Game PC max €1000

Pagina: 1
Acties:

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 00:01
Tijd om mijn oude, vertrouwde Core 2 Quad Q9950 @ 3,4GHz met AMD Radeon HD 6850 in te ruilen voor iets wat voldoende power heeft voor hedendaagse games.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Recente games (en liefst die van het komende jaar) fatsoenlijk kunnen spelen op 1920x1080. Full HD is absoluut voldoende, 4K ga ik me nog niet mee bezig houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Had eerst 800 euro in gedachten, maar ik denk dat ik dan net niet future-proof genoeg kan zijn. Dus ik wil het nu onder de 1000 houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SSD, harde schijven en verder alle randapparatuur zoals monitor, toetsenbord, muis etc

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Core i7 lijkt me niet noodzakelijk en bespaart me toch wel wat. Qua videokaart zou een GTX 960 eventueel voldoen, maar ik denk dat een GTX 970 een redelijke investering is die wat langer stand houdt. Correct me if I'm wrong.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot op heden altijd tevreden geweest over mijn MSI moederbord en Coolermaster, maar dat zijn geen eisen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer komt op de slaapkamer te staan, dus liefst een kast die het geluid een beetje kan dimmen. Waterkoeling wil ik me niet mee bezighouden.

Ga je overklokken?
Voorlopig wil ik stock gaan draaien, maar over een paar jaar denk ik wel dat ik een paar tikjes sneller wil met dezelfde CPU.

Andere bijzonderheden?
Het liefst koop ik alles bij één shop. Ook al kan ik prima zelf een computer in elkaar zetten, heb ik liever dat dit gedaan wordt in verband met garantie. Het voorkomt veel gezeik over gebruikersschade etc. Onderstaande setup is bij elkaar geklikt op de Mycom website. Daar heb ik ook al kort over deze setup gepraat, maar ik hoor graag ook van de pro's hier of deze setup voldoende in balans is.

Waar gooi ik geld weg? Waar moet ik wat meer besteden? Zit ik qua voeding goed? Hoe future-proof is het eigenlijk?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,89€ 239,89
1MSI Z97-G43€ 99,80€ 99,80
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 362,95€ 362,95
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,95€ 66,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance Pro Series CMY8GX3M2A1600C9€ 55,50€ 55,50
1Cooler Master GM G550M€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,99

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Dat ''in de toekomst ga ik overklokken'' komt er meestal toch niet van dus ik zou gewoon een non-K i5 met een Gigabyte G1.Sniper B6 Als je het echt van plan bent te gaan overklokken kan je tegen die tijd we een 2e hands setje ergens krijgen of gewoon voor een DDR4 mobo gaan.

Als koeler is de Cooler Master Hyper 212 EVO goed genoeg.

Als voeding kan je beter de Seasonic S12II-Bronze 520W aangezien die een betere binnenkant heeft. Aangezien je je in de toekomst wil bezig houden met SLI (4K) is een 5xx W voeding inderdaat beter. Als je er van af ziet is een 450W voldoende.

Verder is alles wel goed, ik weet alleen niet of die componenten ook te koop zijn bij Mycom. Maar dat mag je zelf uitzoeken :)

TIME TO UPGRADE !!!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De investering om te kunnen overclocken, is al gauw 100 euro of meer, wil je fatsoenlijk kunnen overclocken. Tel daarbij op dat het in games niet noemenswaardig meer performance oplevert, waardoor overclocken weinig meerwaarde meer biedt, voor de investering die je er wel voor moet maken.

Ik zou daarom eerder een H97 of zelfs een B85 plankje nemen, met een i5 4460 bijvoorbeeld. :)

• novosibirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 18:18
Onzin, je hebt er budget voor dus ik zou de k processor behouden icm met moederbord. Nu heb je het waarschijnlijk niet nodig. Maar over 3 jaar kun je de overclock misschien wel goed gebruiken om toch net even wat betere frames te behalen. Precies zoals je met je q9550 hebt gedaan, door hem op 3.4 GHz te clocken heb je 1 a 2 extra levensjaren toegevoegd aan je systeem.
Dus mijn advies is om wel de overclockbare componenten aan te schaffen omdat je zelf al aangeeft dat je in de toekomst wel wil gaan overclocken indien nodig.

