GPU dood?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thundrisad
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-07 19:35
Beste Tweakers,

gisteren crashte mijn pc uit het niets (rare lijnen door het beeld, toen zwart). De gpu is een Radeon HD 6800 series, oud beestje dus al.
Sindsdien komt de pc niet verder dan het windows logo, vlak voor het inlogscherm gaat de boel op zwart.
Als ik boot op lage resolutiemodus (640x400) komt hij wel tot het inlogscherm, maar tijdens het spelen van windows muziek zoomt en crasht hij weer naar zwart. Safe mode werkt wel gewoon.

Ik heb in safe mode de drivers verwijderd (inclusief een programma om zeker te weten dat alles gesweept is). Daarna start windows weer in normale modus. Echter, zodra ik de drivers weer installeer (geprobeerd handmatig & met de windows wizard) en de pc reboot crasht hij weer. Ik heb ook een oudere versie van de driver geprobeerd: zelfde probleem.

Kan ik concluderen dat de GPU overleden is of is er iets dat ik nog over het hoofd zie?

Specs:
AMD Phenom(tm) II X4 955 3,21GHz
ASRock 970 Extreme4 moederbord
8,00GB RAM
Windows7 64bit

Alvast bedankt.

P.s. Als ik de kaart zou moeten vervangen, moet ik nog ergens op letten? Of kan elke kaart met een PCIe aansluiting in principe in m'n toch al wat verouderd moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Thundrisad op 15-07-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-08 23:07
Thundrisad schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:03:
Beste Tweakers,

gisteren crashte mijn pc uit het niets (rare lijnen door het beeld, toen zwart). De gpu is een Radeon HD 6800 series, oud beestje dus al.
Sindsdien komt de pc niet verder dan het windows logo, vlak voor het inlogscherm gaat de boel op zwart.
Als ik boot op lage resolutiemodus (640x400) komt hij wel tot het inlogscherm, maar tijdens het spelen van windows muziek zoomt en crasht hij weer naar zwart. Safe mode werkt wel gewoon.

Ik heb in safe mode de drivers verwijderd (inclusief een programma om zeker te weten dat alles gesweept is). Daarna start windows weer in normale modus. Echter, zodra ik de drivers weer installeer (geprobeerd handmatig & met de windows wizard) en de pc reboot crasht hij weer. Ik heb ook een oudere versie van de driver geprobeerd: zelfde probleem.

Kan ik concluderen dat de GPU overleden is of is er iets dat ik nog over het hoofd zie?

Specs:
AMD Phenom(tm) II X4 955 3,21GHz
ASRock 970 Extreme4 moederbord
8,00GB RAM
Windows7 64bit

Alvast bedankt.

P.s. Als ik de kaart zou moeten vervangen, moet ik nog ergens op letten? Of kan elke kaart met een PCIe aansluiting in principe in m'n toch al wat verouderd moederbord.
Heb je de mogelijkheid de GPU in een andere PC te testen of heb je nog een andere GPU liggen om in je systeem te hangen? Anders ga je misschien een andere GPU kopen en loop je tegen hetzelfde probleem aan.

Let er bij het eventueel kopen van een GPU op dat je voeding toereikend is (en daarbij zegt het wattage niet zo veel maar meer het merk en de gebruikte componenten) en dat de voeding de juiste power connectors heeft voor de nieuwe kaart. Vandaag de dag is dat meestal 1x 6pin en 1x 8 pin voor de wat krachtigere kaarten.