Mini ITX budget game pc voor op de bank.

Pagina: 1
Acties:

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Hoi tweakers,

Al jaren lid van tweakers, nooit zelf gepost! Schandalig eigenlijk, omdat ik nu zelf wat vragen heb.
Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen op basis van mijn oude GPU. Ik zal de standaard vragen gebruiken om het verder toe te lichten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze MINI ITX pc met windows 7/10 komt in mijn televisiemeubel te staan, met het liefst het kastje gesloten (achter kan ik een groot rond gat boren (ook voor kabels). Het wordt een HTCP gebruikt voor spotify, films, muziek en ik wil er ook 'eenvoudige' games op kunnen spelen. Ik koop dan ook een goede wireless muis en toetsenbord. Zou het leuk vinden als ik een beetje League of Legends oid. kan spelen. Hoe meer games, hoe beter.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat ik zelf een GPU heb (desktop pc is een crossfire xfx radeon 6870 die ik ga vervangen voor een 970 of 290) die ik ga gebruiken in dit systeem hoopte ik voor 400 euro een budget game itx'je te kunnen bouwen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1 x XFX Radeon 6870, de andere zal ik verkopen of weggeven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
WIFI (ac) OP HET MOEDERBORD!, 1 GPU, usb 3.0 een aantal, geen hete componenten (goed gekoeld?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Persoonlijk veel merken geprobeerd en heb liever geen MSI.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Weinig geluid, weinig hitte, geen omkijken naar hebben, bruikbaar voor minstens een aantal jaren (niet AAA titels)

Ga je overklokken?
Liever niet, zoals gezegd: geen hitte en geen omkijken naar hebben, PC wordt ook gebruikt door vriendin.

Ik heb zelf dit bij elkaar gezet maar het is iets aan de dure kant.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 117,-€ 117,-
1ASRock H97M-ITX/ac€ 98,95€ 98,95
1XFX HD6870 1024 MB DDR5 XXX Edition€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 130€ 40,-€ 40,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 50,51€ 50,51
1Cooler Master GM G450M€ 51,20€ 51,20
1Crucial BX100 120GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,61

Kan iemand mij helpen om dit systeem of iets beter of iets voordeliger te maken? Mijn dank is groot.

Groetjes,

Milan

[ Voor 38% gewijzigd door Milanees op 17-07-2015 15:23 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-12 23:07
Stel je systeem even samen via de pricewatch en maak hier dan een wenslijst van dan kan je xrml hiervan in je post plakken.
Dat maakt het voor iedereen wat overzichtelijker :)

[ Voor 15% gewijzigd door MdO82 op 17-07-2015 15:15 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Milanees
MdO82, Bedankt. Inderdaad een stuk duidelijker!

• Milanees
Heb zelf ook een andere optie. De i3 processor en het bijbehorende wifi moederbord te vervangen voor een AMD-"versie".
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 73,95€ 73,95
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,90

Ikzelf zou liever bij mijn i3 blijven, wat vindt men hiervan? Ook benieuwd naar temperatuur in de kast in een kast;)

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Milanees schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:08:
Heb zelf ook een andere optie. De i3 processor en het bijbehorende wifi moederbord te vervangen voor een AMD-"versie".
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 73,95€ 73,95
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 170,90

Ikzelf zou liever bij mijn i3 blijven, wat vindt men hiervan? Ook benieuwd naar temperatuur in de kast in een kast;)
Een kennis heeft toevallig een X4 860K met een 290 GPU, als zijn CPU op 100% draait (alle cores) dan draait zijn GPU op max 60% van zijn kunnen. Wil je alles dus uit je GPU halen, moet je toch wat meer uit gaan geven. Ik weet niet of een i3 dit probleem gaat verhelpen...

-

• Milanees
Bedankt voor de reactie. Ik denk alleen niet dat het voor mij van toepassing is, omdat de videokaart die je benoemd al 3/4 van mijn budget is;). Ik ga mijn oude hd 6870 uit mijn vele malen duurdere desktop halen.

• malfunctioning
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-11 11:43
Ik zou een Pentium (G3258) overwegen en misschien een aftermarket koeler, voorderest had ik ongeveer dezelfde onderdelen gekozen.
Een ander zou misschien nog een gold of platinum grade voeding suggereren.

• Koninkje
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Je kunt ook een APU icm hoog geklokt geheugen en optioneel een http://tweakers.net/product/346786/msi-radeon-r7-250/ voor Dual Graphics.

Show me your moves.

• Milanees
In eerste instantie had ik hetzelfde systeem met een g3258 zoals je aangeeft. Begon erg te twijfelen toen ik zag dat de i3 4170 3,7 ghz klokte en HT heeft. Over een paar jaar kan ik met de g3258 minder, toch?

