Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanschaf advies voor nieuwe Gaming computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben aan het twijfelen tussen 2 computers, die ik kan kopen namelijk; de Alienware 15 (2015 versie) en de MSI GT72 2QE Dominator Pro. (Wellicht raden jullie juist een andere laptop aan, elke tip is welkom)

Ik wil de laptop gaan gebruiken om mee te gamen, ik aspeel vooral spellen die veel grafische kracht vragen (Batman Arkham Knight, GTA-V, Battlefield Hardline het liefst op hoge settings te spelen)
maar ook om er 3d modellen mee te maken (Game mods) Deze maak ik voornamelijk in 3DS Max.
De laptop moet daarom goed kunnen renderen en moet snel genoeg zijn om mijn spellen op hoge settings kan afspelen.

Mijn budget is rond de 2000 euro, iets meer mag maar niet te veel.
Ik ga de laptop vooral als Desktop replacement gebruiken, natuurlijk zal ik hem af en toe meenemen naar een Lanparty of iets dergelijks, maar hij zal voornamelijk thuis gebruikt worden.

Ik ben erg aan het twijfelen, mede door verschillende (vooral uiteenlopende) reviews van beide laptops.
De een raad de MSI aan, de ander de Alienware, ik zou alleen graag willen weten welke van de twee werkelijk het beste is, of zouden jullie mij iets anders aanraden? Zoals ik al zei, elke tip is welkom.
Ik zou het heel fijn vinden als jullie me uit mijn twijfels zouden kunnen helpen.

Dankjewel voor het antwoord en hopelijk de gouden tip,

Vriendelijke groeten,

Thierry (tad18)

• test_slang_776
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Alienware 15 is af te raden. Bios is gelocked, relatief duur en oververhit snel, wat tot throttling leidt.

GT72 is een laptop waar ik niets slechts over gehoord heb (en dat is positief ;)). Enige probleem is 17 inch, dus vrij zwaar, log en dus lastig te vervoeren. Maar dat zou volgens jouw post geen probleem moeten zijn. Ook zit er een mooi ips scherm in en komt met 970m of 980m. (Als ik jou was zou ik voor de 980m gaan)

Nadeel is echter de bga-gimped 4720hq processor. Werkt prima als je gaat gamen, maar legt het af tegen socketed processoren zoals de i7 4790k met zwaardere operaties zoals vms en renderen.

Mijn advies is daarom de clevo p751zm met i7 4790k, 16gb ram, 980m. Dit is veruit de beste optie die je kan krijgen voor je budget. Wellicht valt het iets hoger uit (2100 ofzo), maar goed.

Lees meer over deze laptop http://forum.notebookrevi...e-batcave.767105/page-156

Enige punt is, nieuwe processoren (skylake) en bijpassend ddr4 gaat wss in oktober tot december gereleased worden in deze laptop. Dus kan je wachten, is dat misschien aan te raden. :) topic: http://forum.notebookrevi...ew-batcave.776183/page-13

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 14:26
Om te beginnen. Als je niet van plan bent je computer veel te verplaatsen overweeg een desktop te bouwen.
Dat klinkt misschien raar maar je haalt een veel betere prijs prestatie verhouding en je houd de kans om hem later te upgraden. Kijk bijvoorbeeld naar deze Best Buy Guide.

reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2015

Als dat niet kan ook niet erg. Zoals je kunt zien ben ik ook eigenaar van een Alienware 17 laptop. Simpel weg omdat ik niet de luxe heb voor een desktop.

Wat betreft laptops. Dat is een beetje smaak en voorkeur: Er zijn grofweg twee soorten laptops en een beetje twee partijen te verdelen hier op tweakers.
1. Je hebt de mensen die gewoon een goede gamelaptop willen en die kopen bij merken als MSI, ASUS en Alienware en ook uiterlijk belangrijk vinden.
2. je hebt mensen die voor custom build laptops gaan zoals Xbook en BTO. Deze worden grotendeels gebouwt in Clevo barebones dat zijn gewoon vierkante bakken met snelle hardware.