• rickboy333
novosibirk schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:58:
Onzin, je hebt er budget voor dus ik zou de k processor behouden icm met moederbord. Nu heb je het waarschijnlijk niet nodig. Maar over 3 jaar kun je de overclock misschien wel goed gebruiken om toch net even wat betere frames te behalen. Precies zoals je met je q9550 hebt gedaan, door hem op 3.4 GHz te clocken heb je 1 a 2 extra levensjaren toegevoegd aan je systeem.
Dus mijn advies is om wel de overclockbare componenten aan te schaffen omdat je zelf al aangeeft dat je in de toekomst wel wil gaan overclocken indien nodig.
Ook onzin. Waarom zou je iets kopen en het niet gebruiken. Een betere vraag waarom doet de TS de overklok nu niet meteen ?

Bovendien als het ''onzin'' is om €100 te besparen waarom zou TS dan een topic maken ?

TIME TO UPGRADE !!!

• novosibirk
Misschien was onzin niet het juiste woord om te gebruiken, dus negeer dat maar (ik gebruik het als stopwoord 😀). Maar kennelijk snap jij mijn punt niet, zeker geen onzin 😉. Ik snap dat je nu een beetje op je teentjes bent getrapt.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het prestatie verschil tussen een i5 4690k en een i5 4460 is marginaal; het is dusdanig klein dat je gerust kan stellen dat ze gelijk presteren. Waarom dus een i5 4690k toekomst gerichter is dan een i5 4460, geen idee.
Daarnaast, nogmaals, een overclock geeft in games (zeker op de CPU) dusdanig weinig extra performance (als het 5 FPS meer zijn is het al veel) dat het de meerprijs (K-CPU en Z97 moederbord benodigd, al gauw een 100 euro dus) niet waard is.

• novosibirk
Dat komt omdat je naar anno 2015 kijkt. ik weet uit ervaring dat games die over 3 jaar uitkomen wel baat kunnen hebben bij een hoger geclockte 3 jaar oude cpu, dan praat je niet over 5 fps maar eerder over 20-25 fps minimaal. Althans dat is wat de ervaring mij heeft geleerd. Stel hij update zijn gpu over een paar jaar, dan kan ik je nu op een briefje meegeven dat een geoverclocked k processor beter zijn mannetje kan staan icm de nieuwe videokaart. Daarnaast hangt het natuurlijk van de game zelf af.

• rickboy333
Waarom zou ik op mijn teentjes getrap zijn ?

Anyway wat je beweert is niet (meer) waar. Vroega was dat inderdaad wel zo toen games nog gericht waren op single core speed. Als je dan 700 megahertz overklockte kon je er zo 20 FPS uit halen. Tegenwoordig en vermoedelijk de komende 5/7 jaar zal dat ook zo zijn aangezien games zich steeds efficiënter gaan werken. GPU prestaties worden langzamer hand steeds en steeds belangrijker.

20/25 FPS is ook overdreven hé :)

Maar nogmaals als TS een overklok setje koopt waarom wachten ? Klok hem meteen een paar Mghz over. Anders zou ik gewoon in de toekomst een 2e hands K processor kopen met fatsoenlijk mobo.

TIME TO UPGRADE !!!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens mijn glazen bol heb je over een x aantal jaar meer aan 8 cores dan aan een paar honderd meer Mhz.
Steeds meer nieuwere spellen weten de extra cores beter te benutten en dus ook de HT cores van Intel.
Zie bijv de dualcore i3, die ondanks een lagere klok de dualcore pentium makkelijk bijblijft en zelfs overtreft.
Dat gebeurt nu al, met dual > quadcores. Achtcores gaan straks steeds beter voor de dag komen.

Daarom zou ik voor nu gewoon bij een non-oc cpu blijven, het geld bespaard steken in een kwalitatief betere kast, psu en/of moederbord. Dat is pas toekomstgericht ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:14
Ooh ken genoeg i3s die een amd 8 core verslaan of redelijk bijhouden voor gamen.

