Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 23:08
Onze laptops hebben Intel 5100/5600 AGN PCIe-kaartjes ingebouwd.

Op vakantie hebben we WIFI, maar ben ik niet zo zeker van de ontvangst op de plaats waar de laptops staan. Ik overweeg een modem met WIFI mee te nemen om een wireless bridge te kunnen maken, maar een losse WIFI USB dongle aan bijvoorbeeld 2m draad is wat handzamer.

Daarvoor zou ik dan nog een dongle moeten aanschaffen, bij voorkeur meteen 802.11ac en USB3. Met wat zoeken kom ik wel veel vragen en incompatibiliteit tegen, maar weinig advies en succesverhalen.

Iemand een tip voor een model dat vrijwel zeker werkt?

Andere suggesties zijn ook welkom. Ik heb geen ervaring met high gain antennes, maar ik vermoed dat ik met een betere antenne op een langzamere standaard misschien een stabielere verbinding overhoud.

Alvast bedankt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Bedankt :-) Ik verwacht geen uitgekauwd antwoord, maar had gehoopt op een pointer of ervaring.

De meeste lijstjes proberen je van een probleemsituatie naar een oplossing te helpen: ik heb een stuk tegenstribbelende hardware (USB), ben erachter wat erinzit (lsusb, vendor/device id) en ga nu op zoek naar de chip om te zien of die ondersteund wordt.

Ik wil het andersom doen: gewenste eigenschappen aan de hardware (werkt onder linux, USB(3), 802.11 ac). Via wikipedia kom ik wel op een aantal drivers (iwlwifi, ath10k), en vanaf daar weer bij chipsets (allerlei "iets met N", en "qualcom chips met ac support", respectievelijk).

De kans op 802.11ac via USB is dus niet zo groot, maar als ik wil uitzoeken welke producten im Frage komen, zou ik:
  • de lijst van "qualcom chips met ac support" en
  • de lijst van "iets met N" kunnen samenvoegen, en
  • van die lijst met chips (10? 15? 20?) proberen uit te vinden welke AC (niet 230V..) ondersteunen,
  • van de resulterende lijst (x?) kunnen proberen uit te vinden of er producten op de markt zijn waarin die chip mogelijk verwerkt is
  • die lijst producten rangschikken op geschatte prijs en beschikbaarheid
  • van de top 5 de feitelijke prijs en beschikbaarheid achterhalen bij verkooppunten die het kunnen leveren voor ik op vakantie ga.
Als er iemand voorbijkomt was die had roept: "Linksys XYzAC1.2G v2014r5 doet het bij mij" dan had ik iets gerichter kunnen zoeken. M'n stappenplan te doorlopen is meer een puzzel voor tijdens de vakantie ;-)

Misschien andere ervaringen met het verbeteren van de ontvangst/communicatie op hotelkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En de Pricewatch was geen optie om precies te doen wat je wilt? Ik heb al het filter op USB3 gezet voor je, nu mag je de rest zelf doen. Smijt de producten die je vind door Google + Linux en je hebt toch een aardig beeld van hoe en wat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Hero, bedankt dat je de moeite hebt genomen iets te posten :-)

Wel nuttig vanuit Linux perspectief is de dev-id-lijst van wikidevi: een timeline waarop te zien is wanneer device ID voor het eerst in de (mainline) kernel gespot is. Uit de modulenaam is daarna met wat fantasie de interface en de wifi-standaard af te leiden.

Op dezelfde site zijn nog een paar handige lijstjes, oa een met enkel USB-WIFI-apparaatjes met daarbij het aantal antennes en indien aanwezig de antenneaansluiting, en bij de meeste apparaten doorkliklinks naar meer info.

Ondanks dat nog niet voldoende resultaat om gericht ervaringen en reviews te gaan zoeken. In mijn geval gaat het al in de richting van meer tijd kosten dan het in de vakantie gaat opleveren, vooralsnog een los routertje in de koffer.

Bedankt voor het meedenken.

PS: topictitel bijwerken kan ik niet vinden, zoek ik niet goed of hoort dat zo?

[ Voor 3% gewijzigd door wankel op 15-07-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is geen phpBB waar dat kan via de TS bewerken. Hier moet je de juiste knopjes voor hebben en dat hebben alleen moderators en hoger. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wankel
Hero of Time schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:19:
Hier moet je de juiste knopjes voor hebben en dat hebben alleen moderators en hoger.
Ah, ok, helaas, dan moeten toekomstige zoekers door alle bagger heenlezen voor ze erachter komen dat de titel meer voorstelt dan de inhoud :-(

Als nabrander, stom dat ik daar niet eerder aan dacht, de heise.de-prijsvergelijker, met uitgebreidere filtermogelijkheden dan de meeste sites.

De goedkoopste optie (ALFA Network AWUS036AC) daar had ik hier ook al op de pricewatch gezien, maar dan voor het dubbele van de prijs. Het leuke van die kaart is dat de antenne's afneembaar zijn; het minder leuke is dat hij niet voor een aardige prijs in NL verkrijgbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door wankel op 16-07-2015 00:17 . Reden: url repareren ]

Pagina: 1