Dell E7440 lage CPU snelheid bij vragen hoge capaciteit

Pagina: 1
Acties:

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik heb een Dell E7440 latitude met een I7-4600u processor. Verder 16GB memory, 1 x Samsung 850 evo SSD msata 1TB en 1 x Samsung 840 evo SSD sata 500GB.

Na een verse installatie van Windows 8.1 inclusief updates, drivers etc loop ik tegen een vreemd verschijnsel aan. De laptop is erg snel wanneer net opgestart maar enkele minuten later niet meer vooruit te branden voorbeeld: muiscursor heeft moeite met verplaatsen over scherm. De processen lijst is volledig leeg geen bijzonderheden. Wat mij opvalt is dat de CPU speed na opstarten 2.0 GHz is en hierna langzaam terugloopt naar 0.10 GHz. Dit gebeurt ondanks dat er performance gevraagd wordt van het systeem.

Heb inmiddels van alles geprobeerd:
- drivers updaten
- BIOS updaten
- BIOS resten naar default
- Dell ePSA, zegt hardware ok
- SSD performance beide disken is prima rond 550 MB/s
- Performance testen

Iemand een idee?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:57

Esumontere

Floep, banaan.

Heb je je temperaturen al eens in de gaten gehouden? Dit lijkt op oververhitting, met throttling van de processor als gevolg.

• d.drenth
Temperaturen ook al bekeken. Persoonlijk vind ik de CPU wel erg warm worden tijdens het meten heb ik de 84 graden wel voorbij zien komen maar daarbij schakelt hij niet terug. Ook na contact met Dell geven hun aan dat dit geen probleem is bij 90 graden is het een probleem.

Het gekke is dat het systeem nu 25 minuten draait en heb diverse performance testen gedraaid en de snelheid is nog ok, wel vind ik het ook vreemd dat de CPU nu steeds op 2,07 GHz loopt terwijl hij bij belasting zou moeten opschalen naar de maximale CPU snelheid 2,69 GHz maar dit doet hij ook niet.

• d.drenth
Na alle mogelijke checks is Dell 2 weken geleden 2 dagen achter elkaar op locatie geweest. De eerste dag is het mainboard vervangen en hierna loopt de CPU stabiel op 0,8 Ghz. We hebben geconstateerd dat de cpu-fan ook stuk was, alleen deze hadden ze niet bij zich. De volgende dag is deze ook vervangen. Nu alleen het gekke het probleem was nog daar ofwel CPU wil maximaal op 0,8 Ghz lopen en niet sneller. :X

Ik zal even achterwege laten wat allemaal getest is maar laat ik het kort samenvatten met alle parts zijn vervangen. Software is op verschillende manieren opnieuw geïnstalleerd, ook images van Dell zelf maar geen resultaat. :?

Conclusie van Dell: Laptop moet vervangen worden. _/-\o_

Nu heb ik een support contract van Dell International support On-site next business day. Tot zover is de service ook meer dan waargemaakt top van Dell. Alleen nu zeggen ze laptop moet vervangen worden alleen krijg ik te horen dit gaat tussen 1 en 2 maanden duren. Is dit normaal? :(

Ik heb direct toen dit gemeld was een nieuwe laptop aangeschaft gezien ik er zakelijk afhankelijk ben, maar ik voel me toch wel heel vreemd onder de situatie zo 2 weken later. En ik heb nog niks van Dell gehoord. Wel direct met Dell aan de telefoon gehangen nadat de conclusie tot vervanging kwam, hun gaven aan dat is normaal. :(

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Onlangs een redelijk vergelijkbaar probleem gehad met een Dell Precision laptop, beetje de zelfde klacht, snel opstarten, naderhand niet voorruit te branden.
Met de tool van Tmonitor van CPUID tot conclusie gekomen dat de CPU niet meer wilde upscalen, gewoon in de lowest ratio bleef.
Uiteindelijk in de bios allerlei powersaving functies uitgezet, en CPU kon weer pieken naar zijn turbo frequenties.
Oorzaak zat trouwens wel in een stukje Dell software, op een kale installatie was dit probleem namelijk niet aanwezig.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

al het windows powermanagement bekeken? heb het ook wel eens had dat die in power saving modus stond en dat men daarom een trage laptop had...

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1