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
rickboy333 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 01:44:
Tegenwoordig en vermoedelijk de komende 5/7 jaar zal dat ook zo zijn aangezien games zich steeds efficiënter gaan werken. GPU prestaties worden langzamer hand steeds en steeds belangrijker.
De laatste jaren laten juist zien dat pc gamers vaak inefficiente console ports aangesmeerd krijgen (waarbij het debacle van Batman nog vers op het netvlies staat).
Ben het met je eens dat GPU's (ook dadelijk met dx12) een grotere rol krijgen. Echter een te krappe cpu kan dan weer een bottleneck worden.
Madrox schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 02:16:
Volgens mijn glazen bol heb je over een x aantal jaar meer aan 8 cores dan aan een paar honderd meer Mhz.
Steeds meer nieuwere spellen weten de extra cores beter te benutten en dus ook de HT cores van Intel.
tja... dat verwacht ik ook. Maar ondertussen zijn de meeste games net in staat om 2 cores aan te spreken.

• novosibirk
rickboy333 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 01:44:
Waarom zou ik op mijn teentjes getrap zijn ?

Anyway wat je beweert is niet (meer) waar. Vroega was dat inderdaad wel zo toen games nog gericht waren op single core speed. Als je dan 700 megahertz overklockte kon je er zo 20 FPS uit halen. Tegenwoordig en vermoedelijk de komende 5/7 jaar zal dat ook zo zijn aangezien games zich steeds efficiënter gaan werken. GPU prestaties worden langzamer hand steeds en steeds belangrijker.

20/25 FPS is ook overdreven hé :)

Maar nogmaals als TS een overklok setje koopt waarom wachten ? Klok hem meteen een paar Mghz over. Anders zou ik gewoon in de toekomst een 2e hands K processor kopen met fatsoenlijk mobo.
Ten eerste dat alle games efficienter gaan werken is een fabeltje, je hoopt op iets wat al jarenlang structureel niet gedaan wordt. Je hebt CPU intersieve games en GPU intensieve games en die zul je ook in de komende jaren blijven behouden.
Daarnaast heeft het niets met vroeger te maken, het geldt nu nog steeds. Je snapt het punt niet he en dat vind ik jammer.

20-25fps is wel degelijk mogelijk bij een cpu intensieve game.

Waarom over een paar jaar een k proc met een nieuwe mobo van dezelfde socket? dat is toch oliedom. Dat is een lose - lose situatie wat betreft kosten. Dan kan hij beter nu een paar tientjes meer investeren en direct een K processor halen met bijbehorend mobo.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Demian Brunt schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 07:47:
Ooh ken genoeg i3s die een amd 8 core verslaan of redelijk bijhouden voor gamen.
Heb het niet zozeer over brands. Je vergeet gemakshave dat die i3 in die gevallen wel op zijn tenen loopt. terwijl de AMD 8 core nog ;zat ;ucht over heeft. Ook handif, daar we graag multitasken, nietwaar?
Preices de reden waarom we altijd de i3 afraden en direct naar de i5's verwijzen.

Feit is dat we nu achtcores consoles hebben en de games die meer cores gaan benutten alleen daarom al gaat toenemen. De i3 laaat zien wat HT doet als je cores tekort komt. Datzelfde gaat gebeuren met quadcores van Intel. HT gaat steeds meer nut krijgen.

Uiteraards hou je ook nog single/dual core achtige games, vooral online games hebben daar een handje van.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:14
Madrox schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:47:
[...]

Heb het niet zozeer over brands. Je vergeet gemakshave dat die i3 in die gevallen wel op zijn tenen loopt. terwijl de AMD 8 core nog ;zat ;ucht over heeft. Ook handif, daar we graag multitasken, nietwaar?
Preices de reden waarom we altijd de i3 afraden en direct naar de i5's verwijzen.

Feit is dat we nu achtcores consoles hebben en de games die meer cores gaan benutten alleen daarom al gaat toenemen. De i3 laaat zien wat HT doet als je cores tekort komt. Datzelfde gaat gebeuren met quadcores van Intel. HT gaat steeds meer nut krijgen.