Ik ga er vanuit dat je onder de eerste groep valt vanwege de keuze die je aangeeft. Neem een 17 inc is lekker voor gamen en werken op je laptop. Als ik het zo bekijk heb je drie keuzes.

Asus G751
pricewatch: Asus Republic Of Gamers G751JY-T7234H

Msi Dominator
pricewatch: MSI GT72-2QE16SR21BW (Dominator Pro)

Alienware 17r2
Tweede keus op de website met 16gb intern geheugen en 128 gb ssd.

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik de Asus nemen om de reden dat deze in verhouding het meeste bied
een grote 512gb ssd (gezien de spellen die je wilt spelen wel nodig) Snelle processor en 980m grafische kaart. Snelste van het moment. Maar het zon alle drie goede laptops. Klinkt raar maar koop ook wat je mooi vind. Besteed geen 2000 euro aan iets waarvan je denk had ik maar die andere mooiere genomen

Als laatste nog wat reacties op mijn bovenbuurman

Zaken wat betreft de Alienware en een gelockte Bios. Ik denk dat je daar niet veel mee gaat doen dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Ze zijn simpel weg niet te upgraden en weinig mensen die dat doen.
Desktopproccesor is leuk maar deze mobile versies zal hij al zelden volledig benutten dus is niet echt noodzakelijk.

Nickname KasPlantje.

• test_slang_776
Wat ontzettend kort door de bocht die eerste vergelijking en conclusie! Maakt echt geen sense om hem te classificeren in de ene of andere groep...

Zoals ik al zei, voor gamen is een 4720hq processor genoeg, maar ga je zware cpu based zaken als virtual machines en 3d renders doen, merk je de limieten al gauw (de limieten van een BGA cpu.. Als je wil kan ik een bron sturen die het eens duidelijk uitlegt), vandaar dat ik de OP sterk aanraad eens naar die clevo met desktop cpu te kijken, hij gaat er namelijk significant veel aan hebben.

Gelocked bios is niet direct het probleem (alienware), meer het throttlen omdat dat ding een enorme blijkbaar enorm heet wordt.. Lees maar eens wat forums en reviews, kom je dit verschijnsel snel tegen..

Tenslotte zijn gt72 en die g751 prima laptops, maar op gaat veel meer winst halen van een clevo met desktop processor.

• GerGio
Ik zou zeggen lees voor de lol de afgelopen koopadviezen voor High end Gaming Laptops eens door en je komt denk ik tot de zelfde conclusie. Simpel weg een constatering.
Ik veroordeel ermee niemand en plaats niemand in hokjes ofzo. Ik kijk simpel weg in welke richting ik moet denken :S. Thats all.

Ik vind het een leuke tip die Desktop CPU maar dat ga je nooit redden voor het budget wat hij heeft.
Je komt op meer dan 2500 euro uit als je ook nog een beetje intern geheugen en een redelijke SSD wilt hebben. Daarnaast is het TN paneel op die laptop niet erg best qua kleurweergave volgens de tweakers review:

reviews: BTO 17CL63: 'draagbare desktop' met dito prestaties

Ik render ook op mijn Alienware 17 dus ik weet dat renderen gewoon weg veel CPU kracht vergt. Kwestie van persoonlijke keuzes denk ik. Is het van groter belang dan het verplaatsen van de laptop. Bouw een goede x99 of z79 desktop. Is het verplaatsen belangrijker koop dan een wat langzamere laptop
Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is het volgende kijk wat je belangrijk vind en stem daar je keuzes op af. Ik heb een onwijs goede Alienware laptop met 880m en 120hz truelife scherm wat echt geweldig is.
Ik reis veel dus daarom heb ik een laptop nodig. Daar lever ik prestaties op in. Is niet erg dat weet ik.

Wat betreft de Alienware 15. Het grootste probleem is dat de 180w psu niet genoeg is om een 980m van stroom te voorzien. Daardoor loopt hij tegen zijn limit aan. Alienware 17r2 heeft overigens hetzelfde probleem.

