Bij de DDA-vw die ik ken blijft ook alle IE bij de makers, claimen ze zelfs het recht om alle content te gebruiken in eigen reclame. Maar misschien heb ik de verkeerde gezien.
--
Inderdaad zou ik het volslagen onacceptabel vinden.
Algemene voorwaarden hebben 1 hoofddoel: risico's voor de leverancier minimaliseren en de winst maximaliseren. #kortdoordebocht. Inderdaad niet zomaar accepteren en of niet van toepassing verklaren of nadere afspraken maken in een overeenkomst. Waarom zou je per se de alg.vw. van de ontwikkelaar willen aanhouden? Bedenk: zij zijn degenen die geld willen krijgen van jou
Dan zou ik afspreken dat alle IE voor maatwerk wordt overgedragen aan de opdrachtgever. En niet pas na de laatste betaling: dan heb je een probleem als het een prutser blijkt maar je al wel veel uren hebt betaalt.
Voor bestaande componenten en standaardsoftware is het een ander verhaal, daar kan je inderdaad een eeuwigdurend gebruiksrecht vragen (en dan nog zou je geen niet-overdraagbare licentie willen accepteren). Gen probleem, je betaalt daar ook niet voor de niet-nodige uurtjes.
orf schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:32:
Dat kan in je voordeel zijn omdat het dan niet speciaal voor jou ontwikkeld wordt. Als wij gevraagd worden om het eigendomsrecht over te dragen, gebruiken we alleen maar open-source componenten.
En pas op dat je het IE van opensource code helemaal niet per se kan of mag overdragen. Daar moet je dan naar de klant vooraf al afspraken over maken.
Alle code IE bij opdrachtgever of opensource is ook prima IMHO. Ook dan kan je immers zelf verder onderhouden.
Edit:
Maar bij digibete ouders en dan vast geen contract van vele tonnen kan je het ook simpel houden en in gewonemensentaal zeggen dat je zelf alle code en software krijgt, voorzien van documentatie, zodat je het zelf mag en kunt onderhouden en beheren. Niet-overdraagbaar is dan niet zo belangrijk.
[
Voor 8% gewijzigd door
F_J_K op 15-07-2015 19:02
]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)