Uiteraards hou je ook nog single/dual core achtige games, vooral online games hebben daar een handje van.
Ja dat weet ik, Ik verwijs ook niet naar multitasken enkel naar gamen.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

YouTube: GTA V - i7 CPU Scaling | Stock vs OC vs HT ON/OFF | Split-screen [REAL FPS]
Futureproof? Een i7 of Xeon met HT. Dan weet je iig zeker dat je cpu power overhoud voor multitasking.

• novosibirk
Dankjewel voor het posten van die link madrox, mijn punt is versterkt. De stock vs oc geeft een redelijk grote FPS boost van wel 20-25 fps. Dit is een 5 jaar oude i7, zo zie je dat de OC zeker wel zin heeft na een aantal jaar om toch die FPS boost te krijgen zodat je de game een stuk lekkerder loopt.
Voor de huidige generatie games zal het weinig uitmaken maar over een paar jaar zal het zeker wel uitmaken of je een i5 4460 hebt of een i5 4690k @ 4.5ghz (bijv.)

• Tackleberry
Bedankt voor alle reacties tot dusver.

Uitgangspunt voor mij is ook om NU de hardware te hebben en niet over drie of vier jaar een nieuw moederbord + cpu + geheugen kopen om weer bij de tijd te zijn.

Even een paar reacties eruit pikken.
rickboy333 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:39:
Dat ''in de toekomst ga ik overklokken'' komt er meestal toch niet van dus ik zou gewoon een non-K i5 met een Gigabyte G1.Sniper B6.
rickboy333 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:09:
Ook onzin. Waarom zou je iets kopen en het niet gebruiken. Een betere vraag waarom doet de TS de overklok nu niet meteen ?

Bovendien als het ''onzin'' is om €100 te besparen waarom zou TS dan een topic maken ?
CptChaos schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:52:
De investering om te kunnen overclocken, is al gauw 100 euro of meer, wil je fatsoenlijk kunnen overclocken. Tel daarbij op dat het in games niet noemenswaardig meer performance oplevert, waardoor overclocken weinig meerwaarde meer biedt, voor de investering die je er wel voor moet maken.

Ik zou daarom eerder een H97 of zelfs een B85 plankje nemen, met een i5 4460 bijvoorbeeld. :)
Overclocken ben ik zeker wel van plan, net zoals ik met mijn Core 2 Quad heb gedaan. Alleen doe ik dat pas zodra het nodig is, ik wil mijn hardware niet onnodig vroeg extra gaan belasten.
Als koeler is de Cooler Master Hyper 212 EVO goed genoeg.
Met het oog op overclocken speel ik dan toch liever op safe. Hoewel ik nu ook een 212 EVO heb die op zich prima voldoet.
Als voeding kan je beter de Seasonic S12II-Bronze 520W aangezien die een betere binnenkant heeft. Aangezien je je in de toekomst wil bezig houden met SLI (4K) is een 5xx W voeding inderdaat beter. Als je er van af ziet is een 450W voldoende.
Is SLI mogelijk met de Cooler Master GM G550M, of kan ik dan beter voor (bijvoorbeeld) die Seasonic gaan? Of switchen naar een 650 watt van bijvoorbeeld Cooler Master?
novosibirk schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:49:
Dankjewel voor het posten van die link madrox, mijn punt is versterkt. De stock vs oc geeft een redelijk grote FPS boost van wel 20-25 fps. Dit is een 5 jaar oude i7, zo zie je dat de OC zeker wel zin heeft na een aantal jaar om toch die FPS boost te krijgen zodat je de game een stuk lekkerder loopt.
Voor de huidige generatie games zal het weinig uitmaken maar over een paar jaar zal het zeker wel uitmaken of je een i5 4460 hebt of een i5 4690k @ 4.5ghz (bijv.)
Nou is dat een behoorlijke overclock naar mijn idee, maar dat is wel een beetje waar ik naar op zoek ben. Een setup die nu (ruim) voldoet en in de toekomst met wat overclocken (en extra kaart in SLI of huidige vervangen) weer een paar jaar verlengen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Ik zou geen geld investeren in een zware voeding om de optie open te houden om later sli/crossfire te gaan draaien: ervaring telt dat mensen toch niet daadwerkelijk sli/crossfire gaan draaien, aangezien een gpu vervangen door een sterker model een makkelijker plan is met minder nadelen.

