Harde schijf slaat aan tijdens afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvian
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 17:25
Hallo gewaardeerde lezer,

Ik heb in mijn desktop PC een SSD (OS & programma's) en een harde schijf (massa opslag). Sinds kort valt mij op dat als ik mijn PC uitschakel, dat de harde schijf (soms) eerst weer aan gaat voordat Windows 8.1 zich helemaal afsluit. Ik heb ingesteld dat de harde schijf zich uitschakelt na 8 minuten van inactiviteit en ik wil niet dat de harde schijf eerst nog even aanslaat voordat het systeem zich helemaal afsluit.

Het is in principe niet echt een probleem en het is ook muggenziften maar als er een makkelijke oplossing voor is om dit te verhelpen dan hoor ik dat graag :). Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rick

Wow, I don't believe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik geloof dat mijn harde schijven dit ook doen. In ieder geval die in mijn Asus Transfomer T100 en mijn beide externe harde schijven doen het ook.

Mogelijk spinnen ze weer op om van 'slaapmodus' -> 'uit modus' te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 17:38

Maximilian

You've been Maxxed...

Je kan dit niet verhelpen, je kan wel tijdens dat de schijf draait hem ontkoppelen zodat hij naar sleep mode gaat en zodoende je computer afsluiten zonder dat hij opspint.

Maar als de schijf in sleep mode zit, moet hij eerst zijn cache legen op de disk, dus opspinnen en wegschrijven zodat hij daarna weer naar sleep mode gaat en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit normaal is aangezien Windows bij het afsluiten nog wat systeem/temp bestanden aanpast op alle harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Windows schrijft bij het afsluiten wat informatie naar disk om aan te geven dat er een clean shutdown van het systeem is gedaan. Als Windows bij het opstarten die data niet vindt, wordt er een chkdsk uitgevoerd, omdat het systeem dan wel eens gecrashed kan zijn en de data op disk mogelijk inconsistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Vitruvian schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:03:
Hallo gewaardeerde lezer,

Ik heb in mijn desktop PC een SSD (OS & programma's) en een harde schijf (massa opslag). Sinds kort valt mij op dat als ik mijn PC uitschakel...
Schakel je, anno 2015, je PC nog steeds uit?
Zet 'm gewoon in slaapstand

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:28:
[...]

"Ik heb in mijn desktop PC een SSD (OS & programma's)"

Mogelijk wordt slaapstand niet gebruikt omdat de hibernate file niet bepaald klein is en om schrijfacties op de SSD iets te beperken.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 17-07-2015 12:33 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij heeft dit inderdaad te maken met het flushen van de drive cache.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Ja, wel zo verstandig om dat zeker van tijd tot tijd te doen. Heeft een technisch reden, daarnaast altijd alles op standby tegenwoordig is alleen maar energie verspilling. Bij ons gaat de Pc of Laptop gewoon uit, als deze niet gebruikt wordt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_Dune_ schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:50:
[...]

Ja, wel zo verstandig om dat zeker van tijd tot tijd te doen. Heeft een technisch reden, daarnaast altijd alles op standby tegenwoordig is alleen maar energie verspilling. Bij ons gaat de Pc of Laptop gewoon uit, als deze niet gebruikt wordt.
Dat valt bij pc's wel mee. Die van mij is inmiddels 5-6 jaar oud, maar was toen al voorbereid om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken bij suspend to ram. Heb dat een hele tijd terug wel eens gemeten en kwam toen rond 1W uit geloof ik. Best netjes voor een pc vind ik.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zet je, anno 2015, je PC nog in slaapstand? Met de SSD's van tegenwoordig start een PC in enkele seconden op, met een vers geheugen, dus niet zoals bij de slaapstand functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:59:
[...]

Zet je, anno 2015, je PC nog in slaapstand? Met de SSD's van tegenwoordig start een PC in enkele seconden op, met een vers geheugen, dus niet zoals bij de slaapstand functie.
Dat "verse geheugen" moet dus weer helemaal geladen worden; 'k ga echt geen tijd en cycles verspillen aan RAM cleanup

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvian
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 17:25
Ik zet mijn PC inderdaad elke keer uit als ik er klaar mee ben. Dit is er van huis uit ook ingestampt. Daarbij vind ik dit zelf ook al gebruik ik het niet dan kan het uit.

Bedankt voor de reacties. Ik weet waar ik aan toe ben :).

[ Voor 16% gewijzigd door Vitruvian op 17-07-2015 18:29 ]

Wow, I don't believe!

Pagina: 1