2 x R9 290x of Fury

Pagina: 1
Acties:

• steejt
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2023
Beste tweakers,

Zelf ken ik niet heel veel van grafische kaarten. Ik kan natuurlijk alle getalletjes lezen bij de specs, maar vaak weet ik niet wat ze betekenen of hoe relevant/belangrijk ze zijn. Daarom had ik graag wat advies gekregen.

Stel dat je een crossfire van 2 R9 290x (stock van AMD radeon) in een PC kan steken, ofwel de nieuwere R9 Fury (non X versie). Welke setup zal dan het beste preseteren op een 3440 x 1440 WQHD resolutie? Moest er ook ineens een prijs/kwaliteit bij de vergelijking opgenomen kunnen worden: 2 x R9 290x voor €400, de R9 Fury (nog geen prijs voor bekend, maar zal rond 600 zitten ofzo?).

Het probleem is dat ik best wel getalletjes kan vergelijken tussen 2 kaarten, maar ik weet dus niet in hoeverre een crossfire setup extra grafische kracht geeft. Ik kan me inbeelden dat die niet gewoon 200 % is, maar ik weet dus niet hoeveel dan wel.

Alvast heel vriendelijk bedankt! :)

Matthias

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

Esumontere

Floep, banaan.

Een crossfire setup kost een hoop meer stroom en produceert een hele hoop hitte. Het gaat zeker wel werken, maar je krijgt inderdaad geen 200% scaling. Daarnaast krijg je problemen als slechte crossfire profiles, haperende games, framedrops, etc.

Daarnaast maakt de stock-koeler van de 290X een ontieglijke pleurisherrie.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik verplaats dit even naar het aankoopadviesforum :P

• toekaloma
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-10-2025
hoi Matthias

ik zou voor de r9 fury gaan deze zal veel minder power nodig hebben dus dat scheelt ook heel erg op je electriciteits rekening. maar als je zo veek geld te besteden hebt aan een grafische kaart zou ik toch ook nog even kijken naar een gtx 980 ti. deze is nog een stukje beter voor jou doeleinden. als je nog verdere vragen hebt hoor ik het graag.

• steejt
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-08-2023
Ed_L, bedankt! U heeft gelijk.

Esumontere, weer wat bijgeleerd, ik wist niet dat die zoveel herrie maakte. Je raad dus aan om 1 kaart te gebruiken en te wachten op de Fury. Thanks.

toekaloma, 760 euro voor een grafische kaart vind ik dan weer net te veel. Misschien moet ik gewoon nog een maand of 2 wachten op prijsdalingen.

[ Voor 28% gewijzigd door steejt op 16-07-2015 13:08 ]

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
toekaloma schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:05:
hoi Matthias

ik zou voor de r9 fury gaan deze zal veel minder power nodig hebben dus dat scheelt ook heel erg op je electriciteits rekening.
dat wordt altijd gezegd, maar heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel de extra wattage op jaar basis kost? Het lijkt me sterk dat dit meer dan enkele euro's op jaarbasis is, zeker geen tientjes...

• toekaloma
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-10-2025
nee klopt maar het is op een paar uitzonderingen na beter om een single meer high end grafische kaart te doen dan om 2 slechtere grafische kaarten te doen en je kan als je meer power wil er nog een bij doen. als je al 2 grafische kaarten hebt geeft een derde erbij hooguit 50% extra performance terwijl een tweede rond de 80% zit.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-02 17:13

Racing_Reporter

Contentmaker

toekaloma schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:18:
nee klopt maar het is op een paar uitzonderingen na beter om een single meer high end grafische kaart te doen dan om 2 slechtere grafische kaarten te doen en je kan als je meer power wil er nog een bij doen. als je al 2 grafische kaarten hebt geeft een derde erbij hooguit 50% extra performance terwijl een tweede rond de 80% zit.
Laatste is wel waar, maar we moeten nu niet gaan doen alsof de R9 290X zo ongelofelijk outdated en slecht is ;) Tuurlijk, hij is wel een stukje langzamer maar zeker weten dat je met twee kaarten meer performance haalt dan met een enkele Fury.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

Esumontere

Floep, banaan.

bluebear schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:03:
[...]

dat wordt altijd gezegd, maar heeft iemand al eens uitgerekend hoeveel de extra wattage op jaar basis kost? Het lijkt me sterk dat dit meer dan enkele euro's op jaarbasis is, zeker geen tientjes...
Goed, gaan we doen. Zeg dat de gemiddelde gamer 20 uur per week gamet, en dat een Crossfire setup ~200W meer verbruikt dan een 'normale' setup met 1 GPU (bron). Dan gebruik je 4 kWh per week méér dan bij de enkele GPU. Dat is dus 208 kWh per jaar. Stroom kost momenteel per kWh €0,23 (bron), dus dat kost je €47,84 per jaar extra.

EDIT: Wat meer onderbouwde waarden

[ Voor 16% gewijzigd door Esumontere op 16-07-2015 16:37 ]

Pagina: 1