MacBook Pro Retina 15" 2012 kopen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Hallo,

Ik kan een macbook pro retina aanschaffen die ergens eind 2012 aangeschaft is.
Het gaat om een 15", 8GB, 512GB uitvoering met een nvidia 650M videokaart.
Hij is voor kantoorwerkzaamheden gebruikt en nooit buiten de deur geweest.
Ik kan deze overnemen voor €1000,-.
Dit is voor mij een hoog bedrag en zeker voor iets waar geen garantie op zit.
Is dit het waard of kan ik voor dit bedrag beter iets nieuws kopen zoals een macbook air ofzo.
Ik had al gezien dat die geen 4K ondersteund dus daarvoor hoef ik hem niet aan te schaffen.
Op onze oude laptop internet ik het meest en speel ik af en toe City skylines.
Deze draait als een krant op de oude laptop waar een radeon 5650 in zit of zoiets.

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken of andere mogelijkheden zien.

Edit: ik zie dat ik perongeluk 2015 ipv 15 heb ingetikt. Ik bedoel dus een retina 15 uitvoering uit 2012.

[ Voor 6% gewijzigd door Kleuvert op 17-07-2015 07:40 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De 2012 15inch heeft verlengde garantie op de gpu omdat deze bovengemiddeld vaak stuk gaat. Niet aan beginnen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
voor nog geen 1k een zeer capabele game-rig bouwen? (die UHD op medium aankan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja dat is ook een vraag: waarom wil je een macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
De huidige eigenaar is familie dus eventuele verlengde garantie moet geen probleem zijn.
Huidige laptop is versleten. HP dv6 i5 met amd gpu. Batterij is defect en hij wordt snel warm en begint dan erg hard te blazen.
Heb al een. Macmini, ipad en twee iphones + een airport extreme. Al die apparaten bevallen mij enorm. Alles wat ik buiten Apple om had viel mij vaak tegen.
Dus aangezien ik dit aanbod kreeg dacht ik dat dit misschien een mooie vervanger is voor de HP.

Ik wil dus geen vast systeem. Dit heb ik al in de vorm van de macmini, maar die zit in mijn audiomeubel waar ik deze meer gebruik als mediaapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Een i5 laptop versleten? Koeler uitstoffen, koelpasta vervangen en de batterij vervangen. Voor minder dan 100 euro klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:36:
Een i5 laptop versleten? Koeler uitstoffen, koelpasta vervangen en de batterij vervangen. Voor minder dan 100 euro klaar :)
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Oh en als je er nog wat meer tegen aan gooit dan zet je er een SSD in. Klaar voor weer een paar jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Die SSD zit er al in.
Dat maakt hem een stuk aangenamer.
Die koelpasta heb ik een paar jaar geleden al eens geprobeerd. Na nog geen halfjaar weer hetzelfde.
Maar even die HP links gelaten.

Nieuwe MacBook Air of die pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelbinder
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 22:34
Ik heb dit model, ben er zeer tevreden over. Dit lijkt me een mooie prijs, ondanks dat er geen sprake meer is van garantie. Ga wel even na of het een model is met een LG of een Samsung display, de eerstgenoemde levert veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Kleuvert schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:00:
Die SSD zit er al in.
Dat maakt hem een stuk aangenamer.
Die koelpasta heb ik een paar jaar geleden al eens geprobeerd. Na nog geen halfjaar weer hetzelfde.
Maar even die HP links gelaten.

Nieuwe MacBook Air of die pro?
Die pro is gewoon een risico met staingate en de gpu. De air is een simpel ding. Ik vind het beiden geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Zo groot is het risico nu ook weer niet. De kans dat het optreed is al relatief klein, en als de MacBook uit 2012 daar nu - dus na zo'n 3 jaar gebruik - nog geen last van heeft, is de kans dat het in de toekomst wel optreed zeer klein. Het is een defect waar je of vrijwel meteen last van hebt, of helemaal niet. Wat betreft de videokaart problemen zijn dit slechts enkele batches geweest, en mocht dat defect er zijn had je dat al gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wil_
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 23:08
sebastius schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:16:
[...]

Die pro is gewoon een risico met staingate en de gpu. De air is een simpel ding. Ik vind het beiden geen goed idee.
Heb jij, of iemand anders, misschien ook enig idee/gevoel voor wat het risico is qua staingate als je nu een nieuwe rMBP koopt?

