Raspberry pi geen ethernet verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 14:24
Sinds vannacht doet me raspberry pi vreemd. De raspberry is gewon met een netwerk kabel verbonden aan mijn router. Nu kreeg ik continue geen verbinding meer. Ik heb vervolgens xbian opnieuw geïnstalleerd maar dit gaat ook nog niet goed.

Bij netwerkstatus in kodi staat:

Link: Connected
IP adres: 192.168.0.100
Gateway: 192.168.0.1
Internet: Not Connected. Check network settings.

Op mijn fritzbox zie ik wel xbian staan met het ip adres 192.168.1.49. Maar ik krijg er geen toegang tot.

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Link: Connected betekend in ieder geval dat er wél een ethernet verbinding is.

Het feit dat je Fritzbox een heel ander IP adres geeft dan de Pi doet mij vermoeden dat de Pi geen DHCP gebruikt maar een IP adres ingesteld heeft staan wat helemaal niet overeen komt met de rest van je netwerk. Dat zal ook de reden zijn dat hij wel een verbinding heeft maar nergens bij kan.
Check dat eerst eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Hij staat op DHCP, nu heb ik een statisch ip geprobeerd met de juiste instellingen, maar wanneer ik opsla krijg ik "Network: An unexpected error occured".

Er staat gewoon een cleane Xbian op. Al regelmatig op andere pi's geïnstalleerd en dan zou die out of the box gewoon moeten verbinden. Kan het zijn dat de pi defect is?

[ Voor 36% gewijzigd door sweebee op 16-07-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:23

arie_papa

Running on Ubuntu

Probeer je IP aan te passen binnen Kodi? Dan herken ik die error in ieder geval wel.
Als je even contact maakt via ssh, kun je via het xbian-config menu dit zonder problemen aanpassen.
Mocht je geen verbinding krijgen via ssh, is Kodi afsluiten en dan via de console ook een optie. Ik weet niet 100% zeker of bij afsluiten van Kodi ook het xbian-config menu opkomt. Zoniet, moet je even googlen hoe je die opstart.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sweebee schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:15:
[...]
IP adres: 192.168.0.100
Gateway: 192.168.0.1
Internet: Not Connected. Check network settings.

Op mijn fritzbox zie ik wel xbian staan met het ip adres 192.168.1.49. Maar ik krijg er geen toegang tot.

Waar kan dit aan liggen?
Ik zie hier 2 verschillende netwerken/subnetten, aangenomen dat je netmask 255.255.255.0 is.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Klopt. De raspberry pi trekt zich niks aan van de router.

bij xbian kreeg ik zwart scherm na het afsluiten van kodi, heb daarom raspbian geïnstalleerd.

Ik heb inmiddels een static ip geprobeerd op 192.168.1.111 en de fritzbox ziet hem wel, maar ik kan niet pingen of een andere verbinding met de pi maken.

[ Voor 18% gewijzigd door sweebee op 16-07-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:23

arie_papa

Running on Ubuntu

Al op een andere kabel geprobeerd?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
arie_papa schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:18:
Al op een andere kabel geprobeerd?
Ja heb 2 kabels liggen, heb de kabel van de IP tv ontvanger geprobeerd en krijg precies het zelfde.

Heb ook even een extra raspberry besteld, kijken of die wel gewoon doet zoals het hoort. Mijn raspberry schakelt vrijwel alle lampen in huis dus kan niet zonder 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door sweebee op 16-07-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Het werkt weer. Heb de voeding vervangen en de raspberry op een andere poort van de fritzbox gezet en beide apparaten een keer opnieuw opgestart. Hopen dat het blijft werken.

[ Voor 27% gewijzigd door sweebee op 16-07-2015 15:20 ]

Pagina: 1