Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Hallo;
Ik ben bezig om oude foto's van vroeger in te scannen. Dat de kwaliteit behouden wordt vind ik er belangrijk, heb zitten scannen op een zo hoog mogelijke DPI.
Ik heb dus 3 a 4 foto's onder de scanner gelegd. Nu wil ik graag de foto's apart croppen en naar 3 verschillende bestanden 'outputten'.
Wat heb ik nu: 1 bestand ingescand a4 met 3 a 4 foto's er op
Wat zou ik graag willen: die 3 a 4 foto's gecropt (randjes niet belangrijk, hoeft geen schoonheidsprijs). in meerdere bestanden. De kwaliteit moet wel behouden worden.
Ik zou dit in photoshop kunnen doen maar dat gaat erg traag omdat het wel 200 bestanden zijn.

Wie zou hier handige software voor weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Dat het in Photoshop traag zal gaan, heeft meer te maken met waarschijnlijk te grote bestanden (dpi te hoog gezet). Meer dan 6MP haal je zelden uit een kleurenfoto.
Maar zoek je nu een programma dat dit automatisch gaat doen? Want dat zal erg lastig zijn, omdat je de foto's niet iedere keer op exact dezelfde positie legt, dus je zal wel wat handwerk moeten verrichten.
Kan VueScan niet gewoon wat jij wil?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
Je kan met irfanview vast wel een batchjob maken die dat ongeveer doet, maar dan moeten de foto's wel iedere keer op de zelfde plek leggen. Als ze niet helemaal netjes liggen, worden ze dus ook scheef of gedeeltelijk gecropt.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik heb de foto's al ingescand, alleen zit nu met circa 200 bestanden met 3 a 4 foto's er op.
Uit mn hoofd heb ik 600DPI geselecteerd (geen idee of dit nuttig was, of wat dit inhoud).
Ik kan nu wel mooi ver inzoomen op de foto's.
Wil best wel wat handwerk verrichten, maar 200 keer een fotoshop bestand openen gaat wel erg veel tijd kosten lijkt me. Als het toch met photoshop zou moeten, weet ik ook niet precies hoe ik de kwaliteit behoud van de foto's zoals ze nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Even een snelle berekening: met 600dpi een A4 inscannen geeft ongeveer 35MP aan resolutie. Ja, dat zal best wel vreten. Wat voor bestandsformaat heb je gekozen met het inscannen? Tiff? En hoeveel bit? En wat wil je met de foto's uiteindelijk doen? Als ze enkel voor opslag zijn in goede kwaliteit, dan is een hoge kwaliteit jpg prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Het zijn JPEG bestanden. Voor persoonlijke opslag (familie foto's). Wat ik er mee wil doen is bewaren voor later en mooi ver kunnen inzoomen (geen kwaliteitsverlies bij croppen).
Groote per JPEG bestand is zo'n 5 tot 8MB per foto (de a4).
Is dat niet gebruikelijk om het op 600DPI te scannen? (heb er totaal geen verstand van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het aantal dpi moet je af laten hangen van het bron materiaal. Een negatief/dia scan je op veel hogere resolutie in dan de (uitvergrote) foto. Bij een 10x15cm foto is 600dpi op zich prima, al denk ik dat de foto zelf met 300dpi is afgedrukt door de centrale zelf.
Als ze al jpg zijn, dan valt er weinig anders te kiezen dan gewoon hetzelfde op te slaan als ze nu al bewaard zijn. 5-8MB per foto geeft mij het idee dat er al redelijk wat compressie op zit. Hoeveel durf ik zo niet te zeggen. Je gaat ze niet meer bewerken, dus dan is dit waarschijnlijk al goed genoeg qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik ga nog een aantal foto's inscannen. Wat zou jouw advies zijn m.b.t de te gebruiken instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gebruik vuescan, zodat je meteen de losse foto's kunt selecteren en opslaan. Exporteer naar hoge kwaliteit jpg. Zoals ik al zei is 300dpi genoeg, maar probeer eens uit op 600dpi en 300dpi en kijk of je verschil ziet. Het scheelt namelijk een factor 4 in resolutie en ook een redelijke factor in bestandsgrootte (geen factor 4 ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik zal het eens proberen!
Hoe zal ik de huidige 200 files het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Irfanview is een mogelijkheid. Ook met Faststone imageviewer kun je redelijk snel werken, maar het blijft dan wel handwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou het photoshop zelf laten doen, die kan verschillende fotos in 1 image uit elkaar halen. Doe dit in batch via actions en dan automate) en laat de computer een nacht nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Photoshop doet dit redelijk automatisch. Daar kun je een macro voor maken Zeg maar.
Nadeel is al wel dat je jpeg hebt en iedere keer dat je opslaat, wordt de kwaliteit minder door de compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik zal het eens proberen met photoshop.
Volgende keer dus als ik inscan niet als JPG opslaan maar als wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
Wellicht een overbodige vraag c.q. open deur intrappen, maar ik stel hem toch:

- je bent nu afgedrukte fotos aan het inscannen begrijp ik..
Heb je de originele negatieven niet meer ter beschikking??

(misschien even zoeken om ze ergens in een stoffige doos of zo terug te vinden, wie weet.)

Als je die (goed) gaat inscannen, dan kun je daarmee een stuk hogere kwaliteit behalen dan via een afdruk die van dat negatief is gemaakt.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ja ik heb nog wel een rol gevonden maar weet niet welke foto's dat zijn, maar wel leuk om eens mee te experimenteren.

GIMP werkt prima met het automatisch croppen. Ben alleen wel bang voor kwaliteitsverlies.... Met welke instellingen kan ik het beste scannen? Welke extensie? Tiff?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Heb nu irfanview geinstalleerd. Nu crop ik een aantal mislukte foto's handmatig, maar ik moet er steeds een eerst in paint plakken (duurt lang ivm trage pc). Is er ook een mogelijkheid om met '2 handelingen' die foto's te croppen en in 2 verschillende bestanden te zetten?
Erg handig die automatische foto batch tool van the gimp, bijna alles gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40
Heb je alleen een flatbed scanner?

Ik heb hier laatst met een hp allinone met document invoer hele stapels fotos gescand.
De 1e foto scannen, het bereik inscannen en de rest gaat vanzelf.
Werkte uitstekend in een paar minuten 200 fotos gescand en in aparte documente opgeslagen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:53

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

M'n pa heeft deze scanner:

http://www.canon.nl/scann...anners/canoscan_lide_120/

En deze doet precies wat jij wilt. Met de standaards software. Netjes losse .jpg plaatjes, gecropped, rechtgetrokken en klaar. En supersnel :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1