Schijf niet geinitaliseerd, recovery of partitie tool?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
Ik heb en externe schijf van een vriend liggen die niet meer herkend wordt in Windows 7 (geen schijfletter).
Nu kijk ik in 'Beheer' van mijn pc en daar vind hij wel de schijf:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/schijf_zps41kflwu6.jpg
Hij is dus niet geinitaliseerd. Ik wilde eigenlijk gaan recoveren, maar de tooltjes die ik tot nu toe getest heb (alleen nog scannen naar schijven) herkennen de schijf niet.
Recuva zoekt bijvoorbeeld op schijfletter en die heb ik niet
EasUs hetzelfde, alleen vind deze wel een verborgen partitie van 100MB op mijn eigen Windows schijf.

Weet er iemand een recovery tool ook schijven kan vinden die nog geen schijfletter hebben? Of kan ik de gok wagen door een MBR op de schijf te gaan aanmaken? Dat vraag mijn pc zodra de schijf ontdekt is?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Is het niet mogelijk om er gewoon een letter aan toe te kennen? Hiervoor hoef je de schijf niet te formatteren:

Start -> Zoeken -> Computerbeheer -> Schijfbeheer -> Schijf 5 -> Rechtermuisknop -> kies Stationsletter en paden wijzigen.

Ik begrijp uit je verhaal dat de data behouden moet blijven?

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 17-07-2015 11:36 ]

• Binnetie
De data moet wel behouden blijven. Ik dacht ook dat het zo kan om een letter eraan toe te kennen, maar wist niet zeker of er dan op de schijf ook wat geschreven wordt met de kans dat de data niet meer terug te halen is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Tazzios

..

Volgens mij kun je alleen aan partities schijfletters toekennen en momenteel zie je nog geen partities omdat de schijf nog niet is geïnitialiseerd.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:51
Binnetie schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:30:
Ik heb en externe schijf van een vriend liggen die niet meer herkend wordt in Windows 7 (geen schijfletter).
Extern? Dan zou ik hem bij voorkeur direct aan een SATA-controller hangen (mits het niet zo'n schijf is met enkel een USB connector op de PCB).

Check/post ook de SMART data, een disk wordt immers niet zomaar gezien als unpartitioned door Windows.
Weet er iemand een recovery tool ook schijven kan vinden die nog geen schijfletter hebben?
TestDisk kan zoeken naar partities op ruwe disks en file systems deels repareren.

Het is aan te raden om eerst een kopie/image van de schijf te maken, al kun je TestDisk in principe laten zoeken zonder enige schrijfactie naar de drive.
Of kan ik de gok wagen door een MBR op de schijf te gaan aanmaken? Dat vraag mijn pc zodra de schijf ontdekt is?
Een MBR is geen partitietabel, en een partitietabel geen filesystem. Dat laatste heb je nodig voordat Windows er uberhaupt een lettertje aan kan hangen.

Zowel het schrijven van een nieuwe partitietabel, en nog erger, een nieuw filesystem is ongeveer het onhandigste wat je in deze situatie kunt doen.

• Binnetie
Ik ga even met TestDisk aan de slag om te kijken hoe of wat. In het verleden heb ik dit programma ook eens gebruikt maar kwam er toen niet goed uit. We wagen een nieuwe poging...

Edit:
Ik heb TestDisk laten proberen de partitie te laten analyseren, maar krijgt deze fout:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/schijf2_zpsjxlqdpfj.jpg

Ik heb in dit geval gekozen voor Intel/PC partition...

Edit 2:
Dit zijn de schijven die hij kan vinden:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/schijf3_zps0ubaojxl.jpg

Ik meende even succes te hebben toen ik de bovenste schijf selecteerde, maar dat was de schijf in mijn pc (C: en D:). De tweede geselecteerde disk moet de goede zijn, deze is 1TB groot maar wordt niet goed weergegeven in TestDisk.

Is hier wat aan aan te passen?

[ Voor 73% gewijzigd door Binnetie op 17-07-2015 14:33 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:51
Die disk geometry ziet er niet gezond uit nee.

Lees m'n vorige post nog eens, met name het stukje over de controller.

Tenzij TestDisk hier een fout maakt lijkt er op dat vlak iets niet helemaal lekker te gaan, en kun je hem het beste uit z'n behuizing halen om hem direct aan te sluiten.

• Binnetie
Ik heb de hardeschijf rechtstreeks in mijn computer gehangen. Hij spint een paar keer op maar daarna blijft het stil. De bios herkent hem ook niet en zojuist Testdisk geprobeerd maar die herkend hem ook niet.

De data is best belangrijk, ze wilden als vervolg stap opzoek gaan naar een recovery bedrijf. Stellar heb ik ervaring mee, goede service maar erg aan de prijs. Kroll/Ontrack is er ook maasr geen ervaring mee.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-01 09:47
eventueel opzoek naar een vervangende print? zou nog een tussenstap kunnen zijn.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Binnetie
Ze hebben de harde schijf weer opgehaald en gaan er mee naar een recoverybedrijf na hun vakantie. Aan een vervangende print zat ik ook te denken, maar dan ligt het risico ook bij mij. De schijf was een veel voorkomende WD Green 1TB uit september 2010. De schijf is dus ook al wat jaartjes oud.
Pagina: 1