Wij bouwen een specifiek platform waarop betalingen via verscheidene providers gebeuren, zoals Sofort en Sisow.
Zij rekenen hierop uiteraard kosten, en nu willen we de kosten 1:1 gaan doorreken aan de klant.
Op zich easy, maar ik ga hier toch even de mist in, misschien zoek ik het te ver, vandaar even hier de vraag.
Ik kom er namelijk niet aan uit, want als je de kosten bijrekent op het bedrag en de transactie start bij de povider, dan berekent die de kosten op het bedrag inclusief die kosten, en in mijn hoofd komt dat in een endless loop ;-)
We nemen even als voorbeeld Sofort. Zij rekenen, inclusief BTW, € 0.30 fixed fee en 1.09% fee.
Je ziet; geen probleem, kosten zijn doorgerekend, iedereen blij.
Neem nu echter € 500:
Zoals je ziet maak je nu dus wel € 0,06 verlies, want Sofort gaan rekenen op die € 505,75 terwijl wij dat op € 500 hebben gedaan. € 0,06 is nu de grote ramp niet, maar op die manier klopt mijn functionaliteit dus niet 100%.
Iemand wiskundig die mij hier op weg kan helpen?
Zij rekenen hierop uiteraard kosten, en nu willen we de kosten 1:1 gaan doorreken aan de klant.
Op zich easy, maar ik ga hier toch even de mist in, misschien zoek ik het te ver, vandaar even hier de vraag.
Ik kom er namelijk niet aan uit, want als je de kosten bijrekent op het bedrag en de transactie start bij de povider, dan berekent die de kosten op het bedrag inclusief die kosten, en in mijn hoofd komt dat in een endless loop ;-)
We nemen even als voorbeeld Sofort. Zij rekenen, inclusief BTW, € 0.30 fixed fee en 1.09% fee.
| Basisprijs | € 10 |
| Kosten (basisprijs * relatieve fee + fixed fee) | € 0,41 |
| Te rekenen aan klant (= totaalbedrag transactie) | € 10,41 |
| Berekende kosten door provider (totaalbedrag * relatieve fee + fixed fee) | € 0,41 |
| Verlies op kosten | € 0,00 |
Je ziet; geen probleem, kosten zijn doorgerekend, iedereen blij.
Neem nu echter € 500:
| Basisprijs | € 500 |
| Kosten (basisprijs * relatieve fee + fixed fee) | € 5,75 |
| Te rekenen aan klant (= totaalbedrag transactie) | € 505,75 |
| Berekende kosten door provider (totaalbedrag * relatieve fee + fixed fee) | € 5,81 |
| Verlies op kosten | € 0,06 |
Zoals je ziet maak je nu dus wel € 0,06 verlies, want Sofort gaan rekenen op die € 505,75 terwijl wij dat op € 500 hebben gedaan. € 0,06 is nu de grote ramp niet, maar op die manier klopt mijn functionaliteit dus niet 100%.
Iemand wiskundig die mij hier op weg kan helpen?