That said: ik dacht dat de Cooler Master GM mindere interne componenten heeft dan de seasonic, dus ik zou sowieso voor de seasonic gaan (of voor een andere Cooler master met betere interne componenten.)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tackleberry schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:18:
Overclocken ben ik zeker wel van plan, net zoals ik met mijn Core 2 Quad heb gedaan. Alleen doe ik dat pas zodra het nodig is, ik wil mijn hardware niet onnodig vroeg extra gaan belasten.
Tegen die tijd dat het nodig is, is het verstandiger om de PC te upgraden. Wil je upgraden, dan zou ik dat gelijk doen, of anders niet. Je 'belast' er weinig extra mee, behalve je stroomrekening natuurlijk. ;)

• Tackleberry
Ben toch ineens aan het twijfelen geslagen. Wellicht toch maar wat geld uitsparen en niet overclocken met de inmiddels BBG-vertrouwde Core i5-4460... Even snel een willekeurig bijpassend moederbord gekozen. Scheelt me al zo'n 70 euro.

(is het de moeite om te kiezen voor een 4590 of 4690?)

Dat geeft meteen ruimte om er een extra SSD in te prikken. De ene van 250GB is wat krapjes aan het worden voor én OS én games.

Helaas is de keuze voor voedingen bij de beoogde shop puur tussen Cooler Master en Corsair. Weet niet of die twee elkaar veel ontlopen qua kwaliteit. Alternatief zou dan de Corsair CX500M zijn.

Lijkt dit er al meer op? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1MSI H97 PC Mate€ 79,95€ 79,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 362,95€ 362,95
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,95€ 66,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance Pro Series CMY8GX3M2A1600C9€ 55,50€ 55,50
1Cooler Master GM G550M€ 62,70€ 62,70
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 927,95

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ziet er goed uit ;)

• rickboy333
[b][message=44594812,noline]

Helaas is de keuze voor voedingen bij de beoogde shop puur tussen Cooler Master en Corsair. Weet niet of die twee elkaar veel ontlopen qua kwaliteit. Alternatief zou dan de Corsair CX500M zijn.
Uhh dan bij een andere schop kopen (verzendkosten is meestal toch gratis) Ik weet niet of je hem zelf in elkaar wil zetten of je het laat doen. Maar ik zou gewoon alles bij die schop bestellen en een Seasonic voeding apart kopen. Als je het zelf in elkaar wil zetten prima natuurlijk. Als je het in elkaar wil laten zetten kan je eventueel die voeding er zelf nog in doen. Stekkertjes aansluiten kan zelfs mijn vader nog :)

Maar anders zou ik gewoon voor de CM kiezen. De CM heeft matige caps maar geen crapxon caps.

TIME TO UPGRADE !!!

• Tackleberry
rickboy333 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 14:30:
Uhh dan bij een andere schop kopen (verzendkosten is meestal toch gratis) Ik weet niet of je hem zelf in elkaar wil zetten of je het laat doen. Maar ik zou gewoon alles bij die schop bestellen en een Seasonic voeding apart kopen. Als je het zelf in elkaar wil zetten prima natuurlijk. Als je het in elkaar wil laten zetten kan je eventueel die voeding er zelf nog in doen. Stekkertjes aansluiten kan zelfs mijn vader nog :)

Maar anders zou ik gewoon voor de CM kiezen. De CM heeft matige caps maar geen crapxon caps.
Laat hem idd in elkaar zetten, ook al kan ik dat prima zelf. Wil alle gezeik met eventuele schade of andere problemen voorkomen. Bovendien heb ik dan meteen drie jaar garantie op alles.

Dan ik ga maar voor de CM denk ik. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tackleberry op 18-07-2015 23:22 ]

Pagina: 1