Toon posts:

Vragen over Gaming PC van ong. €1000,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal vragen over een setup die ik heb samengesteld. Eerst een antwoord op de verplichte vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is de bedoeling om op deze pc zowel normaal te internetten en media te bekijken/-luisteren, als ook nieuwe games op hoge settings te kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De setup die ik al heb samengesteld (zie hieronder) is nu om en nabij de €1000,-. Ik wil sowieso niet meer uitgeven, en het liefst ben ik op zoek naar tips voor componenten die even goed/beter zijn voor dezelfde/lagere prijs.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit mijn oude systeem wil ik mijn harde schijf en DVD brander meenemen:
• Seagate Barracuda 7200.11 ST31000333AS 1TB 7200 RPM 32MB Cache SATA 3.0Gb/s 3.5" Internal Hard Drive;
• Optiarc DVD RW AD-7203S ATA Device.
Ook heb ik een toetsenbord en muis met USB aansluitingen en speakers met normale aansluitingen, dus ik ga er van uit dat die geen compatibiliteitsproblemen zullen veroorzaken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem moet betaalbaar (onder de €1000,-) zijn maar toch een goede performance leveren. Ik denk dat dat met het systeem wat ik nu heb (wederom, zie hieronder) moet lukken, maar tips zijn welkom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet per se een voorkeur voor bepaalde merken, als de reviews maar aantonen dat de componenten goede prestaties leveren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige systeem is nu zo'n 6 jaar oud en is niet meer in staat om spellen te draaien die op dit moment uitkomen. Ik vind 5 à 6 jaar een mooie leeftijd voor een computer, dus ik wil graag dat mijn nieuwe systeem ook weer ongeveer zo lang mee zal kunnen gaan (en de games die dan uitkomen op minimaal lage settings kan draaien).

Qua grootte vind ik een normale toren (mid tower, als ik de term goed heb) een goed formaat. Het is ook wel fijn als de kast niet al teveel lawaai maakt, maar wat dat betreft bespaar ik liever een paar centen en zet ik het volume van de pc wel wat hoger.

Ga je overklokken?
De cpu en het moederbord in het systeem zoals ik 'm nu heb samengesteld stellen me in staat om te overklokken, maar ik denk niet dat dat voorlopig zal gaan gebeuren. Wellicht als ik echt meer processorkracht nodig begin te hebben (vandaar ook de processor- en moederbordkeuze hieronder, voor het geval dat).

Hier dan een tabel met de componenten die ik tot nu toe heb uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,89€ 239,89
1MSI Z97 PC Mate€ 84,-€ 84,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 362,95€ 362,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 59,80€ 59,80
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,-€ 25,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,95€ 46,95
1Corsair CX600M€ 69,50€ 69,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 101,64€ 101,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 989,73

De specifieke vragen die ik heb zijn de volgende:
1. De hoofdvraag: zullen alle componenten netjes en zonder problemen in de behuizing passen? Ik heb een check gedaan op PCPartPicker, en daaruit begrijp ik dat er geen problemen zouden moeten zijn. Ik heb echter ook vernomen dat PCPP niet 100% accuraat is, dus daarom wilde ik 't toch voor de zekerheid controleren. Ik heb dan ook eerst zelf onderzoek gedaan. Volgens mij zouden er geen problemen moeten zijn, maar aangezien dit de eerste keer is dat ik zelf een systeem samenstel, leek het me geen overbodige luxe om extra navraag te doen.

2. Zijn er componenten die beter kunnen voor dezelfde of een lagere prijs? Of zijn er componenten die dezelfde performance leveren maar voor een lagere prijs? Kortom: is het mogelijk om er nog wat euro's van de huidige prijs af te snoepen zonder performance te verliezen? Alle tips zijn welkom, want wederom, dit is de eerste keer dat ik een systeem zelf samenstel.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Mark

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 22:05
SSD kan wat goedkoper: pricewatch: Crucial BX100 250GB

Overclocken is een keuze, maar gaat geen immens verschil maken. Eventueel een non-K en een ander moederbord om nog wat te besparen. Maar dat is een geheel eigen keuze.

De rest ziet er goed uit.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:14:
De specifieke vragen die ik heb zijn de volgende:
1. De hoofdvraag: zullen alle componenten netjes en zonder problemen in de behuizing passen? Ik heb een check gedaan op PCPartPicker, en daaruit begrijp ik dat er geen problemen zouden moeten zijn. Ik heb echter ook vernomen dat PCPP niet 100% accuraat is, dus daarom wilde ik 't toch voor de zekerheid controleren. Ik heb dan ook eerst zelf onderzoek gedaan. Volgens mij zouden er geen problemen moeten zijn, maar aangezien dit de eerste keer is dat ik zelf een systeem samenstel, leek het me geen overbodige luxe om extra navraag te doen.
1. Past je moederbord?
2. Past je cpu koeler qua hoogte?
3. Past je videokaart qua lengte?
4. Heb je een voeding met voldoende vermogen?
2. Zijn er componenten die beter kunnen voor dezelfde of een lagere prijs? Of zijn er componenten die dezelfde performance leveren maar voor een lagere prijs? Kortom: is het mogelijk om er nog wat euro's van de huidige prijs af te snoepen zonder performance te verliezen? Alle tips zijn welkom, want wederom, dit is de eerste keer dat ik een systeem zelf samenstel.
Als je overklokken laat varen ben je in 1 klap bijna 100 euro goedkoper uit. Zeker nu merk je daar eigenlijk niks van in games. Dat is wat mij betreft dan ook nog steeds een vrij gemakkelijke keuze, tenzij je wil gaan overklokken als hobby, maar daar lijkt het nu niet echt op. Besef ook dat je voor degelijk overklokken rond de 40 euro extra kwijt bent voor een fatsoenlijk Z-bord en een tientje extra voor een wat zwaardere koeler.

Verder is je voeding geen wonder van betrouwbaarheid. Daar is zeker nog wat te halen. Heb je specifieke wensen aan een voeding?

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Omdat je niet specifiek cpu-intensieve software gaat draaien, stel ik voor dat je de optie van het overklokken achterwege laat. Dat bespaart flink wat geld en je gaat niet inleveren op prestaties. Neem de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed in combinatie met de pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer of de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6. Ik zou voor de Gigabyte gaan, aangezien die een betere stroomvoorziening heeft (correct me if I'm wrong). De ssd kan een stukje goedkoper met de pricewatch: Crucial BX100 250GB. De verschillen op papier ga je niet merken. De voeding kan iets beter met een pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular. De processorkoeler zou ik vervangen met een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Die kost nu even veel als de Cooler Master, maar doet het net wat beter. Al zul je de verschillen niet echt gaan merken. ;)

De kast is vooral een persoonlijke keuze. Ik heb hem zelf ook en ik ben er best tevreden over; hij doet wat hij moet doen. Toch denk ik dat ik in de toekomst een paar tientjes extra zou investeren in betere isolatie, kabelmanagement, bouwkwaliteit, etc. Dan noem ik bijvoorbeeld de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart. In je huidige prijsklasse is een pricewatch: NZXT S340 Zwart het overwegen waard. Maar je moet voor jezelf eerst bedenken hoe belangrijk deze punten voor jou zijn. Die Corsair kast zal het in ieder geval gewoon goed doen.

[ Voor 9% gewijzigd door JoepD op 17-07-2015 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de tips; dit was precies waar ik naar zocht. Ik geloof dat ik zo een behoorlijke kast bij elkaar heb, en zo toch nog 80 euro bespaard op mijn eerste suggestie.