De grootste reden waarom ik liever een i3 heb is omdat ik DENK dat hij koeler is. De itx komt namelijk, zoals te lezen is OP, in een TV-mTV-meubel. Klopt dit? Dan is voor mij het wel 30 euro waard (cooler kostten erbij).

Bedankt!

• Milanees
Koninkje schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:46:
Je kunt ook een APU icm hoog geklokt geheugen en optioneel een http://tweakers.net/product/346786/msi-radeon-r7-250/ voor Dual Graphics.
Ik heb al een videokaart En overclocken doet mij denken aan meer warmte/risico?

Ook is er geen ruimtr voor een dual gpu setup. Of bedoel je combinatie apu en gpu?

[ Voor 11% gewijzigd door Milanees op 17-07-2015 20:02 ]

• Koninkje

Koninkje

Milanees schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:52:
[...]

Ik heb al een videokaart En overclocken doet mij denken aan meer warmte/risico?

Ook is er geen ruimtr voor een dual gpu setup. Of bedoel je combinatie apu en gpu?
Ik bedoel inderdaad de combinatie APU en GPU. AMD noemt dat Dual Graphicss. Hoog geklokt geheugen heeft niets te maken met warmte of enig risico. Hoog geklokt geheugen is niet overclocken, het is al hoog geklokt. Dit geheugen "ondersteunt" de APU om zo betere prestaties in o.a. games te krijgen.

Show me your moves.

• Milanees
Koninkje schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:17:
[...]

Ik bedoel inderdaad de combinatie APU en GPU. AMD noemt dat Dual Graphicss. Hoog geklokt geheugen heeft niets te maken met warmte of enig risico. Hoog geklokt geheugen is niet overclocken, het is al hoog geklokt. Dit geheugen "ondersteunt" de APU om zo betere prestaties in o.a. games te krijgen.
Inderdaad je bedoelt bijvoorbeeld 1866 (geloof ik) mhz ipv de 1600 die ik nu bij mijn intel gebruik. Bedankt voor de uitleg, begrijp het nu.

Echter wil ik graag mijn videokaart, waar ik er nu 2 in crossfire van heb, hergebruiken in mijn itx buildje. Daarom lijkt een APU voor mij niet interessant.

Opties naast mijn i3 zijn denk ik: x4 860k, fx6300, fx8300?, g3258. Allen moet ik 'overclocken' om tot betere prestaties te leiden dan de i3 maar zijn allemaal wel goedkoper. Wat zouden jullie doen?

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:11
Crosspost uit mijn topic, maar misschien ook voor jou van toepassing:
Waarom kies je voor een moederbord met ingebouwde wifi?
Als je kiest voor een los kaartje kun je deze makkelijker vervangen in de toekomst en mocht het niet naar wens zijn dan zit je niet met een stuk of tegenvallend onderdeel op je moederbord maar vervang je hem gewoon voor een paar tientjes.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien een rare vraag, maar waarom niet gewoon Steam Streaming vanaf je "echte" PC?

Hier kan ik icm een zwakke Dell laptop met een i3tje erin, prima gamen op de hoogste settings, gerendered door de PC die een verdieping hoger staat.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Milanees
Super bedankt. Ik zoek dus een moederbord met een pcie mini slot en een pci express voor mn gpu?

• Milanees
Jeroenneman schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 23:44:
Misschien een rare vraag, maar waarom niet gewoon Steam Streaming vanaf je "echte" PC?

Hier kan ik icm een zwakke Dell laptop met een i3tje erin, prima gamen op de hoogste settings, gerendered door de PC die een verdieping hoger staat.
Primair omdat ik zo ook windows heb en dus het home cinema centre wat ik het liefst heb. Scherpe vraag, bedankt, heb het idd overwogen.

• Milanees
Ik zoek een processor voor mijn mini game systeempje

Ik ga het later beschreven Mini ITX systeem gebruiken voor streaming van series, spotify (HTCP-achtige dingen) en ook 'eenvoudige' games zoals League of Legends, CSGO of emulator-spellen zoals van de Wii-U via Dolphine met een PS2 controller. Dit alles aan een televisie (60 hz 1920x1080). Ik ben wel wat gewend en het moet dus wel okay te spelen zijn. Mijn budget voor de complete pc ZONDER gpu (omdat ik die recycle) was zo'n 400 euro. Als het meer moet kosten, dan zij het zo. Maar zou het leuk vinden om het te proberen.

