Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door Masvic op 20-09-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou de zaken als eigendom, onderhoud en domeinnamen expliciet opnemen in de overeenkomst en de zaken daarover in de Algemene Voorwaarden staan afwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:55

orf

De ICT-Office voorwaarden zijn wel erg in het voordeel van de leverancier opgesteld. Wij gebruiken tegenwoordig de DDA (Dutch Digital Agencies) voorwaarden. Die zijn iets aardiger naar de klant.

Het is inderdaad goed om in het contract af te wijken van de algemene voorwaarden. Je kunt voorstellen (of eisen) dat het eigendomsrecht wordt overgedragen. Let er op dat het bureau dan ook geen componenten, frameworks, e.d. kan gebruiken waarvan de licentie niet toestaat dat het eigendomsrecht overgedragen wordt. Het kan goed zijn dat het bureau veel componenten voor meerdere klanten hergebruikt. Dat kan in je voordeel zijn omdat het dan niet speciaal voor jou ontwikkeld wordt. Als wij gevraagd worden om het eigendomsrecht over te dragen, gebruiken we alleen maar open-source componenten.

Domeinnamen e.d. horen natuurlijk altijd op naam van de klant geregistreerd te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door orf op 15-07-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij de DDA-vw die ik ken blijft ook alle IE bij de makers, claimen ze zelfs het recht om alle content te gebruiken in eigen reclame. Maar misschien heb ik de verkeerde gezien.

--
Inderdaad zou ik het volslagen onacceptabel vinden.

Algemene voorwaarden hebben 1 hoofddoel: risico's voor de leverancier minimaliseren en de winst maximaliseren. #kortdoordebocht. Inderdaad niet zomaar accepteren en of niet van toepassing verklaren of nadere afspraken maken in een overeenkomst. Waarom zou je per se de alg.vw. van de ontwikkelaar willen aanhouden? Bedenk: zij zijn degenen die geld willen krijgen van jou :P

Dan zou ik afspreken dat alle IE voor maatwerk wordt overgedragen aan de opdrachtgever. En niet pas na de laatste betaling: dan heb je een probleem als het een prutser blijkt maar je al wel veel uren hebt betaalt.

Voor bestaande componenten en standaardsoftware is het een ander verhaal, daar kan je inderdaad een eeuwigdurend gebruiksrecht vragen (en dan nog zou je geen niet-overdraagbare licentie willen accepteren). Gen probleem, je betaalt daar ook niet voor de niet-nodige uurtjes.
orf schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:32:
Dat kan in je voordeel zijn omdat het dan niet speciaal voor jou ontwikkeld wordt. Als wij gevraagd worden om het eigendomsrecht over te dragen, gebruiken we alleen maar open-source componenten.
En pas op dat je het IE van opensource code helemaal niet per se kan of mag overdragen. Daar moet je dan naar de klant vooraf al afspraken over maken.
Alle code IE bij opdrachtgever of opensource is ook prima IMHO. Ook dan kan je immers zelf verder onderhouden.

Edit:

Maar bij digibete ouders en dan vast geen contract van vele tonnen kan je het ook simpel houden en in gewonemensentaal zeggen dat je zelf alle code en software krijgt, voorzien van documentatie, zodat je het zelf mag en kunt onderhouden en beheren. Niet-overdraagbaar is dan niet zo belangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 15-07-2015 19:02 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door Masvic op 20-09-2022 18:45 ]