Osca schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:40:
Ik zoek een?
Twee netwerkschijven waarmee bestanden gesynchroniseerd kunnen worden. Eén netwerkschijf komt bij mijn ouders thuis, en de ander komt bij mij thuis. Ik heb ongeveer 1 TB aan geheugen in gedachte per netwerkschijf. Hiervan is dus de ene helft voor een backup van de andere schijf.
Wat is je budget?
€200,- per schijf.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, voor merk. Me ouders (a-technisch) moeten eenvoudig bestanden op de schijf kunnen zetten, backuppen moet wekelijks automatisch gaan.
De goedkoopste Synology die zichzelf aan- en uit kan zetten en ook over
wake on lan beschikt is de
pricewatch: Synology DiskStation DS115. Samen met een harde schijf van 1 TB (legio te vinden via de Pricewatch, voor aanschaf is het verstandig te
controleren of deze compatibel is) kom je uit rond €200 per systeem. De software heeft veel mogelijkheden, maar is ook voor beginners toegankelijk, al zul je in het begin waarschijnlijk veel profijt hebben van de handleiding, in het Nederlands, op
https://help.synology.com/dsm/?lang=nld.
Het kan €50 goedkoper met een
pricewatch: Synology DiskStation DS115j, met het nadeel dat je die handmatig aan- en uit zult moeten zetten. Juist omdat je een rondom-zorgeloos product zoekt beveel ik de eerstgenoemde aan.
Eventueel zou je nog kunnen kiezen voor een
pricewatch: Synology DiskStation DS215j, al zit je dan al snel 10 à 15% boven je budget. Deze heeft als extra een tweede hardeschijfinsteekgleuf, wat het uitbreiden van de opslag vergemakkelijkt, en is verder nagenoeg gelijk aan de DS115. Al zou je met jouw gewenste tandemopstelling de uitbreiding ook kunnen realiseren door eerst de disk uit unit één te vervangen door een grotere, daarop een volledige backup maken van unit 2, en vervolgens van unit 2 de disk vervangen en opnieuw een volledige backup te maken vanaf unit 1.
Synology hanteert op dit moment een softwareondersteuning van ca. 5 jaren na de introductiedatum van het betreffende model. In het algemeen reageert Synology vlot met (veiligheids)updates, waarbij je het systeem zo kunt instellen dat deze automatisch worden gedownload en worden geïnstalleerd.
Voor een uitleg m.b.t. de naamgeving verwijs ik je naar een eerder bericht van mijn hand:
Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". Daar leg ik ook uit waarom afgeprijsde oudere modellen goedkoop lijken, maar dat niet altijd zijn (juist met het oog op de ondersteuning).
Verwacht geen snelheidsmonsters maar in een thuisnetwerk met weinig gebruikers en niet veel gelijktijdige taken zijn dit prima instapmodellen. Voor uitgebreidere informatie verwijs ik je naar
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/data_backup, alwaar je ruimschoots meer achtergrond over de mogelijkheden kunt aantreffen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 23-07-2015 01:10
. Reden: Linkjes ]