De processoren

i3-4170 (3,7 ghz 2 cores 4 threads HT)
AMD FX-6300 (3,5 - 4,1 ghz, 6 core/threads)
g3258 (3,2 ghz, 2 cores/threads)

Twijfel al enige tijd tussen bovenstaande processoren voor in mijn 'Mini-ITX Game PCtje'. De rest van het systeem zal er ongeveer zo uit gaan zien:

Compleet systeem (voorbeeld processor i3 4170)

CPU: i3-4170
MB: ASRock H97M-ITX/ac
GPU: XFX HD6870
RAM: Crucial Ballistix Tactical 8 GB DDR3 (1600, cas 9)
SSD: Crucial BX 100 120GB
PSU: Cooler Master GM G450M
CASE: Coooler Master Elite 130

Zoals je ziet in dit geval met de intel i3 4170. De videokaart hergebruik ik uit mijn huidige desktop xfire setup van deze kaart. Deze desktop pc ga ik een nieuwe videokaarten geven.

Wat voor mij de keuze moeilijk maakt

- G3258 = goedkoper (50 euro totaal omdat ik toch hetzelfde moederbord nodig heb (wifi), denk ik? Maar het wordt misschien warmer (hierover zo dadelijk meer)?
- AMD FX6300 = Even duur systeem als de Intel i3 omdat ik in dit geval kies voor iets sneller geheugen (omdat het kan?) en het moederbord (amd variant) is ongeveer even duur omdat er weinig keuze is met wifi.
- i3 4170 = Lijkt me de beste optie, iets trager geheugen dan AMD, maar lijkt me sneller dan G3258 en wellicht koeler. Ook is de prijs van het moederbord voor mijn gevoel zo meer veroorloofd.

Ik denk niet dat ik de komende jaren het systeem ga upgraden. Ik ga nu waarschijnlijk een R9 390 oid kopen en deze komt misschien uiteindelijk in de mini itx case (na een jaar of 3/4). Als ik dan de processor niet per se hoef te vervangen zou wel leuk zijn.

Gebruik van het systeem

Ik heb al gezegd dat ik er een entertainment pctje van maak en er licht op ga gamen, dus vertel graag wat meer over de plek waar de MINI ITX komt te staan. Het is namelijk niet bovenop een TV-meubel, maar het liefst in een dicht kastje. Het is probleem lijkt mij dan de hitte, en dan vooral van mijn bestaande GPU. Maar ook heb ik geen ruimte voor cpu koeler en wil dus het liefst stock gaan draaien. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het acceptabel blijft? Misschien maak ik mij hier teveel zorgen om. Ook is het misschien nuttig als het moederbord een antenne heeft met draad zodat ik het op het kastje kan plaatsen? Dit kan een van de AMD mini ITX moederborden wel die heb ik gezien.

Bedankt voor het lezen

Tot slot wil ik nog even aangeven dat ik ook een andere post heb lopen bij desktop pc's, maar leek mij geen verkeerd idee om hier een post te openen omdat het vooral de processor is waar ik twijfels over heb. Voor mensen die op zoek zijn naar een budget-pc om te gamen lijkt dit me een prima topic! :)

[ Voor 48% gewijzigd door Milanees op 19-07-2015 03:08 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou persoonlijk de G3258 af laten vallen, al is het een geweldig dingetje om over te klokken - meer en meer games vereisen gewoon letterlijk dat je 4 threads beschikbaar hebt, zelfs al kunnen er 2 helemaal niet gebruikt worden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:12

Thomg

Aww yiss

Even snel erdoorheen gescant, maar waar is de 860K build?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30

Croga

The Unreasonable Man

Milanees schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 23:48:
Primair omdat ik zo ook windows heb en dus het home cinema centre wat ik het liefst heb. Scherpe vraag, bedankt, heb het idd overwogen.
Dat is geen antwoord op de vraag. Ook op Windows kun je gewoon streamen. De vraag blijft dus valide: Waarom niet gewoon streamen vanaf je vaste PC? Je hebt dan in dit systeem veel minder zware hardware nodig met als belangrijkste voordeel dat hitte geen probleem meer gaat zijn.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Voor Dolphin moet je er in ieder geval rekening mee houden dat singlethreaded performance echt het enige is wat er in performance toe doet. Een G3258 gaat daar vzviw niet veel onder doen voor bv. een 2500K oid. een FX6300 aan de andere kant is echt een slecht idee als Dolphin-gebruik een regelmatige toepassing gaat zijn.
860K vzviw zelfde verhaal.

Je kunt twee tientjes van dat moederbord afsnoepen met een H81M-ITX/WiFi; vier als je de WiFi vereiste weglaat (wat kost dat via USB nog tegenwoordig? zeker geen €20). Als het inderdaad een budgetsysteempje moet zijn, zijn dat substantiële bedragen. €100 aan een MoBo in een systeem van €400 ben ik meestal niet zo voor; de tijd dat goedkope moederborden belabberde moederborden waren ligt goeddeels achter ons.

