Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 22:19
Situatie: Student die gebruik maakt van basis-, aanvullende-,uitwonendebeurs en het studentenreisproduct. Daarnaast een bijbaan waarmee de bijverdiengrens kan worden bereikt (echter kan er ook besloten worden om minder te werken).

De bijverdiengrens van 2015 is €13.856,11. En de student valt onder het oude regime.

Op basis van de informatie die ik op de site van DUO vind, moet de studiefinanciering stop worden gezet op het moment dat de bijverdiengrens wordt bereikt. En hoeft de op dat moment ontvangen studiefinanciering niet te worden terugbetaald. Echter is het moment van het bereiken van bijverdiengrens flexibel. Student kan die grens bereiken in oktober, maar kan er ook voor kiezen om de grens te bereiken in december.

Door te kiezen om de bijverdiengrens te bereiken in december heeft de student dus recht op twee maanden extra studiefinanciering? Klopt dit of zie ik iets over het hoofd? Heeft de student ook nog recht op studiefinanciering als hij het voorgaande jaar over de bijverdiengrens is heen gegaan?

Informatie overheid:
https://duo.nl/particulie...an-studiefinanciering.asp
http://www.rijksoverheid....n-studiefinanciering.html

[ Voor 6% gewijzigd door Ruben0s op 16-07-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
In jouw tweede link staat het volgende
Verdient u meer dan de bijverdiengrens, dan is het verstandig uw studiefinanciering te stoppen. Dat doet u met ingang van de maand dat u over de bijverdiengrens heengaat. Ook moet u uw studentenreisproduct (studenten ov-chipkaart) stopzetten. Uiterlijk op de 5e werkdag van de maand waarin u geen recht meer heeft op studiefinanciering. Vraag ook meteen weer studiefinanciering aan voor het volgende kalenderjaar.
Dus in de maand waarin je over de grens heen gaat moet je de stu-fi stop zetten. Dus als je ervoor kan zorgen dat de pas in december over de grens gaat hoef je in december pas de stu-fi stop te zetten.
Ook staat er dat je meteen voor het volgende jaar weer stu-fi aan kan vragen.

Vergeet ook niet om de ov-jaarkaart stop te zetten.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:13
Wat ik me dan wel af vraag als je m even stopt: blijf je dan in het oude systeem of kom je daarna in het leen systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 22:46
Gugl schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:04:
Wat ik me dan wel af vraag als je m even stopt: blijf je dan in het oude systeem of kom je daarna in het leen systeem?
Als je ooit studiefinanciering in het oude systeem ontvangen hebt, blijf je voor die opleiding altijd in dat systeem. Zet je dus je studiefinanciering stop tijdens een bacheloropleiding, dan kun je later voor een bacheloropleiding nog studiefinanciering volgens het oude systeem krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door Tochjo op 16-07-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04
Hoewel wat Jaapio_B zegt volgens die tekst inderdaad correct lijkt, stelt DUO ook het volgende:
quote: DUO
De grens voor bijverdienen is in 2015 € 13.856,11. Het gaat om je verzamelinkomen of belastbaar loon. Als je de grens voor bijverdienen nadert, moet je je studiefinanciering stopzetten.
Ik durf te stellen dat als jij (bijv omdat je ondernemer bent) je verzamelinkomen, boven 13k, allemaal in december ontvangt, DUO er geen genoegen mee neemt als je pas voor december je stufi stop hebt gezet.

In mijn ervaring als ondernemer (een aantal jaar geleden) rekenen zij gewoon met "verzamelinkomen/12" en tellen dan vanaf welke maand je boven de grens uit komt. Dat is ook wat je - als het goed is - te horen krijgt als je DUO opbelt.

Overigens kun je dit ook nog met terugwerkende kracht stopzetten (zet wel ruim op tijd je OV stop) zodat je zeker weet dat je niet 'te weinig' ontvangt, zoals ook bij je eerste linkje staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Leftblank op 16-07-2015 21:25 . Reden: Toevoeging over stopzetten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
Leftblank schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:23:
Hoewel wat Jaapio_B zegt volgens die tekst inderdaad correct lijkt, stelt DUO ook het volgende:

[...]

Ik durf te stellen dat als jij (bijv omdat je ondernemer bent) je verzamelinkomen, boven 13k, allemaal in december ontvangt, DUO er geen genoegen mee neemt als je pas voor december je stufi stop hebt gezet.