Hij vraagt om een laptop in dat geval zeg ik kijkende naar het budget etc. Neem die Asus g751.
Die bied simpelweg het meeste voor dat budget. goede processor, goede grafische kaart, grote SSD
en een goed IPS scherm.

Nickname KasPlantje.

• Royrs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 15:52
test_slang_776 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:37:
Wat ontzettend kort door de bocht die eerste vergelijking en conclusie! Maakt echt geen sense om hem te classificeren in de ene of andere groep...

Zoals ik al zei, voor gamen is een 4720hq processor genoeg, maar ga je zware cpu based zaken als virtual machines en 3d renders doen, merk je de limieten al gauw (de limieten van een BGA cpu.. Als je wil kan ik een bron sturen die het eens duidelijk uitlegt), vandaar dat ik de OP sterk aanraad eens naar die clevo met desktop cpu te kijken, hij gaat er namelijk significant veel aan hebben.

Gelocked bios is niet direct het probleem (alienware), meer het throttlen omdat dat ding een enorme blijkbaar enorm heet wordt.. Lees maar eens wat forums en reviews, kom je dit verschijnsel snel tegen..

Tenslotte zijn gt72 en die g751 prima laptops, maar op gaat veel meer winst halen van een clevo met desktop processor.
Heb je aandelen van een Clevo partij? ;) Bijna elk topic zie ik wel een comment van jou voorbij komen met een Clevo aanrader.

Op het gebied van cooling, fan noise en scherm is Clevo niet altijd de beste optie.

• test_slang_776
Royrs schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:43:
[...]

Heb je aandelen van een Clevo partij? ;) Bijna elk topic zie ik wel een comment van jou voorbij komen met een Clevo aanrader.

Op het gebied van cooling, fan noise en scherm is Clevo niet altijd de beste optie.
Heel simpel. De prijs is significant lager dan concurrenten zoals MSI en Asus... Terwijl de specs minstens even goed zijn. Cooling, serieus, noem eens een 15 inch laptop met betere koeling? Dat is totaal geen probleem op de p650se en zeker niet op de p751zm.
Scherm is ook volledig te customizen, is vaak een prima LG of AOU ips scherm. Niets mis mee dus. Fan noise is wellicht wat hoger, maar het is dan ook een 15 inch... Natuurlijk krijg je dat. Het is in ieder geval minder dan een 15 inch Alienware...

Daarnaast is BTO overpriced. Bij laptopplus.nl of ceg-hardcorecustom heb je een p751 met alles er op en er aan voor 2100 tot 2200 euro...

Het zou trouwens vreemd zijn als ik in het ene topic een clevo aan zou raden en in de andere een MSI, wanneer dezelfde eisen gesteld zijn..

[ Voor 6% gewijzigd door test_slang_776 op 15-07-2015 11:58 ]

• Royrs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-10 15:52
test_slang_776 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:55:
[...]

Heel simpel. De prijs is significant lager dan concurrenten zoals MSI en Asus... Terwijl de specs minstens even goed zijn. Cooling, serieus, noem eens een 15 inch laptop met betere koeling? Dat is totaal geen probleem op de p650se en zeker niet op de p751zm.
Scherm is ook volledig te customizen, is vaak een prima LG of AOU ips scherm. Niets mis mee dus. Fan noise is wellicht wat hoger, maar het is dan ook een 15 inch... Natuurlijk krijg je dat. Het is in ieder geval minder dan een 15 inch Alienware...

Daarnaast is BTO overpriced. Bij laptopplus.nl of ceg-hardcorecustom heb je een p751 met alles er op en er aan voor 2100 tot 2200 euro...

Het zou trouwens vreemd zijn als ik in het ene topic een clevo aan zou raden en in de andere een MSI, wanneer dezelfde eisen gesteld zijn..
Voor dezelfde prijs heb je ook een Asus G751JY die op de genoemde punten (cooling, fan noise, scherm) wel beter is met zo goed als dezelfde spec's. Echter wel een 17" (desktop replacement - zie OP) en mobile CPU die minder goed scoort. Het is maar net waar je de voorkeur voor hebt.