D4NG3R's stelling dat 4 threads soms vereist worden is nieuw voor me (maar ik gebruik ook eigenlijk niets meer wat dat niet heeft en meer moet berekenen dan een gemiddelde magnetron :+ ). Hoe dan ook, als "'eenvoudige' games zoals League of Legends, CSGO" en Dolphin-emulatie het doel is, doet dit er niet zo toe. Je bent met die G3258 dik €50 goedkoper uit, dus dat is IMO makkelijk zat.

Wil je er meer mee zul je toch die 6870 vervangen door wat je nu in je primaire systeem steekt, en tegen die tijd is een betere s1150 CPU (tweedehands!) ook echt de kosten niet meer.

ik kom nog uit op je GPU, plus €325ish, plus USB WiFi adapter.
Eerlijk gezegd zou ik lekker die €75 in je zak steken, vrolijk nu spelen wat je nu spelen wilt, en over een jaar, misschien anderhalf a twee, die g3258 voor €20-€25 ish verkopen en met de resultante €100 fijn een 4690k kopen en waarschijnlijk nog centjes overhouden :+

speel je nu wat je nu spelen wilt, en tegen die tijd weer wat je dan wil spelen. En op een dusdanig zuinig systeempje (die 6870s waren vrij schattig op dat front, right? staat me bij dat ze dat een stuk beter deden dan mijn 6970 destijds) zou je ook op de voeding nog wel iets kunnen bezuinigen.

Ten slotte, als je echt lekker cheap wil doen nog twee overwegingen: LoL gaat prima met 4GiB RAM. CS:GO gaat prima met 4GiB RAM. Dolphin komt bij mij nooit ook maar bij het punt in de buurt waar ik meer dan dat nuttig gebruik.
Als je je browser afsluit voor je gaat gamen, kun je nog weer tientjes besparen op het halveren van de hoeveelheid aanwezig RAM. Nadeel met ITX is wel dat je ook maar twee slots hebt dus later upgraden is onprettig.
Brengt me op punt twee: mATX builds zijn vaak net effe goedkoper dan mITX, en die CM130 is volgens mij ook niet de meest supercompacte mITX kast op de markt, dus weet je zeker dat het mITX "moet" zijn? Knappe mATX build kan net zo tof wezen (if anything baal ik dat ik een mITX build heb en dus in uitbreidingsmogelijkheden beperkt ben, terwijl het formaat van m'n kast echt niet heel veel verschil maakt. in mijn geval geen verschil, zelfs). Dat maakt gelijk het gebruik van 'maar' 4GiB RAM minder 'eng' met later upgraden.
sub €300 (plus je GPU) moet hier ook prima te doen zijn. Wederom, kun je nu spelen wat je nu spelen wilt, en gebruik je het verschil over een jaar of twee om te upgraden. Nu geen problematisch mindere performance, uiteindelijk een sneller (en dus een langer nuttig leven beschoren) systeem.

• raoulv12
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Er bestaan geen mini-itx borden voor de fx6300

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

iceheart schreef op zondag 19 juli 2015 @ 04:34:
D4NG3R's stelling dat 4 threads soms vereist worden is nieuw voor me (maar ik gebruik ook eigenlijk niets meer wat dat niet heeft en meer moet berekenen dan een gemiddelde magnetron :+ ). Hoe dan ook, als "'eenvoudige' games zoals League of Legends, CSGO" en Dolphin-emulatie het doel is, doet dit er niet zo toe. Je bent met die G3258 dik €50 goedkoper uit, dus dat is IMO makkelijk zat.
Om even een bekende op te noemen: Far Cry 4 launched gewoon letterlijk niet als je < 4 rekenkernen hebt, of dat daadwerkelijk fysieke kernen zijn maakt dan weer geen ene drol uit; zelfs al kan FC4 niks met HT. :')

Zoals eerder aangegeven mis ik de 860K build, daarmee haal je momenteel de meeste b4b als je niet direct de stap wil zetten naar een i5.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2015 05:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• iceheart
Hij geeft zelf aan simpele games en dolphin te willen draaien.
Denk je dat fc4 een issue is? Ik vermoed zelf van niet :+ maar bedankt voor de info, had het nog niet meegekregen.
De 860k is NIET geschikt omdat hij expliciet aangeeft dolphin te willen draaien. Singlecore performance is CRUCIAAL. Geen enkele AMD CPU is aan te raden gezien dit vereiste. Onderschat niet wat Dolphin trekt om wii emulatie te doen.
Die 860k heb ik meermaals expliciet afgeraden zien worden voor die toepassing - en met goede reden!

