Doorrekenen van transactiekosten zonder verlies

Pagina: 1
Acties:

• Murfy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 14:16
Wij bouwen een specifiek platform waarop betalingen via verscheidene providers gebeuren, zoals Sofort en Sisow.
Zij rekenen hierop uiteraard kosten, en nu willen we de kosten 1:1 gaan doorreken aan de klant.

Op zich easy, maar ik ga hier toch even de mist in, misschien zoek ik het te ver, vandaar even hier de vraag.
Ik kom er namelijk niet aan uit, want als je de kosten bijrekent op het bedrag en de transactie start bij de povider, dan berekent die de kosten op het bedrag inclusief die kosten, en in mijn hoofd komt dat in een endless loop ;-)

We nemen even als voorbeeld Sofort. Zij rekenen, inclusief BTW, € 0.30 fixed fee en 1.09% fee.

Basisprijs€ 10
Kosten (basisprijs * relatieve fee + fixed fee)€ 0,41
Te rekenen aan klant (= totaalbedrag transactie)€ 10,41
Berekende kosten door provider (totaalbedrag * relatieve fee + fixed fee)€ 0,41
Verlies op kosten€ 0,00

Je ziet; geen probleem, kosten zijn doorgerekend, iedereen blij.

Neem nu echter € 500:
Basisprijs€ 500
Kosten (basisprijs * relatieve fee + fixed fee)€ 5,75
Te rekenen aan klant (= totaalbedrag transactie)€ 505,75
Berekende kosten door provider (totaalbedrag * relatieve fee + fixed fee)€ 5,81
Verlies op kosten€ 0,06

Zoals je ziet maak je nu dus wel € 0,06 verlies, want Sofort gaan rekenen op die € 505,75 terwijl wij dat op € 500 hebben gedaan. € 0,06 is nu de grote ramp niet, maar op die manier klopt mijn functionaliteit dus niet 100%.

Iemand wiskundig die mij hier op weg kan helpen? :)

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:15

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Volgens mij los je dit op door over je toegevoegde kosten nogmaals 1,09% te nemen:

5,75 * 1.09% = 0,06

Edit: dat werkt natuurlijk niet..

Zo lang er over het eindbedrag gerekend wordt zul je volgens mij nooit een gelijk bedrag gaan krijgen. Alles wat je aan jouw kant er bij stopt gaat er aan hun kant weer op.

[ Voor 56% gewijzigd door Angeloonie op 17-07-2015 12:25 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Middelbareschoolwiskunde FTW. En iedereen maar zeggen dat je het IRL toch niet nodig hebt :P

B = basisprijs, K = kosten, P = klantprijs.

B + K = P
K = 0,3 + 0,0109P
Dus
B + 0,3 + 0,0109P = P. Dus B + 0,3 = P(1-0,0109)
Dus (B+0,3)/(1-0,0109) = P

Edit: waar ik er van uit ga dat je bedoelde dat Kosten is niet basisprijs * relatieve fee + fixed fee, maar eindprijs * relatieve fee + fixed fee. Anders simpelweg K = 0,3 + 0,0109B nemen en hetzelfde principe volgen. Dan is het simpelweg 1,0109 B + 0,3 = P

Al is de 6 cent "verlies" op 500eur verkoop best te overleven ;)

[ Voor 39% gewijzigd door F_J_K op 17-07-2015 12:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Murfy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 14:16
Held :) Thx, klopt inderdaad als een bus nu.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

:)

Afhankelijk van hoe wordt afgerond gaat het soms misschien een cent de ene of de andere kant op, maar dat overleef je wel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)