Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel AANTALLEN.ALS functie hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 09:39
Beste tweakers ! :)

Ik zit met een probleem ik heb een excel sheet met in de B kolom een aantal datums. In de kolom F staat tekst. Nu moet ik zorgen dat als de datum in juli valt hij dan alle redenen van die maand optelt zodat ik dat weer in een grafiek kan verwerken.

http://imagebin.ca/v/28iAt5gs8EUL

Hier is een voorbeeld van de excel sheet.
En aangezien de sheet de datum bevat vanaf 1-1-2015 t/m nu wil ik het per maand in een grafiek in kaart brengen om de veranderingen te laten zien.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waar loop je vast, wat is je huidige formule? Kolom F lijkt me overigens niet relevant, blijkbaar zoek je alle regels waarbij de datum in maandX valt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• AcidBanger
Ik moet aan de hand van de datum ( dat is wanneer ik contact heb gehad met de klant) de reden weten dat zijn order is mislukt. Ik heb 22 redenen waar ik uit kan kiezen zodra ik ze bel. Al deze redenen hebben een nummer toegewezen gekregen. 1. 2. 3. 4. enzovoort.
Ik moet alle klanten die in juni zijn gesproken hun redenen tellen en in een grafiek plaatsen.
Voor alle datum tegelijk is geen probleem maar alleen 1 maand eruit filteren lukt me niet.

=AANTAL.ALS(Invoer!F:F;"1.*")
Dit is de vergelijking die ik gebruik om het aantal redenen te tellen zonder rekening met datum te houden.
Geld alleen voor reden 1 dan.

[ Voor 3% gewijzigd door AcidBanger op 15-07-2015 14:16 ]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 21:53
Ik zou een kolom (zichtbaar of onzichtbaar) maken met: =MAAND(B1) etc. Daarna tel je die kolom met aantal.als.

EDIT
De formule werkt niet als je "*-6-*" gebruikt?
Die werkt inderdaad niet. :X

[ Voor 30% gewijzigd door LongBowNL op 15-07-2015 14:23 ]

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:52

Saffie_time

Why use this? 42!

Is een draaitabel niet handig voor wat je wil zien?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kwam zelf al met aantallen.als, dan ben je er al namelijk. =AANTALLEN.ALS(A1:A20;"<1-1-2016";A1:A20;">=1-1-2015") geeft bijv. alles in 2015. Voeg nog een check op een andere kolom toe als je een bepaalde reden wilt tellen, en je bent er.

Edit: en een draaitabel is inderdaad handiger :)

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 15-07-2015 14:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

LongBowNL schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:18:
Ik zou een kolom (zichtbaar of onzichtbaar) maken met: =MAAND(B1) etc. Daarna tel je die kolom met aantal.als.
Waarom zou je daar een aparte kolom voor maken als je die bewerking gewoon in je AANTALLEN.ALS kunt nesten?

Maar zoals al gezegd: maak er een mooie draaitabel van, kom je een stuk verder mee.
Overigens kun je ook een grafiek gewoon baseren op gegevens in een draaitabel dus als het persé een grafiek moet zijn: maak de draaitabel en laat de grafiek zijn data gewoon daar uit halen.

• AcidBanger
Heb nu dit
=AANTALLEN.ALS(Invoer!B:B;"<30-6-2015";Invoer!B:B;">=1-6-2015";Invoer!F:F;"4.*")
En het werkt :D

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11 21:53
Croga schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:25:
[...]

Waarom zou je daar een aparte kolom voor maken als je die bewerking gewoon in je AANTALLEN.ALS kunt nesten?

Maar zoals al gezegd: maak er een mooie draaitabel van, kom je een stuk verder mee.
Overigens kun je ook een grafiek gewoon baseren op gegevens in een draaitabel dus als het persé een grafiek moet zijn: maak de draaitabel en laat de grafiek zijn data gewoon daar uit halen.
Meerdere wegen naar Rome.

=AANTALLEN.ALS(B1:B31;"<1-7-2015";A1:A23;">=1-6-2015") werkt ook. :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

F_J_K schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:20:
Je kwam zelf al met aantallen.als, dan ben je er al namelijk. =AANTALLEN.ALS(A1:A20;"<1-1-2016";A1:A20;">=1-1-2015") geeft bijv. alles in 2015. Voeg nog een check op een andere kolom toe als je een bepaalde reden wilt tellen, en je bent er.

Edit: en een draaitabel is inderdaad handiger :)
Een draaitabel kan niet groeperen op maanden vanuit een kolom met datums bij mijn weten? Dan moet je dus nog steeds een kolom met "MAAND(Bx)" toevoegen en dan kun je net zo goed de AANTAL.ALS functie gebruiken.
Croga schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:25:
[...]

Hoe wil je die functie nesten dan? Het bereik moet een kolom zijn, en "MAAND(B:B)" kan niet voor zover ik weet.
AcidBanger schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:25:
Heb nu dit
=AANTALLEN.ALS(Invoer!B:B;"<30-6-2015";Invoer!B:B;">=1-6-2015";Invoer!F:F;"4.*")
Niet de mooiste oplossing, maar wel effectief! Mooi zo!

[ Voor 4% gewijzigd door Icephase op 15-07-2015 14:30 ]

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:52

Saffie_time

Why use this? 42!

Icephase schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:28:
[...]
Een draaitabel kan niet groeperen op maanden vanuit een kolom met datums bij mijn weten? Dan moet je dus nog steeds een kolom met "MAAND(Bx)" toevoegen en dan kun je net zo goed de AANTAL.ALS functie gebruiken.
De maand selectie kan je toch simpel als filter toevoegen?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Saffie_time schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:35:
[...]

De maand selectie kan je toch simpel als filter toevoegen?
Ja maar als er dan een datum bijkomt in je brontabel selecteert 'ie die niet automatisch. Plus het is nog steeds geen groepering...

• Reptile209
  • Laatst online: 19:16

Reptile209

- gers -

AcidBanger schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:25:
Heb nu dit
Realiseer je je dat je nu 30-6 niet meeneemt? ;)

Zo scherp als een voetbal!

• AcidBanger
Had het inderdaad al gezien tijdens de eerste "echte" test ":)
Pagina: 1