Eigen voorkeuren voor AMD, prima, maar verziek er alsjeblieft niet TS's gebruiksgenot mee; voor Dolphin wil je nu eenmaal in elke mogelijke klasse een Intel CPU hebben.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
iceheart schreef op zondag 19 juli 2015 @ 06:08:
Hij geeft zelf aan simpele games en dolphin te willen draaien.
Denk je dat fc4 een issue is? Ik vermoed zelf van niet :+ maar bedankt voor de info, had het nog niet meegekregen.
De 860k is NIET geschikt omdat hij expliciet aangeeft dolphin te willen draaien. Singlecore performance is CRUCIAAL. Geen enkele AMD CPU is aan te raden gezien dit vereiste. Onderschat niet wat Dolphin trekt om wii emulatie te doen.
Die 860k heb ik meermaals expliciet afgeraden zien worden voor die toepassing - en met goede reden!

Eigen voorkeuren voor AMD, prima, maar verziek er alsjeblieft niet TS's gebruiksgenot mee; voor Dolphin wil je nu eenmaal in elke mogelijke klasse een Intel CPU hebben.
Klopt. Maar waarom zou je een r9 390 oid stoppen in een Dolphin/lol game systeem. Lijkt mij dan ook niet echt geweldig. En een dc/dc met ht aan een r9 390 is ook niet aan te raden. En beide gevallen niet echt geweldig. Kan hij beter een i5 4460 dan wel i5 2500 halen en bv een r9 280x/r9 290 2de hands. Dan is het systeem veel meer in balans.

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 19-07-2015 08:12 ]

• iceheart
Waar komt die 390 vandaan? Hij steekt er nu een oude 6870 in. Imo prima in balans met een (ht) dc cputje?
Mocht hij er later een leukere gpu insteken is het prima mogelijk alsnog een leuke tweedehands i5 te halen.
Lijkt me een vrij normaal uiteindelijk upgradepad?

• Koninkje

Koninkje

iceheart schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:37:
Waar komt die 390 vandaan? Hij steekt er nu een oude 6870 in. Imo prima in balans met een (ht) dc cputje?
Mocht hij er later een leukere gpu insteken is het prima mogelijk alsnog een leuke tweedehands i5 te halen.
Lijkt me een vrij normaal uiteindelijk upgradepad?
Ik zou gewoon goed beginnen met een goede i5, scheelt nu geld en gaat de komende jaren geen bottleneck vormen :)

Liever goed beginnen, dan beginnen met een cpu die al een bottleneck vormt.

Show me your moves.

• Milanees
Croga schreef op zondag 19 juli 2015 @ 03:34:
[...]

Dat is geen antwoord op de vraag. Ook op Windows kun je gewoon streamen. De vraag blijft dus valide: Waarom niet gewoon streamen vanaf je vaste PC? Je hebt dan in dit systeem veel minder zware hardware nodig met als belangrijkste voordeel dat hitte geen probleem meer gaat zijn.
Zover ik weet is het niet mogelijk op boven mijn pc aan te zetten en deze dan zonder problemen te gebruiken beneden op mijn televisie. Ik begrijp dat als ik een film op mijn desktop boven aanzet dat ik hem dan op mijn televisie kan streamen, dat is echter wat anders dan de film downloaden beneden op de bank en afspelen. Voor alles is er waarschijnlijk een omweg, maar een simpel klein systeem lijkt mij velen malen prettiger.
iceheart schreef op zondag 19 juli 2015 @ 04:34:
Voor Dolphin moet je er in ieder geval rekening mee houden dat singlethreaded performance echt het enige is wat er in performance toe doet. Een G3258 gaat daar vzviw niet veel onder doen voor bv. een 2500K oid. een FX6300 aan de andere kant is echt een slecht idee als Dolphin-gebruik een regelmatige toepassing gaat zijn.
860K vzviw zelfde verhaal.
Heel erg bedankt, duidelijk. Een stapje naar de i3 4170 is het niet waard?
Over de g3258 dan, kan ik deze overclocken naar 4,0 ghz op stockcooler zonder temperatuur problemen? Zoals gezegd is het een mini itx in een tv-meubel.
Je kunt twee tientjes van dat moederbord afsnoepen met een H81M-ITX/WiFi; vier als je de WiFi vereiste weglaat (wat kost dat via USB nog tegenwoordig? zeker geen €20). Als het inderdaad een budgetsysteempje moet zijn, zijn dat substantiële bedragen. €100 aan een MoBo in een systeem van €400 ben ik meestal niet zo voor; de tijd dat goedkope moederborden belabberde moederborden waren ligt goeddeels achter ons.
Dit moederbord had ik inderdaad al gezien, maar vraag me af of de wifi goed genoeg is (antenne minder en ook de geluidskaart is minder goed). Is dit erg voor een HTCP in een meubel?

