB schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:56:
Bij het "normaal" verwijderen van files flipt ie alleen een bitje om zodat ie niet meer zichtbaar is zeg maar, zo lang je er niks anders overheen schrijft kan je dat zo terug halen met bijv Recuva. En jij weet als beste wat je terug moet halen :P
Dat hoeft ook geen probleem te zijn nee ;) Alleen weet ik dus niet wat er verwijderd is, omdat alles in een hoop mappen verstopt zit! Heb je daar nog een tip voor toevallig? De quick scan is klaar, maar er staat slechts een aantal bestandjes maar bij laaaange na niet ter waarde van 350GB. Dat is dus weird, want het bereik van de scan loopt van 13/09/1970 tot 21/9/2015, dus dat gaat niet helpen!

Dus de concrete vraag: hoe ga ik er met Recuva achterkomen van de zoekresultaten welke bestanden de verwijderde zijn en welke ouder en overbodig? Hierin ben ik echt het overzicht kwijt!

Ah, m'n gamesdirectory en een flink deel van de filmcollectie was bijvoorbeeld weg. Even met Spacemonger aan het kijken, hoewel het alsnog niet erg makkelijk vergelijken is hoor. Graag alsnog een antwoord van iemand met de winnende tip want ik kom er nog niet helemaal uit :( Er mag geen enkel bestandje verloren gaan!

[ Voor 23% gewijzigd door Racing_Reporter op 17-07-2015 18:29 ]

• Racing_Reporter
Iemand met de winnende tip? Want ik kom er nog niet helemaal uit :( Het mag niet al te lang gaan duren! Helaas heb ik nog werk te doen..

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:10:
Iemand met de winnende tip? Want ik kom er nog niet helemaal uit :(
De winnende tips zijn eigenlijk al gegeven, het is handig als je even toelicht waar je dan precies niet uit komt.
Recuva draaien op de directory's waar je bestanden kwijt bent en het zou zo vrij eenvoudig weer terug moeten zijn. Tenzij je gewoon doorwerkt op je PC, hoe meer je de PC gebruikt, hoe kleiner de kans dat er iets te recoveren valt.
Het mag niet al te lang gaan duren! Helaas heb ik nog werk te doen..
Tipje: Dit soort opmerkingen kan je beter voor jezelf houden, het geeft niet echt motivatie om je verder te helpen. Het had mij ook zowat weerhouden om hulp aan te bieden. Het komt over als iets van, ik heb het verklooit nou en fix het nu maar even voor me en snel ook een beetje. Zulke opmerkingen zijn in de IT wereld maar al te bekend en de meeste ITers hebben er een enorme afkeer tegen.
Racing_Reporter schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:23:
[...]

Dus de concrete vraag: hoe ga ik er met Recuva achterkomen van de zoekresultaten welke bestanden de verwijderde zijn en welke ouder en overbodig? Hierin ben ik echt het overzicht kwijt!

Ah, m'n gamesdirectory en een flink deel van de filmcollectie was bijvoorbeeld weg. Even met Spacemonger aan het kijken, hoewel het alsnog niet erg makkelijk vergelijken is hoor. Graag alsnog een antwoord van iemand met de winnende tip want ik kom er nog niet helemaal uit :(
Volgens mij heeft recuva geen opties om dit te filteren, Ik ben bang dat het toch gewoon goed controleren en handwerk wordt.
Er mag geen enkel bestandje verloren gaan!
Dat kan helaas niemand garanderen, cut your losses and deal with it.
Daar zijn backups en dubbele backups voor, dat red je meestal niet met recover programma's.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2015 22:54 ]

• Racing_Reporter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:23:
[...]

De winnende tips zijn eigenlijk al gegeven, het is handig als je even toelicht waar je dan precies niet uit komt.
Recuva draaien op de directory's waar je bestanden kwijt bent en het zou zo vrij eenvoudig weer terug moeten zijn. Tenzij je gewoon doorwerkt op je PC, hoe meer je de PC gebruikt, hoe kleiner de kans dat er iets te recoveren valt.

[...]
Tipje: Dit soort opmerkingen kan je beter voor jezelf houden, het geeft niet echt motivatie om je verder te helpen. Het had mij ook zowat weerhouden om hulp aan te bieden. Het komt over als iets van, ik heb het verklooit nou en fix het nu maar even voor me en snel ook een beetje. Zulke opmerkingen zijn in de IT wereld maar al te bekend en de meeste ITers hebben er een enorme afkeer tegen.
Okee even opnieuw dan maar.. Recuva is doorgelopen en heeft veel *heel veel* bestanden teruggevonden. Maar het punt is dat mijn dataschijf 18 mappen staan en die stonden dus per ongeluk allemaal gemarkeerd om te verwijderen. Dat had van een andere schijf moeten zijn. Toen die bezig was die 18 mappen weg te gooien, kwam ik daarachter en cancelde het snel alleen toen was er al 350GB weg. En nu weet ik dus niet uit welke mappen die dat gehaald heeft. Er is qua structuur in de loop der tijd veel veranderd op de schijf, dat maakt het er niet makkelijker op. Recuva noemt alleen de last modified-datum, alleen die helpt niet echt omdat de data zeer uiteenlopend zijn, de datum van vandaag staat praktisch niets onder! Is er nog een andere manier om snel een overzicht te krijgen op die hele harde schijf wat er weggehaald is?

Sorry voor het ongemak, net liep het lekker en konden we lekker op tijd naar elkaar reageren, en toen viel het stil. Dit is best kritisch want totdat je data terug is kan je die hele schijf niet meer gebruiken. En laten daar nu net bepaalde programma's opstaan waar ik mee aan de slag moest.. Daarnaast is de wetenschap dat iets zomaar weg kan zijn als je even niet oplet ook niet erg fijn. Tijdbommen enzo. Dat was het meer ;)

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:31:
[...]
Is er nog een andere manier om snel een overzicht te krijgen op die hele harde schijf wat er weggehaald is?
Met Recuva zover ik weet niet, ik zal eens Googlen of ik iets tegenkom wat dit wel kan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
Er is niet zoiets als een "delete" datum als je geen prullenbak gebruikt.
Jammer joh.

Je kunt hem natuurlijk wel vergelijken met de backup schijf.
Of je verlies nemen en de backup terug zetten, daar is hij immers voor toch?

• Racing_Reporter
Ah balen! Dat laatste ben ik inderdaad aan het doen, zoveel mogelijk vergelijken op de hand. Helaas missen er in andere mappen ook wat spullen, wat het werk érg moeilijk maakt :( Maar bedankt voor de hulp sowieso mannen!

En nog wat leuk nieuws.. een frontale vastloper! Dat wordt weer wachten op de scan..

[ Voor 16% gewijzigd door Racing_Reporter op 17-07-2015 22:11 ]

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:07

Surkow

$µr|{0w

Als je echt staat te springen om nu aan het werk te gaan zou ik een bit voor bit kopie van je HDD maken met CloneZilla of een ander imaging programma. Daarna de image restoren op een andere HDD en dan kun je gewoon weer gebruik maken van je schijf waar je operating system op staat.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

• Racing_Reporter
Dat was een goed idee geweest! Echt bitje voor bitje de boel kopiëren zou een goed idee geweest zijn inderdaad, misschien moet ik CloneZilla maar aanhouden voor tussentijdse grote veranderingen aan wat ik gebackupt wil hebben. Long story short: ik heb het op de moeilijke manier gedaan en alles handmatig nagelopen. Nu staat alles weer recht in principe dus het leed is geleden, goed opletten de volgende keer :)

Pagina: 1