• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11 13:20
Goedenavond,

Vorige week heb ik een Canon 700D gekocht, deze heb ik meegenomen op vakantie naar Zuid Amerika. Ik ervaar problemen met de camera wanneer ik vanuit de frisse hotelkamer (18 graden) kamer naar buiten ga om fotos te nemen. Buiten is het zo'n +/-32 graden met een luchtvochtigheid van 85%.

Ik moet ongeveer 1 uur wachten voordat de gevormde condens in de camera verdwenen is. Op het kijkglaasje en de UV filter die ik erop heb zitten is de condens al veel eerder weg en het zit dus echt in de binnenkant.

Is dit een bekend probleem? Ik heb een standaard 18-55 stm lens en een 1.8 50mm lens, deze wissel ik alleen in de kamer zelf.

Ik hoor het graag!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-11 16:19

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Laat je camera en lenzen in de tas zitten, met de ritsen/flap open of op een kier. Zo komt het langzaam op temperatuur en zul je geen condens krijgen. Hou er inderdaad rekening mee dat het soms een half uur tot een uur duurt voordat het bij is.

Wat je nu doet is funest, dat vocht wat intern neerslaat kan schimmels gaan vormen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En indien mogelijk: zet de airco in je hotel wat minder koud. Lijkt me voor jezelf ook wel zo gezond, om het temperatuurverschil wat kleiner te houden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 09:47
De tip van Chiron is bijna ok. Doe je camera in een plastic zak en laat hem daarin op temperatuur komen. Dat gaat veel sneller. Je krijgt condens op het plastic maar niet (of nauwelijks) op je camera.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En als je hotelkamer is uitgerust met een föhn, dan zou je ook nog daarmee even je camera kunnen opwarmen (voorzichtig natuurlijk, niet te heet, niet te dichtbij) voor je naar buiten gaat. Dat is ook de truc die bijvoorbeeld wordt aangeboden bij de Bush in Burger Zoo: een blower met (droge) warme lucht om je bril op temperatuur te brengen voor je naar binnen gaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• zozamis
Dank voor de reacties
Yahrr schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:13:
De tip van Chiron is bijna ok. Doe je camera in een plastic zak en laat hem daarin op temperatuur komen. Dat gaat veel sneller. Je krijgt condens op het plastic maar niet (of nauwelijks) op je camera.
De condens slaat dan neer op de buitenkant van de plastic zak neem ik aan? Ik zal kijken of ik ook de de airco warmer kan instellen.

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 09:47
zozamis schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 22:02:
Dank voor de reacties

[...]

De condens slaat dan neer op de buitenkant van de plastic zak neem ik aan? Ik zal kijken of ik ook de de airco warmer kan instellen.
Ja precies. Het is dan wel zaak om de plastic zak om de camera te doen in de hotelkamer (koele lucht met lage luchtvochtigheid)
En de tip met de fohn is ook goed.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-11 11:53

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ja, of gek gedacht als je iets van een goed afgesloten balkon hebt je camera buiten laten staan @ 32 graden. Maar kan me voorstellen dat dat maar zelden echt een oplossing is. Eventueel 's ochtends bij het wakker worden camera vast buiten zetten met de genoemde plastic tas of met de rits een klein stukje open.

• zozamis
Ik heb het met een afgesloten plastic zakje geprobeerd en dit werkte prima, de condens kwam aan de buitenkant van het plastic en na een half uurtje kon ik fotos maken. Ik deed dit met een IKEA seal zakje die ik gebruikte voor vloeistoffen in het vliegtuig. Het is echter wel geklungel met zo'n zakje en daardoor niet ideaal.

Door mijn cameratas op een kiertje te zetten en hem langzaam op temperatuur te laten komen kreeg ik ook geen problemen, zoals Chiron noemde.
Pagina: 1