Wil je er meer mee zul je toch die 6870 vervangen door wat je nu in je primaire systeem steekt, en tegen die tijd is een betere s1150 CPU (tweedehands!) ook echt de kosten niet meer.
Super input je begrijpt mijn wensen helemaal! Dit heb ik ook overwogen. Mijn desktop gebruikt nu een i7 2600k 4,5 ghz, misschien dat ik deze tegen die tijd wel overplaats.
ik kom nog uit op je GPU, plus €325ish, plus USB WiFi adapter.
Eerlijk gezegd zou ik lekker die €75 in je zak steken, vrolijk nu spelen wat je nu spelen wilt, en over een jaar, misschien anderhalf a twee, die g3258 voor €20-€25 ish verkopen en met de resultante €100 fijn een 4690k kopen en waarschijnlijk nog centjes overhouden :+

speel je nu wat je nu spelen wilt, en tegen die tijd weer wat je dan wil spelen. En op een dusdanig zuinig systeempje (die 6870s waren vrij schattig op dat front, right? staat me bij dat ze dat een stuk beter deden dan mijn 6970 destijds) zou je ook op de voeding nog wel iets kunnen bezuinigen.
Naar mijn inziens is de 6870 juist niet bepaald gunstig waardoor ik ook een 450 W voeding zal moeten gebruiken. Dit zou een systeem zijn met de g3258 en het goedkopere board:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,95€ 67,95
1ASRock H81M-ITX/WiFi€ 79,50€ 79,50
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 130€ 40,-€ 40,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 47,-€ 47,-
1Cooler Master GM G450M€ 51,20€ 51,20
1Crucial BX100 120GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,60
Ten slotte, als je echt lekker cheap wil doen nog twee overwegingen: LoL gaat prima met 4GiB RAM. CS:GO gaat prima met 4GiB RAM. Dolphin komt bij mij nooit ook maar bij het punt in de buurt waar ik meer dan dat nuttig gebruik.
Als je je browser afsluit voor je gaat gamen, kun je nog weer tientjes besparen op het halveren van de hoeveelheid aanwezig RAM. Nadeel met ITX is wel dat je ook maar twee slots hebt dus later upgraden is onprettig.
Ik ga dit zeker overwegen, goede input. Thanks a ton!
Brengt me op punt twee: mATX builds zijn vaak net effe goedkoper dan mITX, en die CM130 is volgens mij ook niet de meest supercompacte mITX kast op de markt, dus weet je zeker dat het mITX "moet" zijn? Knappe mATX build kan net zo tof wezen (if anything baal ik dat ik een mITX build heb en dus in uitbreidingsmogelijkheden beperkt ben, terwijl het formaat van m'n kast echt niet heel veel verschil maakt. in mijn geval geen verschil, zelfs). Dat maakt gelijk het gebruik van 'maar' 4GiB RAM minder 'eng' met later upgraden.
sub €300 (plus je GPU) moet hier ook prima te doen zijn. Wederom, kun je nu spelen wat je nu spelen wilt, en gebruik je het verschil over een jaar of twee om te upgraden. Nu geen problematisch mindere performance, uiteindelijk een sneller (en dus een langer nuttig leven beschoren) systeem.
Duizend maal dank! Ga het even nakijken. De pc moet niet hoger zijn dan 22 cm zo uit mijn hoofd. Dat is het vereiste.!
D4NG3R schreef op zondag 19 juli 2015 @ 03:09:
Ik zou persoonlijk de G3258 af laten vallen, al is het een geweldig dingetje om over te klokken - meer en meer games vereisen gewoon letterlijk dat je 4 threads beschikbaar hebt, zelfs al kunnen er 2 helemaal niet gebruikt worden.
Dit is zo'n moment waar ik weer ga twijfelen en ik tot de conclusie kwam dat ik een i3 4170 (iig 4 threahds) wilde aanschaffen of een FX 6300
loki504 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 07:32:
[...]

Klopt. Maar waarom zou je een r9 390 oid stoppen in een Dolphin/lol game systeem. Lijkt mij dan ook niet echt geweldig. En een dc/dc met ht aan een r9 390 is ook niet aan te raden. En beide gevallen niet echt geweldig. Kan hij beter een i5 4460 dan wel i5 2500 halen en bv een r9 280x/r9 290 2de hands. Dan is het systeem veel meer in balans.
Daarom plaats ik ook een HD6870 en die kaart waar je over spreekt (R9 390) plaats ik in mijn HUIDIGE bestaande desktopsysteem. Tegen de tijd dat deze kaart weer verouderd plaats ik hem pas in het in dit topic besproken Mini-ITX systeem.
Koninkje schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:41:
[...]

