Toon posts:

speakerkabel splitsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik speel in een band en we hebben een eigen repetitieruimte met een aantal apparaten.
Geluid van keyboard en microfoons gaat via een mixer naar een versterker, die op 2 kanalen 100 W uitstuurt. op het ene kanaal staat een oude HH electronics 100 W passieve luidspreker aangesloten, op het andere kanaal een 400W (goedkope) passieve luidspreker.

Nu hebben we recent 2 autospeakers op de kop getikt voor 15 eu, en we vroegen ons af of het mogelijk is deze aan te sluiten op de versterker waar de andere speakers ook al op zijn aangesloten. Beide autospeakers vragen niet meer dan 20 W, en de volumeknop van onze versterker staat zelden over de helft gedraaid. Als dat mogelijk is, hoe? kabels hebben we, maar waar moeten we wat aansluiten om niks op te blazen.

Yo

Verwijderd

Topicstarter
Correctie: de versterker stuurt 2 keer 200W uit!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

1: Je moet even kijken wat de impedantie van de speakers(zowel de nieuwe als de bestaande) is (4/8/16ohm). Daarnaast kijken welke impedantie de versterker verwacht op de uitgangen. Afhankelijk hiervan kun je de extra speakers in serie of parallel aansluiten.

2: Een 20 watt (hifi) speaker op een versterker aansluiten die 200W (kan) uitsturen is gewoon geen goed idee.
Zeker voor repetitieruimtes verwacht ik dat het volume hoger dan gemiddeld staat. Die speakers gaan het gewoon niet redden en zullen binnen no-time kapot zijn.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben niet bepaald een expert op dit gebied maar volgens mij ben je wel een wat rare situatie aan het creëren :)

Voor de versterker is vooral het ohmage van wat er aan hangt van belang. Als je speakerdraden splitst en over meerdere speakers verdeeld ben je een parallelle schakeling aan het maken waardoor de weerstand lager wordt, dat kan impact hebben op de versterker.

Die 20 watt autospeakers gaan dit sowieso niet leuk vinden denk ik, en als ze wel in het circuit passen doordat ze een heel hoog ohmage hebben gaat er toch nauwelijks geluid uitkomen dus ik zou die dingen vergeten. Als ze een laag ohmage hebben blaas je ze in no time op denk ik.

Ik zou op zoek gaan naar 2e hands PA speakers met een wattage/ohmage dat kan werken met jullie versterker (powered mixer neem ik aan?).

[ Voor 7% gewijzigd door Jheroun op 15-07-2015 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rare situatie inderdaad, haha, gelukkig is het tijdelijk.

Impedantie van de grote speakers zijn beide 8 ohm, versterker verwacht ook 8 ohm op outputs. Impedantie van autospeakers kunnen we niet achterhalen, ze zijn ingebouwd in een soort kast. We hebben ze al getest aan de versterker (zonder de grote speakers er aan) en ze geven zeker hard genoeg geluid met volume op versterker halverwege.

Het is geen powered mixer, maar een Skytec SPL 400.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:25:
Rare situatie inderdaad, haha, gelukkig is het tijdelijk.

Impedantie van de grote speakers zijn beide 8 ohm, versterker verwacht ook 8 ohm op outputs. Impedantie van autospeakers kunnen we niet achterhalen, ze zijn ingebouwd in een soort kast. We hebben ze al getest aan de versterker (zonder de grote speakers er aan) en ze geven zeker hard genoeg geluid met volume op versterker halverwege.

Het is geen powered mixer, maar een Skytec SPL 400.
Tja. Zonder die impedantie kun je weinig anders doen dan op eigen risico ze aansluiten en kijken of er geen rook uit je versterker komt....
Ik zou ze voor de zekerheid dan in serie aansluiten.

Maar nogmaals: het is gewoon een slecht idee. Dat er voldoende geluid uit de speakers komt als je de versterker op half volume zet zegt helemaal niets.

edit: nu zie ik wel dat die budgetversterker sowieso de 200 Watt lang niet gaat halen, dus heb je in ieder geval iets van een beveiliging :+

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 15-07-2015 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties guys! weet nog niet precies wat ik ga doen.

Als ik ze in serie zou aansluiten, wat sluit ik dan op wat aan? (moet ik dan die +/- kabels van elkaar splitsen)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Afbeeldingslocatie: http://www.popschoolmaastricht.nl/images/luidsprekers_serie.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.popschoolmaastricht.nl/images/luidsprekers_parallel.gif

Of je kabels moet splitsen hangt van je apparatuur, aansluitmogelijkheden, gebruikte stekkers etc af.
Pic says it all.

Verwijderd

Topicstarter
Jaa ik weet natuurlijk wat serie en parallel is, maar dat zou dan betekenen dat ik de - van de ene speaker moet aansluiten op de + van mn andere speaker?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Je weet wel wat serie en parallel is maar je vraagt wel hoe je iets in serie aansluit? ;)

Ja correct. De plus van de ene speaker aan de min van de volgende speaker. Zoals ook op het plaatje staat dus....

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jheroun schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:19:
Ik ben niet bepaald een expert op dit gebied maar volgens mij ben je wel een wat rare situatie aan het creëren :)

Voor de versterker is vooral het ohmage van wat er aan hangt van belang. Als je speakerdraden splitst en over meerdere speakers verdeeld ben je een parallelle schakeling aan het maken waardoor de weerstand lager wordt, dat kan impact hebben op de versterker.

Die 20 watt autospeakers gaan dit sowieso niet leuk vinden denk ik, en als ze wel in het circuit passen doordat ze een heel hoog ohmage hebben gaat er toch nauwelijks geluid uitkomen dus ik zou die dingen vergeten. Als ze een laag ohmage hebben blaas je ze in no time op denk ik.

