HD6950 vs R9 290 Tri-X

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:23
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een R9 290 Tri-x aan te schaffen. Ik heb al besloten en moet nu alleen nog overstappen naar een andere voeding. Ik heb even naar het verbruik van al mijn componenten gekeken en eigenlijk schrok ik daar wel van. Ik haal max veel meer dan 500W, echter ik heb nooit problemen met mijn voeding gehad. Kan het zijn dat ik nog nooit de max bereikt heb van de voeding? Ik ben redelijk fanatiek in gamen en hou ervan om mijn games ook op hoge graphic settings te spelen.

Het verschil in gebruik tussen de videokaarten op max is ongeveer 100w, nu zat ik te denken dat als ik een 600W of 650W voeding haal ik hier wel mee uit de voeten kan. Graag hoor ik jullie mening.
Ik heb een tabel met mijn huidige build gemaakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Antec One Hundred€ 61,99€ 61,99
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Kingston 8GB 1333MHz DDR3€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 131,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een goede 500w voeding kan dat wel trekken, al krijgt hij het dan wel voor zijn kiezen, ik heb een soortgelijke build, maar dan met een 1100T, en mijn M12 520w is in-game het luidste onderdeel van mijn systeem.

Wel zal een R9 290 je CPU bij heel wat games laten bottlenecken, maar die kun je natuurlijk later nog vervangen voor een Skylake of Zen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Hoe heb je naar je verbruik gekeken? gemeten uit het stopcontact of TDP opgeteld?

500 watt voeding zou genoeg moeten zijn.

Either way: een 6950 lijkt mij goed in balans met een phenom x4: Een sterkere gpu gaat er voor zorgen dat je cpu bottleneck meer gaat opvallen, en lijkt mij zeer overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Ja, ik heb altijd al een supergoede performance gehad en eigenlijk sinds The Witcher 3 begint het me een beetje tegen te vallen. Ik kan nog steeds gamen, maar nu moet ik echt settings uit gaan zetten wil ik een normale FPS halen.

@ Ardjee
Ik heb zelf niet opgemeten wat het verbruik is, ik heb gezocht naar het verbruik naar mijn onderdelen en dat opgeteld.
De R9 290 is volgens jou dus in de huidige build geen verstandige upgrade. Dan kan ik misschien beter een jaartje afwachten en een compleet nieuwe pc in elkaar zetten. Ik wilde namelijk ook al overstappen naar een i5 of i7 en een ssd.
Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
GF187um schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:03:
Ik heb zelf niet opgemeten wat het verbruik is, ik heb gezocht naar het verbruik naar mijn onderdelen en dat opgeteld.
Hoe tel jij dan? :p Als ik alles optel kom ik op rond de 300W uit met de HD6950 en Phenom II X4 965.

Ik zou trouwens eerder naar bijvoorbeeld een tweedehands HD7950 kijken, die is ongeveer dubbel zo snel en past heel wat beter in jouw systeem. Wordt dit dan over een paar jaar ook te traag haal je dan een geheel nieuw systeem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:03

Thomg

Aww yiss

De 965 begint nu wel aardig oud te worden tho.
Je moederbord is ook vrij zwak, anders had ik gewoon gezegd gooi er een 8320 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
-The_Mask- schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:13:
[...]

Hoe tel jij dan? :p Als ik alles optel kom ik op rond de 300W uit met de HD6950 en Phenom II X4 965.

Ik zou trouwens eerder naar bijvoorbeeld een tweedehands HD7950 kijken, die is ongeveer dubbel zo snel en past heel wat beter in jouw systeem. Wordt dit dan over een paar jaar ook te traag haal je dan een geheel nieuw systeem.
Ik heb hieronder gekeken naar een ingame wattage van 230 van de 6950.

reviews: HD 6950 en HD 6970: nieuw high-end duo van AMD

Daarnaast heeft de 965 een verbruik idle van gemiddeld 77w en max gem 193w. Zie onderstaand.

productreview: AMD Phenom II X4 965 Black Edition review door Regeneration

Dat zou betekenen bij een maximale load zit ik al over de 400w met deze 2 componenten alleen.
Kan zijn dat ik de waardes verkeerd opvat maar ik hoor dan ook graag hoe jij aan de berekening komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
Wat je daar mist, is dat die verbruiken van het totale systeem zijn. Dus niet van de losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Jep. Zou zeker die R9 290 halen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
LongBowNL schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:59:
Wat je daar mist, is dat die verbruiken van het totale systeem zijn. Dus niet van de losse onderdelen.
Als ik hier kijk, dan zie ik een TDP van 140W en typical power consumption van alleen de cpu (tenminste dat neem ik aan) van 152.93W. Dan lijkt een max load van 193W niet gek. Ik word hier niet veel wijzer van in ieder geval. Lijkt mij gewoon dat die 965 zoveel gebruikt, ik zie niemand een andere waarde opgeven ook.

http://cpuboss.com/cpus/I...K-vs-AMD-Phenom-II-X4-965

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
Toch staat er echt in de reviews totaal verbruik. Daarnaast zegt TDP (Thermal Design Power) niet per se iets over het stroomverbruik.

Maar inderdaad 193 W totaal systeem verbruik is dan niet gek.

Het maximale verbruik van 6950 is trouwens 200W (typical gaming power 140W). Dus 152+140, zit ik toch echt rond de 300W. Hoewel je CPU niet op maximaal vermogen zal draaien tijdens games. misschien toch wel met zo'n relatief oud ding

[ Voor 6% gewijzigd door LongBowNL op 16-07-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je moet niet steeds naar het systeem verbruik kijken, incl. de rest van het systeem en het verlies van de voeding. Dan heb je namelijk alle onderdelen dubbel geteld en reken je het verlies van de voeding ook mee.

Totaal van jouw systeem is zo'n 300W zoals ik al zei.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
Ja ik snap het al, ik zit helemaal verkeerd te kijken. Theoretisch zou de kast dus makkelijk de R9 290 aankunnen. Maar ik zit dus met de bottleneck van de cpu en zwakke mobo.
Ik ben eruit, ik ga gewoon doorsparen en volgend jaar een mooie nieuwe kast bouwen met een i7, ssd, en waarschijnlijk dan een fury ofzo. Ik heb net even gecheckt en ik heb deze kast eind 2011 in elkaar gezet. Het is nu al bijna 5 jaar later dus dat lijkt me een mooi punt om weer een nieuw systeem te maken. Op naar de pc-builder.
Pagina: 1