Ik zou gewoon goed beginnen met een goede i5, scheelt nu geld en gaat de komende jaren geen bottleneck vormen :)

Liever goed beginnen, dan beginnen met een cpu die al een bottleneck vormt.
Om deze reden vind ik het idee van iceheart om een g3258 te halen wel interessant. Als het nodig is upgarde ik deze dan naar een i5 na een aantal jaren. Wil duidelijk zeggen dat er echt geen zware games gespeeld zullen worden met dit systeem en vind daarom een i5 een beetje overkill voor mijn budget. Het zwaarste is denk ik de Wii-U emulators

Iedereen echt onzettend bedankt. Ik denk dat ik een goedkoop wifi moederbord en een g3258 uitzoek. Zal ook de Micro atx nog even nazoeken! Hoor graag als iemand nog wat input heeft of mij kan corrigeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Milanees op 19-07-2015 14:16 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Ooh oke dat was mij niet helemaal duidelijk. Maar kijk eens bij steams inhome streaming werkt prima hoor.(zelfs bij non stream games).

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30

Croga

The Unreasonable Man

Milanees schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:07:
Zover ik weet is het niet mogelijk op boven mijn pc aan te zetten en deze dan zonder problemen te gebruiken beneden op mijn televisie. Ik begrijp dat als ik een film op mijn desktop boven aanzet dat ik hem dan op mijn televisie kan streamen, dat is echter wat anders dan de film downloaden beneden op de bank en afspelen. Voor alles is er waarschijnlijk een omweg, maar een simpel klein systeem lijkt mij velen malen prettiger.
Je ziet dan ook niemand praten over een filmpje op die manier streamen. Daar heb je geen uitgebreide, moderne, top-of-the-bill hardware voor nodig. De goedkoopste Celeron kan een filmpje voor je afspelen. Nog sterker: Je kunt een passief-gekoelde J1900 setup daar voor gebruiken. Kost je een derde tot een kwart van je huidige budget en doet alles wat je wil behalve spellen. Voor de spellen zet je vervolgens je grote PC aan en streamt die met die J1900 naar je TV.

- Alle functionaliteit die jij graag wilt
- Veel goedkoper (tweedehands voor een euro of 125, nieuw onder de 200)
- Veel zuiniger
- Veel stiller
- Veel koeler

• Milanees
loki504 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:12:
Ooh oke dat was mij niet helemaal duidelijk. Maar kijk eens bij steams inhome streaming werkt prima hoor.(zelfs bij non stream games).
Ga ik vanmiddag even uitzoeken ook vanwege de volgende reactie:
Croga schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:13:
[...]

Je ziet dan ook niemand praten over een filmpje op die manier streamen. Daar heb je geen uitgebreide, moderne, top-of-the-bill hardware voor nodig. De goedkoopste Celeron kan een filmpje voor je afspelen. Nog sterker: Je kunt een passief-gekoelde J1900 setup daar voor gebruiken. Kost je een derde tot een kwart van je huidige budget en doet alles wat je wil behalve spellen. Voor de spellen zet je vervolgens je grote PC aan en streamt die met die J1900 naar je TV.

- Alle functionaliteit die jij graag wilt
- Veel goedkoper (tweedehands voor een euro of 125, nieuw onder de 200)
- Veel zuiniger
- Veel stiller
- Veel koeler
Misschien ben ik gewoon blind gaan staren op een mini systeempje dat onafhankelijk een beetje kan gamen. Heb alleen altijd zo'n slechte ervaringen met systemen die van elkaar afhankelijk zijn. Zal het vanmiddag even gaan uitzoeken. Bedankt voor de input beiden!

EDIT: Heb net even wat rondgekeken, maar lees ook wat ervaringen waarbij het laggy is en dat soort zaken. Zouden jullie mij misschien nog wat meer uitleg kunnen geven? Ik sta werkelijk open voor alles. Wil gewoon simpelweg een snel apparaatje hebben in windows voor filmpjes, streams, series, muziek en daarnaast wil ik een beetje kunnen gamen! Het mag een beetje lui over komen om nog wat uitleg te vragen, maar ben niet echt thuis met het streamen en maak me direct zorgen over mijn wireless connecties en de capaciteiten van zon eenvoudige machine in het gebruik van Windows (bijv nu 15 browservensters open).