In mijn ogen is het niet vreemd om meerdere keuzes aan te bieden met pro's en con's van de verschillende keuzes. Advies mag iets objectiever naar mijn mening.

• test_slang_776
Royrs schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:12:
[...]

Voor dezelfde prijs heb je ook een Asus G751JY die op de genoemde punten (cooling, fan noise, scherm) wel beter is met zo goed als dezelfde spec's. Echter wel een 17" (desktop replacement - zie OP) en mobile CPU die minder goed scoort. Het is maar net waar je de voorkeur voor hebt.

In mijn ogen is het niet vreemd om meerdere keuzes aan te bieden met pro's en con's van de verschillende keuzes. Advies mag iets objectiever naar mijn mening.
Het punt is, mijn hele advies is gebaseerd op de 4790k processor... Vandaar kies ik de clevo, omdat andere laptop dat niet bieden. Nogmaals, bij cpu intensieve bewerkingen is een BGA cpu limiterend. Dat is geen mening, maar een feit - dus objectief...

Proof: http://forum.notebookrevi...cessors-limit-png.125547/

• GerGio
test_slang_776 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 13:18:
[...]

Het punt is, mijn hele advies is gebaseerd op de 4790k processor... Vandaar kies ik de clevo, omdat andere laptop dat niet bieden. Nogmaals, bij cpu intensieve bewerkingen is een BGA cpu limiterend. Dat is geen mening, maar een feit - dus objectief...

Proof: http://forum.notebookrevi...cessors-limit-png.125547/
Heb je ook gekeken wat dat kost. Ik kan hem namelijk niet vinden voor de schampere 2100 euro.
Ik heb even de moeite genomen om even de sites na te lopen. Scherm kun je niet veranderen.
Daarnaast kom ik sowieso boven de 2350 euro uit.

Daar laat ik het bij. Jullie weten mijn mening en ervaring de TS zal zelf moeten kiezen

[ Voor 22% gewijzigd door GerGio op 15-07-2015 15:33 ]

Nickname KasPlantje.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Met 3d renderen kan ik me een desktop CPU nog wel voorstellen. Let echter wel dat 3d renderen ook prima mogelijk is op een i7-4720HQ, ook met acceptabele render tijden. Ik vraag me overigens af of een 4790k in welke laptop dan ook bij heavy use überhaupt cool te houden is in een laptop, hoe adequaat de koeling ook is. Dat laat ik dan ook in het midden.

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11 17:03
En dan heb je een laptop over de 2000€ die ongelofelijk warm wordt aan de buitenkant (lees reviews), geen super scherm heeft, looks heeft van een laptop van €600, maar wel een CPU processor, die sowieso ook nog eens warmer wordt dan een laptop cpu.

Persoonlijk zou ik voor de Asus gaan voor zijn superkoeling. Ding is echt ongelofelijk stil. De GT72 blijkt ook heel goed te zijn, dus dat lijken mij de 2 beste opties.

• test_slang_776
Ja, hij wordt warmer, maar het punt is dat hij niet throttled en dus blijft presteren onder load, waar de BGA cpu's dus limiteren. :) Lees op NBR forum maar over de koeling, die is zeker weten top. Scherm is IPS en van dezelfde kwaliteit als de Asus.

Looks, ach, begin daar niet over. Ik kan ook zeggen dat ik de g751jy een ruimteschip is en de gt72 een raceauto. Maar dat is aan de OP natuurlijk! ;)

Genoeg gediscussieerd in ieder geval. :) wellicht kan de OP vertellen wat hij denkt?