De 15" 2010 die ik had werd eerder dit jaar getroffen door de GPU bug en ik sta toch op het punt om prive weer een Mac te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De rMBP is in alle gebieden superieur aan een nieuwe AIR, alleen geen garantie, zwaarder en een batterij die minder lang meegaat.
Staingate is vooral voor de 2014/2015 varianten en ik kan niet heel veel problemen vinden met de 650M.
Ik heb overigens deze rMBP ook, heerlijk apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Ik zal het aantal cycli van de batterij en serienummer eens checken wat betreft de gpu.
Had al een website gevonden bij Apple waar je kunt zien of die binnen de verlengde garantie valt.
Dan zal ik hem eens flink belasten en kijken wat er gebeurd. Ding is nu waarschijnlijk nooit zwaarder belast geweest dan 20%. YouTube met een 10mbit verbinding en marktplaats zal die niet warm van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-10 16:04

Nitai

Live the life you love.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je een rMBP wilt aanschaffen als je alleen maar internet en Skylines speelt. Zelfs een MBA is overkill daarvoor omdat ik nergens iets lees over dat je het overal naar toe wilt nemen, onderweg wilt gebruiken, en waarvoor dan wel. Waarom zou je uberhaupt een laptop overwegen?

Overigens ben ik het eens met sebastius (die weet waar hij over praat trouwens), beiden geen goed idee.

Koop voor 500 euro een decent gaming pc of voor wat meer een nette Mac Mini en je hebt veel waar voor je geld.

Of geef meer informatie waarvoor je het wilt gaan gebruiken, (requirement > solution).

[ Voor 7% gewijzigd door Nitai op 19-07-2015 09:09 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 23:54:
Staingate is vooral voor de 2014/2015 varianten en ik kan niet heel veel problemen vinden met de 650M.
Ik heb overigens deze rMBP ook, heerlijk apparaat!
En waar baseer je deze ervaring op als ik vragen mag?
Staingate kan bij ALLE retina macbooks voorkomen, het is ook niet dat de 2012 een degelijkere coating heeft, hoe ouder de Macbook wordt hoe groter de kans dat het voor gaat komen.

De GPU failure ben ik nog niet veel tegen gekomen van de 2012 retina, vind het zelfs redelijk zeldzaam in vergelijking met de 2011 15" maar daar komt ook weer bij dat hoe ouder de Macbook wordt hoe groter de kans dat het voor gaat komen.

Ik sta volledig achter sebiastius in dit geval, gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Ik heb de macbook vandaag nog eens goed bekeken. Maar ik zie er vanaf.
Nu maar zoeken naar een goede 15" laptop waar ik cities op kan spelen.

Overigens heb ik al een macmini i5 met intel 4000 graphics maar deze voldoet niet voor cities skylines.
Dit spel vraagt helaas veel rekenkracht.
Een vaste setup wil ik niet. Heb daar geen ruimte voor en wil gewoon in de woonkamer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
sebastius schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 09:43:
De 2012 15inch heeft verlengde garantie op de gpu omdat deze bovengemiddeld vaak stuk gaat. Niet aan beginnen dus!
Heb zelf een 2012 15" retina, nieuw gekocht destijds en die werkt dag in dag uit probleemloos. Heb ook nog nergens gelezen dat er problemen waren met dit model GPU. Waar heb je die info vandaan?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Dit is weer een typische paniek aanval van sebastius die net doet alsof alle Retina MacBook Pro er last van hebben. Als de MacBook problemen heeft met de GP, dan had je dat al lang gemerkt. Als hij nu probleemloos werkt met een extern scherm, etc. dan is de kans dat je daar over een jaar wel ineens problemen mee krijgt vrij klein. Het zelfde geldt voor de Staingate, het is niet alsof dat van de een op de andere dag ineens spontaan optreed. Mankeert de MacBook niks, dan is het een vrij veilige aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Het scherm vertoont veel backlight bleeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02

WTM

Die van mij werkt perfect, heb wel 16 gig geheugen en 256 gig ssd. Ik heb wel drie maal een nieuw scherm gekregen. Niet echt 'staingate' maar wat kleine putjes. Doen ze niet moeilijk over. Ook buiten de garantie onder consumentengarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Ik heb na lang overleg met de vrouw ervoor gekozen om het mini itx game systeem van mei te maken. De macbook is weg voor garantie. Die bleek er nog net twee weken op te zitten.
Dan kan mijn familielid weer verder kijken als die hem terug heeft.
Pagina: 1