Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-07 17:02
Voor een upgrade heb ik de volgende onderdelen aangeschaft;

- Gigabyte "GA-Z97X-Gaming 5" moederbord
- Intel i7 4790k

De geplaatste koeler was oorspronkelijk een Mugen 2 rev B, maar om uit te sluiten dat we te maken hadden met slechte heatsink hebben we een CM Hyper 212 evo geplaatst om te testen. Probleem blijft hetzelfde.

Bij het op stock settings draaien van Prime 95 (26,6 i.v.m. bekende te grote stress op haswell CPU's bij nieuwere versies) schiet de core temperatuur direct naar 90+ graden en loopt vrij snel op naar 100°C waarbij de CPU gaat throttelen.

Het vreemde is dat de heatsink echter niet warm aanvoelt, ook niet na 30 minuten benchen.

Gebruikte software voor diagnose:
- Realtemp (nieuwste versie)
- Coretemp (nieuwste versie)
- Prime 95 x64 (26.6)

Intussen geprobeerd:
- koelpaste opnieuw aangebracht (rijstkorrel in het midden, goede spread) - geen verschil
- andere koeler geprobeerd (hyper 212 EVO ipv Mugen 2) - geen verschil
- Retention bracket van moederbord afgehaald en CPU vastgezet met de koeler, ~ 7 tot 12 °C verschil in coretemp, maar heatsink wordt nog steeds niet voelbaar warm
- Vcore verlaagt naar 1,15 volt, in benchmark is de CPU stabiel en de warmste core 8 graden koeler, warmste core na 24 uur benchen bij 25°C kamertemperatuur = 79°C

Zelf heb ik het idee dat er een probleem zit in de verbinding tussen de IHS en de chip zelf. Ik weet Intel gebruikt tegenwoordig TIM tussen de chip en de IHS, kan het zijn dat dit bij mijn CPU niet goed zit? Of is het normaal dat de coretemp zo hoog is en mijn koelblok niet warm wordt? Zelfs de heatpipes van de koeler kan ik na 24 uur prime 95 en een coretemp van 79° zo aanraken zonder dat ze echt warm voelen, ze voelen amper warmer dan kamertemperatuur waardoor ik dus ook het idee heb dat de warmte niet goed doorgegeven wordt van CPU naar koelblok.

Gevalletje RMA voor CPU?

[ Voor 3% gewijzigd door simotion op 17-07-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Klinkt inderdaad als een slechte verbinding tussen chip en IHS. Het enige andere wat ik kan bedenken is een lekke koeler (defect in heatpipe). Maar dat verklaart weer niet waarom het verschijnsel zich ook voordoet op de Hyper 212. Tenzij de Hyper ook stuk is. Maar dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-07 17:02
Defect in heatpipe is wat we wilde uitsluiten met de hyper 212. Koeler werkt overigens prima op ander bord en CPU.

Zonder retention bracket staat geen druk op de zijkant van de IHS en zijn de temperaturen (iets) beter. IHS komt boven de bracket uit (gecontroleerd met voelermaatjes en stuk scheermesblad) Theorie die hier bestaat is dat de IHS bol gedrukt wordt door de retention bracket en daardoor nog slechter contact maakt met de core, vandaar ons vermoede dat het probleem in de IHS zit.

Wordt een RMA'tje dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Indien je 100% zeker bent dat je de koelers correct installeert kunnen er maar twee verklaringen zijn: de IHS maakt geen goed contact of de sensoren zijn defect. Ik denk dat de eerste verklaring dan het meest waarschijnlijke is.

Let wel op dat koelers installeren soms een lastige klus kan zijn. Ik heb ook wel eens een uurtje liggen zoeken naar de oorzaak van hoge temperaturen om er achter te komen dat ik de koeler er niet goed op had gezet :) Het klinkt echter wel alsof je weet waarover je praat dus ik neem aan dat het daarmee wel snor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 00:24
Ik heb een Noctua NH-D15, maar die wordt ook nooit echt warm. Max temp is ook rond de 55 graden. De koeler hoeft toch niet zo warm te zijn dat je je vinger er niet meer op kunt leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik heb hetzelfde probleem, mijn 4770K wordt binnen een secode of 2 90+ graden waarbij die aangeeft dat alles op zijn max loopt. Maar ik had ook gelezen dat dit aan prime95 kan liggen.

Naderhand heb ik met de volgende programma's een test gedraaid: Intel Extreme Test Utility en Aida64. Bij Intel werd hij max 76 graden, en bij AIDA64 max 68 graden.

Ik zou deze programma's eens proberen en post dan eens wat de temperaturen zijn.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar met een vocore van 1,15 werkt het dus wel prima en stabiel? Wat zet het moederbord er standaard voor voltage op?

specs

Pagina: 1