homeplug problemen ( beveiliging lek )

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2023
goede avond alle

heb een enorm probleem !!

sinds vandaag kunnen mijn buren in mijn netwerk doormiddel van een homeplug
( buren wonen 2 huizen verder )

hoe is dit mogelijk
mijn homeplug is gekoppeld met een wachtwoord
dus vind dit zeer vreemd dat dit kan

het ergste van alles is hij kan alles bij mij in huis zien en ik bij hem :F

hij heeft de homeplug direct in zijn ziggo modem zitten
ik heb hier mijn sitecom x 8 tussen zitten

het gaat over sitecom homeplugs

weet iemand hier een oplossing voor
morgen hang ik ook al aan de lijn met sitecom zelf
dit is gewoon onacceptabel !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je de key opnieuw gegenereerd zoals in de handleiding staat ?
Password is alleen om de toegang tot de instellingen te beperken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 22:00
Weird, is er onlangs iets vervangen door onderhoud in de stroomvoorziening? Weet je zeker dat het door de homeplugs komt, niet dat zij bv via een wireless netwerk binnenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:43
PhaeTom schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 23:16:
Weird, is er onlangs iets vervangen door onderhoud in de stroomvoorziening? Weet je zeker dat het door de homeplugs komt, niet dat zij bv via een wireless netwerk binnenkomen?
Technisch kan het heel goed dat je op dezelfde fase zit. Het signaal zou protected moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
hebben de plug uitgenomen en verbinding was weg
beide hebben we de home plug op het de eerste fase zitten
zodra ik hem op de 2e of 3e fase pak zien we elkaar niet meer

maar mijn home plug is ingesteld als koppel met een eigen wachtwoord
dus het is vrijwel onmogelijk dat mijn buurman aangekoppeld kan word omdat bij zijn homeplug geen software geleverd word om hem te managen

moet wel zeggen volgens mij is er een update geweest vandaag vanuit sitecom omdat mijn router ( toen ik controleerde ) maar 14 uur werkte na laatste herstart dit was om 22:00 uur dit vond ik ook al vreemd
zou het kunnen komen door een nieuwe update ?? van sitecom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 22:00
Dat is vreemd. Ik kan me herinneren dat er wel een tooltje te downloaden was om de boel te managen, wat niet standaard wordt meegeleverd. Check de supportpagina maar even. Verder is het wel vreemd dat die dingen zonder jouw goedkeuring een update mogen krijgen. Ik zal vanavond eens kijken of die van mij een update hebben gehad. Welk type heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maak even onderscheid tussen twee dingen:

1) Het feit dat het PLC signaal van jou fysiek bij je buren doorkomt en omgekeerd.
2) Het feit dat - ondanks (poging tot) beveiliging aan jouw kant - de apparaten met elkaar kunnen communiceren.

Eerste punt is helemaal niet raar. PLC is in principe zelfde technologie als WiFi, maar dan met antenne op stroomnet aangesloten ipv in de lucht. Aangezien een stroomnet precies dat is - een netwerk - is het te verwachten dat alle PLC-apparaten op dezelfde fase elkaars signalen kunnen opvangen, voorzover de demping niet te groot is. Ongeacht in welk huis die dingen staan. Net zoals je in de lucht ook doorgaans meerdere WiFi-netwerken ziet. Niks nieuws onder de zon dus. En net zoals bij WiFi is encryption bedacht om te zorgen dat je niet zomaar alles met iedereen deelt.

Kom je aan bij tweede punt. Waarom is de beveiliging die je ingesteld hebt niet toereikend? Ik heb een vermoeden...

Je zegt dat je een password ingesteld hebt. Mooi, maar dat is niet hoe je PLC-apparaten aan elkaar koppelt. Dat doe je met de pairing-knop. Idee is dat je knop op de eerste indrukt totdat LEDje gaat flitsen, dan zelfde knop op de tweede totdat hij ook gaat flitsen. Als het goed gaat vinden ze elkaar en hebben ze hiermee een key uitgewisseld waarmee je een privenetwerk maakt. Daar schrijf je niets over, dus ik vermoed dat je dat ook niet gedaan hebt. Met andere woorden je netwerk is waarschijnlijk niet prive - en dan is wat je beschrijft exact wat je zou verwachten.

Oplossing is dan ook om die apparaten te pairen mbt knopje.

Dan de vraag wat het wachtwoord is dat je ingesteld hebt. Kan een van twee dingen zijn:
- wachtwoord op de GUI van je PLC devices.
- WiFi wachtwoord van WiFi verbinding van AP die ingebouwd zit in een van de devices.

Beide zijn nuttig en verstandig om met een wachtwoord te beveiliging, maar zijn geen vervanging voor pairing.