Ik zou op zoek gaan naar 2e hands PA speakers met een wattage/ohmage dat kan werken met jullie versterker (powered mixer neem ik aan?).
Off topic:
Ik ben zo langzamerhand in fora uiteenlopende "-age-woorden" tegengekomen zoals amperage voor stroom wattage voor vermogen enz., woorden die inmiddels hier en daar ingeburgerd lijken te zijn. Voltage is in deze reeks overigens wel een bestaand woord, oorspronkelijk uit het Engels. Maar het totaal niet bestaande woord ohmmage in plaats van weerstand zag ik nog niet eerder. Het volgende woord zal misschien als het zo doorgaat wel millimeterage worden in plaats van dikte :). Het zou me niet eens verbazen. Enfin, als een woord vaak genoeg gebruikt wordt, raakt het onvermijdelijk ingeburgerd, hoe fout het woordgebruik eigenlijk ook is en hoe "zeer" ;) dat sommigen dat ook gaat doen.

Een enkeling past bewust deze woordkeuze toe omdat hij (onterecht) bang is anders niet begrepen te worden. In dat geval één advies, niet doen. Gebruik altijd en overal de woorden die er voor staan. Mensen die een woord niet meteen begrijpen zoeken het wel op.

On topic, ondertussen heb je wel degelijk gelijk. Dus houd de totale vervangingsimpedantie in de gaten en daarnaast even belangrijk de impedantieverdeling. Houd je daar totaal geen rekening mee, dan loop je nog afgezien van het risico van opblazen kans dat de ene speaker bijna alle geluid te verstouwen heeft terwijl de andere zoals je ook al aangeeft bijna niets uitkomt omdat die verhoudingsgewijs een veel te hoge impedantie heeft. Kortom, het klopt volledig wat je betoogt.
Hoe een en ander werkt met serie- en parallelschakelen mag bekend worden verondersteld.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Techneut schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:28:
[...]
Off topic:
Ik ben zo langzamerhand in fora uiteenlopende "-age-woorden" tegengekomen zoals amperage voor stroom wattage voor vermogen enz., woorden die inmiddels hier en daar ingeburgerd lijken te zijn. Voltage is in deze reeks overigens wel een bestaand woord, oorspronkelijk uit het Engels. Maar het totaal niet bestaande woord ohmmage in plaats van weerstand zag ik nog niet eerder. Het volgende woord zal misschien als het zo doorgaat wel millimeterage worden in plaats van dikte :). Het zou me niet eens verbazen. Enfin, als een woord vaak genoeg gebruikt wordt, raakt het onvermijdelijk ingeburgerd, hoe fout het woordgebruik eigenlijk ook is en hoe "zeer" ;) dat sommigen dat ook gaat doen.

Een enkeling past bewust deze woordkeuze toe omdat hij (onterecht) bang is anders niet begrepen te worden. In dat geval één advies, niet doen. Gebruik altijd en overal de woorden die er voor staan. Mensen die een woord niet meteen begrijpen zoeken het wel op.

On topic, ondertussen heb je wel degelijk gelijk. Dus houd de totale vervangingsimpedantie in de gaten en daarnaast even belangrijk de impedantieverdeling. Houd je daar totaal geen rekening mee, dan loop je nog afgezien van het risico van opblazen kans dat de ene speaker bijna alle geluid te verstouwen heeft terwijl de andere zoals je ook al aangeeft bijna niets uitkomt omdat die verhoudingsgewijs een veel te hoge impedantie heeft. Kortom, het klopt volledig wat je betoogt.
Hoe een en ander werkt met serie- en parallelschakelen mag bekend worden verondersteld.
Ik wilde dezelfde opmerking nog maken. 'Ohmage' bestaat niet., of is in ieder geval niet gangbaar. Uiteindelijk besloten om het niet te doen om geen onnodige discussie los te maken. Echter nu de TS antwoord heeft op zijn vraag een terechte opmerking.

Overigens @ TS: je kunt nog met een multimeter de gelijkstroomweerstand van de speaker meten. Deze zal in de buurt komen van de impedantie(4/8/16). Bijvoorbeeld 6.8 Ohm voor een speaker met impedantie van 8Ohm.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 15-07-2015 14:49 ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:28:
[...]
Off topic:
Ik ben zo langzamerhand in fora uiteenlopende "-age-woorden" tegengekomen zoals amperage voor stroom wattage voor vermogen enz., woorden die inmiddels hier en daar ingeburgerd lijken te zijn. Voltage is in deze reeks overigens wel een bestaand woord, oorspronkelijk uit het Engels. Maar het totaal niet bestaande woord ohmmage in plaats van weerstand zag ik nog niet eerder.
Mijn welgemeende excuses. Deze wellicht op een foutief anglicisme gebaseerde onjuistheid zal ik uit mijn systeem proberen te krijgen. Maar dat kon wel eens de nodige weerstand ervaren ;) Moeten we overigens om het helemaal correct te maken niet spreken over impedantie in plaats van weerstand?

Wij hebben het in de oefenruimte eigenlijk altijd over ohmages, ik zal de rest van de band in de opvoeding meenemen :)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Jheroun schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:47:
[...]

Moeten we overigens om het helemaal correct te maken niet spreken over impedantie in plaats van weerstand?
Klopt. Impedantie is de frequentieafhankelijk weerstand. Ook wel complexe weerstand genoemd.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-01 22:26
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:25:

Impedantie van de grote speakers zijn beide 8 ohm, versterker verwacht ook 8 ohm op outputs. Impedantie van autospeakers kunnen we niet achterhalen, ze zijn ingebouwd in een soort kast.
Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat ze 4 Ohm zijn, dat is gebruikelijk bij car audio.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1