Game-PC voor rond de 1200 euro

Pagina: 1
Acties:

• TtomtomT
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-12 11:47
Hallo Tweakers!

Ik ben de laatste tijd bezig geweest met een nieuwe PC en heb mijn onderdelen nu op een rijtje. Het is natuurlijk nooit een slecht idee om anderen het te laten checken en daarvoor ben ik dan ook hier. Wat ik heb gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,89€ 239,89
1ASRock Z97 Extreme6€ 164,95€ 164,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 363,25€ 363,25
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 97,50€ 97,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/16€ 91,50€ 91,50
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,94

Er komen een SSD, een HDD en een CD lezer van mijn huidige computer in dus die zullen niet in het lijstje te vinden zijn. Alleen de 3TB HDD, maar die is nodig want nu zit ik nogal krap met ruimte. Ook het beeldscherm, muis, toetsenbord, headset, etc. heb ik al. Ook heb ik een geluidskaart, dus zou ik graag geen moederbord hebben met een goede onboard geluidkaart aangezien dat dan verspilt geld is.

Toch heb ik nog mijn twijfels over bepaalde onderdelen in de build. De kast is een van de betere op de markt zover ik weet, alleen vind ik hem nogal saai :P. In de pricewatch zie ik niet zo snel een betere en mooiere, dus hebben jullie nog opties?
Ook heb ik vernomen dat het moederbord wat overkill kan zijn als je niet veel gaat overclocken. Of ik dit ga doen weet ik nog niet, maar is een moederbord zoals de Gigabyte G1 Sniper B6 compleet genoeg?
Verder dacht ik dat de Gigabyte versie van de GTX970 de beste keuze was, of zit ik daar naast?
Ik heb voor deze koeler gekozen omdat mijn ervaringen met een goedkopere 15 euro koeler afschuwelijk zijn en deze het beste uit de test kwam van Tweakers.
Is de voeding ook juist? Ik had moeite met een goede keuze daaruit te maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Gamen op 1080p op high/ultra settings (wat de GTX970 kan in ieder geval). Verder weinig renderen en dergelijke dus vandaar de i5 keuze. Wel twee beeldschermen maar 1 daarvan is een oud ding dus dat moet lukken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Rond de 1200 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

SSD (OCZ Vertex 2 128gb, 500GB WD Blue, Sony Optical Drive, Beelscherm, muis, keyboard, etc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

1 GTX970 en 550w zouden goed genoeg moeten zijn, en zijn het zeker waard voor wat je betaald. SSD is al aanwezig en een 3TB HDD voor alle games die nu niet op de 500GB HDD passen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Het gaat om het product, niet om het merk. :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Allemaal niet echt relevant. Misschien geluid een beetje, maar als het goed is staat dit systeem amper onder load.

Ga je overklokken?

Wanneer het nodig is. Ik heb nu een 2500k maar door een gebrekkige koeler heb ik daar nooit echt zijn volle potentie uit kunnen halen. Dat zou ik nu graag wel doen na 2/3 jaar.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Maximum prestaties

[ Voor 1% gewijzigd door TtomtomT op 16-07-2015 22:04 . Reden: Geluidskaart info ]

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 22:05
Mooi lijstje!

Inderdaad de vraag of je gaat overclocken. Prestatiewinst valt eigenlijk wel mee, gezien het feit dat je gaat gamen op 1080p.
De pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 zal ook voldoen, in combinatie met een http://tweakers.net/product/376910/intel-core-i5-4460/

Met 8GB ga je het ook wel redden, 16GB is "te veel" voor wat je gaat vragen van je systeem.

Voeding is zeker goed!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je zou ook de i5 2500k die je nu hebt gewoon kunnen houden, het verschil met de nieuwere generatie i5 is niet heel groot namelijk. Even een aftermarket koeler erop zetten en hij kan nog prima mee :).

Welke specificaties heeft je huidige pc precies? Wellicht dat je het moederbord ook nog gewoon kunt houden. Scheelt een hoop geld, en als het moeder het begeeft kan je alsnog een nieuwe mobo + cpu kopen.

Een 970 is een goede keuze, ook icm jouw i5 2500k.

• TtomtomT
Mathoesoe schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:09:
Mooi lijstje!

Inderdaad de vraag of je gaat overclocken. Prestatiewinst valt eigenlijk wel mee, gezien het feit dat je gaat gamen op 1080p.
De pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 zal ook voldoen, in combinatie met een http://tweakers.net/product/376910/intel-core-i5-4460/

Met 8GB ga je het ook wel redden, 16GB is "te veel" voor wat je gaat vragen van je systeem.

Voeding is zeker goed!
Thanks!

Ik ga toch wel liever voor de i5-4690k omdat het systeem de komende 3/4 jaar mee zal moeten gaan en het in mijn ogen mooi in het systeem past.