In mijn ervaring als ondernemer (een aantal jaar geleden) rekenen zij gewoon met "verzamelinkomen/12" en tellen dan vanaf welke maand je boven de grens uit komt. Dat is ook wat je - als het goed is - te horen krijgt als je DUO opbelt.

Overigens kun je dit ook nog met terugwerkende kracht stopzetten (zet wel ruim op tijd je OV stop) zodat je zeker weet dat je niet 'te weinig' ontvangt, zoals ook bij je eerste linkje staat.
DUO berekent inderdaad wanneer je over de bijverdiengrens heen gaat door het verzamelinkomen door 12 te delen.

Zie ook:
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=13189

In bovenstaande forum wordt ook aangegeven dat als je kan bewijzen dat je pas in december over de bijverdiengrens heen gaat DUO daar genoegen mee neemt. Echter zal ik DUO hier nog over bellen als de situatie zich voordoet.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruben0s op 16-07-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Lijkt mij als je 13k per jaar verdiend je ook geen stuffie nodig bent.. Wel knap als je het voor elkaar krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 12:06

Shapeshifter

Get it over with

dudee schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:10:
Lijkt mij als je 13k per jaar verdiend je ook geen stuffie nodig bent.. Wel knap als je het voor elkaar krijgt..
Is net iets meer dan 1000 euro per maand, zelfs als je geen ondernemer bent is dat goed te doen als student. Doordeweeks werk je in totaal twee dagen als studentassistent/BHV in de avonduurtjes bij je universiteit voor 10-15 euro per uur (zodat je wel gewoon kunt studeren) en in het weekend kun je vast iets vinden voor ~100 euro per dag.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:03
13K per jaar als student is niet bepaald lastig idd.

Ben hier zelf een tweetal jaar geleden ook mee gecontronteerd. Had een bijbaan waar ik redelijk goed mee verdiende (12-16 uur in de week) en daarnaast een half jaar stage wat me 250 euro per maand opleverde.

Ik ben uiteindelijk ook in december eroverheen gegaan en aangezien ik het geheel niet stop had gezet (omdat ik anders meer kosten kwijt was aan OV naar school (35 euro per dag)) en heb dus het gene ik boven die grens heb verdiend moeten betalen aan DUO.

(Ik had echter wel enkel een reisproduct en het minste van het minste aan studiefinanciering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Op het moment dat je verwacht meer dan 13K te verdienen in 1 jaar, en dan wil proberen met de regels zo te spelen dat je nog 2 maanden extra stufi krijgt van de overheid, zou ik me eens gaan afvragen of dat wel eerlijk is. Je bent het klaarblijkelijk niet nodig om überhaupt stufi te ontvangen, waarom dat dan proberen zo uit te buiten?

Stufi is een manier waarop mensen die normaal niet de draagkracht hebben om te studeren, toch kunnen studeren zonder krom te hoeven liggen. Niet om beter op te worden ten koste van de belastingbetalers.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Shapeshifter schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:26:
[...]

Is net iets meer dan 1000 euro per maand, zelfs als je geen ondernemer bent is dat goed te doen als student. Doordeweeks werk je in totaal twee dagen als studentassistent/BHV in de avonduurtjes bij je universiteit voor 10-15 euro per uur (zodat je wel gewoon kunt studeren) en in het weekend kun je vast iets vinden voor ~100 euro per dag.
Doe ik toch wat fout :(

Zie om mij heen gemiddeld 5 euro per uur soms 7,5. Alles wat beter verdiend is vooral zwart.

Dus 7,5 euro in het uur.
Dan mag je 1733 uur gaan werken per jaar, of wel 43 weken van 40 uur.

Kan mij niet voorstellen dat iemand dit kan opbrengen, maar goed ik zal wel in de verkeerde branche zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
LankHoar schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:11:
Je bent het klaarblijkelijk niet nodig om überhaupt stufi te ontvangen, waarom dat dan proberen zo uit te buiten?
Omdat het mag en binnen de regels valt? Ik zie het probleem niet, de overheid melkt ons toch ook maximaal uit? Dus waarom niet maximaal gebruik maken van wat wel mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:26:
[...]

