Zwart scherm na upgrade videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Na het upgraden van de videokaart in een oud syseem, blijft het scherm zwart vanaf het opstarten.

Als eerst de specificaties:

- lntel Core 2 Quad Q8400 processor (s775, 95W)
- Intel DG41YT moederbord (G41 chipset)
- 1x 2GB DDR2 800mhz
- 1TB HD
- oude videokaart: Ati Radeon HD3450 (25W ?, PCI-e)
- nieuwe videokaart; XFX Radeon R7 250 1GB GDDR5 ( 65W)
- Highlight FSP300-50glv 270W voeding (12V1 = 16A , 12V2 = 6A)
- Samsung monitor, aangesloten via DVI

Na het upgraden van de videokaart, blijft het scherm dus op zwart, vanaf het opstarten van de pc. De pc start wel gewoon op, fans beginnen te draaien etc. Geen rare piepjes te horen. Alleen op het scherm gebeurd niks.

Uiteraard heb ik al gezocht op dit forum en op internet maar tot nu toe nog geen oplossing gevonden. Wat ik al wel geprobeerd heb:

- De nieuwe videokaart in een andere pc -> werkt normaal
- Monitor aansluiten via de onboard gpu -> werkt
- oude gpu weer terug in de pc --> werkt
- ipv DVI, HDMI gebruiken -> met oude videokaart werkt het, nieuwe videokaart niet.
- Intel display drivers disablen / verwijderen, zowel gewoon in windows als in safe mode --> helpt niet
- PC starten met een schone, geformateerde HD, zodat er geen enkele display driver op staat --> helpt niet.
- In bios gekeken, er is helaas geen optie om de onboard gpu uit te zetten. Wel de default gpu op PCI-E gezet ipv Auto. -> heeft ook niet geholpen
- Goed nagekeken of de videokaart goed in het PCI-E 16x slot zit.
- De videokaart heeft geen extra 6 pins poweraansluiting, dus daar kan de fout ook niet zitten..
- Werkgeheugen in een ander slot gezet --> geen verschil
- Bios van moederbord geupdate naar laatste versie

Kort samengevat: Alles lijkt dus normaal te werken, behalve de combinatie van oude pc + nieuwe videokaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Tja dat is een lastig pakket. Kan je misschien de voeding van de pc waarin je nieuwe videokaart wel werkt in je oude pc doen en dan met de nieuwe videokaart testen. Het lijkt erop dat van je onderdelen of de videokaart met 1 van je onderdelen problemen heeft het enige dat ik dan zou kunnen bedenken is de voeding..

Als er een fan op je grafische kaart zit draait deze dan wel in je oude pc? Zo nee dan is de kans groot dat het aan de voeding zou kunnen liggen. Draait hij wel zegt het niet zoveel.

Wat je ook nog kan proberen is forceren op onboard graphics dit stel je dan van tevoren in en wanneer je nieuwe grafische kaart erin zit kijken bij hardware manager/ apparaatbeheer of hij er uberhaupt tussen staat onder beeldschermadapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Er zit inderdaad een fan op de nieuwe videokaart en deze gaat gewoon draaien, al weet ik inderdaad ook niet wat dat betekend.

De computer start gewoon windows op maar het beeldscherm ontvangt geen signaal.

Wat betreft de voeding, die verdenk ik ook inderdaad. In principe zou 270W genoeg moeten zijn, maarja hoeveel de voeding aan Watt continu kan leveren is maar de vraag..

Daarnaast zou misschien het PCI-E slot niet genoeg stroom geven? Maar zover bij mij bekend leverd een pci-e 16x slot 75W en verbruikt de videokaart natuurlijk pas onder load die 65W, idle zal een stuk lager zijn.

Maar ik zal inderdaad de voeding uit mijn eigen pc aansluiten op deze oude pc, is een XFX 750W Pro, lijkt me wel voldoende ;) .