Met de 8GB RAM die ik nu heb zit ik soms toch wel op het randje. Dit komt waarschijnlijk grotendeels door de GTX560 die ik nu heb die maar 1GB RAM heeft. Bij GTA5 trekt hij de textures maar net haha. Toch zegt een vriend van me die de GTX970 heeft dat GTA5 de ram wel opvult. Komt misschien door GTA5 memory leak of wat dan ook maar met 16GB zit je zeker goed de komende jaren.

• TtomtomT
Koen179 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:16:
Je zou ook de i5 2500k die je nu hebt gewoon kunnen houden, het verschil met de nieuwere generatie i5 is niet heel groot namelijk. Even een aftermarket koeler erop zetten en hij kan nog prima mee :).

Welke specificaties heeft je huidige pc precies? Wellicht dat je het moederbord ook nog gewoon kunt houden. Scheelt een hoop geld, en als het moeder het begeeft kan je alsnog een nieuwe mobo + cpu kopen.

Een 970 is een goede keuze, ook icm jouw i5 2500k.
Haha ik was al bang dat mensen zulke tips zouden geven als ik mijn huidige specificaties op zou noemen. Ik ben het helemaal met je eens, maar de huidige pc schuift door naar iemand anders dus dat idee is niet van toepassing. Hier de specs voor de mensen die interesse daarin hebben :) :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V PRO€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 560€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB€ 54,-€ 54,-
1Cooler Master Centurion 5 II€ 0,-€ 0,-
1LG Flatron E2360V-PN€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 0,-€ 0,-
1OCZ StealthXStream II 600W€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 114,50€ 114,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,50

Mijn eerste build, dus misschien wat in elkaar geflanst :9

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-12 13:48
Als ik je lijstje zo ziet, zou ik een vette videokaart er in zetten, dit bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G, en daar een nieuwe voeding (ik weet niet hoe oud die is) en ssd(OCZ en ssd in een zin krijg ik kriebels van) bij zetten.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ah oké, dat is dan niet mogelijk inderdaad haha.

Een aantal antwoorden op je vragen:

Kast saai?

Dit is natuurlijk heel erg verschillend, iedereen vind wat anders mooi. Ik zou zeggen zoek een aantal mooie kasten uit (zonder naar de prijs te kijken), en selecteer daarna op prijs en vraag anders hier nog even of de kast een aanrader is of niet. Reviews lezen is ook erg handig! :)

Moederbord

Zoals je zelf ook aangeeft is het moederbord overpriced, zelfs voor een Z97 bord. De Gigabyte Sniper is een erg mooi en luxe moederbord voor als je niet gaat overklokken. Als je dit wel wilt gaan doen is dit een mooi Z97 bord: pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER.

Voeding kwalitatief goed?

De voeding is prima, maar het kan goedkoper (:D). Deze is niet semi-modulair en heeft geen mooie kabels die gesleeved zijn, maar doet zijn werk wel uitstekend en is 25 euro goedkoper ;). Als je een gesloten kast kiest zie je niets van de kabels.

CPU cooler

Prima cooler!

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hm, als je fractal te saai vindt is het eerste wat bij me opkomt NZXT. Is wel nogal smaak gebonden...
Bijvoorbeeld; pricewatch: NZXT Noctis 450 Zwart/Rood
pricewatch: NZXT Phantom Series 530 White
pricewatch: NZXT H440 Zwart

Wat betreft je moederbord, heb je echt twee M2 en 10 sata 600 aansluitingen nodig? met bijvoorbeeld dit moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SLI bespaar je zo'n 55 euro
pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/8 in plaats van 16, nog eens 40 euro bespaard, kun je mooi in je zak houden of uitgeven aan een 250 gb SSD zoals de pricewatch: Crucial BX100 250GB om niet alleen je OS maar ook je games op een SSD te installeren...(tip, doe niet de moeite GTA V erop te zetten, heeft nauwlijks invloed op de tergend lange laadtijden bij mij.)

Even terugkomend op het ram, GTAV heeft bij mij nog nooit 8GB vol gekregen, en die 16 gb "voor de toekomst", tja, DDR4 staat ook al om de hoek, het zou zomaar kunnen dat die 16 gb DDR3 net zo ontoereikend is. Koop een systeem wat voldoet voor hetgeen je *nu* nodig hebt, en voorkom dat je geld stopt in "voor het geval dat" zaken die zich misschien wel nooit voor gaan doen, of die achteraf helemaal geen zin blijken te hebben. Terugkomend op DDR4, Intel's Skylake wordt naar ik meen rond 5 augustus aangekondigd, mogelijk is het de moeite waard om daarop te wachten en een wat grotere stap te maken dan 2500k->4690k. Er is altijd wel weer wat nieuws wat er aan komt in PC land, maar in dit geval is het wel erg dichtbij.

