Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bronmateriaal WhatsApp komt met optie om datagebruik tijdens

Pagina: 1
Acties:

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
In het artikel nieuws: WhatsApp komt met optie om datagebruik tijdens bellen te verminderen wordt een test genoemd om de databesparing uit te leggen:
Tijdens een testgesprek van 2,25 minuten, waarbij het gesprek bestond uit de tune van de comedyserie The Fresh Prince of Bel Air, gebruikte het telefoontje tegen 700KB aan data. Met de optie uit was dat rond 920KB. De test is gedaan op een Android-toestel via 4g. Er was geen duidelijk verschil hoorbaar in geluidskwaliteit tussen beide opties.
Als ik echter naar de bron ga, wordt er gesproken over een hele andere test:
We hebben een identieke tekst voor laten lezen en op deze manier een goede vergelijking kunnen maken. Het telefoongesprek duurde in beide gevallen 1 minuut en 4 seconden. Met de functie uitgeschakeld hadden we 217,6 KB verzonden en 220,9 KB ontvangen. Met de functie ‘Low data usage’ ingeschakeld, die je kunt vinden onder chatinstellingen, hebben we inderdaad een verschil in verbruik opgemerkt. Het aantal verzonden data lag op 148,2 KB en het aantal ontvangen lag op 146,5. Een besparing van circa 70 KB bij een gesprek van 1 minuut en 4 seconden.
Welke test is uitgevoerd en correct of is de test met French Prince van jullie zelf? In de eerste test leverd het namelijk een besparing op van 24% en in de tweede test maar 33%.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ja, die van The Fresh Prince is onze eigen test :)

Ik kan geen uitspraken doen over de test van DroidApp; ik was er niet bij. Wij doen onze eigen testen. In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat elke test die datagebruik heeft gemeten tot achter de komma wantrouw; het meten van alleen het gesprek zelf (in tegenstelling tot het datagebruik van bijvoorbeeld het ophalen van de status van de contactpersoon in WhatsApp - of het uberhaupt contact leggen met servers van WhatsApp zo nu en dan) lijkt me een uitermate lastige klus.

Daar komt bij dat het erop lijkt - not quite sure - dat DroidApp de tekst beide keren live heeft laten voorlezen, waarbij het volume etc zou kunnen verschillen. Will Smith rapte bij beide testgesprekken van ons dezelfde tekst op dezelfde manier ;)

Daarom heb ik het ook afgerond, in plaats van exacte cijfers tot achter de komma te gebruiken. Ik denk dat je beide testen alleen kunt gebruiken als indicatie: ja, er is een significante afname van datagebruik met de optie, maar hoeveel is onduidelijk.

Merk ook op dat DroidApp Jan Koum niet heeft gesproken. Hoewel DroidApp de bron is voor de kale info dat de optie in de app zit, hebben we verder niets overgenomen van die site.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Dat verhelderd de boel een heel stuk.

Misschien is het een idee om in de tekst te vermelden dat het jullie test is, bijv:
Tijdens een testgesprek, wat uitgevoerd is door Tweakers, van 2,25 minuten, waarbij het gesprek bestond uit de tune van de comedyserie The Fresh Prince of Bel Air, gebruikte het telefoontje tegen 700KB aan data. Met de optie uit was dat rond 920KB. De test is gedaan op een Android-toestel via 4g. Er was geen duidelijk verschil hoorbaar in geluidskwaliteit tussen beide opties.
Een aantal mensen denken namelijk dat de test is uitgevoerd door Whatsapp zelf bijv.:
RJVG in 'nieuws: WhatsApp komt met optie om datagebruik tijdens bellen te verminderen'

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 05-08-2015 15:24 ]