Alleen jammer dat ik laatst alle kabels netjes weggewerkt heb in mijn kast ,en nu weer alles overhoop moet halen :p

Mocht iemand nog andere suggesties hebben... graag!

Edit: goede tip wat betreft het forceren van de onboard gpu! Dat had ik nog niet gedaan. Tot nu toe gaf de onboard gpu ook geen signaal zolang de nieuwe gpu nog in de pc zit, pas na het verwijderen van de gpu werkt deze weer.

[ Voor 12% gewijzigd door Tyranium op 17-07-2015 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Ik heb net in het bios de onboard gpu als primary gezet. Lijkt echter geen effect te hebben. Zodra ik de nieuwe gpu in de pc zet en de monitor nog steeds aan de onboard gpu aangesloten zit, krijgt de monitor geen signaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:53
Misschien te voor de hand liggend maar heb je de kabel naar de monitor op de videokaart aangesloten? Als je hem op het moederbord aansluit maar in de BIOS op de externe gpu zet denkt de PC dat je je monitor op de externe gpu hebt aangesloten.

V&A advertenties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Ja, de DVI kabel zat iedere keer juist aangesloten.

Op dit moment lijkt het aanpassen van de settings in het Bios geen effect te hebben. Het maakt niet uit of ik de Primary display adapter setting op Auto, onboard gpu, of PCI-e zet, het resultaat is hetzelfde:

- Monitor aangesloten op onboard gpu, nieuwe videokaart uit de pc -> wel beeld
- Monitor aangesloten op de onboard gpu, nieuwe videokaart zit wel in de pc -> geen beeld
- Monitor aangesloten op nieuwe videokaart -> geen beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Update:

Het begint onderhand aardig hopeloos te worden..

Mijn eigen 750W voeding aangesloten op deze pc. Helaas geen verschil, dus het ligt niet aan de voeding...

Ondertussen ook een andere DVI, VGA en HDMI kabel geprobeerd. nog steeds precies hetzelfde verhaal.

Het lijkt mij toch op een conflict tussen de onboard gpu en de R7 250.. Sowieso lijkt het me vreemd dat het aan de intel drivers zou liggen, deze worden toch pas geladen samen met windows?
( en zijn overigens meerdere malen verwijderd)

Of het is iets met de monitor.. maar deze werkt wel normaal met de onboard gpu, de oude HD3450 en met mijn eigen GTX670..

Mocht iemand nog ideeën hebben.. heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Update:

Nou, na 3 dagen gekloot heb ik eindelijk de (bizarre) oorzaak van het probleem kunnen vinden.

Het blijkt dus het low-profile bracket te zijn, en dan het 2de of bovenste gedeelte, waar de VGA aansluiting aan vast zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.hisdigital.com/UserFiles/product/200901021228502387jpg
Ter illustratie, dit is niet mijn videokaart. Maar het gaat dus om het bovenste gedeelte.

Zodra het bracket in de pc zit, maakt deze blijkbaar kortsluiting met de kast, waardoor er geen signaal naar de monitor gaat. Geen idee hoe. Wat het nog onbegrijpelijker maakt is dat het probleem zich niet voordoet met het onderste bracket. 8)7

Zodra het bovenste bracket geen contact maakt met de kast, videokaart of een ander onderdeel, werkt alles perfect.

offtopic:
Voor de moderators:
Ik weet dat het de bedoeling is om je oude post aan te passen ipv meerdere post onder elkaar te zetten. Voor de overzichtelijkheid heb ik de update toch in een nieuwe post gezet. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tyranium op 18-07-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vaag. Hoe zit het met de aarding van zowel PC als monitor?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Topicstarter
Hoe bedoel je dat precies dion_b? De pc en monitor zitten aan een geaard stopcontact aangesloten..

En het blijft inderdaad een vaag probleem.

Edit:

En om het nog mooier te maken, de oude HD3450 videokaart heeft ook 2 losse low profile brackets en deze geven geen problemen. 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Tyranium op 18-07-2015 19:41 ]

Pagina: 1