[ Voor 18% gewijzigd door Milanees op 19-07-2015 14:48 . Reden: Update ]

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 22:16
Milanees schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:07:
Om deze reden vind ik het idee van iceheart om een g3258 te halen wel interessant. Als het nodig is upgarde ik deze dan naar een i5 na een aantal jaren. Wil duidelijk zeggen dat er echt geen zware games gespeeld zullen worden met dit systeem en vind daarom een i5 een beetje overkill voor mijn budget. Het zwaarste is denk ik de Wii-U emulators

Iedereen echt onzettend bedankt. Ik denk dat ik een goedkoop wifi moederbord en een g3258 uitzoek. Zal ook de Micro atx nog even nazoeken! Hoor graag als iemand nog wat input heeft of mij kan corrigeren.
Wii U wordt nog niet ondersteunt door Dolphin je kan je PC qua specs er nog niet voor klaar maken, laatste wat ik van het Dolphin team hoorde was in 2014 daar zeiden ze dat het minimaal 10 jaar of meer zou duren.
Alle emulators/filmpjes en noem maar op zijn fake.

• Milanees
Beste tweakers,

Ik heb een maandje geleden een post gemaakt op dit forum om een build samen te stellen. Daar ben ik enorm geholpen en ben uiteindelijk op het onderstaande systeem uitgekomen.Ik wil jullie vragen om een laatste check. Ik ben zeker over de meeste onderdelen, vandaar dat ik de vragen niet beantwoord en het beter kort kan houden?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 69,-€ 69,-
1ASRock H81M-ITX€ 61,95€ 61,95
1XFX Radeon HD 6850 Black Edition Dual Fan 1 GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 130€ 43,-€ 43,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,99€ 49,99
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,50

Ik twijfel over twee zaken/onderdelen.

1.Zou ik voor deze CPU een bios flash op het moederbord nodig hebben? Ik heb al flink wat afgezocht maar kan niet ontdekken of een bios flash mogelijk is op dit mobo zonder een cpu (in het geval dat het nodig is bij het exemplaar dat ik ontvang van Megekko, waar ik dit wil bestellen).

2. Zou een 400 watt voeding zoals
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 43,-
ook volstaan?

Bedankt voor jullie input, ik wil zo snel mogelijk gaan bestellen! :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Milanees op 03-08-2015 21:44 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, nu ontbreken de vragen. Gelukkig staan die wel in je originele topic. Derhalve een merge.

• Milanees
Hoop dat iemand nog wat feedback heeft op mijn laatste post :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Milanees schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 21:43:
Ik twijfel over twee zaken/onderdelen.

1.Zou ik voor deze CPU een bios flash op het moederbord nodig hebben? Ik heb al flink wat afgezocht maar kan niet ontdekken of een bios flash mogelijk is op dit mobo zonder een cpu (in het geval dat het nodig is bij het exemplaar dat ik ontvang van Megekko, waar ik dit wil bestellen).

2. Zou een 400 watt voeding zoals
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 43,-
ook volstaan?

Bedankt voor jullie input, ik wil zo snel mogelijk gaan bestellen! :*)
1. Dat moederbord ondersteunt BIOS flashen zonder CPU niet. Als dat moederbord niet het juiste BIOS heeft, is het mogelijk dat dat nog geüpdatet moet worden voor de G3258. MAAR die Pentium is nu al meer dan een jaar oud, het zou me sterk lijken dat dat moederbord al zo lang in stock ligt. Je kunt aan Megekko vragen of er op de doos aangegeven staat welke BIOS versie geïnstalleerd is. Voor een G3258 heb je versie P1.70 of hoger nodig (http://www.asrock.com/mb/Intel/H81M-ITX/?cat=CPU). Maar zoals ik al zei, ik zou me er geen zorgen in maken. Indien men bij Megekko zegt dat er nog een oudere BIOS geïnstalleerd is, kun je aan hun vragen die update uit te voeren. Maar eerlijk gezegd vind ik dat ze daar nu toch geen geld meer voor mogen vragen, zij zouden hun moederborden gewoon moeten leveren met de meest recente BIOS en als ze nog zo'n oud plankje hebben liggen moeten ze dat maar updaten of hun kosten op Asrock verhalen.

2. Die be quiet system power 7 400W voeding volstaat ook, je maximale verbruik zal nooit meer dan 300W zijn (had je nu eigenlijk een HD6850 of HD6870?). De 400W be quiet heeft ook de vereiste aansluitingen voor je videokaart, en die reeks heeft ook een vrij goed rendement bij lage belastingen, wat wel belangrijk is voor een systeem dat veel in idle gaat doorbrengen (als HTPC).

• Milanees
Bedankt voor de reactie. Ik heb de xfx radeon hd 6850 dual fan zoals ik in mijn laatste post heb beschreven. Had een foutje gemaakt in de OP, excuses hiervoor.

Ik denk dat ik dan voor de 400 watt ga, zou dit ook volstaan als ik later upgrade naar een i5 en bijv gtx 970?

Ondertussen heb ik reactie van megekko en het mobo is inderdaad zoals je aangeeft al voorzien van een geupdatet bios. Mn zorgen zijn de wereld uit.

Bestellen maar! Bedankt!
Pagina: 1