Qua prijs, met 256gb ssd, 1tb HD en 16gb ram krijg ik 2160 euro er uit. Je kan het natuurlijk zo bont maken als je zelf wilt, maar dit is wat je ongeveer nodig zal hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door test_slang_776 op 15-07-2015 18:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon met mijn oude Laptop (Asus G73 SW) redelijk renderen, het was niet de snelste met renderen maar hij kreeg het redelijk voor elkaar. Ik kan tegenwoordig ook niet heel veel nieuwe spellen meer spelen, 1,5GB GPU is een beetje klein. Helaas heb ik wel slechte/nare ervaringen met Asus, vooral technische problemen. Ik wil dus eigenlijk liever geen Asus meer. Ik vind de G751 ook een beetje saai als het om uiterlijk gaat, het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven om te zien.

Ik heb gekeken op de site van Clevo, maar de Laptop die ik daar samenstelde met dezelfde specs als de MSI en de Alienware kwam op 2500 euro uit, voor een 15,6" versie.
Dat wordt een beetje te gek (echter heb ik ook nooit van Clevo gehoord, ik durf het eigenlijk ook niet aan om te kopen. Ik ken het merk zelf niet en hoor er zelf vrij weinig over.)
Van BTO heb ik wel gehoord, sterker nog ik heb ooit met een BTO computer gewerkt.
Hier heb ik ook een Laptop samengesteld op de site, alleen deze was ook weer boven de 2300 euro, ik blijf hier liever een beetje onder qua budget.

De Alienware 15 R2 leek me zelf eigenlijk een goede optie, juist omdat deze in de configuratie die ik samenstelde ruim 200 euro goedkoper was dan de GT72 Dominator Pro. Beeldscherm maakt me ook niet veel uit, ik sluit de Laptop toch via HDMI aan op mijn 32" Monitor en op 4K renderen of gamen doe ik ook niet

Wat me ook opviel is dat de Alienware geen optische drive meer heeft, bestaat er (mocht ik toch de Alienware kiezen) een externe optische drive, waardoor ik mijn oude spellen die op DVDRom staan gewoon nog op mijn Laptop kan installeren?

Desktop bouwen heb ik ook naar gekeken, maar zoals ik al zei ik wil de computer af en toe mee kunnen nemen naar vrienden voor een lanparty of andere gelegenheden.

Ook had ik ergens anders gehoord dat 4GB aan VRam en 16GB RAM meer dan voldoende was, voor wat ik er mee wil doen (Games en af en toe een modelletje maken in 3Ds Max of een ander 3D Programma) Is dit ook zo? Ik weet redelijk wat van computers maar niet voldoende om deze beslissing te kunnen maken.
et. Het gaat voor mij eigenlijk nu uiteindelijk om deze twee de GT72 en de Alienware 15, welke van de twee zou ik het beste kunnen nemen?

Dankje voor het antwoord en bedankt voor alle reacties en tips die jullie gegeven hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2015 22:44 ]

• juhziz27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-11-2022
Alienware heeft een slechte koeling
maar voor de rest heeft het een betere "premium" uiterlijk dan gt72 g751
maar als ik moest kiezen had ik voor
https://www.alternate.de/...aign=Notebook/MSI/1206020
of
https://www.alternate.de/...aign=Notebook/MSI/1206005
gekozen

i7-5700HQ Broadwell + G-SYNC + nieuwe IPS (LP173WF4) + 2 usb3.1 porten

nadeel duitse keyboard maar dat maakt helemaal niks uit je gaat toch gamen
400 euro verschil is door 128sd + 4gb vram
en vram heb je hard nodig bij 4k gamen (GTA 5 gebruikt 3.5gb alles op ultra/high) on FHD
and by the way 4k gamen werkt niet erg goed met een gtx980m
http://www.gpulibrary.com...5/04/GPU-Library-CK71.htm

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik toch voor de MSI GT72 Dominator Pro ga.

Ik hoop, dat ik er veel plezier mee kan en ga beleven. Ik twijfelde toch eerst nog heel even tussen de Alienware en deze, maar uiteindelijk heb ik toch deze gekozen.

Dit komt, omdat ik nog aardig wat spellen op Dvdrom heb staan, (old-school games) die ik wil blijven spelen dus het hebben van een ingebouwde optische drive, gaf de doorslag.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en nog een prettige dag.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2015 12:58 ]

Pagina: 1