Omdat het mag en binnen de regels valt? Ik zie het probleem niet, de overheid melkt ons toch ook maximaal uit? Dus waarom niet maximaal gebruik maken van wat wel mag?
Je bent dus wel sociaal :)

Maar goed, zou het zelf ook doen, als het mag waarom zou je dan geld laten liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
LankHoar schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:11:
Op het moment dat je verwacht meer dan 13K te verdienen in 1 jaar, en dan wil proberen met de regels zo te spelen dat je nog 2 maanden extra stufi krijgt van de overheid, zou ik me eens gaan afvragen of dat wel eerlijk is. Je bent het klaarblijkelijk niet nodig om überhaupt stufi te ontvangen, waarom dat dan proberen zo uit te buiten?

Stufi is een manier waarop mensen die normaal niet de draagkracht hebben om te studeren, toch kunnen studeren zonder krom te hoeven liggen. Niet om beter op te worden ten koste van de belastingbetalers.
Als het legaal is waarom niet? Die twee maanden scheelt toch even 1.600 euro. En die 1.600 euro kan ik volgend studiejaar goed gebruiken doordat ik tijdens mijn afstudeerperiode niet meer kan werken ;)
dudee schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:24

Kan mij niet voorstellen dat iemand dit kan opbrengen, maar goed ik zal wel in de verkeerde branche zitten :+
Is prima te doen. Werk normaal gesproken 14 uur per week. En in de zomervakantie +- 30 uur per week.

Zit in de automatisering/administratie/productie.

[ Voor 24% gewijzigd door Ruben0s op 17-07-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 12:06

Shapeshifter

Get it over with

dudee schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 12:24:
[...]

Doe ik toch wat fout :(

Zie om mij heen gemiddeld 5 euro per uur soms 7,5. Alles wat beter verdiend is vooral zwart.

Dus 7,5 euro in het uur.
Dan mag je 1733 uur gaan werken per jaar, of wel 43 weken van 40 uur.

Kennelijk, ik heb vanaf dat ik ging studeren geen baantjes meer gehad (of genomen) die minder verdienden dan 10 euro per uur, anders is het gewoon zonde van je tijd.

Wat ik al zei, zoek gewoon de baantjes waar je vooral betaald wordt voor verantwoordelijkheid (BHV/studentassistent), dan kun je gewoon studeren in die tijd, alleen krijg je er geld voor. De universiteit is een prima werkgever en betaalde bij ons naar gelang je studiepunten had zo'n 10-15 euro/uur.

Tevens kun je dingen doen zoals websites bouwen, video bewerken, redacteur zijn voor een blad, heb dat ook allemaal gedaan. Soms moet je een beetje out of the box denken, bijvoorbeeld doodskisten dragen bij begrafenissen schijnt ook goed te verdienen. Ga vooral niet in een supermarkt werken, kun je ook niet op je CV zetten en het lijkt me doodsaai.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
Shapeshifter schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:19:
[...]

Kennelijk, ik heb vanaf dat ik ging studeren geen baantjes meer gehad (of genomen) die minder verdienden dan 10 euro per uur, anders is het gewoon zonde van je tijd.

Wat ik al zei, zoek gewoon de baantjes waar je vooral betaald wordt voor verantwoordelijkheid (BHV/studentassistent), dan kun je gewoon studeren in die tijd, alleen krijg je er geld voor. De universiteit is een prima werkgever en betaalde bij ons naar gelang je studiepunten had zo'n 10-15 euro/uur.

Tevens kun je dingen doen zoals websites bouwen, video bewerken, redacteur zijn voor een blad, heb dat ook allemaal gedaan. Soms moet je een beetje out of the box denken, bijvoorbeeld doodskisten dragen bij begrafenissen schijnt ook goed te verdienen. Ga vooral niet in een supermarkt werken, kun je ook niet op je CV zetten en het lijkt me doodsaai.
Ik doe dan mbo, bij constructiebedrijven verdien je niks meer dan 6,5 euro anders ben je gewoon te duur. Note dit is 2,5 euro boven minimum.

Ik mocht afgelopen jaar blij zijn met 5,5 euro in het uur met 1 euro reiskosten per dag :+, natuurlijk ik had geen opleiding/papieren anders dan een VCA maar ik deed precies hetzelfde wat de rest ook deed.. Alles van (duplex) fitten tot draaiwerk.
Pagina: 1