Mocht ik de plank misslaan: komt waarschijnlijk door gebrekkige informatie. Je geeft niet aan exact welke Sitecom devices je hebt, welk device de buurman heeft, welk tooltje je gebruikt hebt om wachtwoord in te stellen etc. Als je dus niets kunt met wat ik hierboven roep, graag uitgebreide, duidelijke en vooral exacte info geven :o

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 17-07-2015 09:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
goede morgen,

sorry voor de gebrekkige info

ik heb zelf de sitecom ln 518
mijn buurman heeft de sitecom ln 551

ik heb mijn homeplug gepaird en vervolgens op de pc waar de plug op aangesloten staat met de homeplug 200 utility van sitecom een pass er op gezet zodat net zoals je zegt een prive koppeling krijgt tussen de plugs

mijn buurman heeft dit ook gedaan met zijn plug alleen heeft geen software voor zijn plug

ik zal vandaag proberen de homeplug opnieuw te reseten en in te stellen

maar als dit probleem terug blijft komen wat dan ??

mijn router is een sitecom x8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm... dit is een werkelijk hoogbejaard apparaat met zo te zien (heb moeten graven voor handleiding, staat niet meer op Sitecom site) een afwijkend security-mechanisme.

Wat ik beschreef is ondertussen industry-standard, en ook recentere Sitecom-apparaten (bijv LN-535, LN-555) werken zo. Bij de LN-518 moet het anders...

In de handleiding het volgende gevonden:
Instead of using the utility, you might also set security via the ‘Security’ (LN-505/515) or ‘NMK’ (LN-506/507/508/516/517/518/509) button on the Homeplug. This method is not recommended. We strongly advise you to use the supplied software to secure your network.

8.1 Create a network
1. Press the pushbutton on the ‘Master’ for 5~8 seconds.
2. Within 1 minute, press the pushbutton on the ‘Slave’ for 5~8 seconds.
3. Wait for the connection to complete.

8.2 Add an extra Homeplug If you have 2 Sitecom Homeplugs in an already secured network and you want a new device (“Slave”) to join the network, please following these steps below:
1. Press the pushbutton on the ‘Slave’ for 5~8 seconds.
2. Within 1 minute, press the pushbutton on any network device for 5~8 seconds, making it the ‘Master’. 3. Wait for the connection to complete.
"We strongly recommend..." - bull, enige reden dat ze dat aanraden is dat je dan hun crapware op je PC installeert :r

Dit wijkt dus af van standaard-procedure is dat je uit moet zoeken welk van de twee bij jou 'Master' is en welke 'Slave'.

Advies nu:
1) Beide devices van jou een factory reset geven met de Reset-knop (10 sec ingedrukt houden)
2) Op 'Master' de NMK-knop 5 sec ingedrukt houden tot LEDje gaat knipperen.
3) Binnen 1 minuut op 'Slave' ook de NMK-knop 5 sec ingedrukt houden tot LEDje gaat knipperen.
4) Als LEDje stopt met knipperen zou je een beveiligde verbinding tussen die twee (en alleen die twee) moeten hebben.
5) Check of je buurman nog in je netwerk ziet.

Als het goed is, opgelost. Niet goed? Dan klinkt het alsof de beveiliging op deze Sitecom LN-518 apparaten gewoon niet werkt (niet via hun tool, niet via regulieren pairing). Aangezien de devices 4 jaar oud zijn zou ik niet rekenen op enige vorm van garantie. Enige secure oplossing is dan vervanging :o

Workaround: de LN-551 ken ik niet specifiek, maar is in ieder geval een courant model. Goede kans dat het daar wel werkt. Wat je zou kunnen doen is je buurman z'n verbinding laten beveiligen (wederom met knopjes, niet vage tooltjes). Dan heb je hem niet meer in je netwerk en omgekeerd - maar zodra een andere buur PLC gaat gebruiken is het natuurlijk weer raak.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandje92
heb nu met de tool het netwerk prive gezet

zodra je pairing knop gebruikt blijft je netwerk openbaar staan
je moet het prive zetten met de tool ( ln 518 )

dit heb ik nu gedaan kan de plug ook niet meer detecteren via andere pc's in het netwerk
allen op de aangesloten apparaten

straks even met de buurman gaan kijken ofdat ook egt zo is
en dan stellen we zijn plug ook gelijk goed in

sitecom zelf geeft aan dit het zou kunnen omdat onze beide homplug direct op het eerste stopcontact in de meterkast zit dan zou het signaal net sterk genoeg zijn om elkaar te zien :0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sitecom zelf geeft aan dit het zou kunnen omdat onze beide homplug direct op het eerste stopcontact in de meterkast zit dan zou het signaal net sterk genoeg zijn om elkaar te zien :0
Zoals gezegd, dit is volkomen normaal, net zo normaal als dat je meerdere WiFi-netwerken kunt detecteren. Niks ":0" dus. Gewoon business as usual, daarom alles altijd beveiligen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1