[ Voor 29% gewijzigd door Gravitar op 16-07-2015 22:57 . Reden: aanvullende gedachten. ]

• TtomtomT
Koen179 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:36:

Moederbord

Zoals je zelf ook aangeeft is het moederbord overpriced, zelfs voor een Z97 bord. De Gigabyte Sniper is een erg mooi en luxe moederbord voor als je niet gaat overklokken. Als je dit wel wilt gaan doen is dit een mooi Z97 bord: pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER.
Ziet er zeker goed uit ja, maar dan heb je wel weer teveel betaald voor onboard geluid imo. Toch hebben de meeste goede volledige moederborden automatisch fatsoenlijk geluid erop zitten dus daar moet ik misschien maar mee leren leven. Deze houd ik zeker in mijn achterhoofd!
Koen179 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:36:
Voeding kwalitatief goed?

De voeding is prima, maar het kan goedkoper (:D). Deze is niet semi-modulair en heeft geen mooie kabels die gesleeved zijn, maar doet zijn werk wel uitstekend en is 25 euro goedkoper ;). Als je een gesloten kast kiest zie je niets van de kabels.
Hmm heb je wel gelijk mee. Ik heb alleen wel moeite om voedingen van merken die ikzelf niet goed ken te vertrouwen nadat ik een aantal reacties van The-Mask op dit forum heb gezien haha. 450w zou in ieder geval wel genoeg moeten zijn.
Gravitar schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:37:
Hm, als je fractal te saai vindt is het eerste wat bij me opkomt NZXT. Is wel nogal smaak gebonden...
Bijvoorbeeld; pricewatch: NZXT Noctis 450 Zwart/Rood
pricewatch: NZXT Phantom Series 530 White
pricewatch: NZXT H440 Zwart
Dat zijn best extreme cases wat op zich niet erg is, alleen ze hebben allemaal een window en die is bij mij niet te zien omdat de pc in een kast staat. Dit is dus onnodig. Ik zal nog wel eens rondkijken naar andere. Toch moet ik natuurlijk ook niet moeilijk doen over een saaie kast zoals die van Fractal want hij staat juist in een kastje, dus heel goed zal ik hem toch niet goed zien.
Wat betreft je moederbord, heb je echt twee M2 en 10 sata 600 aansluitingen nodig? met bijvoorbeeld dit moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SLI bespaar je zo'n 55 euro
pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/8 in plaats van 16, nog eens 40 euro bespaard, kun je mooi in je zak houden of uitgeven aan een 250 gb SSD zoals de pricewatch: Crucial BX100 250GB om niet alleen je OS maar ook je games op een SSD te installeren...
Wow die SSD's van nu kosten maar 87 :? :? :? Die OCZ kostte minimaal 150 in die tijd hahaha. Dat is best een goede optie om over na te denken. Bedankt!

• TtomtomT
Even terugkomend op het ram, GTAV heeft bij mij nog nooit 8GB vol gekregen, en die 16 gb "voor de toekomst", tja, DDR4 staat ook al om de hoek, het zou zomaar kunnen dat die 16 gb DDR3 net zo ontoereikend is. Koop een systeem wat voldoet voor hetgeen je *nu* nodig hebt, en voorkom dat je geld stopt in "voor het geval dat" zaken die zich misschien wel nooit voor gaan doen, of die achteraf helemaal geen zin blijken te hebben. Terugkomend op DDR4, Intel's Skylake wordt naar ik meen rond 5 augustus aangekondigd, mogelijk is het de moeite waard om daarop te wachten en een wat grotere stap te maken dan 2500k->4690k. Er is altijd wel weer wat nieuws wat er aan komt in PC land, maar in dit geval is het wel erg dichtbij.
Maar de 5e generatie van Intel 'broadwell' is toch ook al uit? Ik heb nog niemand gezien die een i5-5xxx processor heeft gekocht en dan neem ik aan dat straks met skylake ook niet meteen die processors de algemene keuze zullen zijn. Of is dat omdat broadwell alleen dure moederborden heeft en alleen ddr4 support?

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
Misschien alles nog eens nalezen over de CPU-generaties ;) Broadwell is op dit moment al uit en past op de Z97/H97 moederborden, met alle bijhorende functies. De desktopversies hebben echter een grote focus op de iGPU en niet op CPU-prestaties en zijn daarom voor de meeste mensen niet zo interessant, ook al gezien hun flinke meerprijs tov de Haswell CPU's.
De Skylake-generatie is een ander verhaal. Hoewel er al jaren geen gigantische verschillen meer zijn tussen de verschillende CPU generaties qua prestaties, komt oa DDR4 nu wel naar de consumentenmarkt (tenminste toch voor de high-end moederborden, omdat Skylake zowel met DDR3 als DDR4 overweg kan). Ook zal op de Z170 moederborden de ondersteuning voor vb. M2 en USB3.1 wat meer ingeburgerd zijn. In het licht van toekomstbestendigheid is het daarom waarschijnlijk interessanter om even te wachten op begin augustus, wanneer Skylake (vermoedelijk) gelanceerd gaat worden.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• TtomtomT
Bedankt voor de opheldering!
Pagina: 1